Är 54 kw laddhastighet ok på supercharger?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare

Inlägg av Saab99turbo »

Halvfullt batteri, ensam på laddstationen i Krokom, batteriet varmt (visar inga gula ränder). Kommer inte upp i mer än 80 kw vad jag vet, nu runt 54 kw. Är det som det ska? Tycker det verkar som att man "ska ha" runt 120 kw om jag förstår statistiken enligt abrp. Vad kan vara fel i så fall?

Long range, 800 mil. Samma hastighet på olika stolpar. Min "current" är låst till 24 A. Är det normalt? I instruktionsboken ser det ut som att den ska kunna gå högre. Eller styrs det av den aktuella superchargern?
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Re: Är 54 kw laddhastighet ok på supercharger?

Inlägg av Zalman3 »

Saab99turbo skrev:
Halvfullt batteri, ensam på laddstationen i Krokom, batteriet varmt (visar inga gula ränder). Kommer inte upp i mer än 80 kw vad jag vet, nu runt 54 kw. Är det som det ska? Tycker det verkar som att man "ska ha" runt 120 kw om jag förstår statistiken enligt abrp. Vad kan vara fel i så fall?

Long range, 800 mil. Samma hastighet på olika stolpar. Min "current" är låst till 24 A. Är det normalt? I instruktionsboken ser det ut som att den ska kunna gå högre. Eller styrs det av den aktuella superchargern?
-5 igår, laddade från ca 50% till 80%, låg mellan 10 och 22kW på Teslas SuC.
Vintern är här... :roll:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare

Inlägg av TechNerd »

Beror bla på hur mycket laddning du har kvar i batteriet, här är laddningskurvan för 100-batteriet (från abrp bloggen):
2019-11-06 15_45_54-Tesla Supercharging - Summer 2019 Update - ABRP Blog - A Better Route Planner.png
Har du redan runt 80% så kommer du inte upp mycket högre.

Se till att sätta superchargen som destination i navigatorn så att bilen värmer upp batteriet innan ankomst.

Edit: Nu som först läste jag "halvfullt batteri". Sorry.
Tesla Model 3 Performance-24
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Vid 50% SoC med varmt batteri har jag nog aldrig haft under typ 60-70kW på SuC (ej delad stolpe) oavsett temperatur.

För mig låter det som något fel på bilen eller SuC, eller så var batteriet inte så varmt som du trodde.
Hur långt/fort/aggressivt hade du kört innan laddning?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Saab99turbo skrev:
Min "current" är låst till 24 A.
Detta har inget med SuC att göra, påverkar endast AC-laddning (24A är max på nyare S/X, 16A max på 3).

/fth
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare

Inlägg av Richardk »

Efter en tidigare mjukvaru uppdatering så får jag i bästa fall runt 50 kW vid 50% laddning med en P85+. Fick tidigare runt 75kW.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Richardk skrev:
Efter en tidigare mjukvaru uppdatering så får jag i bästa fall runt 50 kW vid 50% laddning med en P85+. Fick tidigare runt 75kW.
Laddkurvan för BT85 har ju som du säger försämrats något över tid, men TS har ju ett BTX6 som skall dundra på med långt över 100kW i dom här SoC-nivåerna.

/fth
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Även om du inte har några gula ränder så kan batteriet vara för kallt för att ladda optimalt. Hur länge hade du kört bilen innan du laddade och hade du valt Superchargern i navigatorn så att bilen förvärmt batteriet?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Saab99turbo skrev:

Tur jag aldrig besöker en SuC på vintern då. Men 10-22 kW? Så jäkla illa? Det här med att ta Teslan till fjällen är något man kan glömma då om man inte vill skämmas livet ur sig inför sina Tesla-skeptiska kompisar? Att sitta i Mora i 2-3 timmar och ladda skulle innebära enorma tråkningar.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Saab99turbo skrev:

Tur jag aldrig besöker en SuC på vintern då. Men 10-22 kW? Så jäkla illa? Det här med att ta Teslan till fjällen är något man kan glömma då om man inte vill skämmas livet ur sig inför sina Tesla-skeptiska kompisar? Att sitta i Mora i 2-3 timmar och ladda skulle innebära enorma tråkningar.
Det är med djupfryst batteri.
Åker man långt blir ju batteriet varmt.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Teslabjørn har en del intressanta videos på Youtube nu där han utforskar temperatur på batteriet och samband med laddhastighet. Han har skaffat en mojäng så han har stenkoll på alla mätpunkter på bilen så att han i detalj kan avgöra vad som pågår.

Tl;dr är att batteriet ska upp emot 50°C för att få optimal laddhastighet. Inte ett problem vid långkörning där man har navigatorn inställd på att man ska till SuC eftersom bilen då använder energi för att i god tid i förväg värma upp batteriet.

Men att åka direkt hemifrån till SuC med 30-40% i SoC och hoppas på vanlig snabb laddhastighet är inte att tänka på om vintern. Bilen kommer använda delar av energin till att värma direkt och laddningen i sig kommer att värma upp batteriet, men innan man hunnit upp i temp kommer laddningen strypas av för hög SoC.

Vill man ha mer detaljer finns en (av flera) videor här:
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Alfred skrev:
Teslabjørn har en del intressanta videos på Youtube nu där han utforskar temperatur på batteriet och samband med laddhastighet. Han har skaffat en mojäng så han har stenkoll på alla mätpunkter på bilen så att han i detalj kan avgöra vad som pågår.

Tl;dr är att batteriet ska upp emot 50°C för att få optimal laddhastighet. Inte ett problem vid långkörning där man har navigatorn inställd på att man ska till SuC eftersom bilen då använder energi för att i god tid i förväg värma upp batteriet.

Men att åka direkt hemifrån till SuC med 30-40% i SoC och hoppas på vanlig snabb laddhastighet är inte att tänka på om vintern. Bilen kommer använda delar av energin till att värma direkt och laddningen i sig kommer att värma upp batteriet, men innan man hunnit upp i temp kommer laddningen strypas av för hög SoC.

Vill man ha mer detaljer finns en (av flera) videor här:
Jag kan inte ladda hemma, vilket är nåt som inte kan rekommenderas.
Laddar till 95% på Teslas SuC.
Reser mycket så även om jag hade hemma laddning så skulle jag kanske bara ladda hemma ca 20% av tiden.

Bor nära en SuC och i allra sämsta fall blir det att åka med kallt batteri och ladda och få låg laddhastighet.

Dock så vet jag ju vad som gäller så jag anser inte att det är ett problem.
Igår så var jag och handlade under tiden jag laddade så det blev ingen tidsspillan.

Men många nya Tesla ägare planerar inte sin laddning och blir förvånade hur långsamt det kan gå att ladda när batteriet är kallt.
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare

Inlägg av Saab99turbo »

Hmm ok intressant. Lite olika bud alltså. Generellt kör vi väl ca 5 mil innan vi kommer till superchargern jag syftar på. Idag har jag kört i omgångar ca 10 mil samt suttit och jobbat med värme i bilen innan besöket på laddstationen.

Chatten med tesla gav en lite splittrad bild: dels att det är "nothing wrong", men samtidigt "if you still have this issue, please call our Vehicle support team." Samt "It depends on the conditions of the environment but if this is affecting your Tesla experience please schedule a service visit to that they can check the vehicle.". Så egentligen är det kanske inget att oroa sig för.

Och en lite pinsam fråga som jag kanske borde kunna få svar på om jag söker lite, men vad är egentligen numret till Vehicle support teamet? Det kan väl inte vara samma som assistansnumret som står i bilen?
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Saab99turbo skrev:
Hmm ok intressant. Lite olika bud alltså. Generellt kör vi väl ca 5 mil innan vi kommer till superchargern jag syftar på. Idag har jag kört i omgångar ca 10 mil samt suttit och jobbat med värme i bilen innan besöket på laddstationen.

Chatten med tesla gav en lite splittrad bild: dels att det är "nothing wrong", men samtidigt "if you still have this issue, please call our Vehicle support team." Samt "It depends on the conditions of the environment but if this is affecting your Tesla experience please schedule a service visit to that they can check the vehicle.". Så egentligen är det kanske inget att oroa sig för.

Och en lite pinsam fråga som jag kanske borde kunna få svar på om jag söker lite, men vad är egentligen numret till Vehicle support teamet? Det kan väl inte vara samma som assistansnumret som står i bilen?
Det är samma fast annan val när automatavararen svarat
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag behöver köra runt 45min i motorvägshastighet utan Range mode för att mitt batteri ska klara över 90kW på vintern. Beror självklart på temperatur, men tänk vinter i Stockholm, dvs -10 eller så. Vid -25 kändes det inte som jag nånsin kom över 100kW på SuC.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

61mil räckvidd och in på SuC efter 5mil med halvt batteri?

Känns som det finns mängder att lära här helt klart. Åka elbil betyder lite annat tänk. Man tankar ju "alltid" hemma och aldrig när man är iväg, medan med bensinbil är det ju invant precis tvärtom.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Henrik Torphammar skrev:

Känns som det finns mängder att lära här helt klart. Åka elbil betyder lite annat tänk. Man tankar ju "alltid" hemma och aldrig när man är iväg, medan med bensinbil är det ju invant precis tvärtom.
Normalt är det inget problem alls, kan man ladda hemma, och sätter i kabeln när man kommer hem så man laddar till 80-90% som standard.
Ska man då ut på långresa, då startar man ju med 90% så det dröjer länge innan man behöver ladda och då är batteriet varmt och det går snabbt att ladda.

Felet folk kan göra är att åka till vinterstugan i skogen, ha 10% laddning, stå i en vecka, det blir rejält kallt, stoppar in 230V 10A på lördagskväll och tänker att man har laddat fullt på söndags morgon! Då har man inte planerat.

Kommer man till vinterstugan med 10% kvar, stoppa in laddkabeln direkt när batteriet är varmt och ladda till 90%.
Sen när du ska hem kan du ladda lite till för att få varma batterier innan avfärd.

När jag bor på hotell i Östersund så laddar jag med 3fas 11kW till 90% på natten.
När jag vaknar så laddar jag lite till och slår på kupevärmen.
Så när jag ska iväg så har jag både laddat och varmt batteri, och varm kupe.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Henrik Torphammar skrev:

Normalt är det inget problem alls, kan man ladda hemma, och sätter i kabeln när man kommer hem så man laddar till 80-90% som standard.
Ska man då ut på långresa, då startar man ju med 90% så det dröjer länge innan man behöver ladda och då är batteriet varmt och det går snabbt att ladda.

Felet folk kan göra är att åka till vinterstugan i skogen, ha 10% laddning, stå i en vecka, det blir rejält kallt, stoppar in 230V 10A på lördagskväll och tänker att man har laddat fullt på söndags morgon! Då har man inte planerat.

Kommer man till vinterstugan med 10% kvar, stoppa in laddkabeln direkt när batteriet är varmt och ladda till 90%.
Sen när du ska hem kan du ladda lite till för att få varma batterier innan avfärd.

När jag bor på hotell i Östersund så laddar jag med 3fas 11kW till 90% på natten.
När jag vaknar så laddar jag lite till och slår på kupevärmen.
Så när jag ska iväg så har jag både laddat och varmt batteri, och varm kupe.
Låter som Scandic :)
Jag gör lika på hotell iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare

Inlägg av Saab99turbo »

Henrik Torphammar skrev:

Nja just nu vågar jag bara ladda 6A hemma och har laddaren mellan jobbet och hemmet. Därför passar det bra att stå där på vägen hem och i lugn och ro, jobba en stund medan bilen fyller på. Skulle jag bara ladda hemma skulle tanken tömmas fortare än vad jag laddar eftersom vi kör 10-20 mil om dagen.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Saab99turbo skrev:
Henrik Torphammar skrev:

Nja just nu vågar jag bara ladda 6A hemma och har laddaren mellan jobbet och hemmet. Därför passar det bra att stå där på vägen hem och i lugn och ro, jobba en stund medan bilen fyller på. Skulle jag bara ladda hemma skulle tanken tömmas fortare än vad jag laddar eftersom vi kör 10-20 mil om dagen.
Varför bara 6A? 10 är ju sällan problem problem på schuko.
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare

Inlägg av Saab99turbo »

Gammalt elsystem, svaga huvudsäkringar, elvärme i fastigheten osv. Så att köra 10A (2300w blir det väl?) konstant ur ett uttag i 18 timmar vete sjutton...

På sikt ska det uppdateras men just nu är min bästa rutin laddning i samband med daglig resa till/från stan och då blev jag nyfiken apropå laddhastigheten.
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

Saab99turbo skrev:
Henrik Torphammar skrev:

Ja, det är ju modigt att köpa elbil med 20mil om dagen och ingen laddning hemma. :o Alla har olika förutsättningar och jag personligen hade inte lagt upp det så. Jag hade försökt hitta en laddplats att stå på under dagen och jobbat medan jag var på jobbet, inte på vägen hem. Men som sagt det är ju sjukt olika behov alla har av mer eller mindre konstiga anledningar och slumpar.
Saab99turbo skrev:
då blev jag nyfiken apropå laddhastigheten.
Det skall ju mata på rejält på SuC, men det gäller ju att ha lite timing där med eftersom du då har 10mil till jobbet 10mil hem och vill fylla behovet på ett SuC stopp så snabbt som möjligt (antar jag). Att köra mellan 10-60% kommer ju ge dig snabbare laddning än att ligga på 40-90% till exempel även om du använder lika stor del av batteriet.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare

Inlägg av Saab99turbo »

Nej jag tycker det funkar utmärkt. Det är en fantastisk bil. Det fria laddnätverket med vår närmaste perfekt belägna, ständigt tomma supercharger, var en stark anledning att köpa just Teslan.

Att avrunda arbetsdagen med en laddning och lite musik/vila/kolla mail/netflix/läsa bok med värme i stolen är ju en sanslös lyx egentligen. Det handlar mer om att jag vill veta om det är något som inte stämmer om laddningen ligger på 60-80 istället för 120 kw. Det lutar åt att det kanske inte är något konstigt efter alla hjälpsamma på forumet, så då har jag inga problem med att det tar lite längre tid. Kanske sliter det rentav något mindre på batteriet?

Laddningen som puttrar på hemma känns bra för att inte dra ur milen ur batteriet och kompensera för kallstarterna. Brukar ha inställt på 6 eller 8 A då.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Du kanske har kommenterat det på annat ställe... men med det körmönstret så borde en laddbox vara en självklarhet. Om det kostar för mycket att säkra upp huset så får du se till att ha lastbalansering.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Det sliter mkt mer på batteriet att snabbladda. Det är dessutom betydligt värre när det är kallt, vilket är anledningen till att hastigheten begränsas. Kan man ladda hemma är det alltså bättre för hållbarheten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar