Servis el för radhus - går säkringen när alla laddar?
Moderator: Redaktion
- loftux
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Servis el för radhus - går säkringen när alla laddar?
Funderade att skriva ihop ett litet inlägg på samfällighetens facebooksida om vad det innebär att äga och ladda en elbil. Det är ca 90 radhus, där varje huskropp är 3-5 fastigheter.
Själv har jag uppsäkrat för 20A, och en Tesla WC som kan dra 3 faser x 16A.
Men vad skulle hända om alla fyra husen i raden där jag bor laddade samtidigt med samma styrka?
Vet inte om servicen har 50A eller 63A som jag förstått är det vanligaste.
För om man räknar 4 hus x 16A på varje fas så tippar det ju över, särskilt eftersom det säkert drar annan el under tiden.
Men nu är det säkert inte så det fungerar, så vad gäller?
Tänkte det är bra att jag vet svaret på den frågan innan jag skriver något, annars blir jag nog anklagad för att försöka sätta eld på området.
Själv har jag uppsäkrat för 20A, och en Tesla WC som kan dra 3 faser x 16A.
Men vad skulle hända om alla fyra husen i raden där jag bor laddade samtidigt med samma styrka?
Vet inte om servicen har 50A eller 63A som jag förstått är det vanligaste.
För om man räknar 4 hus x 16A på varje fas så tippar det ju över, särskilt eftersom det säkert drar annan el under tiden.
Men nu är det säkert inte så det fungerar, så vad gäller?
Tänkte det är bra att jag vet svaret på den frågan innan jag skriver något, annars blir jag nog anklagad för att försöka sätta eld på området.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
- Off Grid Byggaren
Re: Servis el för radhus - går säkringen när alla laddar?
Det kan bli just detta problem med klena elserviser.
Vet några samfälligheter som har spärrat elbilsladdningen mellan 16.00-20.00 då många spisar, ugnar, diskmaskiner och tvättmaskiner går för fullt.
Men det finns laddlösningar där strömmen i serviskabeln mäts hela tiden, och den lediga kapacitet som finns tilldelas elbilarna.
Ska elbilen laddas under hela natten brukar det inte behövas så hög effekt.
Vet några samfälligheter som har spärrat elbilsladdningen mellan 16.00-20.00 då många spisar, ugnar, diskmaskiner och tvättmaskiner går för fullt.
Men det finns laddlösningar där strömmen i serviskabeln mäts hela tiden, och den lediga kapacitet som finns tilldelas elbilarna.
Ska elbilen laddas under hela natten brukar det inte behövas så hög effekt.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
- loftux
- Teslaägare
- Kontakt:
Kanske är så enkelt att man bara får stämma av och prata med sina grannar om fler skaffar elbil. Själv laddar jag med 10A, mer behöver jag inte för att hinna fylla på.
Lär också dröja ett tag innan alla i varje hus har elbil, så när bara 2-3 av 4 har elbil så bör det ligga inom marginalen. Kommer var glad om jag lyckas övertala någon.
Lite anekdot om servicen, som sitter på min gavel.
Hade över en elektriker som skulle koppla in golvvärme. När han stod och kopplade i vårt skåp, så försvann plötsligt all el. För hela längan! För en stund trodde han att han tabbat sig totalt, men det visade sig att matarkabeln dragits ut ur kopplingen i servicen. Marken hade sedan husen byggdes för över 40 år sedan sjunkit så pass mycket att kabeln drogs ur. Den var framdragen som ett L mot gaveln, men ska ha en liten säkerhetsslinga just pga markförändringar. Lite lustigt det bestämde sig hända just den dagen en elektriker kopplade i skåpet. Eftersom det var fel på kabeln (för kort) fick elbolaget rycka ut och fixa, annars hade det varit efter överlämningspunkten och vårt ansvar.
Lär också dröja ett tag innan alla i varje hus har elbil, så när bara 2-3 av 4 har elbil så bör det ligga inom marginalen. Kommer var glad om jag lyckas övertala någon.
Lite anekdot om servicen, som sitter på min gavel.
Hade över en elektriker som skulle koppla in golvvärme. När han stod och kopplade i vårt skåp, så försvann plötsligt all el. För hela längan! För en stund trodde han att han tabbat sig totalt, men det visade sig att matarkabeln dragits ut ur kopplingen i servicen. Marken hade sedan husen byggdes för över 40 år sedan sjunkit så pass mycket att kabeln drogs ur. Den var framdragen som ett L mot gaveln, men ska ha en liten säkerhetsslinga just pga markförändringar. Lite lustigt det bestämde sig hända just den dagen en elektriker kopplade i skåpet. Eftersom det var fel på kabeln (för kort) fick elbolaget rycka ut och fixa, annars hade det varit efter överlämningspunkten och vårt ansvar.
Nissan Leaf Tekna 2013
Det är väl elbolagets problem? Om deras nät inte håller för belastningen får de uppgradera. De tar ju betalt för säkringsstorleken eller använd effekt så något ska väl kunden ha för pengarna.
Kablarna ute i gatan är ofta i aluminium och dimensionerna brukar vara ganska grova eftersom spännningsfallet inte sällan är den begränsande faktorn. Hos oss har man dragit 4 x 50 mm2 Al fram till de enskilda husen. Kabeln skulle i teorin få avsäkras med 100A med hänsyn till värmeförlusterna, men det skulle nog bli dåligt med spänning i uttagen.
Kablarna ute i gatan är ofta i aluminium och dimensionerna brukar vara ganska grova eftersom spännningsfallet inte sällan är den begränsande faktorn. Hos oss har man dragit 4 x 50 mm2 Al fram till de enskilda husen. Kabeln skulle i teorin få avsäkras med 100A med hänsyn till värmeförlusterna, men det skulle nog bli dåligt med spänning i uttagen.

- loftux
- Teslaägare
- Kontakt:
Ja om kablarna skulle kräva uppgradering, men som jag förstår det anser elbolagen att överlämningspunkten är där kabeln tar slut. Så det som sitter i servicen får fastigheten/samfällighet stå för.
Nissan Leaf Tekna 2013
- Off Grid Byggaren
Det är endast kabeln fram till anslutningsplintarna under elmätaren som nätägaren ansvarar för.
Gränsen går vid den röda streckade linjen på bilden. Andra lösningar kan förekomma i samfälligheter.
Alla med elanslutning har också ett avtal om hur mycket effekt eller ampere som får tas ut från elnätet.
Ska effektuttaget utökas blir det en tillkommande (ofta hög) anslutningsavgift för nätägarens alla kostnader.
Ofta måste serviscentralen då även byggas om, det får kunden också själv stå för.
Gränsen går vid den röda streckade linjen på bilden. Andra lösningar kan förekomma i samfälligheter.
Alla med elanslutning har också ett avtal om hur mycket effekt eller ampere som får tas ut från elnätet.
Ska effektuttaget utökas blir det en tillkommande (ofta hög) anslutningsavgift för nätägarens alla kostnader.
Ofta måste serviscentralen då även byggas om, det får kunden också själv stå för.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Att alla skulle behöva ladda med 11kW samtidigt är högst osannolikt. Jag kör dubbelt så långt som medelsvensson, och jag klarar mig med 10A enfas. Dom flesta skulle alltså klara sig på 5A, 1,2kW.
eGolf -17
Precis de allra flesta klarar sig med 10A 1-fas eller ännu mindre. Sedan är det ju ganska enkelt och billigt att styra laddningen med effektbevakare så att laddningen stängs ner när andra belastare är igång. Men det är ganska troligt att det inte ens behövs.
Räkneexempel:
Medelbilen kör ca 1200mil varje år enl bilprovningen om jag minns rätt men vi kan ta 1500mil i detta exempel.
Elbilar drar ca 2kWh per mil.
Total konsumtion per år: 1500*2=3000kWh
Antag att all denna el laddas hemma och så smetar vi ut den på årets 365 dagar: 3000/365=8.22kWh som ska laddas i snitt per dygn.
Antag att varje bil står stilla ca 8 timmar på natten. Laddeffekten som behövs blir då: 8.22/8=1.03kW vilket är ca 4,5A från ett enfasuttag.
Genomsnittsbilen klarar sig alltså på en fas, 5A under 8 timmar per dygn.
Precis som becker ovan påpekat.
Medelbilen kör ca 1200mil varje år enl bilprovningen om jag minns rätt men vi kan ta 1500mil i detta exempel.
Elbilar drar ca 2kWh per mil.
Total konsumtion per år: 1500*2=3000kWh
Antag att all denna el laddas hemma och så smetar vi ut den på årets 365 dagar: 3000/365=8.22kWh som ska laddas i snitt per dygn.
Antag att varje bil står stilla ca 8 timmar på natten. Laddeffekten som behövs blir då: 8.22/8=1.03kW vilket är ca 4,5A från ett enfasuttag.
Genomsnittsbilen klarar sig alltså på en fas, 5A under 8 timmar per dygn.
Precis som becker ovan påpekat.
- loftux
- Teslaägare
- Kontakt:
Tack för alla svar.
Sammanfattningsvis så kommer de inte vara ett problem i praktiken.
Om det nu blir så att resonemanget kommer upp när jag skriver i samfällighetens grupp så vet jag hur jag ska svara.
Sammanfattningsvis så kommer de inte vara ett problem i praktiken.
Om det nu blir så att resonemanget kommer upp när jag skriver i samfällighetens grupp så vet jag hur jag ska svara.
Nissan Leaf Tekna 2013
Ni förutsätter engagerade och samarbetsvilliga elbilister som inte har några samarbetssvårigheter med sina grannar.
Kanske behövs lagstiftning som kräver effektvakt i samfälligheter? På samma sätt som man numera kräver fjärravläsbara mätare.
Man skulle då ha ett elbiluttag som får effekt i mån av tillgång.
Kanske behövs lagstiftning som kräver effektvakt i samfälligheter? På samma sätt som man numera kräver fjärravläsbara mätare.
Man skulle då ha ett elbiluttag som får effekt i mån av tillgång.
Behövs inte lag, det löser sig själv med marknadskrafter. Antingen betala för mer effekt eller betala för effektvakt.
I våran förening så har vi gemensamma garage, och där försöker jag nu få in laddboxar. 65 platser. Har offert på lösning att byta allt till laddboxar med lastbalansering.
En fråga på nätägarens ansvar. Vi har 2x200A in till området som går in i en central, därifrån går det ut till alla huslängor och garagen. Har nätägaren ansvar även till husen då alla har individuella mätare. ? Jag har förstått att det är föreningen som har ansvar för fördelningen ut till huslängorna, även fast det är "omätt" el.
En fråga på nätägarens ansvar. Vi har 2x200A in till området som går in i en central, därifrån går det ut till alla huslängor och garagen. Har nätägaren ansvar även till husen då alla har individuella mätare. ? Jag har förstått att det är föreningen som har ansvar för fördelningen ut till huslängorna, även fast det är "omätt" el.
Mer effekt till en samfällighet kostar ju även för dom som inte behöver full effekt.LarsL skrev:Behövs inte lag, det löser sig själv med marknadskrafter. Antingen betala för mer effekt eller betala för effektvakt.