Även AUDI i skandal!

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare

Re: Även AUDI i skandal!

Inlägg av Shven »

För VW-gruppen är fusket med avgasreningen en stor katastrof. Men det är inte helt obegripligt när man tänker på chefskulturen i Tyskland och många andra länder. Där är man chefen Chef beordrar han fram result och inte lyckas hänger säkert jobbet löst eller är karriären över.
Den gamle chefen har om man får tro tidningarna har varit just väldigt mycket chef!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tycker inte att 40% mer kan anses vara försvinnande lite.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

fnystrom skrev:
hur ofta och hur mycket måsta man tanka adblue?

Det är tråkigt att VW och Audi har fuskat med motorer men egentligen är proteststormen felriktad. Tänk om det kunde bli lika stora protester med tanke på att alla bensin- och dieselbilar släpper ut ofantliga mängder CO2 och andra giftiga och cancerogena ämnen. Det är en försvinnande lite del som släppts ut extra på grund av VW's fusk.

Själv kommer jag köpa elbil så fort jag har möjlighet till det.

jag har varit några vændor i Afrika och dær tror jag dom skrattar gott åt våra "skandaler" med att bilar slæpper ut før mycket avgaser. Dær nere kan det vara moln så svarta och ogenomtrængliga som kommer ur bilarna att man næstan får ha kniv før att komma igenom. Nu får vi sjælvklart se på oss som føregångare før att æven Afrika ska kunna få renare bilar nån gång i framtiden, men det ær ganska lång væg kvar tills hela den globala bilparken ær ren.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

fnystrom skrev:
Det är tråkigt att VW och Audi har fuskat med motorer men egentligen är proteststormen felriktad.
Jag tycker absolut inte det. Det är vi medborgare i samhället som, via vår representativa demokrati bestämmer vilka regler som ska gälla. Dessvärre har inte tillräckligt många ännu förstått vidden och konsekvenserna av CO2-utsläppen, vilket gör att kraven på fordonstillverkarna fortfarande är relativt slappa.
När det gäller VW däremot, har de genom sin bedrägliga programvara försökt lura de krav som vi samhällsmedborgare faktiskt ändå ställt, och detta menar jag är något helt annat än ett utsläppsproblem. De skiter i vad samhällsmedborgarna genom sina demokratiskt valda regeringar bestämt och har försökt bedra oss konsumenter.
Jag tycker att proteststormen är helt rätt riktad och hoppas att VAG-koncernen åker på en kännbar ekonomisk smäll.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tycker det varit rätt lamt hittills.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
John
Teslaägare

Inlägg av John »

Herr X skrev:
fnystrom skrev:
Det är tråkigt att VW och Audi har fuskat med motorer men egentligen är proteststormen felriktad.
Jag tycker absolut inte det. Det är vi medborgare i samhället som, via vår representativa demokrati bestämmer vilka regler som ska gälla. Dessvärre har inte tillräckligt många ännu förstått vidden och konsekvenserna av CO2-utsläppen, vilket gör att kraven på fordonstillverkarna fortfarande är relativt slappa.
När det gäller VW däremot, har de genom sin bedrägliga programvara försökt lura de krav som vi samhällsmedborgare faktiskt ändå ställt, och detta menar jag är något helt annat än ett utsläppsproblem. De skiter i vad samhällsmedborgarna genom sina demokratiskt valda regeringar bestämt och har försökt bedra oss konsumenter.
Jag tycker att proteststormen är helt rätt riktad och hoppas att VAG-koncernen åker på en kännbar ekonomisk smäll.
+1 på den

Dessutom snackar vi inte 40% utan 20- 40 ggr mer utsläpp än vad de själva angav och lyckades klara i dessa fusktester. Det är alltså 2000-4000%!
2015 Model S 90D | Svart | Pano | NextGen | Interiörpaket | Vinterpaket - SÅLD
2019 Modell 3 LR AWD | Grå | Dragkrok | 19'' - SÅLD
2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Tycker inte att 40% mer kan anses vara försvinnande lite.
40% mer eller även peakar på uppåt 35 gånger mer som har rapporterats hos världens näst största bilproducent kan inte räknas som försvinnande lite nej även ifall det enbart gäller dieselbilarna. Samtliga fossilbilar släpper dock ut mer eller mindre skadliga ämnen (diesel lite mer än bensin och gas minst tror jag) så VW andel är nog inte otroligt stor totalt sett till hela bilparken.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare

Inlägg av fnystrom »

Självklart är VWs fuskande i USA rent bedrägeri, ingen diskussion där.

Sedan tycker jag att det är ett mycket större problem att vi har över en miljard bilar som eldar upp fossila bränslen än att VW har fuskat med några motorer.
Jag hoppas att detta kan sätta mer fokus på det faktum i princip alla dagens bilar släpper ut fruktansvärda mängder gifter och växthusgaser. Tyvärr tror jag att det kommer rinna ut i sanden som vanligt. Alla biltillverkare fördömer VW, VW gör en pudel genom att släppa en EL-Passat och sedan fortsätter alla att tillverka fossilbilar som förbrukar mer än vad de har lovat. "Business as usual" för big oil.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare

Inlägg av Shven »

Jag är mer positiv. VW-fusket kommer säkert leda till nya testmetoder. De artificiella testmetoder som finns nu och där förbrukningen inte har någon koppling till verkligheten kommer säkert att fasas ut. Det kan inte vara rimligt att man ska få kalla sig miljöbil när förbrukningen i själva verket vid verklig körning ligger 20-30 % över.
Tror också att avgastesterna i stället kommer att förflyttas till vekligheten dvs till vägen.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Shven skrev:
Jag är mer positiv. VW-fusket kommer säkert leda till nya testmetoder. De artificiella testmetoder som finns nu och där förbrukningen inte har någon koppling till verkligheten kommer säkert att fasas ut. Det kan inte vara rimligt att man ska få kalla sig miljöbil när förbrukningen i själva verket vid verklig körning ligger 20-30 % över.
Tror också att avgastesterna i stället kommer att förflyttas till vekligheten dvs till vägen.

Ett av problemen där blir då att olika bilar måste testas samma dag på året, på samma väg, vid likadant väder, med samma förare etc. Det blir alltså inte lätt att få jämförbara siffror. Men jag håller med om att det är löjligt när det inte går att komma ner i förbrukningssiffor som står i katalogen. Det borde iaf läggas till en faktor som ska representera verkligheten.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
Ett av problemen där blir då att olika bilar måste testas samma dag på året, på samma väg, vid likadant väder, med samma förare etc. Det blir alltså inte lätt att få jämförbara siffror. Men jag håller med om att det är löjligt när det inte går att komma ner i förbrukningssiffor som står i katalogen. Det borde iaf läggas till en faktor som ska representera verkligheten.
Testbana inomhus med kontrollerad temperatur och robotstyrning skulle lösa det. Lite problem med inomhuskörning för fossilbilar dock till skillnad mot elbilar men alla avgaser skall ju ändå samlas in.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Svenssons skrev:
Testbana inomhus med kontrollerad temperatur och robotstyrning skulle lösa det. Lite problem med inomhuskörning för fossilbilar dock till skillnad mot elbilar men alla avgaser skall ju ändå samlas in.
Om man bygger en inomhusbana där alla europeiska bilar testas, så skulle ju en biltillverkare kunna aktivera sin fuskprogramvara innanför ett visst geografiskt område. Men få bil-VD:ar har nog lust att göra "en Winterkorn" igen..
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

HelectriC skrev:
fnystrom skrev:
leiflodde skrev:
Nu hatar ni mig... Vi har i familjen beställt en A4 allroad quattro men beror på max 8 basbelopp och saknar drag :( men skall se om de kan svara på utsläppen.......
Om det är en ny A4 Allroad TDI 190 hk så kommer du få tanka blå urea (adblue). Jag råkade impulsköpa en sådan för ett par månader sedan och blev lite överraskad av att det var två tanklock på bilen.
hur ofta och hur mycket måsta man tanka adblue?
Jo är en 190 hk och tror man klarar sig ganska långt på adblue men vet inte då det är nytt med tillsatser och ännu inget svar på utsläppen från Audi.

Men kan detta inte detta "fusk" vara ett slag mot framtiden i elbils branschens då allt överskott går åt för att täcka skadestånd och minskad försäljning hur skall de då ha råd att konkurrera mot Tesla och andra elbilar som redan finns på marknaden om alla pengar är slut???
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
Svenssons skrev:
Om man bygger en inomhusbana där alla europeiska bilar testas, så skulle ju en biltillverkare kunna aktivera sin fuskprogramvara innanför ett visst geografiskt område. Men få bil-VD:ar har nog lust att göra "en Winterkorn" igen..
Ja, man ska ha bra med is i magen om man låter nåt sånt gå igenom framöver.
Hur funkar EuroNcap tester? Är det också 1 anläggning i hela Europa som tar sig av alla bilar från olika land? Om det funkar så borde det ju funka med en teststräcka för att ta reda på förbrukning.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

HelectriC skrev:
Hur funkar EuroNcap tester? Är det också 1 anläggning i hela Europa som tar sig av alla bilar från olika land? Om det funkar så borde det ju funka med en teststräcka för att ta reda på förbrukning.
Såvitt jag vet har de en anläggning i Bryssel där de testar alla bilar.

Ps. Det heter olika länder. Inte olika land (det är norska).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare

Inlägg av Shven »

När vi har de ärliga testmetoderna framme kommer el-bilen att framstå som ännu mer överlägsen! Ingen rök, ingen koldioxid eller kväveoxid. I alla fall om man har solceller på taket. Mer miljövänliga transporter går inte att få.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Shven skrev:
När vi har de ärliga testmetoderna framme kommer el-bilen att framstå som ännu mer överlägsen! Ingen rök, ingen koldioxid eller kväveoxid. I alla fall om man har solceller på taket. Mer miljövänliga transporter går inte att få.
Såhär? Räcker inte för hela året men en liten bit.
122.jpg
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Nice! Egen "oljepump" :)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare

Inlägg av Shven »

Ett värdigt tak med egen bränsleproduktion. Synd bara att den gamla regeringen inte hade lite mer mod och lät oss solproducenter lagra elen i nätet. Du få i alla fall ström till minst 2500 sköna Teslamil.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
HelectriC skrev:
Såvitt jag vet har de en anläggning i Bryssel där de testar alla bilar.

Ps. Det heter olika länder. Inte olika land (det är norska).

ååååå, ska vi børja med sånt :?: jaha, då får jag granska det du skriver med lupp framøver :geek:
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Elputte

Inlägg av Elputte »

Nej vi sk inte böja rätta varanndra, punk slut ;)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

HelectriC skrev:
ååååå, ska vi børja med sånt :?: jaha, då får jag granska det du skriver med lupp framøver :geek:
Äsh, försökte ju bara hjälpa dig att inte slarva till ditt modersmål. Att ersätta den svenska pluralversionen av ordet "land" med den norska diton är det första tecknet på förfall (som vanligt enligt H.F Lagerman, 1921).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
HelectriC skrev:
Äsh, försökte ju bara hjälpa dig att inte slarva till ditt modersmål. Att ersätta den svenska pluralversionen av ordet "land" med den norska diton är det första tecknet på förfall (som vanligt enligt H.F Lagerman, 1921).
FYI, så ær jag extremt noga med att anvænda så få norska ord och meningsbyggnad det bara går nær jag ær med barnen. Har allt før många exempel hær dær en førælder ær svensk och bara svorskar till barnen. Då fattar dom ingenting nær dom ær i Sverige, katastrof! Till mitt førsvar så sitter jag ofta och skriver parallellt på både elbilforum och TCS och det ær inte alltid lætt att komma ihåg var jag ær ;)
Helgalet i en tråd hær på TCS dær en norrman hade skrivit nåt jag skulle svara på och det av bara farten blev på norska. Fick radera och børja om :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

HelectriC skrev:
FYI, så ær jag extremt noga med att anvænda så få norska ord och meningsbyggnad det bara går nær jag ær med barnen. Har allt før många exempel hær dær en førælder ær svensk och bara svorskar till barnen. Då fattar dom ingenting nær dom ær i Sverige, katastrof! Till mitt førsvar så sitter jag ofta och skriver parallellt på både elbilforum och TCS och det ær inte alltid lætt att komma ihåg var jag ær ;)
Har sett det och jag gör likadant - har tankar runt att flytta hem någon gång i framtiden. Har också snurrat till språken emellanåt - nu var det dock längesedan eftersom jag i stort sett bara jobbar i Sverige...
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Idag hämtade vi ICE-bilen till familjen (JO JAG VET MEN MAX 8-BASBELOPP) och lite kul var att säljaren frågade var det ni som kom i Teslan och om hon inte fick åka en runda.... och naturligtvis fick hon det.

Pratade även andra säljare och de har full koll på Tesla kan jag lova bla angående autopiloten visste det att det var i dagarna den kom mm.

Men även AUDI har elbils möjlighet 3-4 mils räckvidd :D och då jag frågade när det kommer en "riktig" elbil blev svaret typ inte riktigt vår grej...
Skriv svar