Äntligen en som yttrar sig som faktiskt vet nånting. Då väntar jag på rätt elbil under tiden och det blir nog inte en tesla. För då får dom nog bredda utbudet.juristen skrev:Jag förstår precis vad du menar, har gjort samma resa ett par gånger i min Model S och på sommaren går det bra men det är inte roligt när det börjar bli kallt. Nu på vintern vet jag inte om jag skulle våga mig på Östersund utan rejäla tidsmarginaler.Robertrimmevik skrev:Din verklighet är nog inte grundad i Norrlands inland.
Här har du ett ytterst trovärdigt scenario.
Min familj är på sportlovssemester i Åre. Fullpackad bil med 2 vuxna 2 barn och en hund i bur och fullpackad takbox.
Från ionity har vi 33mil hem och från suc 31mil. Där får man börja med att ta en kaffe och segladda upp till 100% igen och hoppas på att det inte är kö. Mycket stockholmare och norrmän i omlopp där i sportlovstider. Sedan finns det två 22kw laddare i Strömsund efter 10 mil. Då får man segladda igen och ta en kaffe. Hade Scandic i Strömsund haft bra käk så hade det varit ok. Det finns ett bra kafé i Dorotea vilket är det enda bra matstället på hela vägen hem men där finns ingen vettig laddare. Det ska eventuellt finnas en 50kw laddare i Åsele men den är inte bekräftad än. (Spännande om den enda laddaren skulle vara ur funktion). Sedan är det 9 mil i stort sett vildmark innan vi är hemma i Lycksele. Ingen skräll heller om det i mars skulle börja snöa kraftigt över stöttingfjället sista 9milen. Då snackar vi snabbt 5 cm snö och ganska oprioriterad väg. Varför ska jag göra denna kompromiss om jag inte är miljövän? Och tro mig den stora massan i världen är inte det. Dom vill kunna komma fram snabbt och smidigt och fika/äta där dom känner för det. Om staten satsade på laddinfrastruktur istället för bonus-malus skulle omställningen gå mycket fortare och smidigare.
Jag vill gärna ha en elbil/hybid men jag får mer känslan av att bilindustrin(premiummärken) inte vill det och att staten inte vill att jag ska bo här.
Jag ser dock problemet på ett annat sätt. Det är inget fel på bilen. Problemet är den bristfälliga laddinfrastrukturen. Det är sällan längre än 10 mil mellan bensinstationer. Skulle det vara max 15 mil mellan åtminstone en fungerande 50kw-laddare skulle man kunna köra vart som helst med vilken Tesla som helst.
När jag åkte sist funktionstestade jag 22kw-laddarna i Strömsund, men fick inte igång dem... "Snabbladdaren" på 50kw i Åsele skröt Umeå Energi om redan 2016, MEN DEN ÄR FORTFARANDE INTE IGÅNG. Har mailat dem ett par gånger och frågat om den, men inte fått någon återkoppling över huvud taget. Det finns även en 22kw-laddare under uppbyggnad bakom OKQ8 i Åsele, men inte heller den är driftsatt. Verkstaden på OKQ8 i Åsele har ett 3-fasuttag på baksidan som jag har lånat någon gång medan jag käkat på pizzerian mitt emot. Lär vara väldigt beroende av vem som jobbar där om man får låna det...
Förmildrande för tidskalkylen är om man har ett ställe att ladda under natten där man är. Då behöver man bara toppa upp batteriet, men det är ändå segt. Men som sagt, vilket teslabatteri som helst borde fungera i en värld med en fungerande laddinfrastruktur. Förhoppningsvis så ordnar det här sig inom kort. Bara Umeå Energi skulle få tummen ur med Åsele så skulle denna sträcka vara löst, men den tummen har suttit fast i tre år så den verkar sitta hårt. Och det är väldigt känsligt och osäkert med bara en laddare, även om det är bättre än ingen.
Jag tror det bästa under nuvarande förutsättningar är att köpa den elbil man vill ha och köra den, men hyra en lämplig fossilbil för de resor där elbilen fortfarande inte funkar. Och hoppas på att infrastrukturen kommer snart!
Eller så köper jag en Audi a7 55 tfsi-e och kompromissar bort hundburen. Den täcker ca 65% av mitt körande på el. Ganska säker på att den ligger klass med tesla när det gäller teknik. 140 elhästar duger till vardags. Och 367hk räcker fint när man väl behöver det.