Fel utveckling på elbilar?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Robertrimmevik »

juristen skrev:
Robertrimmevik skrev:
Din verklighet är nog inte grundad i Norrlands inland.
Här har du ett ytterst trovärdigt scenario.
Min familj är på sportlovssemester i Åre. Fullpackad bil med 2 vuxna 2 barn och en hund i bur och fullpackad takbox.
Från ionity har vi 33mil hem och från suc 31mil. Där får man börja med att ta en kaffe och segladda upp till 100% igen och hoppas på att det inte är kö. Mycket stockholmare och norrmän i omlopp där i sportlovstider. Sedan finns det två 22kw laddare i Strömsund efter 10 mil. Då får man segladda igen och ta en kaffe. Hade Scandic i Strömsund haft bra käk så hade det varit ok. Det finns ett bra kafé i Dorotea vilket är det enda bra matstället på hela vägen hem men där finns ingen vettig laddare. Det ska eventuellt finnas en 50kw laddare i Åsele men den är inte bekräftad än. (Spännande om den enda laddaren skulle vara ur funktion). Sedan är det 9 mil i stort sett vildmark innan vi är hemma i Lycksele. Ingen skräll heller om det i mars skulle börja snöa kraftigt över stöttingfjället sista 9milen. Då snackar vi snabbt 5 cm snö och ganska oprioriterad väg. Varför ska jag göra denna kompromiss om jag inte är miljövän? Och tro mig den stora massan i världen är inte det. Dom vill kunna komma fram snabbt och smidigt och fika/äta där dom känner för det. Om staten satsade på laddinfrastruktur istället för bonus-malus skulle omställningen gå mycket fortare och smidigare.

Jag vill gärna ha en elbil/hybid men jag får mer känslan av att bilindustrin(premiummärken) inte vill det och att staten inte vill att jag ska bo här.
Jag förstår precis vad du menar, har gjort samma resa ett par gånger i min Model S och på sommaren går det bra men det är inte roligt när det börjar bli kallt. Nu på vintern vet jag inte om jag skulle våga mig på Östersund utan rejäla tidsmarginaler.

Jag ser dock problemet på ett annat sätt. Det är inget fel på bilen. Problemet är den bristfälliga laddinfrastrukturen. Det är sällan längre än 10 mil mellan bensinstationer. Skulle det vara max 15 mil mellan åtminstone en fungerande 50kw-laddare skulle man kunna köra vart som helst med vilken Tesla som helst.

När jag åkte sist funktionstestade jag 22kw-laddarna i Strömsund, men fick inte igång dem... "Snabbladdaren" på 50kw i Åsele skröt Umeå Energi om redan 2016, MEN DEN ÄR FORTFARANDE INTE IGÅNG. Har mailat dem ett par gånger och frågat om den, men inte fått någon återkoppling över huvud taget. Det finns även en 22kw-laddare under uppbyggnad bakom OKQ8 i Åsele, men inte heller den är driftsatt. Verkstaden på OKQ8 i Åsele har ett 3-fasuttag på baksidan som jag har lånat någon gång medan jag käkat på pizzerian mitt emot. Lär vara väldigt beroende av vem som jobbar där om man får låna det...

Förmildrande för tidskalkylen är om man har ett ställe att ladda under natten där man är. Då behöver man bara toppa upp batteriet, men det är ändå segt. Men som sagt, vilket teslabatteri som helst borde fungera i en värld med en fungerande laddinfrastruktur. Förhoppningsvis så ordnar det här sig inom kort. Bara Umeå Energi skulle få tummen ur med Åsele så skulle denna sträcka vara löst, men den tummen har suttit fast i tre år så den verkar sitta hårt. Och det är väldigt känsligt och osäkert med bara en laddare, även om det är bättre än ingen.

Jag tror det bästa under nuvarande förutsättningar är att köpa den elbil man vill ha och köra den, men hyra en lämplig fossilbil för de resor där elbilen fortfarande inte funkar. Och hoppas på att infrastrukturen kommer snart!
Äntligen en som yttrar sig som faktiskt vet nånting. Då väntar jag på rätt elbil under tiden och det blir nog inte en tesla. För då får dom nog bredda utbudet.
Eller så köper jag en Audi a7 55 tfsi-e och kompromissar bort hundburen. Den täcker ca 65% av mitt körande på el. Ganska säker på att den ligger klass med tesla när det gäller teknik. 140 elhästar duger till vardags. Och 367hk räcker fint när man väl behöver det.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av taliz »

Att köpa en ny dyr hybrid är verkligen korkat IMO.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Robertrimmevik »

LarsL skrev:
Kolla dina resor i abettertouteplaner. Jag tror inte du kommer ha så stora problem som du målar upp här. Du är drabbad av räckviddsångest helt enkelt. 30 mil är ju tex inget problem med en LR.
Med MSLR(ej drag) nej men med MXLR är jag inte lika övertygad.
Jag har inte räckviddsångest utan skulle till och med bli lite triggad av att planera och bevisa motsatsen. Men min fru däremot har räckviddsångest. Och därför är jag realist.
Läs föregående inlägg från en som vet så förstår du vad jag menar.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Robertrimmevik »

taliz skrev:
Att köpa en ny dyr hybrid är verkligen korkat IMO.
Här var vi ödmjuka. Du har säkert läst hela tråden.
Tur att det finns dom som Juristen, fth och Leo på detta forum. Så man kan få riktiga och mer genomtänkta råd.
Som inte verkar i nån tesla/elbilssekt utan verkar förstå ett större perspektiv.
Senast redigerad av Robertrimmevik, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8148
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av fth »

Robertrimmevik skrev:
Jag köper ditt resonemang. Tror faktiskt det är ett bättre val än model Y. Men som jag skrev tidigare så har jag några issues med MX.
Vet fan inte hur jag ska göra. Vill helst byta bil nu. Är less på ad-blue strul.
Model X är ju lite speciell, alla gillar ju t.ex. inte FWD, dom gör det ju dessutom omöjligt att ha takräcke och box som jag inser att du hade som krav.

Själv gillar jag dörrarna och takbox-problemet har jag löst genom att ha en lastkorg istället (se separat tråd), det funkar bra för mig, det kan förstås bli lite problematiskt med längdskidor.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Robertrimmevik »

point1 skrev:
Robertrimmevik skrev:
LarsL skrev:
Robertrimmevik skrev:
Om MY hade haft hud så kanske.
Ni får mer än gärna ge ett bra förslag på bil åt mig.

...

Model Y kan dock bli brytpunkten. Men även räckvidden på den är nog för kort för den stora massan.
Model Y vekar passa dina behov bra.
HUD är ju absolut inget man behöver. Det går alldeles utmärkt att läsa av det man behöver på skärmen. En icke fråga efter att du kört ett tag.

Alla har räckviddsångest! Men det är oftast inte grundat i verkligheten. Med en LR bör du inte ha några problem att åka vart som helst i Sverige idag.
Din verklighet är nog inte grundad i Norrlands inland.
Här har du ett ytterst trovärdigt scenario.
Min familj är på sportlovssemester i Åre. Fullpackad bil med 2 vuxna 2 barn och en hund i bur och fullpackad takbox.
Från ionity har vi 33mil hem och från suc 31mil. Där får man börja med att ta en kaffe och segladda upp till 100% igen och hoppas på att det inte är kö. Mycket stockholmare och norrmän i omlopp där i sportlovstider. Sedan finns det två 22kw laddare i Strömsund efter 10 mil. Då får man segladda igen och ta en kaffe. Hade Scandic i Strömsund haft bra käk så hade det varit ok. Det finns ett bra kafé i Dorotea vilket är det enda bra matstället på hela vägen hem men där finns ingen vettig laddare. Det ska eventuellt finnas en 50kw laddare i Åsele men den är inte bekräftad än. (Spännande om den enda laddaren skulle vara ur funktion). Sedan är det 9 mil i stort sett vildmark innan vi är hemma i Lycksele. Ingen skräll heller om det i mars skulle börja snöa kraftigt över stöttingfjället sista 9milen. Då snackar vi snabbt 5 cm snö och ganska oprioriterad väg. Varför ska jag göra denna kompromiss om jag inte är miljövän? Och tro mig den stora massan i världen är inte det. Dom vill kunna komma fram snabbt och smidigt och fika/äta där dom känner för det. Om staten satsade på laddinfrastruktur istället för bonus-malus skulle omställningen gå mycket fortare och smidigare.

Jag vill gärna ha en elbil/hybid men jag får mer känslan av att bilindustrin(premiummärken) inte vill det och att staten inte vill att jag ska bo här.

Och så till model Y
Varför är att kunna se viktig information nära i sitt synfält en ickefråga? Men det är kanske en kompromiss man får ta när det endast finns en bil i premiumklassen i hela världen som uppfyller mina behov om jag vill åka på nån form av el.
Men att inte ha hud, ställbar fjädring, tveksam byggkvalitet och högt baksätesgolv(model 3) så känns det inte så värst premium längre. ;)
Räckviddsmässigt borde den sträckan på 31 mil från Krokom inte vara några problem med en Model S100D. Borde nog även gå med en Model 3 LR AWD, med tanke på att hastigheterna på de vägarna inte är så höga, speciellt inte om det är vinterväglag. MXLR går ju inte att ha takbox på så den försvinner ju i scenariot ovan. Enda som checkar alla dina krav med takbox, drag och hundbur är ju Model Y då tyvärr som inte finns. Segt, men det dröjer nog inte länge innan du kan få den i Sverige.
MSLR är inget alternativ då den inte har drag. En kompromiss som jag inte gör. Annars hade jag redan köpt en.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av taliz »

Robertrimmevik skrev:
taliz skrev:
Att köpa en ny dyr hybrid är verkligen korkat IMO.
Här var vi ödmjuka. Du har säkert läst hela tråden.
Tur att det finns dom som Juristen, fth och Leo på detta forum. Så man kan få riktiga och mer genomtänkta råd.
Som inte verkar i nån tesla/elbilssekt utan verkar förstå ett större perspektiv.
Finns inget perspektiv där det är ett bra val helt enkelt.
Man kommer förlora massa pengar och man kommer banna sig varje gång avgasgeneratorn startar, behöver tankas, kräver service eller går sönder.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Robertrimmevik »

Lägg ned hybrid-tankarna om du gillar teknik som du skriver, det är definitivt gårdagens teknik ;)

/fth[/quote]

Jag vill gärna att du fördjupar det här. Ge mig alla nackdelar och fördelar(om det nu finns några ;) )
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Robertrimmevik »

taliz skrev:
Robertrimmevik skrev:
taliz skrev:
Att köpa en ny dyr hybrid är verkligen korkat IMO.
Här var vi ödmjuka. Du har säkert läst hela tråden.
Tur att det finns dom som Juristen, fth och Leo på detta forum. Så man kan få riktiga och mer genomtänkta råd.
Som inte verkar i nån tesla/elbilssekt utan verkar förstå ett större perspektiv.
Finns inget perspektiv där det är ett bra val helt enkelt.
Man kommer förlora massa pengar och man kommer banna sig varje gång avgasgeneratorn startar, behöver tankas, kräver service eller går sönder.
Ja har man bara ett perspektiv så finns det ju givetvis inget annat. ;)
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av [JM] »

Robertrimmevik skrev:
[JM] skrev:
Har en bekant som letar bil sen några år tillbaka.
En stor fet bil som är skön att åka långt med.
Den ska vara liten i nätt för parkering i stan.
Kraftig motor som inte drar något.
Premium och lyx men helst under 300tkr i nypris.

Behöver jag tillägga att han har inte hittat denna bil ännu. Jag har försökt få honom att förstå att man kanske måste kompromissa ibland för att komma framåt och se andra lösningar på sina problem (vidga vyerna) än att stånga sig blodig.
Han kör vidare i sin volvo s60 som gått 30000...
Nu är jag beredd att betala en mille. Vilket jag kan tycka vidgar möjligheterna del. (Och det på två normalstora inkomster) Det tror jag inte den stora massan är beredd att göra.
Själva andemeningen med inlägget var att visa på att ibland finns det krav/önskemål som är direkt diametrala. Då måste man tänka om istället för att stå och stampa/bulta huvudet mot betongväggen.
Tex om det enda som hindrar dig från att välja en SUV är ditt garage som du vill komma in med takbox på taket.
Varför ska du prompt in med takboxen kvar på taket? När du kör elbil så vill du ändå inte ha takbox eftersom den stjäl mellan 10 och 15% räckvidd. Skaffa en box och sätt på dragkroken istället. Varför ska bilen in i garaget över huvud taget? En tesla defrostar kupen på nolltid tex.
Vi vet ju inte vad som driver dina behov och du kan ju inte gärna beskriva hela din livssituation i detalj så du måste själv leta efter alternativa lösningar på dina behov. En lösning som du är inne på kan mkt väl vara att bibehålla nuvarande bil eller byta till hybrid tills laddinfrastrukturen bygts ut så att elbil blir möjligt för er.

Edit: Volvo kommer väl tex med V90 T8 Hybrid/Twin Engine
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Svenssons »

Robertrimmevik skrev:
Svenssons skrev:
Det är inga problem att köra elbil när det är -20 grader. Det är ju faktiskt mer problem med avgasbil i sådant väder. Sedan är det nog bristande erfarenhet som gör att en del kräver att bilen kan rulla +30 mil med takbox, släpvagn och +200 km/h på vinterväglag...
På vad grundar du min bristande erfarenhet och att jag har för avsikt att åka +200km/h?
Vart har jag skrivit att det är ett problem att köra elbil i -20 grader.(körde en e-tron på 2,2 kw/mil i -7 grader 13 mil ner till umeå) Hybrid är däremot ett problem. Volvos T8 drar igång bensinmotorn vid -7. Audi har dock en gräns vid -20 enligt återförsäljaren. Där jag bor har vi säkert -7 grader i snitt från december till april.
Om jag vill åka till Åre och åka skidor så ska jag inte behöva hyra en bil. Staten ska inte bestämma vilka kompromisser jag måste göra. Dom har sett till att det kostar 50 000 kr mer att köpa en bil som passar mina behov.
Det jag skrev var generellt men visserligen inspirerat av din "Hybrid med egen värmepump på eldriften så man kan köra på el även när det är neråt -20"

Det är som sagt var inga som helst problem att köra elbil i -20 grader, tvärtom är det smidigare än att köra med en avgasmotor. Elbilen startar utan problem och ger värme direkt istället för efter att ha värmt upp motorblocket pga X antal explosioner.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare
Inlägg: 908
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av juristen »

Robertrimmevik skrev:
fth skrev:
Lägg ned hybrid-tankarna om du gillar teknik som du skriver, det är definitivt gårdagens teknik ;)

/fth
Jag vill gärna att du fördjupar det här. Ge mig alla nackdelar och fördelar(om det nu finns några ;) )
Hybridbilar är på ett sätt det bästa av båda världar, och på ett sätt det sämsta. Visst, man kan använda eldriften för en stor del av vardagskörningen och köra fossilt på långresorna utan räckviddsångest. Men elkörningen blir trist på grund av litet batteri och svag motor och du kommer snabbt önska dig en bil som går 100% på el. Det är dubbla drivlinor med många fler komponenter som ska samarbeta och kan gå sönder i en hybrid. Vissa hybrider använder värmen från förbränningsmotorn för att värma kupén och är alltså helt beroende av den på vintern.

Det är spekulation från min sida, men jag tror också att värdefallet på nya fossil- och hybridbilar kommer vara mycket värre än det på elbilar. Allt eftersom utbudet på elbilar blir större och priserna sjunker så kommer efterfrågan på fossil- och hybridbilar minska, tror jag. Bränslet kommer bli dyrare och det finns risk för fler straffskatter.

Om jag var i din sits och måste köpa en bil idag så skulle jag köpa en model X long range och antingen bita i det sura äpplet med dagens kassa laddmöjligheter i Norrlands inland, dvs anpassa fart och beräknad restid efter förutsättningarna eller helt enkelt hyra/låna annan bil för de knepigare resorna. Vet inte hur ofta det skulle blir för dig, men är det bara någon enstaka resa per år så gör det rätt lite för totalkostnaden att hyra.

Det är trots allt bara en tidsfråga innan laddinfrastrukturen blir OK. Frågan är bara hur lång tid.

Det säkraste är kanske ändå att vänta på att det kommer mer klockrena modeller för dina behov, att laddinfrastrukturen byggs ut och att Teslas servicecenter i Umeå blir klart.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1187
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av MangeT »

Kanske är bättre med två bilar? En billigare elbil som täcker in det mesta i vardagen och sedan en annan bil för fjällresor, dra släp etc?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av [JM] »

Robertrimmevik skrev:
Lägg ned hybrid-tankarna om du gillar teknik som du skriver, det är definitivt gårdagens teknik ;)

/fth
Jag vill gärna att du fördjupar det här. Ge mig alla nackdelar och fördelar(om det nu finns några ;) )[/quote]

Jag hoppar in också :D
Vanliga avgasbilar har ju nackdelen gentemot rena elbilar att de kräver dyra servicar. Biltillverkarna tjänar sina pengar på service. En hybrid bilbehåller bränsledelen och sen lägger man på eldrift. Gisssa om servicen blir billigare eller dyrare.
Hybriderna har idag väldigt kort räckvidd på el typ runt 2mil. Många har mer än 2mil enkel resa till jobbet och det finns ju studier som pekar på att de flesta skulle klara sig på ca 5mil i faktisk räckvidd.

https://www.nyteknik.se/elbilar/test-vo ... en-6968149
Men all denna kraft har även brister och då snackar vi inte prestandan som är riktigt bra, eller vad sägs om 0-100 km/h på 5 sekunder blankt? Nej, jag talar om räckvidden på det 10,4 kWh stora batteripaketet, som är större än Mercedes 350e på 6,2 kWh och BMW 530e på 9,2 kWh men som inte klarar längre körsträcka på ren el än 2-2,5 mil vid normal körning och 4 mil om man ”lägger ett ägg” under gaspedalen, fastän Volvo deklarerar 5 mil. Nej det håller inte, speciellt när bensinförbrukningen hamnar klart över 8 l/100 km när elen är slut.
Hybrider och mildhybrider är biltillverkarnas lösning på att komma ner med koldioxidutsläppen under NEDC/WLTP. Tyvärr verkar det funka dåligt i verkligheten. Har en kollega på jobbet som har en V60 T8 hybrid och han har 12km till jobbet och på sommarn kommer han nätt å jämt fram och tillbaka utan att bensinarn går igång. På vintern är det bara att glömma eldriften.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Leo »

Nya Passat GTE/Skoda Superb har typ 13,5kWh nominell storlek. Typ 9kWh användbart. Kommer säkert räck till drygt 4mil i verklig körning i genomsnitt. Dock ej 4WD på de.

De har även elektrisk vattenkokare för värmen till kupen. Kör på ren el förutsatt att batteriet är varmare än -10gr. Kallare än så startar den bensinmotorn för värmen vilket ändå är det effektivaste för de flesta (värmeöverskottet från fossilmotorn gratis) elen används då bara för att knuffa på och sänka förbrukningen en längre sträcka istället.

En GTE ligger på typiskt 0,5-0,7 i verklig körning då elen är slut. (I nivå med många dieselbilar). Förklaringen att de i princip är lika snåla som motsvarande diesel är att de ändå jobbar som en ”vanlig hybrid” när elen är slut =återvinner el vid inbromsning osv.

2:a värdes mässigt lär de hålla i sig hyfsat bra ändå. Kommer fortfarande vara ett ekonomiskt alternativ som begagnat för många =billigt köra på el till vardags OCH funkar toppen på långvägen OCH kan ha dragkrok.

Tidigare ”subventionerade” miljöbilar gas/E85 fanns det liksom ingen ekonomisk fördel köra för begagnatköparen (ofta privatkund). Så de fick däremot dåligt 2:a värde av naturliga skäl. Även de hade liknande servicekostnader som en motsvarande Plugin hybrid har idag.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1679
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av renes »

Robertrimmevik skrev:
Äntligen en som yttrar sig som faktiskt vet nånting.
Är det verkligen nödvändigt att vara så nedlåtande om större delen av medlemskapet?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Robertrimmevik »

Svenssons skrev:
Robertrimmevik skrev:
Svenssons skrev:
Det är inga problem att köra elbil när det är -20 grader. Det är ju faktiskt mer problem med avgasbil i sådant väder. Sedan är det nog bristande erfarenhet som gör att en del kräver att bilen kan rulla +30 mil med takbox, släpvagn och +200 km/h på vinterväglag...
På vad grundar du min bristande erfarenhet och att jag har för avsikt att åka +200km/h?
Vart har jag skrivit att det är ett problem att köra elbil i -20 grader.(körde en e-tron på 2,2 kw/mil i -7 grader 13 mil ner till umeå) Hybrid är däremot ett problem. Volvos T8 drar igång bensinmotorn vid -7. Audi har dock en gräns vid -20 enligt återförsäljaren. Där jag bor har vi säkert -7 grader i snitt från december till april.
Om jag vill åka till Åre och åka skidor så ska jag inte behöva hyra en bil. Staten ska inte bestämma vilka kompromisser jag måste göra. Dom har sett till att det kostar 50 000 kr mer att köpa en bil som passar mina behov.
Det jag skrev var generellt men visserligen inspirerat av din "Hybrid med egen värmepump på eldriften så man kan köra på el även när det är neråt -20"

Det är som sagt var inga som helst problem att köra elbil i -20 grader, tvärtom är det smidigare än att köra med en avgasmotor. Elbilen startar utan problem och ger värme direkt istället för efter att ha värmt upp motorblocket pga X antal explosioner.
Det vet jag, men nu var det hybrid som jag menade. :)
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Robertrimmevik »

renes skrev:
Robertrimmevik skrev:
Äntligen en som yttrar sig som faktiskt vet nånting.
Är det verkligen nödvändigt att vara så nedlåtande om större delen av medlemskapet?
Ber om ursäkt för det. Men jag kan inte låta bli att känna att många medlemmar här verkar ganska färgade och lite fyrkantiga. Men det är klart, jag befinner mig ju på ett tesla forum.
Om det fanns ett bättre forum för elbil/hybrid så skulle jag vara där istället.

Tråden handlar om elbilsutveckling. Och vad är det egentligen som hindrar biltillverkarna att göra en 4wd kombi med drag och 55 mils räckvidd en bil för massorna. Och vad är det som hindrar staten från att satsa på laddinfrastruktur istället för att ge miljöbonus. Skulle vara så mycket effektivare.

Kanske vill de nog bara skynda långsamt och säkra sina intäkter först. Tråkigt för mig bara att man alltid ska straffa glesbygden. Jag tycker av ideologiska skäl att det är fel.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8148
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av fth »

Robertrimmevik skrev:
Och vad är det egentligen som hindrar biltillverkarna att göra en 4wd kombi med drag och 55 mils räckvidd en bil för massorna.
Hittills har det varit pris och tillgång på batterier som gjort det omöjligt att producera detta till rimligt kostnad, det kommer förstås att bli mer och mer realistiskt efter hand som batteripriserna fortsätter sjunka.

Jag är dock helt övertygad om att "massorna" i praktiken inte kommer att efterfråga drag och 55 mils räckvidd, framför allt inte 55 mils räckvidd när man faktiskt drar något.
Man får göra allt för stora avkall på pris, vikt, lastutrymme, prestanda etc. etc. då eftersom man av nödvändighet måste ha batterier på 150+kWh för att uppnå detta.

Bättre då att satsa på tätare och snabbare laddinfrastruktur som du också efterfrågar, ett 10-30min stopp på halva sträckan när man drar last tror jag inte många har problem med.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Svenssons »

Robertrimmevik skrev:
]

Det vet jag, men nu var det hybrid som jag menade. :)
Ja men eftersom hybrid är en tillfällig kompromiss som inte är nödvändig så ser jag inte hybrid som en lösning.Ren elbil är lösningen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Robertrimmevik »

fth skrev:
Robertrimmevik skrev:
Och vad är det egentligen som hindrar biltillverkarna att göra en 4wd kombi med drag och 55 mils räckvidd en bil för massorna.
Hittills har det varit pris och tillgång på batterier som gjort det omöjligt att producera detta till rimligt kostnad, det kommer förstås att bli mer och mer realistiskt efter hand som batteripriserna fortsätter sjunka.

Jag är dock helt övertygad om att "massorna" i praktiken inte kommer att efterfråga drag och 55 mils räckvidd, framför allt inte 55 mils räckvidd när man faktiskt drar något.
Man får göra allt för stora avkall på pris, vikt, lastutrymme, prestanda etc. etc. då eftersom man av nödvändighet måste ha batterier på 150+kWh för att uppnå detta.

Bättre då att satsa på tätare och snabbare laddinfrastruktur som du också efterfrågar, ett 10-30min stopp på halva sträckan när man drar last tror jag inte många har problem med.

/fth
Varför skulle dom behöva ett 150kwh batteri till 55 mil när tesla klarar 61 mil på ett 100kwh batteri?
Fortfarande varför finns ingen vanlig kombi.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av [JM] »

Robertrimmevik skrev:
fth skrev:
Robertrimmevik skrev:
Och vad är det egentligen som hindrar biltillverkarna att göra en 4wd kombi med drag och 55 mils räckvidd en bil för massorna.
Hittills har det varit pris och tillgång på batterier som gjort det omöjligt att producera detta till rimligt kostnad, det kommer förstås att bli mer och mer realistiskt efter hand som batteripriserna fortsätter sjunka.

Jag är dock helt övertygad om att "massorna" i praktiken inte kommer att efterfråga drag och 55 mils räckvidd, framför allt inte 55 mils räckvidd när man faktiskt drar något.
Man får göra allt för stora avkall på pris, vikt, lastutrymme, prestanda etc. etc. då eftersom man av nödvändighet måste ha batterier på 150+kWh för att uppnå detta.

Bättre då att satsa på tätare och snabbare laddinfrastruktur som du också efterfrågar, ett 10-30min stopp på halva sträckan när man drar last tror jag inte många har problem med.

/fth
Varför skulle dom behöva ett 150kwh batteri till 55 mil när tesla klarar 61 mil på ett 100kwh batteri?
Fortfarande varför finns ingen vanlig kombi.
Du menar varför har inte Tesla någon kombi?
När det gäller dom andra så är det dom fth säger, bristen på batterier.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av [JM] »

Robertrimmevik skrev:
....klipp...

Ber om ursäkt för det. Men jag kan inte låta bli att känna att många medlemmar här verkar ganska färgade och lite fyrkantiga. Men det är klart, jag befinner mig ju på ett tesla forum.
Om det fanns ett bättre forum för elbil/hybrid så skulle jag vara där istället.
... klipp...
De två trådarna du deltagit aktivt i har du fått massor med förslag på lösningar på dina problem samt förklaring på hur du ska tänka/planera.
Det kan vara då att forumet är färgat/fyrkantigt eller så kan det vara då att du inte tar till dig det som sägs eller en kombination av de båda.
Återigen. Se lösningarna, inte problemen eller som det heter på utrikiska. Adapt and overcome.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8148
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av fth »

Robertrimmevik skrev:
Varför skulle dom behöva ett 150kwh batteri till 55 mil när tesla klarar 61 mil på ett 100kwh batteri?
Som jag skrev, 55 mil när man drar last, det finns det ingen Tesla som är i närheten av idag. Förbrukningen kan lätt dubblas eller mer när man drar tungt och/eller ”o-aerodynamiskt”.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12724
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Robertrimmevik skrev:
Och vad är det egentligen som hindrar biltillverkarna att göra en 4wd kombi med drag och 55 mils räckvidd en bil för massorna.
Hittills har det varit pris och tillgång på batterier som gjort det omöjligt att producera detta till rimligt kostnad, det kommer förstås att bli mer och mer realistiskt efter hand som batteripriserna fortsätter sjunka.

Jag är dock helt övertygad om att "massorna" i praktiken inte kommer att efterfråga drag och 55 mils räckvidd, framför allt inte 55 mils räckvidd när man faktiskt drar något.
Man får göra allt för stora avkall på pris, vikt, lastutrymme, prestanda etc. etc. då eftersom man av nödvändighet måste ha batterier på 150+kWh för att uppnå detta.

Bättre då att satsa på tätare och snabbare laddinfrastruktur som du också efterfrågar, ett 10-30min stopp på halva sträckan när man drar last tror jag inte många har problem med.

/fth
Jag husvagnssemestrar i Italien på somrarna. I somras pratade jag lite med en tysk i en Model X som dragit sin husvagn från södra tyskland. Han berättade att han kom ungefär 110km på en full laddning. Visserligen behöver han passera alperna men får också en hel del nedförsbacke på andra sidan. Fullbreddsvagn.

Nu var det ju bara ca 500km för honom så han såg det som ett projekt i early adaptor-anda men jag har svårt att se det som ett seriöst alternativ om jag ska dra 2000km från sverige.

Hybrid må vara en övergångslösning men också en mycket praktisk sådan om man kan sköta sin dagliga pendling på den lilla el som finns och sen ha obegränsad räckvidd dom få gångerna man behöver.
Jag kan definitivt tänka mig hybridvarianten av den S90 jag kör idag men skulle vilja komma åtminstone 100km på en laddning.
Skriv svar