Tesla Pickup lansering 21 november?

Här diskuterar vi om Tesla Cybertruck

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla Pickup lansering 21 november?

Inlägg av fth »

SR-71-BlackBird skrev:
Pratas på twitter om mer än 200k pre-orders.
Med bara fullt återbetalningsbara 1000:-/$100 som insats så betyder nog inte detta så mycket tyvärr.

Det är nog en tämligen hög andel som reserverar "bara på kul" (så även jag ;) ).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fregatten

Inlägg av Fregatten »

Jag reserverade en... ska ta den på firman, men reserverade den privat (så jag slipper bokföra 1000 kr reservationskostnad). Hoppas att det går att ta den på firman sen när den kommer fastän man reserverat den privat. Jag tycker den var grym. Undrar hur mycket el den drar per mil.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

fth skrev:
Marknaden ser ut att ge underkänt till Cybertruck, stort fall för TSLA i förhandeln.

/fth
Jepp! Kursen ner ca 7% just nu.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Fregatten skrev:
Jag reserverade en... ska ta den på firman, men reserverade den privat (så jag slipper bokföra 1000 kr reservationskostnad). Hoppas att det går att ta den på firman sen när den kommer fastän man reserverat den privat. Jag tycker den var grym. Undrar hur mycket el den drar per mil.

Det brukar inte vara nåt problem. Tänker göra exakt likadant.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

Verdi skrev:
Fregatten skrev:

Det brukar inte vara nåt problem. Tänker göra exakt likadant.
Är väl iofs inga problem ta reservationskostnaden på företaget. Sätt upp det som kortfristig fordran (eller långfristig om man är pessimist). Påverkar ju inte resultatet, så måste ju vara ok.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Inlägg av Wahll »

Zalman3 skrev:
1,9 meter hög, 2 meter bred och 5,8 meter lång.
Flaket är på 1,98 meter.
Hur kan man göra ett flak som inte rymmer en standard byggskiva. Eller har de andra standard mått i USA?
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Inlägg av Wahll »

wector skrev:
loftux skrev:
wector skrev:
Tycker Tesla gör helt rätt. Ett statement att alla bilar inte ska se lika ut och gör man en snabb googling på pickups så ser alla exakt likadana ut.
Jag tycker det är jäkligt befriande med designer som tänker utanför boxen och inte spelar safe. Det här är ju inte en Model3 som ska sälja i massor heller för den delen.
Fast det är väl det den ska, sälja massor? Kanske inte i Europa, men i USA är nog tanken att ta en stor del av marknaden.
Elon har ju sagt såhär:

”I’m personally super-excited by this pickup truck. It’s something I’ve been wanting to make for a long time. And I’ve been iterating sort of designs with Franz ... It’s like I really wanted something that’s like super-futuristic cyberpunk. Which, if it doesn’t ... if I’m weirdly like ... if there’s only a small number of people that like that truck, I guess we’ll make a more conventional truck in the future. But it’s the thing that I am personally most fired up about. It’s gonna have a lot of titanium.”
Tycker också Tesla väljer rätt väg här för att mejsla in sig i en konservativ gengre. Med tanke på att F150elektric och rivian,bollinger osv. Var liksom de hålen fyllda på marknaden. Bättre då att sikta på bästa generation pickup ägare som kanske vågar lite mer eller vill sticka ut. Mest intresserad tror jag dock armén blir.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare

Inlägg av wector »

Wahll skrev:
Zalman3 skrev:
Flaket är på 1,98 meter.
Hur kan man göra ett flak som inte rymmer en standard byggskiva. Eller har de andra standard mått i USA?
Ja Tum.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

wector skrev:
Wahll skrev:
Zalman3 skrev:
Flaket är på 1,98 meter.
Ja Tum.
:lol:
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Men kokain mäter dom i gram.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Wahll skrev:
Zalman3 skrev:
Flaket är på 1,98 meter.
Med nerfälld läm så hamnar du väl på typ 250cm.
FredrikR
elbilist

Inlägg av FredrikR »

Hög tid att jag får arbetsgivaren att byta ut nuvarande amerikanare mot en annan.
Tyvärr är cybertruck steget mindre men den ska nog duga :lol:

Nuvarande bil bygger på någon Cheva pickup.
5100 kg.
6400 lång
2170 bred
Typ 80 mil räckvidd så motsvarar ju den stora varianten av Cybertruck!

https://www.ambulansproduktion.se/teknisk-specifikation
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Nu ligger den i mitt konto.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

SR-71-BlackBird skrev:
Nu ligger den i mitt konto.
Yes! Samma här.
920F353A-5AD0-467C-AA7F-8868642BA26D.jpeg
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Verdi

Inlägg av Verdi »

Hmmm...

Access Denied
You don't have permission to access "http://auth.tesla.com/oauth/v2/authorize?" on this server.
Reference #18.5585655f.1574458787.20249a52
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Nu syns min också :)
68A9A1C4-A37C-4982-B8BB-C5CE23906D01.jpeg
/fth
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare

Inlägg av SALVETA »

fth skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Med bara fullt återbetalningsbara 1000:-/$100 som insats så betyder nog inte detta så mycket tyvärr.

Det är nog en tämligen hög andel som reserverar "bara på kul" (så även jag ;) ).

/fth
Var inte det grejen med att dom sänkte reservationskostnaden att man just inte fick tillbaka pengarna om man hoppade av? "Många" beställde ju och lämnade tillbaka bilen inom sju dagar utan kostnad.
Kanske bara gäller existerande bilar, men man bör nog kolla upp så man kan få tillbaka pengarna om man inte vill skämta för 1000 kr/st Bild
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

SALVETA skrev:
fth skrev:
SR-71-BlackBird skrev:

/fth
Var inte det grejen med att dom sänkte reservationskostnaden att man just inte fick tillbaka pengarna om man hoppade av? "Många" beställde ju och lämnade tillbaka bilen inom sju dagar utan kostnad.
Kanske bara gäller existerande bilar, men man bör nog kolla upp så man kan få tillbaka pengarna om man inte vill skämta för 1000 kr/st Bild
”Fully refundable” står det tydligt, bör inte kunna misstolkas ;)

/fth
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

SALVETA skrev:
fth skrev:
SR-71-BlackBird skrev:

/fth
Annan biltillverkare kanske har det så men inte Tesla. Jag minns inte vad reservationspriset var på de olika versionerna av Model S.

På Model X car reservationspriset 33 000:- alternativt 263 000:-. Jag låg ute med 263kkr i ett par år drygt för min Model X.

På Model 3 så sänktes reservationspriset till 10 000:- och det fanns ingen Signature.

På Roadster är det väl 2 092 000:- för Founders och 419 000:- för standard.

På Model Y har det aldrig gått att göra en reservation. Där är det beställning och Design Studio direkt och en deposition på 15 000:-.

Tesla var väl först med lyckad lansering av reservation i och med sina modeller. Andra har försökt med blandad framgång. Misstänker att Tesla märkt av bristande vilja till reservation plus att de inte längre är i lika desperat behov att få in medel till att driva verksamheten. Nu är det nog mer för att väcka intresset och för att kontrollera vad marknaden vill ha. Är det billiga bilar med begränsningar, extra allt eller något mittemellan? Bägge dessa punkter löses bäst med lägre reservationspeng.

Alla reservationer och handpenning är fullt återbetalbara. Handpenning kräver dock att bilen inte redan har tillverkats.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

arQqx97A_700w_0.jpg
Haters, enjoy your "unique and beautiful" cars.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MEF
Teslaägare

Inlägg av MEF »

:lol: så sant..

Det bästa sättet att förutspå framtiden är att skapa den. Och det jobbar Elon hårt med :)

Cybertruck är både brutal och prisvärd. Kan lätt tänka mig att byta ut min model 3 mot en sån när den kommer.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

En ytterligare slutsats som jag inte har sett diskuteras på andra ställen är att Elon i praktiken bekräftade att det kommer ett 120kWh batteripack.

Så här tolkar iaf jag siffrorna:
Single = 100kWh
Dual = 120kWh
Tri = 2*100kWh (stacked)

Det borde väl kunna bli tillgängligt även för S och X?

/fth
Användarvisningsbild
termosen
Teslaägare

Inlägg av termosen »

Problemet är ju att min Model S känns helt plötsligt lite mjäkig.
Model Y LR
Model S 100D -18
vigge50

Inlägg av vigge50 »

fth skrev:
En ytterligare slutsats som jag inte har sett diskuteras på andra ställen är att Elon i praktiken bekräftade att det kommer ett 120kWh batteripack.

Så här tolkar iaf jag siffrorna:
Single = 100kWh
Dual = 120kWh
Tri = 2*100kWh (stacked)

Det borde väl kunna bli tillgängligt även för S och X?

/fth
Något specifikt du bygger det på? Någon specifik anledning till att Tesla skulle använda platformen för Model S och X till Cybertruck och inte ta Model 3s plattform?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

vigge50 skrev:
Något specifikt du bygger det på? Någon specifik anledning till att Tesla skulle använda platformen för Model S och X till Cybertruck och inte ta Model 3s plattform?
Enligt electrek så skulle den ha en Raven liknande drivlina. Dvs, Model 3 motor fram, traditionell S/X bak.

https://www.motortrend.com/news/tesla-c ... facturing/
Motivating this cubist Picasso into kinetic sculpture is Tesla's latest drivetrain; the Model S/X's large inductive rear motor remains in back, with the Model 3's permanent-magnet rear motor repurposed up front. Officially, the pairing's called Raven, and an odd characteristic of it is that, at very light loads, the Cybertruck could be front-wheel driven.
Effektiv och antagligen billigaste lösningen sett till prestandan den erbjuder. Redan existerande, välbeprövad teknologi är bra om man vill hålla nere kostnaderna.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar