Stillastående i Standby - hur länge

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thompap
Teslaägare

Stillastående i Standby - hur länge

Inlägg av thompap »

Herr X skrev:
När vi kom ner till bilen i morse hade den tappat 4km under natten.
Herr X skrev:
När jag kom ner till Beatrice Bengtsson i morse, hade hon förbrukat 8km räckvidd under natten. Hon står i ett varmgarage, men dessvärre finns det inga laddmöjligheter.
Efter lite koppypejst så har vi Herr X:s kommentarer ovan från Gdansk-tråden, men ville inte störa den "bloggen" så jag startar en ny tråd. Är frågan diskuterad tidigare så hänvisa mig gärna till den tråden, jag kanske har letat dåligt.

Jag undrar helt sonika vad som får Beatrice Bengtsson att ena natten spendera 4km på vägarna och natten därpå 8km. Vad gör hon och varför så olika mycket?
Är 6km snittet på vad valfri Model S gör av med på natten (10 timmar) utan laddningsmöjligheter eller varierar det stort (som i Beatrices fall med 100%)?

Vad händer om man står på t.ex en flygplatsparkering utan laddningsmöjlighet i två veckor? I exemplet ovan så går det 6km/10h och det blir 14,5km/24h vilket ger ca 200km på 14 dgr.
Tesla M3 AWD
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Re: Stillastående i Standby - hur länge

Inlägg av Feddan »

Han kanske har Smart preconditioning aktiverat och bilen har lärt sig att vardagsmorgonar så ska bilen värmas kl. 07.00 men andra morgonen var det helg.

Bara en vild gissning.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det kan ha många olika orsaker, men en kan vara så att ena natten var 12 V-batteriet fullt, andra natten behövdes det laddas under natten. En annan kan vara batterier som behöver värmas eller kylas (även om det rörde sig om garage inomhus så borde det inte skilja så mycket där).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Är det inte också så att när den väl stått i ett par dagar så stänger den ner lite system och börjar dra mindre?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Det är väl också så att ett nära fulladdat batteri tappar mer laddning än ett som är säg 60-70% laddat...?

(Försöker komma ihåg dom där fysiklektionerna...)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Om man inte har aktiverat energy saving mm, så behåller den ju dator, 3g mm igång nästan hela tiden.
Om jag ställer bilen laddad på kvällen så brukar jag nog tappa 1-2 procent över natten, men om jag stänger av always connected och aktiverar energy saving, så är den alltid mindre än en procent.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Jag hade min på Ceramic Pro behnadling nyligen. Då stod den en hel vecka. Dörrar öppnades då och då i början av veckan så den startade skärm och stereo. I slutet och över helgen så stod den orörd. Always Connected var på och jag hade Visible Tesla igång stor del av tiden, men kunde hålla mig utan att göra nån manöver. Bilen flyttades ett par gånger men bara några meter under veckan.

Bilen gick från 72% till 64% alltså 8%-enheter på 7 dagar. Det borde ju inte bli mer förbrukning än detta vid parkering.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
thompap
Teslaägare

Inlägg av thompap »

Bjorn skrev:
Jag hade min på Ceramic Pro behnadling nyligen. Då stod den en hel vecka. Dörrar öppnades då och då i början av veckan så den startade skärm och stereo. I slutet och över helgen så stod den orörd. Always Connected var på och jag hade Visible Tesla igång stor del av tiden, men kunde hålla mig utan att göra nån manöver. Bilen flyttades ett par gånger men bara några meter under veckan.

Bilen gick från 72% till 64% alltså 8%-enheter på 7 dagar. Det borde ju inte bli mer förbrukning än detta vid parkering.
OK, detta var en bra rapport, antar att bilen stod inne en stor del så om bilen istället står ute och det är kallare/minus så kanske det dra mer energi?!. Som jag förstår det så hade du inte stängt av något alls då. Om man har på energy saving så borde det således inte dra så mycket som det gjorde på din bil under samma förhållanden.
Men om man har energy saving på, vad missar man då? Kan man inte kontakta bilen, värms inte batterier? Kan man kontrollera status, sätta på värme när man väl ska åka igen m.m.?
Tesla M3 AWD
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Man kan kontakta bilen, men den är lite mer svårväckt och man kan få försöka några gånger. Det tar också längre tid från när man har satt sig tills innan man kan köra (5-10 sekunder för systemet att boota). Batterierna hålls fortfarande klimatiserade.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Jag har inte energisparläge eller smart preconditioning påslaget på Beatrice Bengtsson. Det går att få ner den här "vampire drain" mycket har jag läst, om man slår på Energy saving (det har skrivits mycket om vampire drain runt om på nätet och Tesla har gjort stora ändringar för att få ner självförbrukningen).

La ut info om hur mycket jag tappat eftersom jag inte noterat det tidigare (har alltid laddning under natten i normalfallet).

Om man ska ha bilen stående under en längre tid utan att vara tillkopplad till strömnätet, så slår man givetvis på energisparläge. Googla Tesla Vampire drain för mer info.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

...och Björn har kollat...

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Jag har inte aktiverat någon av energisparfunktionerna mer än nån enstaka gång. Jag har dessutom en kylbox i Frunken som alltid är igång.
Det är ganska stor skillnad i förbrukning om man sättet på energy saver och tar bort allways connected, men jävligt störigt när det är svårt att få kontakt med bilen.

danni skrev:
Är det inte också så att när den väl stått i ett par dagar så stänger den ner lite system och börjar dra mindre?
Ingen aning. Min bil har inte stått stilla så länge. Tror rekordet är nästan 2 dygn, men då var jag nog ute en gång och satte mig i den en kort stund för att få mig en snabb fix.
Senast redigerad av Martinen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare

Inlägg av miksch »

8% på 7 dager tilsvarer 1,14% per dag, tilsvarende 4,07 km per dag (fullt batteri = 407 km rekkevidde typical).

Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar