Men förvara den inte inne i bilen...M455E skrev:Blanda koncentrerad spolvätska lagomt starkt och fyll på en sprayflaska. Kan sedan användas för att rengöra/avfrosta lyktor, kameror, och handtag. En mikrofiberduk för avtorkning är också bra att ha.

Moderator: Redaktion
Men förvara den inte inne i bilen...M455E skrev:Blanda koncentrerad spolvätska lagomt starkt och fyll på en sprayflaska. Kan sedan användas för att rengöra/avfrosta lyktor, kameror, och handtag. En mikrofiberduk för avtorkning är också bra att ha.
Lägg i frunken; öppna med appen... däri ligger också sopen och spaden.Fredrik j skrev:Men förvara den inte inne i bilen...M455E skrev:Blanda koncentrerad spolvätska lagomt starkt och fyll på en sprayflaska. Kan sedan användas för att rengöra/avfrosta lyktor, kameror, och handtag. En mikrofiberduk för avtorkning är också bra att ha.
Funkar inte gammal hederlig låsolja om man lägger in det i dörrhandtaget?TM3LR skrev:Då var den säsongen här
Känns som 3 tydliga designproblem hittills;
- vatten rinner in runt handtagen och fryser fast dem
- vindrutetorkarna "parkerar" i ett läge då det inte går att böja upp dem från rutan över natten, så de fryser också fast. Det löses iofs vid uppvärmning av framruta
- vatten rinner in runt laddningsluckan och fryser fast den och hindrar den från att öppna/stänga helt
Finns det några smarta erfarenheter av hur man undviker/åtgärdar dessa eller är det bara att kämpa på med olika former av skrapor och uppvärmning?
Samma problem som ovan, men fler: sidorutor fryser fast och går inte ner när man öppnar dörren. Idag kunde jag inte stänga förardörren, den gick inte i lås de första 15 gångerna jag försökte. Knappen på WC funkade inte första 5 ggr. Laddluckan stängde inte själv. När jag började köra gick ventilationen med ett klapprande ljud en gång i sekunden första minuten. Sensorerna fram trodde det fanns ett hinder, sen efter det slutade de helt att detektera någonting överhuvudtaget (antagligen is på dem, har inte rengjort, så det är väl att förvänta).TM3LR skrev:Då var den säsongen här
Känns som 3 tydliga designproblem hittills;
- vatten rinner in runt handtagen och fryser fast dem
- vindrutetorkarna "parkerar" i ett läge då det inte går att böja upp dem från rutan över natten, så de fryser också fast. Det löses iofs vid uppvärmning av framruta
- vatten rinner in runt laddningsluckan och fryser fast den och hindrar den från att öppna/stänga helt
Finns det några smarta erfarenheter av hur man undviker/åtgärdar dessa eller är det bara att kämpa på med olika former av skrapor och uppvärmning?
Tackar för tipset. Beställt.Mr_Ewing skrev:Jag kör en BMW 320 GT idag och har haft samma problem med karmlösa dörrar som M3 har - din vän heter silikonstift.
Smörjer man listerna ordentligt så funkar det i två säsonger innan man behöver göra en ny behandling.
Mitt råd är att inte ta för mycket för det blir kletigt som tusan på rutorna och är svårt att få bort.
https://www.autodude.se/produkt/dorrlis ... PvEALw_wcB
Nästan ett måste på karmlösa dörrar även om bilen är ny.
Tror inte dörrarna skulle öppna sig alls. När jag försökte med att låsa upp passagerardörren inifrån så klickar låset, men dörren rör sig inte. Finns alltså ingen chans att ta tag i kanten utifrån.helix skrev:Vet inte om jag missar något, men vore inte detta en strålande lösning på problemet?
Ja, blir såklart problem om dörrkarmen också är hårt fastfrusen. Jag trodde däremot dörrkarmarna och runt rutorna blev snabbare uppvärmda vid förvärmning än dörrhandtaget. Har som sagt själv aldrig haft problemet med fastfrusna dörrar och handtag så svårt att veta hur det ter sig.renes skrev:Tror inte dörrarna skulle öppna sig alls. När jag försökte med att låsa upp passagerardörren inifrån så klickar låset, men dörren rör sig inte. Finns alltså ingen chans att ta tag i kanten utifrån.helix skrev:Vet inte om jag missar något, men vore inte detta en strålande lösning på problemet?
Det kan jag hålla med om.helix skrev:Tycker oavsett det vore trevligt att kunna öppna dörrarna från skärmen eller appen även av andra anledningar.
Vet inte men jag tror det skulle bli svårt med ASIL-klassningen om en sån funktion styrs av mjukvara endast.helix skrev:Nu har jag inte problem med handtag då min bil alltid står i varmgarage, men den absolut bästa och enklaste lösningen vore att man i appen har en funktion som öppnar dörrarna. Samtliga dörrar har ju en elektrisk styrning/öppning av via knappen på insidan så det vore en baggis för Tesla att integrera en funktion i appen som triggar dörrarna. Då kan man "poppa" dörrarna från utsidan och dörren öppnas utan att fysiskt vidröra handtaget.
Med den här funktionen skulle man också enkelt från förarplatsen (om funktionen blir tillgänglig på stora skärmen, likt för Model X) kunna öppna samtliga dörrar och att den som ska åka med kan ta tag i kanten på dörren och öppna helt utan att beröra dörrhandtaget. Skulle eliminera problem med folk som inte förstår hur man ska öppna dörren med handtaget...
Vet inte om jag missar något, men vore inte detta en strålande lösning på problemet?
Jeg har prøvd den, men det går ikke å hindre at den feller seg inn når man låser bilen. På Model S er det et eget menypunkt, men det mangler på model 3.bjelkeman skrev:Under inställning av backspeglar ”Mirrors” finns en inställning för det.Campau skrev:Jag har lyckats när jag bankar på handtagen, men det känns ju inte som en optimal behandling
Är det någon som vet om man kan ”fästa” sidospeglarna i utfällt läge - så de inte går sönder om de skall försöka fälla ut sig när de frusit fast?
Jag har en "Defrost"-knapp bredvid "Starta"-knappen i min app (iOS). När jag aktiverar/trycker på denna så dras både Max varmluft riktad mot rutorna samt värmeslingorna i bakrutan igång.R2D2 skrev:Kan man på något sätt sätta på defrost på bak och framruta ifrån mobilen eller går det på automatiskt när man sätter ingång värmen?
Kan bara starta värmen och välja gradantal samt reglera sätesvärmen. Sen finns High med, fattar dock som att den bara drar värmen på max.
TeslaM3 skrev:Funkar inte gammal hederlig låsolja om man lägger in det i dörrhandtaget?TM3LR skrev:Då var den säsongen här
Känns som 3 tydliga designproblem hittills;
- vatten rinner in runt handtagen och fryser fast dem
- vindrutetorkarna "parkerar" i ett läge då det inte går att böja upp dem från rutan över natten, så de fryser också fast. Det löses iofs vid uppvärmning av framruta
- vatten rinner in runt laddningsluckan och fryser fast den och hindrar den från att öppna/stänga helt
Finns det några smarta erfarenheter av hur man undviker/åtgärdar dessa eller är det bara att kämpa på med olika former av skrapor och uppvärmning?
Knacka på handtaget, inte på plåten. Om fönstret inte åker ner, rensa bort lite is mellan fönstret och dörren med nyckelkortet eller liknande.ChristerSjo skrev:Provade det först, men hade jag tagit i mera hade fått plåtskadorTiborBlomhall skrev: