Hysteri kring leverans. Är vi lurade av Teslas strategi?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Hysteri kring leverans. Är vi lurade av Teslas strategi?

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:
Dessa siffror har ingen annan bil någonsin ens varit i närheten av. 99% är absurt bra. De flesta biltillverkare har NPS runt 50. Att komma över 90 anses i princip onåbart. 98+ som med Model 3 tror jag ingen ens fantiserat om att det skulle kunna inträffa.
An NPS of 70 or more places you in the list of top customer-centric companies. This most likely means that your customers love you and your company generates a lot of positive word-of-mouth referrals.
Bild
https://www.questionpro.com/blog/nps-co ... ter-score/

Tesla är ju delvis i branschen för bilförsäljare. Där ligger visst branschen mellan 27 och 62.

Teslas totala NPS verkar dessutom stiga med åren även ifall det knappast kan stiga mer för Model 3. De måste dock ta tag i kommunikation, serviceorganisationen och kvalitén för att inte sjunka.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
spuzz
Teslaägare

Inlägg av spuzz »

Volvo har haft ett liknande koncept där man får leveransuppdateringar om produktion m.m., däremot har jag inte koll på hur andra tillverkare gör. Fick veckovisa uppdateringar båda från min ÅF och via mitt konto 2014 när jag beställde min XC60.
Bjorn skrev:
Fredrik j skrev:
Så teorin är att det bara är teslaägare som otåligt väntar på sin nya bil? Att alla andra bilköp bara är nödvändigt ont som man helst skulle vilja slippa? Lite som att gå till tandläkaren?
Nej, så är det nog inte. Skillnaden är att det går att kolla på Tesla. Tesla släpper Vin lite halvdolt på din hemsida. Det kan ju vara medvetet.

Har andra leverantörer ett "konto" för en beställd bil som man kan logga in på?
Det hade inte Peugeot när jag köpt bil där ungefär samtidigt som första Teslan. Kanske har de det nu.
Man fick istället kolla leveranstid med säljaren och svaret man fick var nog mest baserat på säljarens erfarenhet, inte så mycket kontroll.

Sen är Teslan roligare än alla andra bilar jag har haft eller kört i alla fall. En del av upplevelsen är nog känslan att den ger en försmak av framtiden.
Jag provkörde några BMW för nåt halvår sen som en säljare ställde till oss på företaget. Jag tror de var välbyggda och med bra kvalité. Säkert ett under av mekanik. Vissa saker funkade bättre än på Teslan. Rejäla rabatter vissa > 25%. Köpsuget var dock exakt 0. De hade avgasmotor och kändes allmänt gammaldags.

Trots att jag redan åker i en Model S så kollar jag mitt Teslakonto varje dag. Jag har sökt på båtar och jämfört med andras leveranstider.
Vit Model Y LR AWD - Beställd: 2021-08-01 - Leverans: 2021-09-10
Vit Model Y LR RWD - Beställd: 2019-12-29 - Ändrad av Tesla till AWD
Grå Model 3 LR AWD - Beställd: 2020-02-21 - Leverans: 2020-03-18 - Såld: 2021-08-15
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Moelito skrev:
hooked skrev:

Jämför bara med Porsche Taycan eller Audi E-tron. Det är väldigt lite aktivitet på nätet kring de här bilarna. Det finns några norska facebook grupper där det diskuteras, men utöver det är det helt dött. Finns några forum internationellt men även där är det enstaka inlägg per dag och knappt någon aktivitet eller entusiasm överhuvudtaget.
Vi har ju det här forumet ju! BildBild

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Hänger en del på porscheforum och där är ju ägarna vanligtvis otroligt konservativa i sina diskussioner. Det är bara porsche som gäller. Inga andra bilar får diskuteras. I porsche club sveriges facebookgrupp har man slängt ut folk som postat bilder på andra sportbilar även om det är tillsammans med porschar i gemensamma event (något som i sig är mycket kontroversiellt i den klubben).
Upplever att det här forumet mer handlar om elbilar med tyngdpunkten på tesla. Jag tror det är många som hänger här på grund av nyfikenhet på elbil även om man inte vill ha en tesla. Batteribil är onekligen framtiden.
Skriv svar