Superchargers i Asien

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Superchargers i Asien

Inlägg av Svenssons »

Kort uppdatering i och med att Tesla nu börjar sätta upp Superchargers i Kazakhstan (till en början i huvudstaden Nur-Sultan men största staden Almaty närmare Kina är planerad att komma snart). En annan uppdatering kan vara att köra förbi Chisinau och plocka upp rysktalande kollega för att köra en kortare sträcka genom Ryssland:

Kalmar - Chisinau - Almaty är då på 746 mil och tar då 91h plus laddtid.
Kina är på 486 mil och tar 55h plus laddtid.
Laos till Thailand är på 67 mil och tar knappt 15h plus laddning.

Totalt 161h plus laddning för 1300 mil enligt Google där en del laddning kan göras på natten på hotell. Tre veckors resande är nog minimum.

A Better Routplanner kan tyvärr inte användas då stora sträcker inte har några laddare idag. Hade man t.ex. kunnat sätta "Goal Arrival Charge" till noll och få med sträckor utan laddning men särskilt markerade så hade jag kunnat börja planera resan i ABRP.

Kalmar - Chisinau tar i alla fall 28h i Google utan laddning och stopp och ABRP beräknar resan till 35h med 8 laddstopp idag där en 3 är på över 1h.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12038
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Superchargers i Asien

Inlägg av HelectriC »

jeez, vilken resa :D
hade du haft en diesel-Merca eller BMW, så hade du kunnat köra hela sträckan utan stopp eller tankning och ändå hållit 200km/h i snitt. Det är ju iaf så elbilar måste fungera innan man kan köpa en, eller hur?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8158
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Superchargers i Asien

Inlägg av fth »

Du kan ju alltid lägga in egna waypoints i ABRP med laddning på sträckor där det inte finns någon "officiell" laddare.

Sen är det ju tyvärr så att SuC i Kina har en annan kontakt, så du kommer inte att kunna använda dessa utan adapter, och den tror jag inte finns?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9405
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Superchargers i Asien

Inlägg av bylund »

fth skrev:
Du kan ju alltid lägga in egna waypoints i ABRP med laddning på sträckor där det inte finns någon "officiell" laddare.

Sen är det ju tyvärr så att SuC i Kina har en annan kontakt, så du kommer inte att kunna använda dessa utan adapter, och den tror jag inte finns?

/fth
Sitter inte den kinesiska kontakten bredvid den för superladdning? Jag har för mig att de har samma kontakt som europeiska superladdare i Kina.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12038
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Superchargers i Asien

Inlägg av HelectriC »

borde gå att SuC:a med den högra.
tesla-charge-port-gb-china-standards.jpg
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9055
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Superchargers i Asien

Inlägg av Pontus »

fth skrev:
Du kan ju alltid lägga in egna waypoints i ABRP med laddning på sträckor där det inte finns någon "officiell" laddare.

Sen är det ju tyvärr så att SuC i Kina har en annan kontakt, så du kommer inte att kunna använda dessa utan adapter, och den tror jag inte finns?

/fth
På en sådan resa vill man nog ha med alla adaptrar man få tag på :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9055
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Superchargers i Asien

Inlägg av Pontus »

HelectriC skrev:
jeez, vilken resa :D
hade du haft en diesel-Merca eller BMW, så hade du kunnat köra hela sträckan utan stopp eller tankning och ändå hållit 200km/h i snitt. Det är ju iaf så elbilar måste fungera innan man kan köpa en, eller hur?
Vi har inte hört av honom på länge men det kanske är för att han fick något infall och sitter och stäckkör mest hela tiden?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8158
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Superchargers i Asien

Inlägg av fth »

HelectriC skrev:
borde gå att SuC:a med den högra.
Hm, du har nog rätt, jag hade misförstått det här och trodde GB/T-kontakten användes för DC och "Tesla Type 2" för AC, men det är alltså tvärtom.

En europeisk Model 3 bör dock få problem, det finns väl ingen adapter som gör det möjligt att konvertera Tesla Type 2 DC till CCS?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar