Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

”Bjelkemetoden” DIY

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Re: ”Bjelkemetoden” DIY

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 09 dec 2019 18:36

Svenssons skrev:
Gustafsson skrev:
Svenssons skrev:
Teslaspolen skrev:Bra jobbat, men så fånigt att detta ska behövas... Ge oss tillbaka den gamla, EU anpassade UMC:n!

Dena tråd har väl inget med ny/gamla UMCn att göra? Jag har tex kopplat min WallConnector till trefashandske och då har jag en gammal trefas-UMC.

Fast den UMCn du då har skulle behöva lite lågkaloridiet ett tag. Men i en X passar den förstås, där kan originalet vara svårt att hitta rent av...

Förstår inte vad du menar. Jag har en WallConnector med Bjelkemetiden likt den beskriven ovan. Jag har också en trefas-UMC som utan problem klarar av att ladda bilen dagligen men som jag helst vill ha i bilen. Det funkar ju på samma sätt i en Model S/X och Model 3. Helst vill man ha en trefas laddbox likt Tesla WallConnector på plats där man parkerar och en UMC i bilen.

Tænkte bara att man måste ha en STOR UMC i en STOR bil som X før att behålla proportionerna (dvs en WC). Det ær ju så mycket utrymme i en X att den lilla UMCn kan vara svår att hitta.... Således ingen seriøs kommentar ....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
 
Inlägg: 3494
Blev medlem: 20 jul 2015 16:01
Ort: Linköping

Re: ”Bjelkemetoden” DIY

Inläggav Teslaägare Svenssons » 09 dec 2019 20:54

Gustafsson skrev:
Svenssons skrev:
Gustafsson skrev:
Svenssons skrev:
Teslaspolen skrev:Bra jobbat, men så fånigt att detta ska behövas... Ge oss tillbaka den gamla, EU anpassade UMC:n!

Dena tråd har väl inget med ny/gamla UMCn att göra? Jag har tex kopplat min WallConnector till trefashandske och då har jag en gammal trefas-UMC.

Fast den UMCn du då har skulle behöva lite lågkaloridiet ett tag. Men i en X passar den förstås, där kan originalet vara svårt att hitta rent av...

Förstår inte vad du menar. Jag har en WallConnector med Bjelkemetiden likt den beskriven ovan. Jag har också en trefas-UMC som utan problem klarar av att ladda bilen dagligen men som jag helst vill ha i bilen. Det funkar ju på samma sätt i en Model S/X och Model 3. Helst vill man ha en trefas laddbox likt Tesla WallConnector på plats där man parkerar och en UMC i bilen.

Tænkte bara att man måste ha en STOR UMC i en STOR bil som X før att behålla proportionerna (dvs en WC). Det ær ju så mycket utrymme i en X att den lilla UMCn kan vara svår att hitta.... Således ingen seriøs kommentar ....


Ahh, jag har använt min WallConnecter som en "UMC" men det har bara hänt två gånger. Att kunna använda WC som har CEE-handske är inte en ersättning för UMC i mitt fall utan ger mig en möjlighet att koppla in WC på semifast plats som kan variera. Jag har ett tre trefasuttag hemma, föräldrarna har och sommarstugan har. Hittills har jag dock bara använt den på de olika trefasuttagen här hemma. Var smidigt att kunna byta plats utan några bekymmer.

DSC_0603.JPG


I en framtid hoppas jag dock att min Model X är min lilla bil...
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 10316
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: ”Bjelkemetoden” DIY

Inläggav Teslaägare tor » 09 dec 2019 21:22

Svenssons skrev:Ahh, jag har använt min WallConnecter som en "UMC" men det har bara hänt två gånger. Att kunna använda WC som har CEE-handske är inte en ersättning för UMC i mitt fall utan ger mig en möjlighet att koppla in WC på semifast plats som kan variera. Jag har ett tre trefasuttag hemma, föräldrarna har och sommarstugan har. Hittills har jag dock bara använt den på de olika trefasuttagen här hemma. Var smidigt att kunna byta plats utan några bekymmer.

DSC_0603.JPG


I en framtid hoppas jag dock att min Model X är min lilla bil...

Kul regnummer på en X!
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34
Referralkod: rickard62258

Re: ”Bielkemetoden”

Inläggav Teslaägare Snubblaren » 09 dec 2019 21:28

BrooklynS skrev:Jag har nyinstallerad jordfelsbrytare i stugan inkl jfb. Typ B behövs bara vid fast installation, troligen för att även Renault Zoe skall kunna ladda... Men detta är inte fast installation och jag laddar bara min Tesla.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Lite nyfiken behöver man inte typ b om man kan ta med sig wall Chargern?
Samt är det endast tack vare Zoe vi behöver jordfelsbrytare typ b?
Användarvisningsbild
Snubblaren
Teslaägare
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 11 aug 2019 08:36

Re: ”Bielkemetoden”

Inläggav Teslaägare Svenssons » 10 dec 2019 02:19

Snubblaren skrev:
BrooklynS skrev:Jag har nyinstallerad jordfelsbrytare i stugan inkl jfb. Typ B behövs bara vid fast installation, troligen för att även Renault Zoe skall kunna ladda... Men detta är inte fast installation och jag laddar bara min Tesla.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Lite nyfiken behöver man inte typ b om man kan ta med sig wall Chargern?
Samt är det endast tack vare Zoe vi behöver jordfelsbrytare typ b?

Bjelkemetoden är inte fast installation...

Plus att bilden är tagen i Polen... (Råkade dock sänka pumparna på den stationen i minst 1,5 h. Jag skyller dock på brödtoastern...
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 10316
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: ”Bjelkemetoden” DIY

Inläggav Teslaägare infelicitas » 10 dec 2019 07:55

Svenssons skrev:
Snubblaren skrev:
BrooklynS skrev:Jag har nyinstallerad jordfelsbrytare i stugan inkl jfb. Typ B behövs bara vid fast installation, troligen för att även Renault Zoe skall kunna ladda... Men detta är inte fast installation och jag laddar bara min Tesla.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Lite nyfiken behöver man inte typ b om man kan ta med sig wall Chargern?
Samt är det endast tack vare Zoe vi behöver jordfelsbrytare typ b?

Bjelkemetoden är inte fast installation...

Plus att bilden är tagen i Polen... (Råkade dock sänka pumparna på den stationen i minst 1,5 h. Jag skyller dock på brödtoastern...


Jordfelsbrytare typB bör man alltid ha vid elbilsladdning, oavsett bil eller installationstyp.
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 10 jul 2018 17:15
Ort: Tingsryd
Referralkod: albin13778

Re: ”Bjelkemetoden” DIY

Inläggav Teslaägare Svenssons » 10 dec 2019 09:48

infelicitas skrev:
Svenssons skrev:
Snubblaren skrev:
BrooklynS skrev:Jag har nyinstallerad jordfelsbrytare i stugan inkl jfb. Typ B behövs bara vid fast installation, troligen för att även Renault Zoe skall kunna ladda... Men detta är inte fast installation och jag laddar bara min Tesla.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Lite nyfiken behöver man inte typ b om man kan ta med sig wall Chargern?
Samt är det endast tack vare Zoe vi behöver jordfelsbrytare typ b?

Bjelkemetoden är inte fast installation...

Plus att bilden är tagen i Polen... (Råkade dock sänka pumparna på den stationen i minst 1,5 h. Jag skyller dock på brödtoastern...


Jordfelsbrytare typB bör man alltid ha vid elbilsladdning, oavsett bil eller installationstyp.


Sa inget emot detta även ifall jag är rätt säker på att JFB Typ A fungerar alldeles utmärkt för elbilsladdning. Inget som skiljer elbilsladdning från många andra laster som CEE används till.

Svensk Standard SS 436 40 00 gäller för Sverige. I Svensk Standard anger reglerna att JFB Typ B gäller fast installation. Nu var detta Polen och ej fast installation.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 10316
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: ”Bjelkemetoden” DIY

Inläggav Teslaägare Jerker » 10 dec 2019 10:56

Jag använder en NRGkick 11 kW att ladda med hemma och borta vid behov. Den har en JFB B inbyggd.
nrgkick_1024x1024.jpg
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare
 
Inlägg: 8581
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29
Referralkod: jerker97039

Re: ”Bjelkemetoden” DIY

Inläggav Teslaägare infelicitas » 10 dec 2019 12:44

Svenssons skrev:
infelicitas skrev:
Svenssons skrev:
Snubblaren skrev:
BrooklynS skrev:Jag har nyinstallerad jordfelsbrytare i stugan inkl jfb. Typ B behövs bara vid fast installation, troligen för att även Renault Zoe skall kunna ladda... Men detta är inte fast installation och jag laddar bara min Tesla.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Lite nyfiken behöver man inte typ b om man kan ta med sig wall Chargern?
Samt är det endast tack vare Zoe vi behöver jordfelsbrytare typ b?

Bjelkemetoden är inte fast installation...

Plus att bilden är tagen i Polen... (Råkade dock sänka pumparna på den stationen i minst 1,5 h. Jag skyller dock på brödtoastern...


Jordfelsbrytare typB bör man alltid ha vid elbilsladdning, oavsett bil eller installationstyp.


Sa inget emot detta även ifall jag är rätt säker på att JFB Typ A fungerar alldeles utmärkt för elbilsladdning. Inget som skiljer elbilsladdning från många andra laster som CEE används till.

Svensk Standard SS 436 40 00 gäller för Sverige. I Svensk Standard anger reglerna att JFB Typ B gäller fast installation. Nu var detta Polen och ej fast installation.


Skillnaden är att det handlar om likström, vilket typ A bara klarar 6mA av. Men visst, det finns inget som tvingar en att använda jordfelsbrytare. Jag personligen tycker att det är bra att ha.

"Anläggningar som kan behöva jordfelsbrytare typ B är laddstationer för elfordon, solcellsanläggningar,
utrustningar och applikationer med frekvensomriktare, medicinska utrustningar, röntgenapparater, hissar,
rulltrappor, UPS-anläggningar, svetsutrustningar och laboratorieutrustningar. För sådana anläggningar, bland
annat beskrivet i standard IEC 60364-7-722 och SS-EN 50178, anges att en jordfelsbrytare av typ B ska finnas i
kretsen och anläggningen."


finns även lite info här: https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2019/maj/obehagligt-nar-jordfelsbrytarnas-skydd-forsvinner-i-det-tysta/
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 10 jul 2018 17:15
Ort: Tingsryd
Referralkod: albin13778

Re: ”Bjelkemetoden” DIY

Inläggav Teslaägare Svenssons » 10 dec 2019 13:38

infelicitas skrev:
Skillnaden är att det handlar om likström, vilket typ A bara klarar 6mA av. Men visst, det finns inget som tvingar en att använda jordfelsbrytare. Jag personligen tycker att det är bra att ha.


Jordfelsbrytare är väl självklart? Frågan är ju om det måste vara en typ B. Ja, det är ett extra skydd för likström och minskar risken att ha en JFB Typ B. Likström skall dock inte förekomma och förekommer normalt inte. Vill man minska risken kan man även sänka strömstyrkan. 5A är säkrare än 10A. Det leder till mindre värmeutveckling och mindre risk. Skadlig värme skall dock inte förekomma och förekommer normalt inte vid laddning på 10A. Ännu säkrare blir det med 1A... Misstänker att risken för mer än 6 mA likström från laddning av bil är ungefär lika stor som laddning av mobiltelefon.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 10316
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

FöregåendeNästa

Återgå till Destination chargers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.