Bästa laddboxen?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

TeslaModelS

Bästa laddboxen?

Inlägg av TeslaModelS »

Hej, ledsen om detta redan är besvarat men jag är ny här.

Jag har aldrig haft elbil och får min Model S nästa vecka. Kan inget om el alls heller men ha förstått att man måste ha en laddbox. Blir spontant sugen på Teslas egen som är snygg och "billig" men jag ser att vissa väljer en för typ 20K. Man får 50% tillbaka av Naturvårdsverket så kostnaden är ingen jättegrej men ändå, varför vill man ha nåt annat?
Jag bor i hus och kör max 1500 mil per år, 98% korta sträckor. Jag känner inget maniskt behov att se exakt vad Teslan förbrukar vid laddning om det ska kosta 5-10K extra mot deras egna box.
Jag har dels en vanlig stickpropp (2 hål i väggen) i garagen men även en framdragen 3-fas med egen liten central samt 3-fas kontakt från tidigare ägare som troligen hade någon cirkelsåg eller så. Se bild.

Hur har ni gjort och varför?
Måste man ha en laddbox?

Tack från en elbils-oskuld :-)

/C
20191211_153052.jpg
Användarvisningsbild
OHt
Teslaägare

Re: Bästa laddboxen?

Inlägg av OHt »

läs:
https://www.elsakerhetsverket.se/global ... lbilen.pdf

Efter att ha läst den inse du att användandet av dina "2 hål i väggen" bör inskränka sig till < 8A.
För att få mer, kan en temporär lösnimg vara att skaffa en adapter från din trefas kontakt till en enfas cee-hona, den passar i den till bilen medföljande laddkabeln. det ger upp till 16 A. Den kommer att ta 16A från en fas i ditt hus. om huset är säkrat för 16A kan det bli svart om något annat hänger på samma fas.
En mer långsiktig lösning är en trefasinkoppling. Det finns enheter som går att koppla till trefasuttag av den typ du har tex juice-booster.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Re: Bästa laddboxen?

Inlägg av BrooklynS »

Du monterar laddboxen från centralen på trefas, dock med en extra jordfelsbrytare typ B på laddboxen.
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar