https://teslaclubsweden.se/vw-id-3-1st/BEV[e-Rage] skrev:Nu finns även möjlighet att känna och klämma på ID.3 i Sverige:
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id ... -tour.html
Den såg riktigt trevlig ut i blå metallic, gott om plats i baksätet, genomlastningslucka och plan lastyta vid fälld rygg, panoramaglastak (extra), elstolar (extra), etc.
Synd att delar av inredning och vissa reglage känns så plastiga, att mönstret på C-stolparna bara är foliering samt att den blanksvarta bakluckan snabbt blir repig.
VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
Re: VW I.D
Hej,
jag ska åka och klämma på visningsexemplaret i veckan. Jag får känslan att de är sena i projektet eftersom det inte finns mer än en bil att visa. Det skall finnas tre batterier och tre utrustningsnivåer, så mycket är klart. Om alla nivåer finns för de tre batterierna är oklart. Priser är inte bestämda, förutom 1'st, som är ungefärliga, från 410k sek. Och den billigaste versionen skall bli från 350k sek.
Vet någon något mer? Får alla versioner samma laddare på DC och AC? Jag förstår att lilla batteriet inte kan snabbladda i full förmåga lika länge som det stora, men får de 100 kW laddning alla fall? Jag läste Tibors välskrivna reportage, men jag saknar mycket info om hur basic-bilarna kommer vara konfigurerade.
jag ska åka och klämma på visningsexemplaret i veckan. Jag får känslan att de är sena i projektet eftersom det inte finns mer än en bil att visa. Det skall finnas tre batterier och tre utrustningsnivåer, så mycket är klart. Om alla nivåer finns för de tre batterierna är oklart. Priser är inte bestämda, förutom 1'st, som är ungefärliga, från 410k sek. Och den billigaste versionen skall bli från 350k sek.
Vet någon något mer? Får alla versioner samma laddare på DC och AC? Jag förstår att lilla batteriet inte kan snabbladda i full förmåga lika länge som det stora, men får de 100 kW laddning alla fall? Jag läste Tibors välskrivna reportage, men jag saknar mycket info om hur basic-bilarna kommer vara konfigurerade.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

Re: VW I.D
Ta det här med en nypa salt, men som jag har fattat det så kommer minsta batteriet inte få trefasladdming utan bara tvåfas, så som dagens e-Golf. Även snabbladdning kommer vara sämre med lilla batteriet. Jag hade fått för mig att lilla batteriet kan snabbladdas med 100kW, de andra två med 120kW, men det är möjligt att jag har missuppfattat siffrorna.PapaD skrev:Hej,
jag ska åka och klämma på visningsexemplaret i veckan. Jag får känslan att de är sena i projektet eftersom det inte finns mer än en bil att visa. Det skall finnas tre batterier och tre utrustningsnivåer, så mycket är klart. Om alla nivåer finns för de tre batterierna är oklart. Priser är inte bestämda, förutom 1'st, som är ungefärliga, från 410k sek. Och den billigaste versionen skall bli från 350k sek.
Vet någon något mer? Får alla versioner samma laddare på DC och AC? Jag förstår att lilla batteriet inte kan snabbladda i full förmåga lika länge som det stora, men får de 100 kW laddning alla fall? Jag läste Tibors välskrivna reportage, men jag saknar mycket info om hur basic-bilarna kommer vara konfigurerade.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Lilla klarar 50kw DC, mellan 100kw och största 125kw.
Förövrigt är det väl oklart om ”ca 410” för 1st är innan eller efter bonus?
Dvs i teorin kan den kosta 470...
Förövrigt är det väl oklart om ”ca 410” för 1st är innan eller efter bonus?
Dvs i teorin kan den kosta 470...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
De säger under 40.000€ för 1st i Tyskland. Och då är det ju innan bonus. Jag antar att prisuppgiften 410k är en "översättning" till svenska priser, ungefär på samma sätt som en Model 3 skulle kosta $35k = 350.000kr enligt vissa källor.taliz skrev:Lilla klarar 50kw DC, mellan 100kw och största 125kw.
Förövrigt är det väl oklart om ”ca 410” för 1st är innan eller efter bonus?
Dvs i teorin kan den kosta 470...
Jag utgår ifrån att billigaste ID.3 1st ligger i parität med eller över vad vi betalade för e-Golfen, och den kostade just drygt 410kkr innan bonus. ID.3 blir tyvärr inte så billig som många hoppas på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
VW I.D
Bara titta på vad andra gör... många lägger nu på bonusen(ungefär) på de svenska priserna.mati skrev:De säger under 40.000€ för 1st i Tyskland. Och då är det ju innan bonus. Jag antar att prisuppgiften 410k är en "översättning" till svenska priser, ungefär på samma sätt som en Model 3 skulle kosta $35k = 280.000kr enligt vissa källor.taliz skrev:Lilla klarar 50kw DC, mellan 100kw och största 125kw.
Förövrigt är det väl oklart om ”ca 410” för 1st är innan eller efter bonus?
Dvs i teorin kan den kosta 470...
Jag utgår ifrån att billigaste ID.3 1st ligger i parität med eller över vad vi betalade för e-Golfen, och den kostade just drygt 410kkr innan bonus. ID.3 blir tyvärr inte så billig som många hoppas på.
Som vanligt ska ju vagnskada etc på också.
eGolf hade ju ca 37kwh. Du lär inte få 62kwh för samma pris ett år senare...
48kwh varianten kanske kostar som en eGolf, när nu den kommer...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
VW e-Golf efter rabatt och stöd.
35,8kWh
231 km WLTP
289.110kr
35,8kWh
231 km WLTP
289.110kr
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: VW I.D
Sen måste du ju ha framlysen, startnyckel och ratt. Ratt går inte välja till utan 3st olika paket om 33000kr per st så I praktiken får du ju slå på 100k på de där 289kkr.Zalman3 skrev:VW e-Golf efter rabatt och stöd.
35,8kWh
231 km WLTP
289.110kr
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: VW I.D
Intressant....
De har ju ”sänkt” priset på eGolf....
...men samtidigt tagit bort ”en del” utrustning.
Jag var inne och byggde samma eGolf som jag för ett år sedan plockade ut för 410K
....den kostar nu - efter ”prissänkningen”...
432K
Ändå finns det tydligen mindre upplysta personer som tror att VW är den gode fen som vill förära alla bra bilar till låg kostnad.
Verkligheten är den att VW vill tjäna PENGAR. Därför kommer vi aldrig kunna se en billig VW, varken fossil eller el.
De har ju ”sänkt” priset på eGolf....
...men samtidigt tagit bort ”en del” utrustning.
Jag var inne och byggde samma eGolf som jag för ett år sedan plockade ut för 410K
....den kostar nu - efter ”prissänkningen”...
432K

Ändå finns det tydligen mindre upplysta personer som tror att VW är den gode fen som vill förära alla bra bilar till låg kostnad.
Verkligheten är den att VW vill tjäna PENGAR. Därför kommer vi aldrig kunna se en billig VW, varken fossil eller el.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: VW I.D
Ja, det var den jag menade egentligen.taliz skrev:eGolf hade ju ca 37kwh. Du lär inte få 62kwh för samma pris ett år senare...
48kwh varianten kanske kostar som en eGolf, när nu den kommer...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
VW har slutat bygga billiga bilar för läääänge sedan. Jag har alltid stört mig på V:et i namnet, för några folkbilspriser är det minsann inte.Walker skrev:Verkligheten är den att VW vill tjäna PENGAR. Därför kommer vi aldrig kunna se en billig VW, varken fossil eller el.
Till och med de anställda på VW som jag känner säger att bilarna är alldeles för dyra och att de aldrig skulle köpa en VW själv om de inte hade fått sin sedvanliga rabatt som de anställda får. (Rabatten går ut på att bilen kan säljas efter ett år till i stort sett samma pris som den anställde köpte bilen för.)
Nu har de på nåt vis lyckats med konststycket att få folk att tro att ID.3 blir en billig bil. Men jag vet inte om det är så klokt. De kan skjuta sig själv i foten när de potentiella kunderna inser att den billiga elbilen inte alls blir så billig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Ja, de har aldrig varit billiga. Det går att läsa om deras luftkylda på 60-talet och hur dyra de var jämfört med konkurrenter. Så jag räknar inte med att de blir billiga. Men om basic inte får 100 kW laddning så blir det inget för mig.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

Re: VW I.D
Blir det en Opel e-corsa istället?PapaD skrev:Ja, de har aldrig varit billiga. Det går att läsa om deras luftkylda på 60-talet och hur dyra de var jämfört med konkurrenter. Så jag räknar inte med att de blir billiga. Men om basic inte får 100 kW laddning så blir det inget för mig.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Jag vill minnas att jag läst att 100kW laddning ska finnas som tillval till minsta batteriet. Vi får vänta och se helt enkelt.PapaD skrev:Ja, de har aldrig varit billiga. Det går att läsa om deras luftkylda på 60-talet och hur dyra de var jämfört med konkurrenter. Så jag räknar inte med att de blir billiga. Men om basic inte får 100 kW laddning så blir det inget för mig.
Re: VW I.D
O.T., men jag vet inte. Velar mellan att vänta ett par år för att se vad som händer mot att låna upp till en TM3_SR+. Jag hade gärna köpt en spartansk ID.3, lilla batteriet för 350k, men den skall gå att snabbladda för långresor (80 - 100 mil med 3 - 4 laddstopp). Annars får det vara.Zalman3 skrev:Blir det en Opel e-corsa istället?PapaD skrev:Ja, de har aldrig varit billiga. Det går att läsa om deras luftkylda på 60-talet och hur dyra de var jämfört med konkurrenter. Så jag räknar inte med att de blir billiga. Men om basic inte får 100 kW laddning så blir det inget för mig.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

Re: VW I.D
Vi har beslutat att vi med största sannolikhet kommer behålla e-Golfen och att vi inte byter in den mot en ID.3 efter tre års leasing. Enda alternativet hade ändå varit minsta batteriet, allt annat blir onödigt dyrt, och då upplever jag iD.3 inte som tillräckligt mycket bättre för att det ska kunna motivera ett bilbyte. E-Golfen är ju så pass bra och vi är jättenöjda med den. Vi ska nog leasa den ett tag till. Hur länge kan man egentligen företagsleasa en bil? Finns det någon gräns för hur lågt restvärdet får bli? Jag har satt det på 40% efter tre år, men säg att vi behåller den ytterligare två år. Får man göra det? Eller kan man göra så att mitt AB köper ut bilen? Ett privatköp är inte aktuellt. Och förmånsvärdet är ju så lågt att det ändå är världens billigaste bil när den är betald.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW I.D
Det går lite olika bud hur lågt man får gå i skuld på leasingen enligt skatteverket, det blir ju klassat som avbetalningsköp
om man kommer för lågt vilket gör att man inte haft rätt att dra halva momsen.
Två olika leasingbolag har sagt runt 10% till mig och ett har sagt 20-25%, men jag har inte hittat något konkret
på SKV:s sidor... Jag har som lägst kört till 20% iaf...
Ditt företag kan närsomhelst köpa ut bilen före den magiska gränsen
Det enda som händer är att den blir momssmittad (såklart)...
Förmånsvärdet rullar såklart vidare oförändrat.
om man kommer för lågt vilket gör att man inte haft rätt att dra halva momsen.
Två olika leasingbolag har sagt runt 10% till mig och ett har sagt 20-25%, men jag har inte hittat något konkret
på SKV:s sidor... Jag har som lägst kört till 20% iaf...
Ditt företag kan närsomhelst köpa ut bilen före den magiska gränsen

Förmånsvärdet rullar såklart vidare oförändrat.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: VW I.D
Det är alltså som jag trodde. Då kan jag leasa den ett tag till och därefter - om jag fortfarande vill behålla den - köper företaget loss den. Då kan ju alla löpande kostnader fortfarande tas på företaget.
Känns som ett vettigt alternativ och alla gånger billigare än att byta till en ny bil.
Känns som ett vettigt alternativ och alla gånger billigare än att byta till en ny bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5877
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: VW I.D
Hade min Prius Plug-in på leasing 5 år. Köpte sedan ut den och behöll den ytterligare två. Sålde den vidare i släkten efter värdering nyligen. Revisorn hade inga invändningar.mati skrev:Det är alltså som jag trodde. Då kan jag leasa den ett tag till och därefter - om jag fortfarande vill behålla den - köper företaget loss den. Då kan ju alla löpande kostnader fortfarande tas på företaget.
Känns som ett vettigt alternativ och alla gånger billigare än att byta till en ny bil.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: VW I.D
Känns ju spontant som ni får mer bil för pengarna med att behålla E-golfen. Ser ID3 lite som lupo, inte en bil man direkt önskar åka i men fungerar att ta sig från A till B om det ej handlar om många mil åt gången.mati skrev:Vi har beslutat att vi med största sannolikhet kommer behålla e-Golfen och att vi inte byter in den mot en ID.3 efter tre års leasing. Enda alternativet hade ändå varit minsta batteriet, allt annat blir onödigt dyrt, och då upplever jag iD.3 inte som tillräckligt mycket bättre för att det ska kunna motivera ett bilbyte. E-Golfen är ju så pass bra och vi är jättenöjda med den. Vi ska nog leasa den ett tag till. Hur länge kan man egentligen företagsleasa en bil? Finns det någon gräns för hur lågt restvärdet får bli? Jag har satt det på 40% efter tre år, men säg att vi behåller den ytterligare två år. Får man göra det? Eller kan man göra så att mitt AB köper ut bilen? Ett privatköp är inte aktuellt. Och förmånsvärdet är ju så lågt att det ändå är världens billigaste bil när den är betald.
Re: VW I.D
Fast även efter att inköpt ut den så ligger förmånsvärdet kvar på samma nivå. Det kan alltså bli billigare att köpa ut den privat.mati skrev:Det är alltså som jag trodde. Då kan jag leasa den ett tag till och därefter - om jag fortfarande vill behålla den - köper företaget loss den. Då kan ju alla löpande kostnader fortfarande tas på företaget.
Känns som ett vettigt alternativ och alla gånger billigare än att byta till en ny bil.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW I.D
Så är det, man kan behålla den på firman ett tag men senare kan det ändå löna sig att köpa ut den ändåLarsL skrev:Fast även efter att inköpt ut den så ligger förmånsvärdet kvar på samma nivå. Det kan alltså bli billigare att köpa ut den privat.mati skrev:Det är alltså som jag trodde. Då kan jag leasa den ett tag till och därefter - om jag fortfarande vill behålla den - köper företaget loss den. Då kan ju alla löpande kostnader fortfarande tas på företaget.
Känns som ett vettigt alternativ och alla gånger billigare än att byta till en ny bil.

Jag behöll min Leaf i 5 år på firman, då låg den på lite drygt 20% i restskuld och jag löste ut den, men lite senare köpte jag ut den privat istället...
Förmånsvärdet var svinlågt på den, typ 2000kr, så det lönade sig att ha kvar den på firman ett litet tag iaf

Jag fick ut ett par tiotusingar mindre än värderingen så SKV lär inte heller klaga vid en granskning (värdering gjordes såklart också före)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: VW I.D
Verkar vara rätt många här som är skeptiska till ID.3. Blir lite nyfiken, vad tycker ni att den får/bör kosta ? Nu tänker jag på grundersionen här, 50 kW laddning osv.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Den ser väldigt mycket ut som Lupo när det gäller ex komfort och jag antar att den är rätt bullrig. Det gör mig skeptisk till att den kommer bli bra i slutändan jämfört mot priset. Minsta modellen kan väll vara värd 250 efter rabatter då kanske, den kanske kostar det idag?Laban skrev:Verkar vara rätt många här som är skeptiska till ID.3. Blir lite nyfiken, vad tycker ni att den får/bör kosta ? Nu tänker jag på grundersionen här, 50 kW laddning osv.
Jag har märkt att många som väljer elbil fokuserar enbart på drivlina och jag tror snart vi kommit förbi det stadiet och man börjar även fokusera mer på allt runtomkring.
-
- Inlägg: 361
- Blev medlem: 10 apr 2019 08:35
Re: VW I.D
Konstigt att jämföra en bil i A-klassen (Lupo) med en bil i C-klassen (ID.3). Rimligtvis är ID.3 flera nivåer bättre på alla sätt, speciellt komfort. Rimligtvis är ID.3 också bättre än e-golf, men det är ju redan en betydligt rättvisare jämförelse. Säkert kan det finnas punkter där e-golfen är bättre. Men det skulle inte förvåna mig om ID.3 är minst lika komfortabel som Model 3.Stevvee skrev:t som Lupo när det gäller ex komfort och jag antar att den är rätt bullrig. Det gör mig skeptisk till att den kommer bli bra i slutändan jämfört mot priset. Minsta modellen kan väll vara värd 250 efter rabatter då kanske, den kanske kostar det idag?
Jag har märkt att många som väljer elbil fokuserar enbart på drivlina och jag tror snart vi kommit förbi det stadiet och man börjar även fokusera mer på allt runtomkring.
Nissan Leaf 2014