Senaste version 2025.20

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Re: Senaste version 2019.40

Inlägg av frippan »

Fidde skrev:
taliz skrev:
De vill nog slippa tvingas forka koden och utveckla olika versioner beroende på när bilen levererades.
I så fall borde ju detta inte drabba AP1. Låt oss hoppas att det är så.
Denna uppdatering är väl bara till AP1, så det är bara folk med AP1 i Europa som drabbas av 40.2.2
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

EnTraktor skrev:
Byt till % och slipp fundera över vad den positiva räckvidds gissningen egentligen betyder.
Det som vore intressant var om det gick att utröna om det är en bugg eller "feature" för Raven. Onödiga tips som inte hjälper undanbedes.
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

frippan skrev:
Fidde skrev:
taliz skrev:
De vill nog slippa tvingas forka koden och utveckla olika versioner beroende på när bilen levererades.
I så fall borde ju detta inte drabba AP1. Låt oss hoppas att det är så.
Denna uppdatering är väl bara till AP1, så det är bara folk med AP1 i Europa som drabbas av 40.2.2
Ja, det tror jag med... Har ju varit så länge med AP2+
Användarvisningsbild
Fidde
Teslaägare

Inlägg av Fidde »

Nicklas skrev:
frippan skrev:
Jag tror tyvärr att ni har rätt. Tråkigt. Konstigt att Tesla lägger resurser på att försämra gamla bilar med gammal teknik. Det kan ju knappast vara ett krav från EU.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Fidde skrev:
Nicklas skrev:
frippan skrev:
Jag tror tyvärr att ni har rätt. Tråkigt. Konstigt att Tesla lägger resurser på att försämra gamla bilar med gammal teknik. Det kan ju knappast vara ett krav från EU.
Jo, det är det:
https://teslaclubsweden.se/eu-tvingar-b ... ina-bilar/
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

senaste uppdateringen har gjort min AP2,5 helt koko. Kör på helt vanlig 80-väg, som jag alltid kört på väg till jobb de senaste åren, men nu helt plötsligt så får den för sig mitt på vägen utan andra vägar i närheten, varken över eller under att hastigheten ska tokstrypas till 50, vilket medför stark inbromsning så jag tror jag håller på att krocka och bilarna bakom blir helt galna. Nu har den gjort såhär varje dag senaste vecka på samma ställe. Crazy shit! Direkt efteråt kan allt aktiveras tillbaks till 80 igen. Dessutom har den kommit på en annan funktion och det är att helt random de-aktivera hela AP med ca 1 sekunds varsel. Så har den aldrig gjort förr, då hade man iaf en liten stund att hinna reagera och ta över.
Nej, AP, blir bara sämre och sämre. Den är inte på toppnivå just nu tycker inte jag iaf :(
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Fidde
Teslaägare

Inlägg av Fidde »

Jerker skrev:
Fidde skrev:
Nicklas skrev:
frippan skrev:
Jo, det är det:
https://teslaclubsweden.se/eu-tvingar-b ... ina-bilar/
Lusläste länken men hittade ingenstans att tillverkarna måste uppdatera redan sålda bilar. Det blir ju extra tveksamt med AP1 då det är en teknik de övergav för 3 år sedan och potentiellt sett kanske inte ens utvecklingsteamet som jobbade med detta finns kvar utan att nytt team ska sätta sig in i gammal kod och göra förändringar. Som gjort för införande av farliga buggar enligt mig.

Är det någon med AP1-bil som har lagt in denna version och kan berätta om upplevelsen av detta?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Fidde skrev:
Är det någon med AP1-bil som har lagt in denna version och kan berätta om upplevelsen av detta?
Jag har alltid legat på framkant och installerat alla uppdateringar så fort som möjligt.

Den här uppdateringen kommer jag dock att vänta in i det sista med att lägga på, det är ju helt absurt att EU tvingar Tesla att försämra min bil.

Vi får hoppas att dom tar sitt förnuft tillfånga och tar bort dom här märkliga paragraferna.

Man ska kanske inte odla konspirationsteorier, men begränsningarna ser ju ut att vara skräddarsydda för att drabba just Tesla, vad jag förstår så är ingen annan tillverkare påverkad, definitivt inte för befintliga bilar iaf.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

En väldans massa spökbromsningar nu igen efter uppdatering till 2019.40.. Dessutom gnäller bilen hela tiden om att kameror höger och vänster fram (på stötfångare!?) är bländade/skymda och behöver rengöras.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare

Inlägg av Yxel »

Har Ap1 och har lagt in den senaste. Tycker själva autopiloten är ett lyft, stabilare, hittar linjer snabbare och den hittar slaskiga otydliga linjer bättre. Styrningsbegränsningen är inte så farlig, bilen klarade lätt av en motorvägsavfart.
Bilen klarade även en skarp sväng som den aldrig hanterat tidigare. Den säger ”autostyrning begränsad” när man närmar sig, men behövde inte ingripa.

Att det går att sänka farten till under 30 är ju ett lyft tycker jag, men så kanske det varit länge?

Den tjatar om att pilla på ratten, men det är ju så det är.
Summon använder jag aldrig.

Filbyte funkar ungefär som tidigare förutom en liten fördröjning. Att det bara gäller 2filiga vägar spelar för mig ingen roll, använder den aldrig på något annat.

Men överlag en stabilare autopilot, vilket ju ändå är 90% av tiden.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Yxel skrev:
Har Ap1 och har lagt in den senaste. Tycker själva autopiloten är ett lyft, stabilare, hittar linjer snabbare och den hittar slaskiga otydliga linjer bättre. Styrningsbegränsningen är inte så farlig, bilen klarade lätt av en motorvägsavfart.
Bilen klarade även en skarp sväng som den aldrig hanterat tidigare. Den säger ”autostyrning begränsad” när man närmar sig, men behövde inte ingripa.

Att det går att sänka farten till under 30 är ju ett lyft tycker jag, men så kanske det varit länge?

Den tjatar om att pilla på ratten, men det är ju så det är.
Summon använder jag aldrig.

Filbyte funkar ungefär som tidigare förutom en liten fördröjning. Att det bara gäller 2filiga vägar spelar för mig ingen roll, använder den aldrig på något annat.

Men överlag en stabilare autopilot, vilket ju ändå är 90% av tiden.
Det låter ju lovande, enligt vissa (vanligtvis tillförlitliga) källor har det inte skett någon utveckling av AP1 öht sedan sent 2016, vilket jag har haft mycket svårt att tro, eftersom jag definitivt har upplevt att det skett förbättringar sedan dess.

Dina erfarenheter av den här upp/nedgraderingen tyder ju också på att koden fortfarande "lever", jag kanske får lägga på 40.2.2 ändå :?:

/fth
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare

Inlägg av Yxel »

Ibland tror jag man inbillar sig förändringar. Men att den klarar krön mycket bättre nu tex är ju en förändring som kommit efter 2016.
Men det ”känns” som de har pillat en del den här gången iaf.
Med autostyrning begränsad menar jag att när rattutslaget närmar sig gränsvärdet får man det varningsmeddelandet, antar att det finns några grader kvar då, men jag behövde inte ingripa i ovan nämnda situationer. Ska tillägga att den skarpa svängen var på 30-väg och motorvägsavfarten var 70-väg (där bilen sänkte farten själv som den gjort tidigare när den känt av skarp sväng)
Så det kan ju ligga en hastighetsfaktor med, inte kunnat testa det.

Detta kan ju mycket väl vara vägs ände för AP1 dock, finns ju inte jättemycket kvar att utveckla, förutom att dra tillbaka förändringarna de införde nu.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Yxel skrev:
Detta kan ju mycket väl vara vägs ände för AP1 dock, finns ju inte jättemycket kvar att utveckla, förutom att dra tillbaka förändringarna de införde nu.
Det du skrev om "stabilare, hittar linjer snabbare och den hittar slaskiga otydliga linjer bättre" låter ju dock som att det faktiskt sker utveckling i basfunktionaliteten, tolkningen av kameradata etc. Jag tycker själv att just detta är det enda som AP2+ är bättre på, när jag har haft nyare lånebil så har den lyckats bättre på vägar där AP1 har svårt att hitta körbanan, t.ex. E4 norr om Uppsala där väglinjerna är bedrövliga.

Eftersom det låter som att EU-begränsningarna inte är så allvarliga i praktiken så kanske jag lägger på den här ändå, det är lite synd att man inte kan välja att gå tillbaka till en tidigare version i efterhand.

/fth
vibrationsfri

Inlägg av vibrationsfri »

Nice att ha hold läget som alternativ om man vill utnyttja regen till max ibland. De har ändrat styrningen också? Känns som den är hårdare.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

vibrationsfri skrev:
Nice att ha hold läget som alternativ om man vill utnyttja regen till max ibland. De har ändrat styrningen också? Känns som den är hårdare.
Kan du förklara det med hold och Regen till Max? Det förstod jag inte :?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
vibrationsfri

Inlägg av vibrationsfri »

HelectriC skrev:
vibrationsfri skrev:
Kan du förklara det med hold och Regen till Max? Det förstod jag inte :?
Hold innebär regen ner till noll och bilen håller sig still tills man gasar igen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

.... och det finns bara på Model 3 och Raven...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Fidde
Teslaägare

Inlägg av Fidde »

Jag har nu lagt in en nya versionen och har AP 1.
Jag märker ingen skillnad i hur bra den är på att följa linjer.
Det tar någon sekund innan den börjar byta fil efter man har börjat blinka. Detta är väl helt OK, även om det är ovant, för man ska väl blinka lite innan man byter fil.
Man måste dra i ratten betydligt oftare. Känns ovant just nu men man kommer att vänta sig. Tror att det kommer sätta sig i ryggmärgen att man ska dra i ratten var 15:e sekund så att man gör det utan att tänka på det.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Inlägg av Wahll »

EnTraktor skrev:
Byt till % och slipp fundera över vad den positiva räckvidds gissningen egentligen betyder.
Spelar väl ingen roll om du får gissa hur långt du igentligen kommer på 1% eller 1km. Same, same but diffrent.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Inlägg av Wahll »

taliz skrev:
.... och det finns bara på Model 3 och Raven...
Samt att det kom i .36
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare

Inlägg av Tymrev »

Ny programvara på G: "Tesla software holiday update"

Från Elons twitter:

Tesla holiday software update has FSD sneak preview, Stardew Valley, Lost Backgammon & a few other things

...

Needs a few more days of validation, then early access, then wide release

Är väl risk att vi i Europa inte får något kul med FSD sneak preview pga. rådande regler.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Tymrev skrev:

Från Elons twitter:

Tesla holiday software update has FSD sneak preview, Stardew Valley, Lost Backgammon & a few other things

...

Är väl risk att vi i Europa inte får något kul med FSD sneak preview pga. rådande regler.
Verkar som att de kommer erbjuda en performance upgrade mot betalning för Model 3 Dual Motor (standard).. från 4.4 till 3.9 för 2000 dollar.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Tobberoth
Teslaägare

Inlägg av Tobberoth »

Kilowatt skrev:
Tymrev skrev:

Från Elons twitter:

...

Verkar som att de kommer erbjuda en performance upgrade mot betalning för Model 3 Dual Motor (standard).. från 4.4 till 3.9 för 2000 dollar.
Den är redan släppt, kostar 19 200 kr i Sverige.
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

2019.40.50 har börjat rulla ut. Är säkert Early access.

Bland nyheterna finns, förbättrad visualisering, röstkommandon, sms support och camping läge. Och det verkar bli en del saker till.

Med lite tur dyker det upp i slutet av veckan för oss dödliga.BildBild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Ett äkta camper mode vore jäkligt bra, och länge efterfrågat. :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar