Rattlås, varför??

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Rattlås, varför??

Inlägg av Alx »

Har flera gånger sett en Röd tesla stående på Supercharger InfraCity, dock aldrig fått möjlighet att tala med ägaren.

Fråga: Varför??

BildBild
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Rattlås, varför??

Inlägg av Surfaren »

Låt mig fråga honom om/när han kommer in till jobbet idag. :)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Rattlås, varför??

Inlägg av Surfaren »

Peter hälsar att han har varit i mjukvarubranschen i 32 år och han har lärt sig att inget är hackningssäkert (ett rattlås däremot är en hårdvaruspärr som inte går att hacka). Om någon kommer på hur man hackar en Tesla så finns det upp till 5 andra bilar att välja på i InfraCity. Han vill undvika så långt det går att få bilen stulen (även om man kan spåra bilen så är det en massa besvär om den blir stulen).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1901
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rattlås, varför??

Inlägg av bjelkeman »

Surfaren skrev:
Peter hälsar att han har varit i mjukvarubranschen i 32 år och han har lärt sig att inget är hackningssäkert (ett rattlås däremot är en hårdvaruspärr som inte går att hacka). Om någon kommer på hur man hackar en Tesla så finns det upp till 5 andra bilar att välja på i InfraCity. Han vill undvika så långt det går att få bilen stulen (även om man kan spåra bilen så är det en massa besvär om den blir stulen).
Det som är intressant i dessa sammanhang är hur enkelt ett "hack" sprids när det väl är tillgängligt. Precis som allt annat på internet. Jag håller med Peter, även om jag inte har riktigt 30 år i branschen ännu. :)

För en som är ny till Teslas datorsystem: Går det att köra runt med en Tesla utan att den spåras på något sätt? Kan man slå av all mjukvara som identifierar sig över nätet? Kan man ladda på en Super Charger utan att identifiera sig?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7975
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Rattlås, varför??

Inlägg av TiborBlomhall »

Den där rattlåset såg mer lätthackat ut än mjukvaran:
Bild
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Rattlås, varför??

Inlägg av Herr X »

bjelkeman skrev:
För en som är ny till Teslas datorsystem: Går det att köra runt med en Tesla utan att den spåras på något sätt? Kan man slå av all mjukvara som identifierar sig över nätet? Kan man ladda på en Super Charger utan att identifiera sig?
Du som kör runt med bilen kan slå av apptillgången så att inte andra med Tesla-appen (kopplad till din bil) kan se dig. Men Tesla kan såklart fortsätta att spåra din bil även om knappen skulle vara avslagen. Så om den blir stulen så finns det ingen knapp som tjuven kan trycka på för att inte kunna bli spårad, men denne kan ju såklart alltid störa ut mobilsignalen eller till och med skruva bort skärmen och ta ut sim-kortet.
Tjuven kommer inte kunna ladda på en superladdare - där går kommunikation mellan bil och Tesla via laddkabeln.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 503
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Rattlås, varför??

Inlägg av Hammar »

De där rattlåsen ser ut att vara rätt lätthackade.



Frågan är om ett lås som låser bromspedalen skulle vara mer effektiv på en Tesla?
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Rattlås, varför??

Inlägg av Kilowatt »

Hammar skrev:
De där rattlåsen ser ut att vara rätt lätthackade.



Frågan är om ett lås som låser bromspedalen skulle vara mer effektiv på en Tesla?
Med regen och TACC så behövs ju inte broms ;)
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Rattlås, varför??

Inlägg av matbl »

Kilowatt skrev:
Hammar skrev:
De där rattlåsen ser ut att vara rätt lätthackade.



Frågan är om ett lås som låser bromspedalen skulle vara mer effektiv på en Tesla?
Med regen och TACC så behövs ju inte broms ;)
Fast bilen startas ju genom att man trycker på bromsen?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Rattlås, varför??

Inlägg av Kilowatt »

matbl skrev:
Kilowatt skrev:
Hammar skrev:
De där rattlåsen ser ut att vara rätt lätthackade.



Frågan är om ett lås som låser bromspedalen skulle vara mer effektiv på en Tesla?
Med regen och TACC så behövs ju inte broms ;)
Fast bilen startas ju genom att man trycker på bromsen?
Så sant! Eller via app?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1901
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rattlås, varför??

Inlägg av bjelkeman »

Intressant läsning om bilstölder och statistik:

Larmtjänst: "Biltjuvarnas favoriter" (2013): http://www.larmtjanst.se/Global/Fliken% ... oriter.pdf

BRÅ, "0,4 procent av hushållen som har bil uppger att de utsatts för bilstöld under 2013" https://www.bra.se/bra/brott-och-statis ... brott.html
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
OldManLink
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 aug 2015 12:51

Re: Rattlås, varför??

Inlägg av OldManLink »

Surfaren skrev:
Peter hälsar att han har varit i mjukvarubranschen i 32 år och han har lärt sig att inget är hackningssäkert (ett rattlås däremot är en hårdvaruspärr som inte går att hacka). Om någon kommer på hur man hackar en Tesla så finns det upp till 5 andra bilar att välja på i InfraCity. Han vill undvika så långt det går att få bilen stulen (även om man kan spåra bilen så är det en massa besvär om den blir stulen).
Jo, precis så tänker jag.

Även om jag hoppas förstås att det aldrig kommer till användning är det en mycket enkel sak att använda och dessutom mycket synlig utifrån (som denna tråds blotta existens bevisar ;) )
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Rattlås, varför??

Inlägg av HelectriC »

Så sant! Eller via app?[/quote]

man måste ændå trycka in bromsen æven om man startar via app om jag inte minns helt fel?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Rattlås, varför??

Inlägg av MaLund13 »

Hur som måste väl bromsen i för att kunna lägga i en växel?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Rattlås, varför??

Inlägg av HelectriC »

MaLund13 skrev:
Hur som måste väl bromsen i för att kunna lägga i en växel?
nu finns det ju iofs inga væxlar på en Tesla. Det ær direktøverføring med fast utvæxling. Men ja, du behøver hålla in bromsen før att få bilen att gå i "D"rive.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1816
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Rattlås, varför??

Inlägg av Franz »

HelectriC skrev:
MaLund13 skrev:
Hur som måste väl bromsen i för att kunna lägga i en växel?
nu finns det ju iofs inga væxlar på en Tesla. Det ær direktøverføring med fast utvæxling. Men ja, du behøver hålla in bromsen før att få bilen att gå i "D"rive.
Ja precis. En växel finns det så tekniskt sätt lägger man ju in en växel ;).
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Rattlås, varför??

Inlägg av Kilowatt »

Sant, broms behövs ju för att lägga i växel (och ur parkeringsbroms)

Nåja, tjuven får nöja sig med att kanske fulspela musik och snyltsurfa medans han drömmer om en insane launch :)
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Rattlås, varför??

Inlägg av Martinen »

Tesla I Kina försökte ju spärra bromsen med en kloss på en mässa. Det Gick inte så bra. Och slutade med att ett litet barn la den i växel och körde några meter och körde på nåt eller nån.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Rattlås, varför??

Inlägg av HelectriC »

Franz skrev:
HelectriC skrev:
MaLund13 skrev:
Hur som måste väl bromsen i för att kunna lägga i en växel?
nu finns det ju iofs inga væxlar på en Tesla. Det ær direktøverføring med fast utvæxling. Men ja, du behøver hålla in bromsen før att få bilen att gå i "D"rive.
Ja precis. En växel finns det så tekniskt sätt lägger man ju in en växel ;).
Nja, om man ska "lägga" i en växel, så måste den ju först vara "ur". Om man bara har 1 växel så kopplas den väl aldrig ur, dvs man kan varken lägga i eller ur växeln, man bara stryper strömmen. För backen ändras väl bara riktningen på strömmen?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 753
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Rattlås, varför??

Inlägg av Bjorn »

HelectriC skrev:
För backen ändras väl bara riktningen på strömmen?
Kanske ännu mer off topic: Nej, man ändrar fasföljden. Strömmen är växelström och ändrar riktning en gång för varje del av ett varv som motorn gör. Hur många delar kallas motorns poltal eller antal poler. (Känner att jag öppnar upp för att reda ut eftersläpning om nån vill gå ytterligare off topic.) ;)
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Rattlås, varför??

Inlägg av LarsL »

Jag tar hellre besväret den där gången som bilen kanske blir stulen än att böka med en krycka som stöldskydd.
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Rattlås, varför??

Inlägg av Alx »

Surfaren skrev:
Peter hälsar att han har varit i mjukvarubranschen i 32 år och han har lärt sig att inget är hackningssäkert (ett rattlås däremot är en hårdvaruspärr som inte går att hacka). Om någon kommer på hur man hackar en Tesla så finns det upp till 5 andra bilar att välja på i InfraCity. Han vill undvika så långt det går att få bilen stulen (även om man kan spåra bilen så är det en massa besvär om den blir stulen).
Haha, tack för svaret! :)
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Rattlås, varför??

Inlägg av Alx »

Surfaren skrev:
Låt mig fråga honom om/när han kommer in till jobbet idag. :)
Haha, fick mig ett gott skratt :) Tack för svaret!
Användarvisningsbild
OldManLink
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 aug 2015 12:51

Re: Rattlås, varför??

Inlägg av OldManLink »

Alx skrev:
Haha, tack för svaret! :)
Och om du vill diskutera saken mer ingående sitter jag oftast inne på Max med en kopp kaffe vid det runda bordet till vänster om dörren (om det inte är upptaget). Väl mött! /Peter
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Rattlås, varför??

Inlägg av Alx »

OldManLink skrev:
Alx skrev:
Haha, tack för svaret! :)
Och om du vill diskutera saken mer ingående sitter jag oftast inne på Max med en kopp kaffe vid det runda bordet till vänster om dörren (om det inte är upptaget). Väl mött! /Peter
Hehe, kanske får komma förbi och ta en kopp jag med! Lär ju känna igen din bil iaf ;)

Många Teslaägare som väljer just det runda bordet på Max... Oskriven regel?
Skriv svar