Peter hälsar att han har varit i mjukvarubranschen i 32 år och han har lärt sig att inget är hackningssäkert (ett rattlås däremot är en hårdvaruspärr som inte går att hacka). Om någon kommer på hur man hackar en Tesla så finns det upp till 5 andra bilar att välja på i InfraCity. Han vill undvika så långt det går att få bilen stulen (även om man kan spåra bilen så är det en massa besvär om den blir stulen).
Peter hälsar att han har varit i mjukvarubranschen i 32 år och han har lärt sig att inget är hackningssäkert (ett rattlås däremot är en hårdvaruspärr som inte går att hacka). Om någon kommer på hur man hackar en Tesla så finns det upp till 5 andra bilar att välja på i InfraCity. Han vill undvika så långt det går att få bilen stulen (även om man kan spåra bilen så är det en massa besvär om den blir stulen).
Det som är intressant i dessa sammanhang är hur enkelt ett "hack" sprids när det väl är tillgängligt. Precis som allt annat på internet. Jag håller med Peter, även om jag inte har riktigt 30 år i branschen ännu.
För en som är ny till Teslas datorsystem: Går det att köra runt med en Tesla utan att den spåras på något sätt? Kan man slå av all mjukvara som identifierar sig över nätet? Kan man ladda på en Super Charger utan att identifiera sig?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
För en som är ny till Teslas datorsystem: Går det att köra runt med en Tesla utan att den spåras på något sätt? Kan man slå av all mjukvara som identifierar sig över nätet? Kan man ladda på en Super Charger utan att identifiera sig?
Du som kör runt med bilen kan slå av apptillgången så att inte andra med Tesla-appen (kopplad till din bil) kan se dig. Men Tesla kan såklart fortsätta att spåra din bil även om knappen skulle vara avslagen. Så om den blir stulen så finns det ingen knapp som tjuven kan trycka på för att inte kunna bli spårad, men denne kan ju såklart alltid störa ut mobilsignalen eller till och med skruva bort skärmen och ta ut sim-kortet.
Tjuven kommer inte kunna ladda på en superladdare - där går kommunikation mellan bil och Tesla via laddkabeln.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Peter hälsar att han har varit i mjukvarubranschen i 32 år och han har lärt sig att inget är hackningssäkert (ett rattlås däremot är en hårdvaruspärr som inte går att hacka). Om någon kommer på hur man hackar en Tesla så finns det upp till 5 andra bilar att välja på i InfraCity. Han vill undvika så långt det går att få bilen stulen (även om man kan spåra bilen så är det en massa besvär om den blir stulen).
Jo, precis så tänker jag.
Även om jag hoppas förstås att det aldrig kommer till användning är det en mycket enkel sak att använda och dessutom mycket synlig utifrån (som denna tråds blotta existens bevisar )
Hur som måste väl bromsen i för att kunna lägga i en växel?
nu finns det ju iofs inga væxlar på en Tesla. Det ær direktøverføring med fast utvæxling. Men ja, du behøver hålla in bromsen før att få bilen att gå i "D"rive.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Hur som måste väl bromsen i för att kunna lägga i en växel?
nu finns det ju iofs inga væxlar på en Tesla. Det ær direktøverføring med fast utvæxling. Men ja, du behøver hålla in bromsen før att få bilen att gå i "D"rive.
Ja precis. En växel finns det så tekniskt sätt lägger man ju in en växel .
Tesla I Kina försökte ju spärra bromsen med en kloss på en mässa. Det Gick inte så bra. Och slutade med att ett litet barn la den i växel och körde några meter och körde på nåt eller nån.
Hur som måste väl bromsen i för att kunna lägga i en växel?
nu finns det ju iofs inga væxlar på en Tesla. Det ær direktøverføring med fast utvæxling. Men ja, du behøver hålla in bromsen før att få bilen att gå i "D"rive.
Ja precis. En växel finns det så tekniskt sätt lägger man ju in en växel .
Nja, om man ska "lägga" i en växel, så måste den ju först vara "ur". Om man bara har 1 växel så kopplas den väl aldrig ur, dvs man kan varken lägga i eller ur växeln, man bara stryper strömmen. För backen ändras väl bara riktningen på strömmen?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
För backen ändras väl bara riktningen på strömmen?
Kanske ännu mer off topic: Nej, man ändrar fasföljden. Strömmen är växelström och ändrar riktning en gång för varje del av ett varv som motorn gör. Hur många delar kallas motorns poltal eller antal poler. (Känner att jag öppnar upp för att reda ut eftersläpning om nån vill gå ytterligare off topic.)
Peter hälsar att han har varit i mjukvarubranschen i 32 år och han har lärt sig att inget är hackningssäkert (ett rattlås däremot är en hårdvaruspärr som inte går att hacka). Om någon kommer på hur man hackar en Tesla så finns det upp till 5 andra bilar att välja på i InfraCity. Han vill undvika så långt det går att få bilen stulen (även om man kan spåra bilen så är det en massa besvär om den blir stulen).
Och om du vill diskutera saken mer ingående sitter jag oftast inne på Max med en kopp kaffe vid det runda bordet till vänster om dörren (om det inte är upptaget). Väl mött! /Peter
Och om du vill diskutera saken mer ingående sitter jag oftast inne på Max med en kopp kaffe vid det runda bordet till vänster om dörren (om det inte är upptaget). Väl mött! /Peter
Hehe, kanske får komma förbi och ta en kopp jag med! Lär ju känna igen din bil iaf
Många Teslaägare som väljer just det runda bordet på Max... Oskriven regel?