Är 54 kw laddhastighet ok på supercharger?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Re: Är 54 kw laddhastighet ok på supercharger?

Inlägg av [JM] »

Saab99turbo skrev:
Gammalt elsystem, svaga huvudsäkringar, elvärme i fastigheten osv. Så att köra 10A (2300w blir det väl?) konstant ur ett uttag i 18 timmar vete sjutton...

På sikt ska det uppdateras men just nu är min bästa rutin laddning i samband med daglig resa till/från stan och då blev jag nyfiken apropå laddhastigheten.
Låter som att du kanske ska sikta på 3-fas laddning då så slipper du oroa dig / skaffa dig större flexibilitet.
Oftast är ju schuko-uttaget den svaga länken. Prova kör 10A i 15min och känn på uttaget om det blir varmt. Om det är opåverkat så är det nog bar att köra på.
Bara för att det är gammalt behöver inte betyda att det är dåligt.
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Jag gör som du och kör på 6-7A på Shuko när jag inte är säker på installationen eller har gott om tid. Annars kör jag 8-9A. Aldrig 10A på 10A säkring. Känns som att den sista 1A ger för lite i förhållande till risken att överbelasta.

Jag tycker det är få scenarion som gör en laddbox mer prisvärd än ett vanligt 3-fasuttag. Det skulle vara ifall en fas ligger nära full belastning redan utan att man laddar bilen. Annars skulle jag hellre installera ett 3-fasuttag och köra i lägre effekt. Med 10A i 3-fas får man ca 3 mil i timmen i model S, 5 mil i timmen på 16A (max).

Det är verkligen super att man kan finjustera laddeffekten i bilen.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

juristen skrev:
Jag gör som du och kör på 6-7A på Shuko när jag inte är säker på installationen eller har gott om tid. Annars kör jag 8-9A. Aldrig 10A på 10A säkring. Känns som att den sista 1A ger för lite i förhållande till risken att överbelasta.

Jag tycker det är få scenarion som gör en laddbox mer prisvärd än ett vanligt 3-fasuttag. Det skulle vara ifall en fas ligger nära full belastning redan utan att man laddar bilen. Annars skulle jag hellre installera ett 3-fasuttag och köra i lägre effekt. Med 10A i 3-fas får man ca 3 mil i timmen i model S, 5 mil i timmen på 16A (max).

Laddbox krävs ju för att ladda från vanligt 3-fasuttag. Att kunna ladda via trefas ger ju både möjligheten till högre laddhastighet och säkrare laddning. Säkrare blir den dels för att man inte måste köra på maximal strömstyrka och dels för att utrustningen för trefas normal är mycket bättre anpassad för konstant högre laddhastighet. Enfas schukouttag slits snabbare och det finns troligen större risk att kablarna till uttaget inte håller standarden. Kör man uppåt 20 mil per dag borde en laddbox vara en självklarhet. Är ingen större kostnad mot vad man tidigare betalade för fossilbränslen, det är ju mindre än två månaders fossilbränsle.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Svenssons skrev:
juristen skrev:

Laddbox krävs ju för att ladda från vanligt 3-fasuttag. Att kunna ladda via trefas ger ju både möjligheten till högre laddhastighet och säkrare laddning. Säkrare blir den dels för att man inte måste köra på maximal strömstyrka och dels för att utrustningen för trefas normal är mycket bättre anpassad för konstant högre laddhastighet. Enfas schukouttag slits snabbare och det finns troligen större risk att kablarna till uttaget inte håller standarden. Kör man uppåt 20 mil per dag borde en laddbox vara en självklarhet. Är ingen större kostnad mot vad man tidigare betalade för fossilbränslen, det är ju mindre än två månaders fossilbränsle.
Håller med om fördelarna med 3-fasladdning, det var därför jag föreslog det. :)

Jag behöver då ingen laddbox för att kunna ladda 11kw 16A 3-fas från 3-fasuttag. Jag kör med vanliga svarta laddkabeln (den som också används för Shuko) med röd 3-fasadapter i vanligt 3-fasuttag.

Varför ska man jämföra med kostnaden för fossilbränslen? Då kan man ju köpa nästan vad som helst och fortfarande tycka att man tjänar på det. Jag jämför prisvärdhet mellan olika laddlösningar, det är det som är relevant.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

juristen skrev:

Jag behöver då ingen laddbox för att kunna ladda 11kw 16A 3-fas från 3-fasuttag. Jag kör med vanliga svarta laddkabeln (som som också används för Shuko) och röd 3-fasadapter i vanligt 3-fasuttag.

Varför ska man jämföra med kostnaden för fossilbränslen? Då kan man ju köpa nästan vad som helst och fortfarande tycka att man tjänar på det. Jag jämför prisvärdhet mellan olika laddlösningar, det är det som är relevant.
För mig är UMC:n som följer med Tesla också en laddbox, det är inte en vanlig laddkabel i alla fall. En vanlig laddkabel är t.ex. en Typ2-kabel. Den UMC som nu följer med nya bilar klarar dock inte av trefas så man måste skaffa sig någon alternativ laddbox. Anledningen till att jag t.ex. likställer UMC:n och Tesla WallConnecter t.ex. är att jag kör med Bjelkemetoden och använder bägge på samma sätt.

Anledningen till att jag jämför med fossilbränslen är att dessa frågor oftast dyker upp strax efter att man bytte till elbil och körmönstret har troligen inte hunnit ändras. Man har alltså nyss sluppit tanka bilen men minns fortfarande kostnaderna och räkningarna för bränslet. Kostnaden för olika laddlösningar hemma är ju inte direkt stor när det inte följer med laddmöjlighet för trefas till bilen vilket det sällan gör idag tyvärr. En UMC som klarar av trefas är ju till och med dyrare än en Tesla Wallconnector t.ex. och det går inte ladda direkt från trefas CEE-kontakt utan laddbox (dvs UMC, EVSE, WallConnector eller liknande) som klarar av trefas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Svenssons skrev:
juristen skrev:

Jag behöver då ingen laddbox för att kunna ladda 11kw 16A 3-fas från 3-fasuttag. Jag kör med vanliga svarta laddkabeln (som som också används för Shuko) och röd 3-fasadapter i vanligt 3-fasuttag.

För mig är UMC:n som följer med Tesla också en laddbox, det är inte en vanlig laddkabel i alla fall. En vanlig laddkabel är t.ex. en Typ2-kabel. Den UMC som nu följer med nya bilar klarar dock inte av trefas så man måste skaffa sig någon alternativ laddbox. Anledningen till att jag t.ex. likställer UMC:n och Tesla WallConnecter t.ex. är att jag kör med Bjelkemetoden och använder bägge på samma sätt.

Anledningen till att jag jämför med fossilbränslen är att dessa frågor oftast dyker upp strax efter att man bytte till elbil och körmönstret har troligen inte hunnit ändras. Man har alltså nyss sluppit tanka bilen men minns fortfarande kostnaderna och räkningarna för bränslet. Kostnaden för olika laddlösningar hemma är ju inte direkt stor när det inte följer med laddmöjlighet för trefas till bilen vilket det sällan gör idag tyvärr. En UMC som klarar av trefas är ju till och med dyrare än en Tesla Wallconnector t.ex. och det går inte ladda direkt från trefas CEE-kontakt utan laddbox (dvs UMC, EVSE, WallConnector eller liknande) som klarar av trefas.
Ah, då är jag med på vad du menar. Och jag visste inte att nya bilar inte fick med någon box/kabel för 3-fas, trist nedgradering. Då hamnar det i annat läge. Tack för förklaringen!
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare

Inlägg av Saab99turbo »

Apropå Krokom igen: vad får ni när ni laddar där?

När jag anslöt fick jag 80 kw, men sjönk inom ett par minuter ner mot 50 kw där den ligger nu. Batteriet är på 50 procent fullt, det är - 5 grader och när jag kom till laddaren var batteriet gulstreckat ungefär från "klockan 4" och neråt. Kört ca 8 mil under morgonen.

Förut trodde jag det var fel på bilen, men vid en resa till norge för några veckor sedan kom jag upp i 120 kw i Stjørdal.

Och förresten: om anledningen till att laddhastigheten är lägre för att det är kallt, borde den inte öka då efterhand man laddar och batteriet värms, istället för att börja sjunka direkt? Nu har jag suttit några minuter till och tendensen går neråt. Nu 44 kw.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Jag fick nog över 100 kW på Krokom när jag kom dit efter att ha kört i snömodd med fullastad bil från Övik. Snabbast är det ju under 50-60% nånstans, sedan går det nedåt förutsatt att batteriet är varmt. Men lade du in laddaren som destination så att batteriet konditionerades?

Jag kör Tesla 3P och deras batteri laddar ju snabbt.

Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Referralkod: ts.la/arto25600

Inlägg av R2_m3 »

Här ser du optimala laddkurvor och spridningen:
https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... 19-update/
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/henrik34698

Inlägg av Henkens »

Om du skall ut och åka något så säg till någon dag innan så kan vi ladda samtidigt i Krokom och jämföra.
Jag bor 4km där ifrån.
@saab99turbo
Mvh Henrik
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare

Inlägg av Saab99turbo »

Henkens skrev:
Om du skall ut och åka något så säg till någon dag innan så kan vi ladda samtidigt i Krokom och jämföra.
Jag bor 4km där ifrån.
@saab99turbo
Mvh Henrik
Gärna! Det vore intressant! Hade ju även tänkt kolla med någon som står där samtidigt, men ofta är jag ensam när jag laddar.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inlägg av Jwe »

Samma problem med laddning oftast ej över 80 kW, som därtill snabbt sjunker.
S 85 D från 2015, 18500mil (full laddning nu knappt 40 mil, degradation uppskattningsvis 5-7%)
Långpendlar drygt 50 mil enkel resa.
Laddar med uppvärmt batteri dels pga körsträcka, dels pga matat in SuC som destination.
Någon enstaka gång fått 120kW initialt. Som det var tidigare, aldrig över 114 kW
Ej hundra koll men börjar misstänka att det är vissa laddstolpar som inte vet om att mitt batteri är strypt??? T.ex de på diagonalen Ödeshög. De andra ger aldrig mer än 80.

Laddtiden nu vid långpendling såpass ökad att jag måste agera, men behöver mer underlag.
Jag har inte bilen bara för nöjes skull utan som mitt arbetsverktyg.
Jag kan visserligen ta flyget i stället men ser inte detta som annat än en nödlösning.
I första hand måste laddproblemet lösas, dels för mig personligen men även så att alla andra som vill övergå till ren elbil kan vara övertygade om att det även fungerar som Tesla gör reklam för vid långa färdsträckor, även när bilen kommit upp i högre miltal.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tror du får svårt att hävda att du har rätt till en viss laddhastighet, dessutom gratis. Jag tror faktiskt det lättaste för dig är att skaffa en ny bil med snabbare laddning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Batterier slits och klarar bara en viss mängd cykler. Snabbladdning sliter betydligt mer än långsamladdning.
Detta är faktum som man inte kommer ifrån.
Antingen accepterar man försämrad räckvidd och laddhastighet, eller så får man skaffa ny bil alternativt byta batteri.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inlägg av Jwe »

Hur ställer sig ovanstående inlägg sig i förhållande till Teslas garanti och "reklam".
Hur kan man förvänta sig att presumtiva elbilsköpare reagerar.
Batteriernas livslängd har hela tiden varit den stora frågan.
Rapporter om att batterierna står sig bättre än förväntan har säkert lugnat många skeptiker till "elbilsrevolutionen".
Inget om att bilen tvärt blir i praktiken oanvändbar jämfört med ICE vid långpendling.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Vänta nu, det är ju inte så att den blivit ”oanvändbar”?

Valfri ICE-bil är sämre på alla punkter jämfört med en ny. Den drar mer bränsle, släpper ut mer skadliga avgaser, levererar lägre effekt osv. Kort sagt slits. Detta trots dyr regelbunden service.

Att batteriet tappar 7% av sin kapacitet och inte kan laddas lika snabbt som när det var nytt är väl ingen skräll utan snarare en succé i jämförelse med precis alla andra bilars batterier?

Ingen skulle drömma om att klaga på att en 20.000-mils Volvo tappat 7% av prestanda. Man har oftast bytt bil långt tidigare.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inlägg av Jwe »

En Volvo kan inhandlas till nypris kring halva Teslans, anhörig har haft Volvo fungerande vid 40 000 mil.
Själv har jag en Mercedes inköpt vid 15 500 och en VW vid 6 500, båda nu en bra bit över 30 000 vardera.
Visst service o reparationer men att långpendla fungerar nog många tusen mil till......därtill nästan nybilskänsla kvar!

De flesta som investerar i elbil sneglar nog på driftkostnaden för att ekonomiskt våga ta steget att betala extra för batterbil jmfrt ICE.
För att det skall fungera måste det till att elbilen används dvs körs många mil......dvs långpendling, semesterresor osv.
Inte degraderas till stadsbil.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Självklart, frågan är om en räckviddsförsämring från 44 till 41 mil innebär ”degradering till stadsbil”...

En gammal S85 är ju fortfarande en bättre resebil än all andra elbilar, undantaget nyare Teslor.

Det jag reagerar över är att så många Teslaägare (och icke Teslaägare) är sådana drama queens när det gäller saker som inte hade orsakat ett höjt ögonbryn i något annat sammanhang.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inlägg av Jwe »

Ursäkta att jag varit otydlig.
Degradationen anser jag som i mitt fall ett icke problem.!
Räckvidd blir därtill mindre o mindre en absolut faktor i.o.m utbyggnaden och förtätning av SuC.
I Tyskland hoppar vi över varannan och ibland nöjer vi oss med att ladda på var tredje SuC.

Det är den försämrade laddhastigheten som är problemet!

Degradationen kommer gradvis och därtill enligt publicerade grafer - utplanande.

Sänkningen av laddhastighet har av allt att döma kommit plötsligt, troligen via "uppgradering" eller som en instruktion mellan SuC och min bil, (vilket ej tycks genomfört på vissa laddstolpar?)
Den förlängda laddhastigheten förlänger den totala restiden som även tidigare var endast gränsfall ok till att nu bli ett allvarligt problem och sannolikt medför i mitt fall flyg istf elbilspendlande, semester osv.

Jag är säkert inte ensam om denna situation om detta "fel" är något som skall accepteras.
Jag hoppas fortfarande på att detta inte är en generell effekt av många mil, utan ett fel. Önskar därför ta del av andra långmilade Teslaägares erfarenheter. Tack.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Tesla har begränsat laddhastigheten för ett antal äldre batterityper inkl 85or, där ägarna snabbladdat frekvent. De som inte snabbladdat mycket/ofta har inte blivit begränsade.
Detta för att batteriet helt enkelt inte skall gå sönder.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare

Inlägg av Richardk »

Jwe skrev:
Räckvidd blir därtill mindre o mindre en absolut faktor i.o.m utbyggnaden och förtätning av SuC.
I Tyskland hoppar vi över varannan och ibland nöjer vi oss med att ladda på var tredje SuC.

Degradationen kommer gradvis och därtill enligt publicerade grafer - utplanande.

Sänkningen av laddhastighet har av allt att döma kommit plötsligt, troligen via "uppgradering" eller som en instruktion mellan SuC och min bil, (vilket ej tycks genomfört på vissa laddstolpar?)
Den förlängda laddhastigheten förlänger den totala restiden som även tidigare var endast gränsfall ok till att nu bli ett allvarligt problem och sannolikt medför i mitt fall flyg istf elbilspendlande, semester osv.

Jag är säkert inte ensam om denna situation om detta "fel" är något som skall accepteras.
Jag hoppas fortfarande på att detta inte är en generell effekt av många mil, utan ett fel. Önskar därför ta del av andra långmilade Teslaägares erfarenheter. Tack.
Nej du är definitivt inte ensam! Du kan läsa denna tråden på 453 sidor https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... re.154976/ (dessa sidorna är dessutom väldigt långa). Där är det beskrivet mycket väl vad det är som händer med äldre tesla bilar. Det är mjukvarustyrt och inte för att batterierna är gamla eller slitna. Flera taxibilar har rullat med original batteri och enbart snabbladdat och mer än 50000 mil utan problem.

Detta är troligtvis något Tesla gör för att dom rädda för batteri bränder och även garanti åtaganden.

Läste också att flera inte vågar trycka full gas när batteriet är under 50%. Jag hade 24,5% kvar eller 90 km kvar i mitt batteri när jag tryckte full gas och sen dog bilen. Får vad Tesla säger imorgon när jag ska lämna in den.
Senast redigerad av Richardk, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Är 54 kw laddhastighet ok på supercharger?

Inlägg av taliz »

Vilka har kört 50000 mil och enbart snabbladdat samt fortfarande har originalbatteriet?

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Richardk skrev:
Jwe skrev:

Nej du är definitivt inte ensam! Du kan läsa denna tråden på 453 sidor (dessa sidorna är dessutom väldigt långa). Där är det beskrivet mycket väl vad det är som händer med äldre tesla bilar. Det är mjukvarustyrt och inte för att batterierna är gamla eller slitna. Flera taxibilar har rullat med original batteri och enbart snabbladdat och mer än 50000 mil utan problem.

Detta är troligtvis något Tesla gör för att dom rädda för batteri bränder och även garanti åtaganden.

Läste också att flera inte vågar trycka full gas när batteriet är under 50%. Jag hade 24,5% kvar eller 90 km kvar i mitt batteri när jag tryckte full gas och sen dog bilen. Får vad Tesla säger imorgon när jag ska lämna in den.
Tror du glömde en länk här ;)
(Som jag också vill läsa, eftersom jag håller med om att Tesla inte är tydliga med
vad dom garanterar och vad en kund verkligen kan förvänta sig efter x antal mil och/eller x antal snabbladdningar)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare

Inlägg av Richardk »

Mmm :) Glömde länken. Lagt till den i ursprungsinlägget. Hittade i alla fall en tråd med en taxi som gått 48000 mil med orginal batteri, dock reparerat. Sen verkar det som den andra taxin gått 33000 mil med samma batteri. https://teknikensvarld.se/sa-mar-tesla- ... 8-000-mil/
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/henrik34698

Inlägg av Henkens »

Min har gått 31000mil med original batteri och motorer.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Skriv svar