http://www.automotorsport.se/bloggar/pe ... -mot-tesla
En motorjournalist som är stolt över att han fattar "absolut ingenting" av nya motortekniken, vilket han påpekar flera gånger i sin blogg? Dags att sätta sig i skolbänken, Peder

Moderator: Redaktion
Nej det stämmer inte heller - med Ludicrous presenterar man nu ännu högre motoreffekt (761hk?), utan att alls ha gjort något med motorerna (det är en kontaktor och en säkring som uppgraderas). Motorerna klarar således att ge ännu högre effekt och var tidigare inte begränsade till den tidigare angivna siffran. Bakgrunden till den tidigare siffran (691hk) är därför något oklar...?Nemesis skrev:Men han har väl åtminstone belägg för att det är lite rörigt att exakt speca vilken maxeffekt som gäller? Som jag har förstått det, utan vidare efterforskningar, har motorerna varsin toppeffekt men det finns ingen arbetspunkt där båda kan leverera denna samtidigt, så att hela systemets (bilens) maxeffekt bli signifikant lägre än summan av de två motorernas? Någon har säkert beskrivit det här bra någon annan stans, men skulle gärna höra förklaringen igen
Ok, det låter ju vettigt. Men varför inte bara speca den siffran då? Eventuella Tesla-köpare är väl ändå oftast rätt införstådda i att batteriet är en vital komponent och borde ju inte stirra sig blinda på att endast jämföra motoreffekt kontra fossilbilar? Det är ju vridmomentet och accelerationen man (borde vara) är ute efter i en bil, då det driver en framåt inte effekten i sig? En supertanker har ju exempelvis en jävla massa hk, men har nog svårt att hänga med en Tesla på quarter milenHerr X skrev:Nej det stämmer inte heller - med Ludicrous presenterar man nu ännu högre motoreffekt (761hk?), utan att alls ha gjort något med motorerna (det är en kontaktor och en säkring som uppgraderas). Motorerna klarar således att ge ännu högre effekt och var tidigare inte begränsade till den tidigare angivna siffran. Bakgrunden till den tidigare siffran (691hk) är därför något oklar...?Nemesis skrev:Men han har väl åtminstone belägg för att det är lite rörigt att exakt speca vilken maxeffekt som gäller? Som jag har förstått det, utan vidare efterforskningar, har motorerna varsin toppeffekt men det finns ingen arbetspunkt där båda kan leverera denna samtidigt, så att hela systemets (bilens) maxeffekt bli signifikant lägre än summan av de två motorernas? Någon har säkert beskrivit det här bra någon annan stans, men skulle gärna höra förklaringen igen
Problemet är, och har hela tiden varit batteriet som bara klarar att ge dryga 500hk teoretisk peak-effekt. Det spelar alltså ingen roll om man sätter i motorer som kan ge 1400hk i bilen, eftersom batteriet ändå inte klarar mer än dryga 500hk.
Ah, där är svaret. Reglerna har inte hängt med igen.Svenssons skrev:Enligt EU-regler krävs det att motorernas effekt anges.
På en förbränningsmotor stämmer väl motorns effekt rätt väl med hela bilens effekt men det blir komplicerat dels med dubbla motorer som dessutom är elmotorer. En elmotor går ju att få ut större effekt tillfälligt på och det styrs med program mycket mer än vad en turbomotor och än mer vanlig förbränningsmotor styr av mjukvara. Tesla har ju lyckats ge elmotorerna lite mer effekt hela tiden så att samma elmotorer till P85D nu ger nästan 100 fler hästar. Dock finns det flera delar förutom själva elmotorn som kan begränsa max-effekten. Effekt på elmotorer är kanske inte det bästa mått för att beskriva kraften i en elbil.LarsL skrev:Ah, där är svaret. Reglerna har inte hängt med igen.Svenssons skrev:Enligt EU-regler krävs det att motorernas effekt anges.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
dom førsøker bara få gratis Ludauppdatering.Martinen skrev:Börjar bli så trött på denna diskussionen.
Den finns i så många trådar och det är ungefär samma info som kommer hela tiden.
Fattar fan inte vad danskarna håller på med.
Visst kan hålla med tesla har uttryckt sig lite klumpigt och otydlig från början, men det är ju motoreffekt som anger. Jag är helt säker på att man skulle kunna kräma ur ännu mer effekt ur dessa motorer om man hade haft mer effekt att plocka ut batteriet.
Det enda danskarna är sura över är att dom inte längre har den snabbaste modellen. Hade inte Tesla släppt en uppgradering hade dom inte gnällt lika mycket.
Danskjävlar![]()
Sen alla jävla journalister som bara slänger ur sig en massa åsikter kombinerat med diverse fakta och åsikter från andra idioter borde fan inte få nån uppmärksamhet.
Fast det här är ju inget nytt heller. Hybrider har haft det här problemet i åratal, och där är det ju brukligt att man anger systemeffekten, dvs den maximala effekt som kan uppnås av motorerna ihop vid någon enskild punkt, och inte helt enkelt plussar ihop motorerna. Annars skulle det stått att min gamla Outlander PHEV hade 284 hästkrafter och det tror jag inte någon hade gått på.Svenssons skrev:På en förbränningsmotor stämmer väl motorns effekt rätt väl med hela bilens effekt men det blir komplicerat dels med dubbla motorer som dessutom är elmotorer. En elmotor går ju att få ut större effekt tillfälligt på och det styrs med program mycket mer än vad en turbomotor och än mer vanlig förbränningsmotor styr av mjukvara. Tesla har ju lyckats ge elmotorerna lite mer effekt hela tiden så att samma elmotorer till P85D nu ger nästan 100 fler hästar. Dock finns det flera delar förutom själva elmotorn som kan begränsa max-effekten. Effekt på elmotorer är kanske inte det bästa mått för att beskriva kraften i en elbil.LarsL skrev:Ah, där är svaret. Reglerna har inte hängt med igen.Svenssons skrev:Enligt EU-regler krävs det att motorernas effekt anges.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag tycker att danskarna har en poäng, oavsett vad syftet är med deras klagokör. Det handlar om att man vilselett köparna i marknadsföringen, och hur man differentierat P85D från 85D. P85D har presenterats som ett monster med 691hk och 0-100 på 3,3 sekunder. 85D har presenterats som en enklare variant med 2x188hk motorer (eller något liknande) och 0-100 på typ 5,1 sekund. Sanningen var att 85D är väsentligt bättre än hur den redovisats, och P85D sämre (man har, utan att deklarera detta, presenterat P85D's accelerationssiffror med sk. "rollout" (rullande start) - något man inte gjort med de andra modellerna som P85D jämförs med).Martinen skrev:Visst kan hålla med tesla har uttryckt sig lite klumpigt och otydlig från början, men det är ju motoreffekt som anger. Jag är helt säker på att man skulle kunna kräma ur ännu mer effekt ur dessa motorer om man hade haft mer effekt att plocka ut batteriet.
Som jag har förstått det är det antalet hästar de klagar över, och hänvisar till att de uppmätta dåliga accelerationssiffrorna är en konsekvens över de 150 saknade hästkrafterna. De är nog egentligen gnälliga över accelerationssiffrorna, men då det kan vara svårt för en lekman att replikera en biltillverkares bästa tider så går de på den tydliga skillnaden mellan uppgiven och faktisk systemeffekt.dstr skrev:Fast just antalet hästar är väl en mindre puck i danskarnas uppror? Deras största problem är väl att deras bilar ligger närmare 3.9 på 0-100?
Jag håller med om att det är fel av Tesla att ange 700 hk (691 i USA) som en siffra för bilen men de har inte explicit sagt att detta är systemeffekten, de har också alltid angivit effekten för respektive motor vilket man har sett att dessa summeras upp till just siffran 700 (691 i USA). Tycker att det är intressant att det aldrig kom några klagomål på detta gentemot Tesla innan Ludicrous utan först i och med lanseringen av Ludicrous. Även Sverige har ju dragits med i uppjusteringen av motoreffekten. Innan D-eventet så registrerades bilarna med ca 90 kW effekt av Transportstyrelsen vilket tolkades som den effekt som bilen kan ge konstant (alltså inte toppeffekt). Det är långt vad som angavs på Teslas sida för Model S 85. Nu ligger effekten mycket närmare toppeffekten i registreringen.Herr X skrev:Som jag har förstått det är det antalet hästar de klagar över, och hänvisar till att de uppmätta dåliga accelerationssiffrorna är en konsekvens över de 150 saknade hästkrafterna. De är nog egentligen gnälliga över accelerationssiffrorna, men då det kan vara svårt för en lekman att replikera en biltillverkares bästa tider så går de på den tydliga skillnaden mellan uppgiven och faktisk systemeffekt.dstr skrev:Fast just antalet hästar är väl en mindre puck i danskarnas uppror? Deras största problem är väl att deras bilar ligger närmare 3.9 på 0-100?
Det är inte konstigt eller särskilt intressant - det är exakt samma anledning som att VW-dieselägare tidigare inte gnällde på bilarnas NOx-utsläpp; de hade ingen aning.Svenssons skrev:Tycker att det är intressant att det aldrig kom några klagomål på detta gentemot Tesla innan Ludicrous utan först i och med lanseringen av Ludicrous.
Nåja, Peder Karlsson är knappast motorjournalist. Han är väl (i vissa kretsar) en motorprofil som fått en webb-blogg där han skriver en del personligt trams (som man ska göra i en blogg). Det är ingen person jag ser som någon reporter i själva tidningen.TiborBlomhall skrev:Peder Karlsson på Auto Motor & Sport har skrivit om danskarnas upprop på sin blogg:
http://www.automotorsport.se/bloggar/pe ... -mot-tesla
En motorjournalist som är stolt över att han fattar "absolut ingenting" av nya motortekniken, vilket han påpekar flera gånger i sin blogg? Dags att sätta sig i skolbänken, Peder
Men Tesla har aldrig explicit sagt att bilens systemeffekt var på 691/700 hp (imperial/metric). Vissr angav de dessa siffror men under dessa kunde man se fördelningen per motor. Känner man till motorer lite vet man att varje motor har olika topeffekt och att den effekten inte uppnås konstant från 0 varv och uppåt utan är en kurva. Visst skulle det kunna vara två motorer med identisk toppkurva (vilket inte är särskilt troligt med tanke på att det är två olika motorer) men då kvarstår alla andra begränsande faktorer som finns på alla elbilar. Danskarna visst väl att det var en elbil de köpte? De visst väl vad effekten per motor var vilket Tesla måste tala om pga regelverket? Känner de till detta borde de känna till att toppeffekten för hela bilen inte var 691/700 hp.Herr X skrev:Svenssons skrev:Danskarna påstår själva att de hållit på att testa sedan April utan att klara att reproducera den effekt som Tesla påstår att bilarna har.
Ja se det där kan jag relatera tillDonElon skrev:en webb-blogg där han skriver en del personligt trams