Teslaägare till attack! Mot Tesla!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Peder Karlsson på Auto Motor & Sport har skrivit om danskarnas upprop på sin blogg:

http://www.automotorsport.se/bloggar/pe ... -mot-tesla

En motorjournalist som är stolt över att han fattar "absolut ingenting" av nya motortekniken, vilket han påpekar flera gånger i sin blogg? Dags att sätta sig i skolbänken, Peder ;)
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

Det finns inga skolor bra nog för det, är jag rädd. Jag skulle föreslå ett indraget körkort och permanent bärande av tumvantar så slipper mänskligheten ytterligare en infantil blogg som gör sig till organ för de som ser sig som offer för den fruktansvärda teknikutvecklingen där man måste tänka framåt och anpassa sig. Peder vill inte anpassa sig han vill bara ha brumbrum som han själv säger.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Teslaägare till attack! Mot Tesla!

Inlägg av Svenssons »

Han verkar också gå på danskarnas lögn att Tesla inte angav motoreffekt från början. Effekten per motor var angiven från dag ett. Summan av motorernas effekt var också angiven och det var inte klart att detta inte var bilens effekt utan summan av motorerna. Där ligger problemet men effekten delades som sagt var upp per motor från början så detta är inget nytt nu.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

Men han har väl åtminstone belägg för att det är lite rörigt att exakt speca vilken maxeffekt som gäller? Som jag har förstått det, utan vidare efterforskningar, har motorerna varsin toppeffekt men det finns ingen arbetspunkt där båda kan leverera denna samtidigt, så att hela systemets (bilens) maxeffekt bli signifikant lägre än summan av de två motorernas? Någon har säkert beskrivit det här bra någon annan stans, men skulle gärna höra förklaringen igen :D
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag håller faktiskt med Peder i det här fallet. Jag tycker att det är riktigt dåligt av tesla och det gör nog många fler ägare, men bilen är så grym i övrigt så folk orkar inte tjaffsa.

Att bilen gör 0-100 på 3s är sant och ruskigt bra, men 700hk är fel. Det är som att säga att man i en fyrhjulsdriven bil kan få ut 400hk till bakhjulen och 400 till framhjulen, alltså är det 800hk totalt trots att motorn bara kan lämna ifrån sig 600hk.

Om de skriver 700hk så ska man vid iaf ett givet tillfälle få ut de hästarna i hjulen inklusive förluster. Sen att Teslan begränsar effekten efter några minuter gör inte saken bättre men det är iaf inte fel i sak.

Och jb straubels förklaringsbrev va ju ett skämt med bara massa pladder.

Nej jag älskar tesla men här tycker jag att de gjort ett grovt fel.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Nemesis skrev:
Men han har väl åtminstone belägg för att det är lite rörigt att exakt speca vilken maxeffekt som gäller? Som jag har förstått det, utan vidare efterforskningar, har motorerna varsin toppeffekt men det finns ingen arbetspunkt där båda kan leverera denna samtidigt, så att hela systemets (bilens) maxeffekt bli signifikant lägre än summan av de två motorernas? Någon har säkert beskrivit det här bra någon annan stans, men skulle gärna höra förklaringen igen :D
Nej det stämmer inte heller - med Ludicrous presenterar man nu ännu högre motoreffekt (761hk?), utan att alls ha gjort något med motorerna (det är en kontaktor och en säkring som uppgraderas). Motorerna klarar således att ge ännu högre effekt och var tidigare inte begränsade till den tidigare angivna siffran. Bakgrunden till den tidigare siffran (691hk) är därför något oklar...?

Problemet är, och har hela tiden varit batteriet som bara klarar att ge dryga 500hk teoretisk peak-effekt. Det spelar alltså ingen roll om man sätter i motorer som kan ge 1400hk i bilen, eftersom batteriet ändå inte klarar mer än dryga 500hk.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

Herr X skrev:
Nemesis skrev:
Nej det stämmer inte heller - med Ludicrous presenterar man nu ännu högre motoreffekt (761hk?), utan att alls ha gjort något med motorerna (det är en kontaktor och en säkring som uppgraderas). Motorerna klarar således att ge ännu högre effekt och var tidigare inte begränsade till den tidigare angivna siffran. Bakgrunden till den tidigare siffran (691hk) är därför något oklar...?

Problemet är, och har hela tiden varit batteriet som bara klarar att ge dryga 500hk teoretisk peak-effekt. Det spelar alltså ingen roll om man sätter i motorer som kan ge 1400hk i bilen, eftersom batteriet ändå inte klarar mer än dryga 500hk.
Ok, det låter ju vettigt. Men varför inte bara speca den siffran då? Eventuella Tesla-köpare är väl ändå oftast rätt införstådda i att batteriet är en vital komponent och borde ju inte stirra sig blinda på att endast jämföra motoreffekt kontra fossilbilar? Det är ju vridmomentet och accelerationen man (borde vara) är ute efter i en bil, då det driver en framåt inte effekten i sig? En supertanker har ju exempelvis en jävla massa hk, men har nog svårt att hänga med en Tesla på quarter milen :D
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Enligt EU-regler krävs det att motorernas effekt anges.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
Ah, där är svaret. Reglerna har inte hängt med igen.

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Svenssons skrev:

På en förbränningsmotor stämmer väl motorns effekt rätt väl med hela bilens effekt men det blir komplicerat dels med dubbla motorer som dessutom är elmotorer. En elmotor går ju att få ut större effekt tillfälligt på och det styrs med program mycket mer än vad en turbomotor och än mer vanlig förbränningsmotor styr av mjukvara. Tesla har ju lyckats ge elmotorerna lite mer effekt hela tiden så att samma elmotorer till P85D nu ger nästan 100 fler hästar. Dock finns det flera delar förutom själva elmotorn som kan begränsa max-effekten. Effekt på elmotorer är kanske inte det bästa mått för att beskriva kraften i en elbil.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Börjar bli så trött på denna diskussionen.
Den finns i så många trådar och det är ungefär samma info som kommer hela tiden.
Fattar fan inte vad danskarna håller på med.
Visst kan hålla med tesla har uttryckt sig lite klumpigt och otydlig från början, men det är ju motoreffekt som anger. Jag är helt säker på att man skulle kunna kräma ur ännu mer effekt ur dessa motorer om man hade haft mer effekt att plocka ut batteriet.
Det enda danskarna är sura över är att dom inte längre har den snabbaste modellen. Hade inte Tesla släppt en uppgradering hade dom inte gnällt lika mycket.
Danskjävlar ;)

Sen alla jävla journalister som bara slänger ur sig en massa åsikter kombinerat med diverse fakta och åsikter från andra idioter borde fan inte få nån uppmärksamhet.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Håller med, innan Ludicrous mode fanns så var det ingen som gnällde även ifall det pratades om att det inte var korrekt att ange att bilens effekt var summan av elmotorerna. När väl Ludicrous släpps så börjar det gnällas. Ludicrous ger dock inte heller bilen samma effekt som summan av elmotorernas effekt.

Jag anser att man delvis inte har vetat vad det är man köper om man tror att elmotorernas sammanlagda effekt är liktydigt med bilens effekt. Tesla har visserligen inte ökat tydligheten men ska man gå på biltillverkares reklam om hur miljövänliga deras bilar är så borde det inte vara några problem att lämna dessa med motorn igång i ett stängt garage...
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Martinen skrev:
Börjar bli så trött på denna diskussionen.
Den finns i så många trådar och det är ungefär samma info som kommer hela tiden.
Fattar fan inte vad danskarna håller på med.
Visst kan hålla med tesla har uttryckt sig lite klumpigt och otydlig från början, men det är ju motoreffekt som anger. Jag är helt säker på att man skulle kunna kräma ur ännu mer effekt ur dessa motorer om man hade haft mer effekt att plocka ut batteriet.
Det enda danskarna är sura över är att dom inte längre har den snabbaste modellen. Hade inte Tesla släppt en uppgradering hade dom inte gnällt lika mycket.
Danskjävlar ;)

Sen alla jävla journalister som bara slänger ur sig en massa åsikter kombinerat med diverse fakta och åsikter från andra idioter borde fan inte få nån uppmärksamhet.
dom førsøker bara få gratis Ludauppdatering.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Svenssons skrev:

På en förbränningsmotor stämmer väl motorns effekt rätt väl med hela bilens effekt men det blir komplicerat dels med dubbla motorer som dessutom är elmotorer. En elmotor går ju att få ut större effekt tillfälligt på och det styrs med program mycket mer än vad en turbomotor och än mer vanlig förbränningsmotor styr av mjukvara. Tesla har ju lyckats ge elmotorerna lite mer effekt hela tiden så att samma elmotorer till P85D nu ger nästan 100 fler hästar. Dock finns det flera delar förutom själva elmotorn som kan begränsa max-effekten. Effekt på elmotorer är kanske inte det bästa mått för att beskriva kraften i en elbil.
Fast det här är ju inget nytt heller. Hybrider har haft det här problemet i åratal, och där är det ju brukligt att man anger systemeffekten, dvs den maximala effekt som kan uppnås av motorerna ihop vid någon enskild punkt, och inte helt enkelt plussar ihop motorerna. Annars skulle det stått att min gamla Outlander PHEV hade 284 hästkrafter och det tror jag inte någon hade gått på.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Martinen skrev:
Jag tycker att danskarna har en poäng, oavsett vad syftet är med deras klagokör. Det handlar om att man vilselett köparna i marknadsföringen, och hur man differentierat P85D från 85D. P85D har presenterats som ett monster med 691hk och 0-100 på 3,3 sekunder. 85D har presenterats som en enklare variant med 2x188hk motorer (eller något liknande) och 0-100 på typ 5,1 sekund. Sanningen var att 85D är väsentligt bättre än hur den redovisats, och P85D sämre (man har, utan att deklarera detta, presenterat P85D's accelerationssiffror med sk. "rollout" (rullande start) - något man inte gjort med de andra modellerna som P85D jämförs med).

Jag har följt med i diskussionen i Norge kring detta, och de som framförallt är sura är tidigare ägare av den förra performance-modellen P85+ som sålt sin förra bil för att köpa en P85D. När det senare visar sig att hk-siffran och accelerationssiffran för P85D är väldigt konstigt presenterad (tillskruvad på ett sådant sätt att bilen ska framstå som mycket bättre än vad den är) och skillnaden mellan den P85+ de sålde och den P85D de köpte är marginell, har de känt sig vilseledda.

För egen del är jag irriterad över dessa marknadsföringsstunt eftersom man inte bara vilselett konsumenterna, utan också försäkringsbolagen. Skillnaden på min bil och en 85D är marginell - den enda, nätt och jämnt, märkbara skillnaden är att min accelererar någonstans kring 0.4 sekunder snabbare till 100km/h de gångerna man får för sig att accelerera från stillastående. Men på grund av hur Tesla marknadsfört det 700-hästars "monstret" P85D, så har de norska försäkringsbolagen klassificerat biljäveln som en högriskbil och premien är betydligt högre på min bil än den nästan identiska 85D.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Fast just antalet hästar är väl en mindre puck i danskarnas uppror? Deras största problem är väl att deras bilar ligger närmare 3.9 på 0-100?
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

dstr skrev:
Fast just antalet hästar är väl en mindre puck i danskarnas uppror? Deras största problem är väl att deras bilar ligger närmare 3.9 på 0-100?
Som jag har förstått det är det antalet hästar de klagar över, och hänvisar till att de uppmätta dåliga accelerationssiffrorna är en konsekvens över de 150 saknade hästkrafterna. De är nog egentligen gnälliga över accelerationssiffrorna, men då det kan vara svårt för en lekman att replikera en biltillverkares bästa tider så går de på den tydliga skillnaden mellan uppgiven och faktisk systemeffekt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Herr X skrev:
dstr skrev:
Som jag har förstått det är det antalet hästar de klagar över, och hänvisar till att de uppmätta dåliga accelerationssiffrorna är en konsekvens över de 150 saknade hästkrafterna. De är nog egentligen gnälliga över accelerationssiffrorna, men då det kan vara svårt för en lekman att replikera en biltillverkares bästa tider så går de på den tydliga skillnaden mellan uppgiven och faktisk systemeffekt.
Jag håller med om att det är fel av Tesla att ange 700 hk (691 i USA) som en siffra för bilen men de har inte explicit sagt att detta är systemeffekten, de har också alltid angivit effekten för respektive motor vilket man har sett att dessa summeras upp till just siffran 700 (691 i USA). Tycker att det är intressant att det aldrig kom några klagomål på detta gentemot Tesla innan Ludicrous utan först i och med lanseringen av Ludicrous. Även Sverige har ju dragits med i uppjusteringen av motoreffekten. Innan D-eventet så registrerades bilarna med ca 90 kW effekt av Transportstyrelsen vilket tolkades som den effekt som bilen kan ge konstant (alltså inte toppeffekt). Det är långt vad som angavs på Teslas sida för Model S 85. Nu ligger effekten mycket närmare toppeffekten i registreringen.
Användarvisningsbild
hasse_h
Teslaägare

Inlägg av hasse_h »

Så länge de håller accelerationssiffrorna och topphastigheten så är det väl helt irrelevant hur många hästar bilen har? Vad har danskarna tänkt göra med sina hästkrafter, förutom att accelerera eller köra fort?

Om de levererade bilarna inte har de prestanda som påståtts så är det en annan sak. Men man ska komma ihåg att det ska mätas på samma sätt som för alla andra bilar. Några amatörmätningar räknas inte.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Svenssons skrev:
Tycker att det är intressant att det aldrig kom några klagomål på detta gentemot Tesla innan Ludicrous utan först i och med lanseringen av Ludicrous.
Det är inte konstigt eller särskilt intressant - det är exakt samma anledning som att VW-dieselägare tidigare inte gnällde på bilarnas NOx-utsläpp; de hade ingen aning.

Danskarna påstår själva att de hållit på att testa sedan April utan att klara att reproducera den effekt som Tesla påstår att bilarna har. Om det är sant så är det lätt att begripa att danskarna blivit irriterade när Tesla i somras lanserade Ludicrous som de menar i praktiken levererar den effekt som Insane påstods ha där de köpte sina P85D. Men oavsett vad danskarnas motiv var, så har ju danskarnas gnäll i diverse forum runt om i världen gjort att hundratals andra P85D-ägare nu upplever att Tesla har överdrivit effekt och prestanda hos de bilar de sålt och att folk nu känner sig lurade.

För egen del har jag inte varit irriterad över saknad effekt tidigare och är det inte nu heller - däremot gillar jag inte att Tesla kraftigt överdrivit prestandan hos P85D, eftersom det:
  • Riskerar att sänka andrahandsvärdet hos P85D
  • Gör att min försäkringspremie är väsentligt högre än om jag hade valt 85D
  • Gör att jag ångrar att jag inte köpte 85D istället
85D tycks ha marginellt sämre prestanda än P85D men är i övrigt i stort sett exakt samma bil och kostar mycket mindre. Om danskarna hållit käften så hade jag varit lyckligt ovetande om Teslas överdrifter och det här prestandatjafset och fortfarande varit strålande nöjd med mitt köp. Jag är fortfarande strålande nöjd med min bil, men väntar på ett klargörande från Tesla och hoppas att de gör någon superfräsig uppdatering som är unik för P85D så att jag känner mig nöjd med mitt köp igen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Om jag minns rätt så hävdade danskarna först att Tesla hade sänkt effekten på deras bilar i samband med en uppdatering av mjukvaran. När det inte bet på Tesla så började de tjafsa om motoreffekt och roll-out. Allt för att få ett case för kompensation. De tidiga P85D ägarna kan dock glädja sig åt att de numera har en unik sportfjädring :-)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Kan hålla med att ämnet börjar kännas slitet. (Och här är jag ändå.... )
Tycker att Teslas största miss är att man kunde varit lite mer ödmjuka när man klargjorde hur man redovisar effekt.

Om det här att det svider när det kommer nyare häftigare modeller.
Kan man inte ta det, tror jag att det är fel tid att äga en Tesla. Det är helt underbara bilar men...

... det är lite som att ha skaffat en persondator 1983.
I det tempot som utvecklingen går nu så kommer allt som säljs 2015 att verka som antikviteter om 2 år.

Vi kommer att bli fullkomligt duschade i nyheter. Högre kapacitet på batterier. Snabbare laddtider. 4 motorer och torque vectoring.
Möjlighet att dra tunga släpvagnar. Rejält uppdaterade användargränssnitt. Nya generationer av autopilot etc, etc...
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
DonElon

Inlägg av DonElon »

TiborBlomhall skrev:
Peder Karlsson på Auto Motor & Sport har skrivit om danskarnas upprop på sin blogg:

http://www.automotorsport.se/bloggar/pe ... -mot-tesla

En motorjournalist som är stolt över att han fattar "absolut ingenting" av nya motortekniken, vilket han påpekar flera gånger i sin blogg? Dags att sätta sig i skolbänken, Peder ;)
Nåja, Peder Karlsson är knappast motorjournalist. Han är väl (i vissa kretsar) en motorprofil som fått en webb-blogg där han skriver en del personligt trams (som man ska göra i en blogg). Det är ingen person jag ser som någon reporter i själva tidningen.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Herr X skrev:
Svenssons skrev:
Danskarna påstår själva att de hållit på att testa sedan April utan att klara att reproducera den effekt som Tesla påstår att bilarna har.
Men Tesla har aldrig explicit sagt att bilens systemeffekt var på 691/700 hp (imperial/metric). Vissr angav de dessa siffror men under dessa kunde man se fördelningen per motor. Känner man till motorer lite vet man att varje motor har olika topeffekt och att den effekten inte uppnås konstant från 0 varv och uppåt utan är en kurva. Visst skulle det kunna vara två motorer med identisk toppkurva (vilket inte är särskilt troligt med tanke på att det är två olika motorer) men då kvarstår alla andra begränsande faktorer som finns på alla elbilar. Danskarna visst väl att det var en elbil de köpte? De visst väl vad effekten per motor var vilket Tesla måste tala om pga regelverket? Känner de till detta borde de känna till att toppeffekten för hela bilen inte var 691/700 hp.

Jag håller dock med om att det inte var tydligt eller bra att ange denna summa av toppeffekter hos motorerna. Där har Tesla gjort fel men jag anser att om man nu är så kåt på hästkrafter som danskarna verkar vara så borde de lära sig lite hur effekt från elmotorer plockas ut och hur den omvandlas till effekt på bilen när det finns flera motorer till samma bil i övrigt. Där gjorde de som kunder fel då de trodde de köpte en sak även ifall de hade all information som pekade på annat.

Jag ser inget annat än att orsaken till att de är sura är att de inte längre har det värsta, att samma årsmodell på samma bilmodell helt plötsligt kom i en version som är snabbare än deras egna. Skulle danskarna få Ludicrous och Tesla kommer med en Placid-säkring och ny mjukvara som får bilen att gå 0,1 sekunder snabbare jämfört med Ludicrous så kommer de nog surna till igen och kräva Placid-säkringen...
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

DonElon skrev:
en webb-blogg där han skriver en del personligt trams
Ja se det där kan jag relatera till ;)
Skriv svar