Laddbox eller ej?
Moderator: Redaktion
Laddbox eller ej?
Lägger med en bild på hur det ser ut, en bild säger mer än 1000 ord och så många ord kommer ingen orka läsa...
Jag kommer att behöva laddning utanför min villa i en miljö som inte är vädersäkrad på något sätt (snö, regn osv). Jag har idag vanliga utomhusschucko som jag använder till min Prius PHEV. Jag har 3fas tillgängligt men måste gå genom minst 1 men troligen 2 tjockare väggar för att få ut den, har dock en elcentral precis bredvid utanför på gatan. Det är lite trångt och om autoparkeringen inte funkar strålande så kommer jag helst vilja köra in och sedan backa ut (dvs jag kommer ha fronten mot huset).
Funderar på om jag skall ha ett rött 380V uttag eller en fast laddbox och om det finns någon reel skillnad mellan ett rött 380V uttag och den långa sladden ifrån Tesla mot en laddbox och en 7m lös sladd, jag hittar mest 4m som är med i paketen och då blir det nog för kort för att nå till laddningen på bilen. Eventuellt kan jag sätta laddboxen inte på väggen utan på sidan vid bilen men då vi planerar på att göra om hela infarten inom något år så vet jag inte om jag vill installera en och sedan gräva bort senare.
Om jag väljer att köra på en laddbox finns det någon direkt skillnad mellan KEBA (Vattenfall?), Tesla Wall charger (när den nu kommer), Garo (ifrån Eways) eller en Rolec variant som alla verkar kosta 10-15kkr plus installation (3-5kkr).
Jag kommer att behöva laddning utanför min villa i en miljö som inte är vädersäkrad på något sätt (snö, regn osv). Jag har idag vanliga utomhusschucko som jag använder till min Prius PHEV. Jag har 3fas tillgängligt men måste gå genom minst 1 men troligen 2 tjockare väggar för att få ut den, har dock en elcentral precis bredvid utanför på gatan. Det är lite trångt och om autoparkeringen inte funkar strålande så kommer jag helst vilja köra in och sedan backa ut (dvs jag kommer ha fronten mot huset).
Funderar på om jag skall ha ett rött 380V uttag eller en fast laddbox och om det finns någon reel skillnad mellan ett rött 380V uttag och den långa sladden ifrån Tesla mot en laddbox och en 7m lös sladd, jag hittar mest 4m som är med i paketen och då blir det nog för kort för att nå till laddningen på bilen. Eventuellt kan jag sätta laddboxen inte på väggen utan på sidan vid bilen men då vi planerar på att göra om hela infarten inom något år så vet jag inte om jag vill installera en och sedan gräva bort senare.
Om jag väljer att köra på en laddbox finns det någon direkt skillnad mellan KEBA (Vattenfall?), Tesla Wall charger (när den nu kommer), Garo (ifrån Eways) eller en Rolec variant som alla verkar kosta 10-15kkr plus installation (3-5kkr).
- Gustafsson
- Teslaägare
Re: Laddbox eller ej?
Har du tur finns det redan trefas framdraget till shuko-kontakterna, det fanns det hos mig. Satte bara i en 3-fas kontakt (röd) i shukohuset (Garo f.ö)och så ändrades något i elcentralen i huset (tror inte alla faser var anslutna till ledare) så funkade det perfekt. Tills du har tänkt färdigt klarar du dig kanske bra med shukon, beror på hur mycket du kör till vardags och om du kan fylla i lite någon annan stans först när du kommer hem tom. I mitt fall klarar jag 98% på shukon om det skulle behövas. Trefas är dock super och typ 2 kabeln är 6 m vad jag minns om du skulle installera laddbox och köpa Teslas (Mennekes) kabel.kangru skrev:Lägger med en bild på hur det ser ut, en bild säger mer än 1000 ord och så många ord kommer ingen orka läsa...
Har f.ö. bytt min likadana prius PHV till tesla...
Skulle satsat på trefas således. Inte särskilt dyrt att borra i väggen...Laddbox skulle jag aldrig köpa.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Tror tyvärr inte att 3fas är framdragen, jag har följt sladden tillbaka till elcentralen.Gustafsson skrev:
Har du tur finns det redan trefas framdraget till shuko-kontakterna, det fanns det hos mig. Satte bara i en 3-fas kontakt (röd) i shukohuset (Garo f.ö)och så ändrades något i elcentralen i huset (tror inte alla faser var anslutna till ledare) så funkade det perfekt. Tills du har tänkt färdigt klarar du dig kanske bra med shukon, beror på hur mycket du kör till vardags och om du kan fylla i lite någon annan stans först när du kommer hem tom. I mitt fall klarar jag 98% på shukon om det skulle behövas. Trefas är dock super och typ 2 kabeln är 6 m vad jag minns om du skulle installera laddbox och köpa Teslas (Mennekes) kabel.
Skulle satsat på trefas således. Inte särskilt dyrt att borra i väggen...Laddbox skulle jag aldrig köpa.
/70D
Du ser inte att det är ett problem att koppla i och ur en 380V röd handske i snöstorm? Eller tycker du att man bör köpa en extra sladd och ha den mer eller mindre konstant inkopplad? Jag antar att man bör sätta en jordfelsbrytare på 380V kopplingen i alla fall?
Om du inte behöver ha umcn med dig varje dag kan den ju lika gärna få sitta i 3fasuttaget.
Jag har skaffat/byggt laddstation hemma. Det passar mig bäst, men alla är vi olika.
Jag tycker det är sååå skönt att slippa ta fram laddaren som ligger i bilen inför varje laddning och lägga tillbaka sen efter laddning. Hemma har jag 16A 400V och det räcker långt även om min bil har 22kW (32A) laddare.
Jag tycker det är sååå skönt att slippa ta fram laddaren som ligger i bilen inför varje laddning och lägga tillbaka sen efter laddning. Hemma har jag 16A 400V och det räcker långt även om min bil har 22kW (32A) laddare.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
- Gustafsson
- Teslaägare
Min röda adapter sitter kvar i Garo-huset och jag kopplar loss sladden på adapternivå. Det är betydligt lättare i min installation. Jag har hittills bara laddat på SuC, typ II och Chademo när jag reser, men tänker köpa en röd adapter till för några hundra och ha i bilen utifall.kangru skrev:Tror tyvärr inte att 3fas är framdragen, jag har följt sladden tillbaka till elcentralen.Gustafsson skrev:
Har du tur finns det redan trefas framdraget till shuko-kontakterna, det fanns det hos mig. Satte bara i en 3-fas kontakt (röd) i shukohuset (Garo f.ö)och så ändrades något i elcentralen i huset (tror inte alla faser var anslutna till ledare) så funkade det perfekt. Tills du har tänkt färdigt klarar du dig kanske bra med shukon, beror på hur mycket du kör till vardags och om du kan fylla i lite någon annan stans först när du kommer hem tom. I mitt fall klarar jag 98% på shukon om det skulle behövas. Trefas är dock super och typ 2 kabeln är 6 m vad jag minns om du skulle installera laddbox och köpa Teslas (Mennekes) kabel.
/70D
Du ser inte att det är ett problem att koppla i och ur en 380V röd handske i snöstorm? Eller tycker du att man bör köpa en extra sladd och ha den mer eller mindre konstant inkopplad? Jag antar att man bör sätta en jordfelsbrytare på 380V kopplingen i alla fall?
Kommer jag över en norsk UMC när jag reser där kommer jag att köpa en sådan och så får den bo i bilen, medan min ordinarie får vara fast och agera "laddbox", fast till en tredjedel av priset, precis som du tänkt.
Mitt hus är bara säkrat till 16 A, så jag kör på 13 A max trefas, vilket funkar bra.
Förutsätter att elektrikern tänkt på jordfelsbrytaren...
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Med min förra bil, Outlander PHEV, så hade jag dubbla kablar - en som alltid satt i uttaget och en som alltid låg i bilen. Men jag ser ingen som helst anledning att släpa med UMC:n till Teslan till vardags. Det räcker att ta den på långresor, i min mening. Hur ofta behöver man överhuvudtaget ladda i vardagskörningen?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Det är ju helt beroende hur ens körning ser ut.danni skrev:Med min förra bil, Outlander PHEV, så hade jag dubbla kablar - en som alltid satt i uttaget och en som alltid låg i bilen. Men jag ser ingen som helst anledning att släpa med UMC:n till Teslan till vardags. Det räcker att ta den på långresor, i min mening. Hur ofta behöver man överhuvudtaget ladda i vardagskörningen?
Jag har gjort lika dant. Dvs att ha 2 UMC, och det är inte helt ovanligt att jag har behov av den som ligger i bilen.
Jag vågar inte köra iväg utan den på morgonen i alla fall. Så det var därför jag skaffade en extra. Även typ 2 kabel använder jag en hel del.
Jag tänker sätta upp en laddbox, så fort jag har fått till carporten. Jag inbillar mig att om åskan slår till mitt i natten så är det boxen som tar första smällen och skyddar bilens elektronik, ungefär som en APC BackUPS, all den stund som det inte är en ren direktträff, för då lär allt ryka... 

Installerat 13,2 kWp solceller
Jag har laddbox till min roadster klart bekvämt bara stoppa i och ladda när man kommer hem
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

400V 16A ska alltid sitta på egen grupp. Har du redan en grupp för detta så bör den redan ha jordfelsbrytare. Har den inte det så får du inventera vad som går på denna grupp (industrisåg, lastbilskylanläggning etc? vad har du i din källare?kangru skrev:Jag antar att man bör sätta en jordfelsbrytare på 380V kopplingen i alla fall?

Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Jag kör Keba laddbox från SunDrive med en fast 6m kabel. Egen jordfelsbrytare på centralen. Jag tycker det är skönt att slippa jobbet med lösa kablar och gillar inte tanken på en strömförande kabel som ligger i trädgården.
Om jag ska sätta en laddbox så blir det nog Teslas. Tycker den ser trevligast ut.
Dessutom verkar det som om den kommer vara rätt i pris. Sen får vi se när vi får köpa den.
Edit.
Laddboxen blir i så fall på jobb, eftersom jag i så fall fixar 32 A där.
Hemma kommer jag bara köra på mitt 3-fas uttag.
Dessutom verkar det som om den kommer vara rätt i pris. Sen får vi se när vi får köpa den.

Edit.
Laddboxen blir i så fall på jobb, eftersom jag i så fall fixar 32 A där.
Hemma kommer jag bara köra på mitt 3-fas uttag.
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
http://www.teslamotors.com/sv_SE/models-charging
Nu är det våren 2016 som gäller för Teslas laddbox...
Driver sajten Car.info
Är det teslatid?Franz skrev:http://www.teslamotors.com/sv_SE/models-charging
Då får vi kanske den om ett år, om man går på vår kalender.

Någon som hört något från Tesla om när laddboxen kan tänkas dyka upp...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Kommer våren 2016 står det på hemsidan men den kan bli fördröjd igen:JonasH skrev:Någon som hört något från Tesla om när laddboxen kan tänkas dyka upp...
https://www.teslamotors.com/sv_SE/models-charging
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Verkar Nice.Svenssons skrev:Kommer våren 2016 står det på hemsidan men den kan bli fördröjd igen:JonasH skrev:Någon som hört något från Tesla om när laddboxen kan tänkas dyka upp...
https://www.teslamotors.com/sv_SE/models-charging
Tänkte själv köpa en till laddare, men kan vara snyggt med en fast montage också.
Hoppas som sagt var att de håller tidsplanen.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

- Off Grid Byggaren
Jag har hört att en del har drabbats av att laddkabeln blivit stulen, och där det är fast ansluten kabel har den blivit avklippt.
Vet inte hur stort problemet är, men tillfället gör tjuven kallas det ju för.
Vet inte hur stort problemet är, men tillfället gör tjuven kallas det ju för.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Hej, börjar närma sig laddbehov, när nu bilen kommer till slut...
Jag har ett vanligt 380V uttag säkrat till 20A. Är det inte bara att köra vanlig kabel från det till Teslan, eller MÅSTE man (eller elektriker...) göra nån annan anpassning/installation? (Ja, jag HAR försökt läsa mig till detta men får inte en bra säker bild av hur det hänger ihop...)
Hur lång tid tar det att ladda med 380V-20A och vad kostar en laddning när elen kostar 50 öre kWh?
Jag har ett vanligt 380V uttag säkrat till 20A. Är det inte bara att köra vanlig kabel från det till Teslan, eller MÅSTE man (eller elektriker...) göra nån annan anpassning/installation? (Ja, jag HAR försökt läsa mig till detta men får inte en bra säker bild av hur det hänger ihop...)
Hur lång tid tar det att ladda med 380V-20A och vad kostar en laddning när elen kostar 50 öre kWh?
Den medföljande UMC:n kommer att passa direkt i din röda 400V handske om den är 16A "storlek" på handsken. (finns ju även 32A storlek som alltså är större fysiskt och där har inte Tesla någon adapter som passar mig veterligen)
Du laddar ca 5 mil/timme på 16A/400V med originalladdaren i bilen. (dvs om du inte köpt till starkare laddare)
Har du t ex en S60 så kostar det ungefär 0,5*60=30kr att ladda fullt om batteriet är heeeeeelt tomt. Vilket det säkert inte är.
Har du en 75 så blir det ungefär 0,5*75=37,5kr med samma exempel.
(Dvs om vi bortser från att inte hela kapaciteten på batteristorleken kan utnyttjas, verkningsgradsförluster osv. Men skillnaderna blir försumbara om vi söker kostnaden)
Du laddar ca 5 mil/timme på 16A/400V med originalladdaren i bilen. (dvs om du inte köpt till starkare laddare)
Har du t ex en S60 så kostar det ungefär 0,5*60=30kr att ladda fullt om batteriet är heeeeeelt tomt. Vilket det säkert inte är.
Har du en 75 så blir det ungefär 0,5*75=37,5kr med samma exempel.
(Dvs om vi bortser från att inte hela kapaciteten på batteristorleken kan utnyttjas, verkningsgradsförluster osv. Men skillnaderna blir försumbara om vi söker kostnaden)
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Trefasuttaget fungerar ihop med UMC:n som följer med Teslan. Jag körde den varianten fram tills igår, då installerade jag Teslas laddbox istället. Anledningen till att jag valde laddboxen är att UMC:n har visat sig vara lite sårbar så att säga. Den kan gå sönder och man vill ju absolut inte vara utan. Nu ligger UMC:n i bilen och jag använder den bara i nödfall.Teslanorr skrev:Hej, börjar närma sig laddbehov, när nu bilen kommer till slut...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hur lång tid det tar beror på hur långt du kört. Jag antar att det är rätt sällan du kör 30 mil på en dag? Men om du gjorde det och bilen drar 2kWh/mil så tar det 6h att få fullt igen, mindre än en nattsömn. Om du laddar från en röd 3-fas kontakt som väll är avsedd för 16A? Hur som helst är det max vad Teslas inbyggda laddare klarar om du inte uppgraderat.Teslanorr skrev:...
Kostnaden för ett fullt batteri är ju ganska ointressant i och med att man i princip aldrig kör tomt för att sedan ladda fullt. Men drar bilen 2kWh/mil och elen kostar 50 öre/kWh så kostar det 1kr/mil i bränsle att åka Tesla.

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Precis så brukar jag förklara när ngn frågarLarsL skrev:Hur lång tid det tar beror på hur långt du kört. Jag antar att det är rätt sällan du kör 30 mil på en dag? Men om du gjorde det och bilen drar 2kWh/mil så tar det 6h att få fullt igen, mindre än en nattsömn. Om du laddar från en röd 3-fas kontakt som väll är avsedd för 16A? Hur som helst är det max vad Teslas inbyggda laddare klarar om du inte uppgraderat.Teslanorr skrev:...
Kostnaden för ett fullt batteri är ju ganska ointressant i och med att man i princip aldrig kör tomt för att sedan ladda fullt. Men drar bilen 2kWh/mil och elen kostar 50 öre/kWh så kostar det 1kr/mil i bränsle att åka Tesla.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19