Brustet länkarmsfäste

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Kriper

Brustet länkarmsfäste

Inlägg av Kriper »

Plockade bort vänster framhjul idag för att lokalisera ett klonkljud vi haft ett tag. Var inställd på att det var sliten länk till kränghämmaren, men det var det inte. Infästningen till den undre länkarmen var av. Är det någon som upplevt samma sak? Bilen har rullat 9200 mil. Att en kulled slits kan jag tycka är rimligt men att ett fäste bara snäpper av efter förhållandevis få mil bör väl betraktas som materialfel? Tycker ni att jag ska åberopa att få reparationen på goodwill?
IMG_3417.JPG
IMG_3416.JPG
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Re: Brustet länkarmsfäste

Inlägg av metchristian »

Kriper skrev:
Plockade bort vänster framhjul idag för att lokalisera ett klonkljud vi haft ett tag. Var inställd på att det var sliten länk till kränghämmaren, men det var det inte. Infästningen till den undre länkarmen var av. Är det någon som upplevt samma sak? Bilen har rullat 9200 mil. Att en kulled slits kan jag tycka är rimligt men att ett fäste bara snäpper av efter förhållandevis få mil bör väl betraktas som materialfel? Tycker ni att jag ska åberopa att få reparationen på goodwill?
Tror det blir svårt! Sånt som faller inom normalt slitage. Men givetvis ska du göra ett försök. Varit med om sånt som gått av redan vid 100mil!(länkarm) Där fick vi dock det på garanti (Jaguar ftype)
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Fota ytorna så kanske man kan se om ytorna är homogena eller innehåller ex. håligheter från tillverkningen.
Kriper

Inlägg av Kriper »

Jag åker till Sätra på torsdag så får dom kolla om dom har tid.

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Jag har tittat på bilderna men blir inte riktigt klok på var det har gett sig utöver vid infästningshålet...

Det måste ju ha "klonkat" ganska rejält om hela fästet kan röra sig.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Kriper

Inlägg av Kriper »

lator skrev:
Jag har tittat på bilderna men blir inte riktigt klok på var det har gett sig utöver vid infästningshålet...

Kolla på den nedre bilden, till höger om den blå kabeln så syns ett ordentligt brott i fästet i aluminum som sitter mellan krossen och länkarmen. Jag föreställer mig att det rör sig en del när man kör bilen och att ljudet uppstår.

BMW i4 IDrive40
Kriper

Inlägg av Kriper »

Jag kollade i reservdelskatalogen och får se detta. Det kanske ska se ut så här. Öppen infästning som ett u, typ. Hmm, jag får nog kolla igen.
Skärmavbild 2019-12-31 kl. 16.43.52.png

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Kriper skrev:
lator skrev:

Kolla på den nedre bilden, till höger om den blå kabeln så syns ett ordentligt brott i fästet i aluminum som sitter mellan krossen och länkarmen. Jag föreställer mig att det rör sig en del när man kör bilen och att ljudet uppstår.
Jo, det jag funderade över var ju att om det har uppstått en "spricka" så måste det ha rört sig någon annan stans också...
Samtidigt så ser det ut att vara ett överdrivet stort glapp om det skulle vara "enligt specifikation"... Bra om du hade en referens, inte bara en bild i en katalog.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

Ser det likadant ut på andra sidan?
Vad glappar när du rör hjulupphängningen när hulet är av?
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Kriper

Inlägg av Kriper »

Tid bokad i Sätra. Återkommer när SC lagat klonket.

BMW i4 IDrive40
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Ser ut som övre fästet till subframe som är sprucket?
Satt den bakre bulten i som höll subframe?
Skriv svar