Brustet länkarmsfäste
Moderator: Redaktion
Brustet länkarmsfäste
Plockade bort vänster framhjul idag för att lokalisera ett klonkljud vi haft ett tag. Var inställd på att det var sliten länk till kränghämmaren, men det var det inte. Infästningen till den undre länkarmen var av. Är det någon som upplevt samma sak? Bilen har rullat 9200 mil. Att en kulled slits kan jag tycka är rimligt men att ett fäste bara snäpper av efter förhållandevis få mil bör väl betraktas som materialfel? Tycker ni att jag ska åberopa att få reparationen på goodwill?
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
- metchristian
- Teslaägare
Re: Brustet länkarmsfäste
Tror det blir svårt! Sånt som faller inom normalt slitage. Men givetvis ska du göra ett försök. Varit med om sånt som gått av redan vid 100mil!(länkarm) Där fick vi dock det på garanti (Jaguar ftype)Kriper skrev:Plockade bort vänster framhjul idag för att lokalisera ett klonkljud vi haft ett tag. Var inställd på att det var sliten länk till kränghämmaren, men det var det inte. Infästningen till den undre länkarmen var av. Är det någon som upplevt samma sak? Bilen har rullat 9200 mil. Att en kulled slits kan jag tycka är rimligt men att ett fäste bara snäpper av efter förhållandevis få mil bör väl betraktas som materialfel? Tycker ni att jag ska åberopa att få reparationen på goodwill?
Fota ytorna så kanske man kan se om ytorna är homogena eller innehåller ex. håligheter från tillverkningen.
Jag åker till Sätra på torsdag så får dom kolla om dom har tid.
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
- lator
- Teslaägare
Jag har tittat på bilderna men blir inte riktigt klok på var det har gett sig utöver vid infästningshålet...
Det måste ju ha "klonkat" ganska rejält om hela fästet kan röra sig.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Kolla på den nedre bilden, till höger om den blå kabeln så syns ett ordentligt brott i fästet i aluminum som sitter mellan krossen och länkarmen. Jag föreställer mig att det rör sig en del när man kör bilen och att ljudet uppstår.lator skrev:Jag har tittat på bilderna men blir inte riktigt klok på var det har gett sig utöver vid infästningshålet...
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Jag kollade i reservdelskatalogen och får se detta. Det kanske ska se ut så här. Öppen infästning som ett u, typ. Hmm, jag får nog kolla igen.
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
- lator
- Teslaägare
Jo, det jag funderade över var ju att om det har uppstått en "spricka" så måste det ha rört sig någon annan stans också...Kriper skrev:Kolla på den nedre bilden, till höger om den blå kabeln så syns ett ordentligt brott i fästet i aluminum som sitter mellan krossen och länkarmen. Jag föreställer mig att det rör sig en del när man kör bilen och att ljudet uppstår.lator skrev:Jag har tittat på bilderna men blir inte riktigt klok på var det har gett sig utöver vid infästningshålet...
Samtidigt så ser det ut att vara ett överdrivet stort glapp om det skulle vara "enligt specifikation"... Bra om du hade en referens, inte bara en bild i en katalog.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- PoloPrinsen
Ser det likadant ut på andra sidan?
Vad glappar när du rör hjulupphängningen när hulet är av?
Mvh PP.
Vad glappar när du rör hjulupphängningen när hulet är av?
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Tid bokad i Sätra. Återkommer när SC lagat klonket.
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Ser ut som övre fästet till subframe som är sprucket?
Satt den bakre bulten i som höll subframe?
Satt den bakre bulten i som höll subframe?