Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
När jag läser sådant som de senaste inläggen i den här tråden så känner jag mig som ett UFO. Jag kan inte fatta att utseendet på en bil kan ha så stor betydelse. I början när jag hade min 3:a så blev jag alltid lika förvånad när det första folk sa när de för första gången sett bilen, och eftersom de visste att det var min bil också säkert tittat lite extra på den, utbrast "Vad fin/snygg/tuff den är!". Själv betraktar jag liksom inte bilar på det sättet. Det är aldrig det som är det första jag tänker på utan det är sånt som att bilen är stor, liten, låg, hög, bred, fyrkantig, strömlinjeformad etc. men jag drabbas ytterst sällan av känslan att en bil är fin eller ful och det är inte heller nåt som styr mitt val av bil.
Förr tänkte biltillverkare ungefär som du. Då gick funktion ofta före form.
Senaste sisådär 15 åren har de insett att design är extremt viktigt för att sälja. Numera är det därför oftast tvärtom, form före funktion.

Skulle våga påstå att den stora massan köper bil med hjärtat, inte hjärnan. Annars hade vi tex haft betydligt fler minibussar...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
Jerker skrev:
När jag läser sådant som de senaste inläggen i den här tråden så känner jag mig som ett UFO. Jag kan inte fatta att utseendet på en bil kan ha så stor betydelse. I början när jag hade min 3:a så blev jag alltid lika förvånad när det första folk sa när de för första gången sett bilen, och eftersom de visste att det var min bil också säkert tittat lite extra på den, utbrast "Vad fin/snygg/tuff den är!". Själv betraktar jag liksom inte bilar på det sättet. Det är aldrig det som är det första jag tänker på utan det är sånt som att bilen är stor, liten, låg, hög, bred, fyrkantig, strömlinjeformad etc. men jag drabbas ytterst sällan av känslan att en bil är fin eller ful och det är inte heller nåt som styr mitt val av bil.
Förr tänkte biltillverkare ungefär som du. Då gick funktion ofta före form.
Senaste sisådär 15 åren har de insett att design är extremt viktigt för att sälja. Numera är det därför oftast tvärtom, form före funktion.

Skulle våga påstå att den stora massan köper bil med hjärtat, inte hjärnan. Annars hade vi tex haft betydligt fler minibussar...
Ja, det var bättre förr ;)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Man kan ju säga så här:

-Allt annat lika väljer ju ALLA den de tycker är snyggast ;)
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
filippb

Inlägg av filippb »

Det är såklart mycket lättare att vilja ha en snygg bil. Skulle personligen aldrig överväga en eldriven Nissan Juke t.ex enbart pga att jag inte gillar hur den ser ut, men hade absolut kunnat tänka mig en Kia Stingray om man valde enbart med hjärtat.

Nu är jag frälst på eldrivna bilar och känner att just P2 ligger bäst till om jag ska välja både med hjärtat och hjärnan år 2020.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Leo skrev:
Man kan ju säga så här:

Ehh...? Nej. Det finns mycket jag väljer på andra premisser än hur det ser ut. Kläder, t.ex. väljer jag till mig själv efter hur det känns att ha på sig. Bryr mig faktiskt inte så mycket om hur det ser ut. Men sen vet jag att vissa situationer finns det konventioner hur man ska klä sig och det försöker jag följa någorlunda.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Allt som är fult är ju inte det för att ägaren inte bryr sig. Det finns folk med annorlunda smak.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Leo skrev:
Man kan ju säga så här:

Ehh...? Nej. Det finns mycket jag väljer på andra premisser än hur det ser ut. Kläder, t.ex. väljer jag till mig själv efter hur det känns att ha på sig. Bryr mig faktiskt inte så mycket om hur det ser ut. Men sen vet jag att vissa situationer finns det konventioner hur man ska klä sig och det försöker jag följa någorlunda.
Hihi, just när det gäller kläder så skaffar jag nya först när andra säger att jag borde överväga att göra det (konventioner som jag inte begriper kanske?). Samma sak gäller håret. Det brukar vara svärmor som förbarmar sig och tar till saxen när hon tycker att jag börjar likna ett troll.
Jag bryr mig inte om hur jag ser ut. Det är totalt ointressant för mig.
Men bilen får väl inte vara apful? Jag skulle aldrig skaffa en Mirai, även om den hade varit perfekt för mina behov. Jag skulle aldrig acceptera en repa eller en buckla i bilen. Men trasiga byxor eller utslitna t-shirts gör mig absolut ingenting så länge inte hålen blir så stora att det drar in kallt, typ.
Så det egna utseendet och utseendet på bilen är inte samma sak. Det måste du väl ändå inse Jerker? ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Så det egna utseendet och utseendet på bilen är inte samma sak. Det måste du väl ändå inse Jerker? ;)
:) Ja, det förstår jag. I mitt fall råkar detta sammanfalla. Däremot är jag extremt känslig för fula hus och skulle aldrig köpa ett hus som inte har potential att göras om så det blir uthärdligt. Men det är ju så, det man själv inte är intresserad av har man svårt att begripa att andra lägger så stor vikt vid.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Ja så är det ju. Intresset avgör. När det gäller bilar är jag väl nånstans mittemellan. Jag tycker att Model S är en av de snyggaste bilarna som finns. Men jag skulle inte köpa den enbart pga utseendet när det finns en bil som passar mig bättre. Självklart är en e-tron ful i jämförelse, men i det fallet väger de praktiska fördelarna tyngre och så hemskt ful är den ändå inte tycker jag. Men visst finns en gräns för hur ful en bil får bli för att jag ska välja bort den pga utseendet. Som sagt, en Mirai skulle jag inte klara av att titta på varje dag. En Honda Civic faller också under den kategorin.
Men de flesta bilars utseende kan man vänja sig vid, även om man inte tycker att de är direkt snygga.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Men de flesta bilars utseende kan man vänja sig vid, även om man inte tycker att de är direkt snygga.
Som Cybertruck. :roll:
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
mati skrev:
Som Cybertruck. :roll:
Ja nej, ytterligare en bil som jag skulle välja bort pga utseendet. Den hade jag nog redan förträngt. :shock:
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Nog tycker jag att en bils utseende har ganska stor betydelse, men då främst interiören. Det är där jag vistas långa stunder och då vill jag trivas, precis som jag vill trivas i mitt vardagsrum. Exteriören är inte alls lika viktig, men allt annat lika så föredrar jag naturligtvis en bil med snyggare exteriör.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare

Inlägg av cosmos »

Väntar nu på mailet från polestar för en definitiv beställning. Bilen ska ju börja tillverkas i februari så det borde vara dax för en order snarast tycker jag. Ska bli trevlig väntan på nästa elbil. Går nog på en svart med 20 tum och drag :D
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

cosmos skrev:
Väntar nu på mailet från polestar för en definitiv beställning. Bilen ska ju börja tillverkas i februari så det borde vara dax för en order snarast tycker jag. Ska bli trevlig väntan på nästa elbil. Går nog på en svart med 20 tum och drag :D
Spännande. Hur blir det rent praktiskt? Levereras och servas den hos en Volvo-åf eller blir det nåt annat med Polestar?
filippb

Inlägg av filippb »

mati skrev:
cosmos skrev:
Spännande. Hur blir det rent praktiskt? Levereras och servas den hos en Volvo-åf eller blir det nåt annat med Polestar?
Service kommer att ske hos utvalda Volvoverkstäder ja, troligtvis Bilia. Man slipper dock se det då de hämtar och lämnar bilen själva.

Utlämningen är det lite oklart om men sannolikt hos samma åf/verkstäder.

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

filippb skrev:
mati skrev:
cosmos skrev:
Service kommer att ske hos utvalda Volvoverkstäder ja, troligtvis Bilia. Man slipper dock se det då de hämtar och lämnar bilen själva.

Utlämningen är det lite oklart om men sannolikt hos samma åf/verkstäder.

Haha, slipper se andra fossilbilar, oljespill och andra hemskheter :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare

Inlägg av cosmos »

Klart att man får sin bil levererad hos en Volvo handlare. Ska bli kul att uppleva detta. Förhoppningsvis har dom fått lära sig polestar när det är dax.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Recharge räknade fram ett (inofficiellt) svenskt grundpris på 435 tusen för den billigare versionen, när nu den dyker upp. Där omkring kan jag möjligen vara intresserad, om inte denna billigare version blir allt för vingklippt. Är det någon idé att hoppas?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Surfaren skrev:
Recharge räknade fram ett (inofficiellt) svenskt grundpris på 435 tusen för den billigare versionen, när nu den dyker upp. Där omkring kan jag möjligen vara intresserad, om inte denna billigare version blir allt för vingklippt. Är det någon idé att hoppas?
Det är nog bara att drömma om.
Med tanke på hur mkt de apat efter Model 3, även prismässigt, så lär den kosta som en SR+ och ha jämförbara specs.
MEN frågan är när den kommer. Det är nog tveksamt om de vill mista alltför mycket försäljning på avgasbilssidan i närtid.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Surfaren skrev:
Med tanke på hur mkt de apat efter Model 3, även prismässigt, så lär den kosta som en SR+ och ha jämförbara specs.
MEN frågan är när den kommer. Det är nog tveksamt om de vill mista alltför mycket försäljning på avgasbilssidan i närtid.
Det är väl XC40 den kannibaliserar på?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Nu är jag inte påläst alls om polestar 2 och xc40 pga att alla Volvo krånglar på jobbet och Volvo är nog inte min grej.
Kommer xc40 kosta dubbelt mot sin fossilmotsvarighet?
Polestar 2:
Är inte baksätet trångt?
Kardantunneln med batteri är väl inte så bra om man vill ha öppen interiör?
Höjden på sidofönstren påminner om en taksänkt epa
Allt detta gör väl att kupén känns liten och trång?
Detta förknippat med elbilsacceleration gör att åksjuketabletter borde ingå.
Är jag till 100% ute och cyklar pga min okunskap i bilarna?
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Tellus skrev:
Nu är jag inte påläst alls om polestar 2 och xc40 pga att alla Volvo krånglar på jobbet och Volvo är nog inte min grej.
Kommer xc40 kosta dubbelt mot sin fossilmotsvarighet?
Polestar 2:
Är inte baksätet trångt?
Nej, du har säkert rätt, välj en Model 3 istället!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Surfaren skrev:
Det är väl XC40 den kannibaliserar på?
XC40 är en av Volvos mest populära modeller.
Men det är nog även gott om köpare av S/V60 och XC60 som skulle kunna tänka sig en PS2 istället för nästan samma pris.

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Tellus skrev:
Polestar 2:
Är inte baksätet trångt?
Inte det bästa baksätet i Model 3 heller. Men det är inga problem att ha vuxna fram + bak eller köra långresor med familjen. Det lär gå i PS2 också misstänker jag.

Prioriterar man öppenhet i kupén/utsikt för föraren så bör man nog välja Model 3 istället.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
filippb

Inlägg av filippb »

Räckvidden är fastställd enligt konfiguratorn: 470km WLTP med 19" hjulBild

Skriv svar