När jag läser sådant som de senaste inläggen i den här tråden så känner jag mig som ett UFO. Jag kan inte fatta att utseendet på en bil kan ha så stor betydelse. I början när jag hade min 3:a så blev jag alltid lika förvånad när det första folk sa när de för första gången sett bilen, och eftersom de visste att det var min bil också säkert tittat lite extra på den, utbrast "Vad fin/snygg/tuff den är!". Själv betraktar jag liksom inte bilar på det sättet. Det är aldrig det som är det första jag tänker på utan det är sånt som att bilen är stor, liten, låg, hög, bred, fyrkantig, strömlinjeformad etc. men jag drabbas ytterst sällan av känslan att en bil är fin eller ful och det är inte heller nåt som styr mitt val av bil.
Förr tänkte biltillverkare ungefär som du. Då gick funktion ofta före form.
Senaste sisådär 15 åren har de insett att design är extremt viktigt för att sälja. Numera är det därför oftast tvärtom, form före funktion.
Skulle våga påstå att den stora massan köper bil med hjärtat, inte hjärnan. Annars hade vi tex haft betydligt fler minibussar...
När jag läser sådant som de senaste inläggen i den här tråden så känner jag mig som ett UFO. Jag kan inte fatta att utseendet på en bil kan ha så stor betydelse. I början när jag hade min 3:a så blev jag alltid lika förvånad när det första folk sa när de för första gången sett bilen, och eftersom de visste att det var min bil också säkert tittat lite extra på den, utbrast "Vad fin/snygg/tuff den är!". Själv betraktar jag liksom inte bilar på det sättet. Det är aldrig det som är det första jag tänker på utan det är sånt som att bilen är stor, liten, låg, hög, bred, fyrkantig, strömlinjeformad etc. men jag drabbas ytterst sällan av känslan att en bil är fin eller ful och det är inte heller nåt som styr mitt val av bil.
Förr tänkte biltillverkare ungefär som du. Då gick funktion ofta före form.
Senaste sisådär 15 åren har de insett att design är extremt viktigt för att sälja. Numera är det därför oftast tvärtom, form före funktion.
Skulle våga påstå att den stora massan köper bil med hjärtat, inte hjärnan. Annars hade vi tex haft betydligt fler minibussar...
-Allt annat lika väljer ju ALLA den de tycker är snyggast
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Det är såklart mycket lättare att vilja ha en snygg bil. Skulle personligen aldrig överväga en eldriven Nissan Juke t.ex enbart pga att jag inte gillar hur den ser ut, men hade absolut kunnat tänka mig en Kia Stingray om man valde enbart med hjärtat.
Nu är jag frälst på eldrivna bilar och känner att just P2 ligger bäst till om jag ska välja både med hjärtat och hjärnan år 2020.
-Allt annat lika väljer ju ALLA den de tycker är snyggast
Ehh...? Nej. Det finns mycket jag väljer på andra premisser än hur det ser ut. Kläder, t.ex. väljer jag till mig själv efter hur det känns att ha på sig. Bryr mig faktiskt inte så mycket om hur det ser ut. Men sen vet jag att vissa situationer finns det konventioner hur man ska klä sig och det försöker jag följa någorlunda.
-Allt annat lika väljer ju ALLA den de tycker är snyggast
Ehh...? Nej. Det finns mycket jag väljer på andra premisser än hur det ser ut. Kläder, t.ex. väljer jag till mig själv efter hur det känns att ha på sig. Bryr mig faktiskt inte så mycket om hur det ser ut. Men sen vet jag att vissa situationer finns det konventioner hur man ska klä sig och det försöker jag följa någorlunda.
Hihi, just när det gäller kläder så skaffar jag nya först när andra säger att jag borde överväga att göra det (konventioner som jag inte begriper kanske?). Samma sak gäller håret. Det brukar vara svärmor som förbarmar sig och tar till saxen när hon tycker att jag börjar likna ett troll.
Jag bryr mig inte om hur jag ser ut. Det är totalt ointressant för mig.
Men bilen får väl inte vara apful? Jag skulle aldrig skaffa en Mirai, även om den hade varit perfekt för mina behov. Jag skulle aldrig acceptera en repa eller en buckla i bilen. Men trasiga byxor eller utslitna t-shirts gör mig absolut ingenting så länge inte hålen blir så stora att det drar in kallt, typ.
Så det egna utseendet och utseendet på bilen är inte samma sak. Det måste du väl ändå inse Jerker?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Så det egna utseendet och utseendet på bilen är inte samma sak. Det måste du väl ändå inse Jerker?
Ja, det förstår jag. I mitt fall råkar detta sammanfalla. Däremot är jag extremt känslig för fula hus och skulle aldrig köpa ett hus som inte har potential att göras om så det blir uthärdligt. Men det är ju så, det man själv inte är intresserad av har man svårt att begripa att andra lägger så stor vikt vid.
Ja så är det ju. Intresset avgör. När det gäller bilar är jag väl nånstans mittemellan. Jag tycker att Model S är en av de snyggaste bilarna som finns. Men jag skulle inte köpa den enbart pga utseendet när det finns en bil som passar mig bättre. Självklart är en e-tron ful i jämförelse, men i det fallet väger de praktiska fördelarna tyngre och så hemskt ful är den ändå inte tycker jag. Men visst finns en gräns för hur ful en bil får bli för att jag ska välja bort den pga utseendet. Som sagt, en Mirai skulle jag inte klara av att titta på varje dag. En Honda Civic faller också under den kategorin.
Men de flesta bilars utseende kan man vänja sig vid, även om man inte tycker att de är direkt snygga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nog tycker jag att en bils utseende har ganska stor betydelse, men då främst interiören. Det är där jag vistas långa stunder och då vill jag trivas, precis som jag vill trivas i mitt vardagsrum. Exteriören är inte alls lika viktig, men allt annat lika så föredrar jag naturligtvis en bil med snyggare exteriör.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Väntar nu på mailet från polestar för en definitiv beställning. Bilen ska ju börja tillverkas i februari så det borde vara dax för en order snarast tycker jag. Ska bli trevlig väntan på nästa elbil. Går nog på en svart med 20 tum och drag
Väntar nu på mailet från polestar för en definitiv beställning. Bilen ska ju börja tillverkas i februari så det borde vara dax för en order snarast tycker jag. Ska bli trevlig väntan på nästa elbil. Går nog på en svart med 20 tum och drag
Spännande. Hur blir det rent praktiskt? Levereras och servas den hos en Volvo-åf eller blir det nåt annat med Polestar?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Väntar nu på mailet från polestar för en definitiv beställning. Bilen ska ju börja tillverkas i februari så det borde vara dax för en order snarast tycker jag. Ska bli trevlig väntan på nästa elbil. Går nog på en svart med 20 tum och drag
Spännande. Hur blir det rent praktiskt? Levereras och servas den hos en Volvo-åf eller blir det nåt annat med Polestar?
Service kommer att ske hos utvalda Volvoverkstäder ja, troligtvis Bilia. Man slipper dock se det då de hämtar och lämnar bilen själva.
Utlämningen är det lite oklart om men sannolikt hos samma åf/verkstäder.
Väntar nu på mailet från polestar för en definitiv beställning. Bilen ska ju börja tillverkas i februari så det borde vara dax för en order snarast tycker jag. Ska bli trevlig väntan på nästa elbil. Går nog på en svart med 20 tum och drag
Spännande. Hur blir det rent praktiskt? Levereras och servas den hos en Volvo-åf eller blir det nåt annat med Polestar?
Service kommer att ske hos utvalda Volvoverkstäder ja, troligtvis Bilia. Man slipper dock se det då de hämtar och lämnar bilen själva.
Utlämningen är det lite oklart om men sannolikt hos samma åf/verkstäder.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Haha, slipper se andra fossilbilar, oljespill och andra hemskheter
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Klart att man får sin bil levererad hos en Volvo handlare. Ska bli kul att uppleva detta. Förhoppningsvis har dom fått lära sig polestar när det är dax.
Recharge räknade fram ett (inofficiellt) svenskt grundpris på 435 tusen för den billigare versionen, när nu den dyker upp. Där omkring kan jag möjligen vara intresserad, om inte denna billigare version blir allt för vingklippt. Är det någon idé att hoppas?
Recharge räknade fram ett (inofficiellt) svenskt grundpris på 435 tusen för den billigare versionen, när nu den dyker upp. Där omkring kan jag möjligen vara intresserad, om inte denna billigare version blir allt för vingklippt. Är det någon idé att hoppas?
Det är nog bara att drömma om.
Med tanke på hur mkt de apat efter Model 3, även prismässigt, så lär den kosta som en SR+ och ha jämförbara specs.
MEN frågan är när den kommer. Det är nog tveksamt om de vill mista alltför mycket försäljning på avgasbilssidan i närtid.
Recharge räknade fram ett (inofficiellt) svenskt grundpris på 435 tusen för den billigare versionen, när nu den dyker upp. Där omkring kan jag möjligen vara intresserad, om inte denna billigare version blir allt för vingklippt. Är det någon idé att hoppas?
Det är nog bara att drömma om.
Med tanke på hur mkt de apat efter Model 3, även prismässigt, så lär den kosta som en SR+ och ha jämförbara specs.
MEN frågan är när den kommer. Det är nog tveksamt om de vill mista alltför mycket försäljning på avgasbilssidan i närtid.
Nu är jag inte påläst alls om polestar 2 och xc40 pga att alla Volvo krånglar på jobbet och Volvo är nog inte min grej.
Kommer xc40 kosta dubbelt mot sin fossilmotsvarighet?
Polestar 2:
Är inte baksätet trångt?
Kardantunneln med batteri är väl inte så bra om man vill ha öppen interiör?
Höjden på sidofönstren påminner om en taksänkt epa
Allt detta gör väl att kupén känns liten och trång?
Detta förknippat med elbilsacceleration gör att åksjuketabletter borde ingå.
Är jag till 100% ute och cyklar pga min okunskap i bilarna?
Nu är jag inte påläst alls om polestar 2 och xc40 pga att alla Volvo krånglar på jobbet och Volvo är nog inte min grej.
Kommer xc40 kosta dubbelt mot sin fossilmotsvarighet?
Polestar 2:
Är inte baksätet trångt?
Kardantunneln med batteri är väl inte så bra om man vill ha öppen interiör?
Höjden på sidofönstren påminner om en taksänkt epa
Allt detta gör väl att kupén känns liten och trång?
Detta förknippat med elbilsacceleration gör att åksjuketabletter borde ingå.
Är jag till 100% ute och cyklar pga min okunskap i bilarna?
Nej, du har säkert rätt, välj en Model 3 istället!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Recharge räknade fram ett (inofficiellt) svenskt grundpris på 435 tusen för den billigare versionen, när nu den dyker upp. Där omkring kan jag möjligen vara intresserad, om inte denna billigare version blir allt för vingklippt. Är det någon idé att hoppas?
Det är nog bara att drömma om.
Med tanke på hur mkt de apat efter Model 3, även prismässigt, så lär den kosta som en SR+ och ha jämförbara specs.
MEN frågan är när den kommer. Det är nog tveksamt om de vill mista alltför mycket försäljning på avgasbilssidan i närtid.
Det är väl XC40 den kannibaliserar på?
XC40 är en av Volvos mest populära modeller.
Men det är nog även gott om köpare av S/V60 och XC60 som skulle kunna tänka sig en PS2 istället för nästan samma pris.
Polestar 2:
Är inte baksätet trångt?
Kardantunneln med batteri är väl inte så bra om man vill ha öppen interiör?
Höjden på sidofönstren påminner om en taksänkt epa
Allt detta gör väl att kupén känns liten och trång?
Detta förknippat med elbilsacceleration gör att åksjuketabletter borde ingå.
Är jag till 100% ute och cyklar pga min okunskap i bilarna?
Inte det bästa baksätet i Model 3 heller. Men det är inga problem att ha vuxna fram + bak eller köra långresor med familjen. Det lär gå i PS2 också misstänker jag.
Prioriterar man öppenhet i kupén/utsikt för föraren så bör man nog välja Model 3 istället.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd