Fortfarande är det i princip bara möjligt att ha en Tesla vid långresor i Norrland. Under de senaste 5 åren har ingen snabbladdare tillkommit mellan Östersund och Sundsvall tex. Det finns en (1st) 50kW i Stöde.mati skrev:Precis. För mig funkar e-tron precis minst lika bra som min Tesla gjorde på långfärd. Jag håller absolut med om att det blir tokbesvärligt när man vill ta sig norrut, vilket vi ibland gör. Men för det första var det lika besvärligt även för en Tesla för bara nåt år sedan eller så. Vi åkte aldrig längre norrut än Östersund, helt enkelt eftersom det var omöjligt om man ville komma fram inom rimlig tid. Nu är det enklare för Teslor, men det var ju på tiden också.iAkita skrev:Vilket snack. Det finns numera ett flertal elbilar (andra än Tesla) på marknaden som fungerar alldeles utmärkt på långresor. Själv kör jag min e-Niro upp till 75 mil på en dag flera gånger om året utan minsta problem. Lägg till det ett antal resor på 25-30 mil då jag inte ens behöver stanna och ladda.kallekula skrev:Andra elbilar än Tesla är inte aktuella för långresor om man inte är entusiast.
Och för det andra får man i ärlighetens namn säga att det är förhållandevis få människor som bor eller kör bil i Norrland. Det är jobbigt för oss som drabbas, men att utifrån detta dra den generella slutsatsen att alla andra elbilar än Tesla inte duger för långfärd är verkligen att ta i. Det beror ju helt och hållet på vart man brukar åka.
När man åker söderut genom Tyskland är det numera packat med >100kW laddare. Antalet HPC växer så snabbt att jag har tappat räkningen. Det är otroligt mycket enklare att ta valfri elbil på långfärd idag än vad det har varit att åka Tesla för bara 1-2 år sedan. Framförallt innan Tesla kunde ladda med CCS. Och då var det ingen här på forumet som påstod att det inte gick att ta en Tesla på långresa.
Så i princip är det bara entusiaster som kan köra annan elbil än Tesla på skidsemester till Åre från Mälardalen.
Så även om norrlänningarna själva är få till antalet så behövs HPC laddare för att hjälpa omställning till elbilar i Stockholm. För åk till Åre nu runt juletid så kommer du hitta halva Stockholm här uppe. Och de vill verkligen kunna åka sina fina bilar hit utan problem.
Därför är det extra kul att se att i år såg man fler svenskregistrerade Teslor (mest TM3) jämfört med tidigare år då norrmännen dominerade tydligt.
Såg säkert 20st svenskregistrerade TM3. Och en e-tron.
Sedan förstår jag problematiken med att ta kostnaderna för laddstationerna. Jag passerar dagligen IONITY i Ytterån. Sedan den öppnade i februari har jag bara sett 2 bilar ladda där. Men det går ju i dagsläget i princip inte nå den laddaren från annan HPC. Så därför kommer inga trafikflöden med andra elbilar än Tesla. När bla IONITY Sundsvall mfl är igång så kommer det säkert bli annorlunda.