Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Magnus71
Inlägg: 197
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Magnus71 »

mati skrev:
iAkita skrev:
kallekula skrev:
Andra elbilar än Tesla är inte aktuella för långresor om man inte är entusiast.
Vilket snack. Det finns numera ett flertal elbilar (andra än Tesla) på marknaden som fungerar alldeles utmärkt på långresor. Själv kör jag min e-Niro upp till 75 mil på en dag flera gånger om året utan minsta problem. Lägg till det ett antal resor på 25-30 mil då jag inte ens behöver stanna och ladda.
Precis. För mig funkar e-tron precis minst lika bra som min Tesla gjorde på långfärd. Jag håller absolut med om att det blir tokbesvärligt när man vill ta sig norrut, vilket vi ibland gör. Men för det första var det lika besvärligt även för en Tesla för bara nåt år sedan eller så. Vi åkte aldrig längre norrut än Östersund, helt enkelt eftersom det var omöjligt om man ville komma fram inom rimlig tid. Nu är det enklare för Teslor, men det var ju på tiden också.
Och för det andra får man i ärlighetens namn säga att det är förhållandevis få människor som bor eller kör bil i Norrland. Det är jobbigt för oss som drabbas, men att utifrån detta dra den generella slutsatsen att alla andra elbilar än Tesla inte duger för långfärd är verkligen att ta i. Det beror ju helt och hållet på vart man brukar åka.
När man åker söderut genom Tyskland är det numera packat med >100kW laddare. Antalet HPC växer så snabbt att jag har tappat räkningen. Det är otroligt mycket enklare att ta valfri elbil på långfärd idag än vad det har varit att åka Tesla för bara 1-2 år sedan. Framförallt innan Tesla kunde ladda med CCS. Och då var det ingen här på forumet som påstod att det inte gick att ta en Tesla på långresa.
Fortfarande är det i princip bara möjligt att ha en Tesla vid långresor i Norrland. Under de senaste 5 åren har ingen snabbladdare tillkommit mellan Östersund och Sundsvall tex. Det finns en (1st) 50kW i Stöde.
Så i princip är det bara entusiaster som kan köra annan elbil än Tesla på skidsemester till Åre från Mälardalen.
Så även om norrlänningarna själva är få till antalet så behövs HPC laddare för att hjälpa omställning till elbilar i Stockholm. För åk till Åre nu runt juletid så kommer du hitta halva Stockholm här uppe. Och de vill verkligen kunna åka sina fina bilar hit utan problem.
Därför är det extra kul att se att i år såg man fler svenskregistrerade Teslor (mest TM3) jämfört med tidigare år då norrmännen dominerade tydligt.
Såg säkert 20st svenskregistrerade TM3. Och en e-tron.

Sedan förstår jag problematiken med att ta kostnaderna för laddstationerna. Jag passerar dagligen IONITY i Ytterån. Sedan den öppnade i februari har jag bara sett 2 bilar ladda där. Men det går ju i dagsläget i princip inte nå den laddaren från annan HPC. Så därför kommer inga trafikflöden med andra elbilar än Tesla. När bla IONITY Sundsvall mfl är igång så kommer det säkert bli annorlunda.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Magnus71 skrev:

Under de senaste 5 åren har ingen snabbladdare tillkommit mellan Östersund och Sundsvall tex. Det finns en (1st) 50kW i Stöde.
Så i princip är det bara entusiaster som kan köra annan elbil än Tesla på skidsemester till Åre från Mälardalen.
Problemet är ju just att det inte har byggts så många CCS-snabbladdare ännu, i kombination med att det är rätt långa körsträckor.

Att klara sträckan Stockholm - Sundsvall med takbox på en e-tron 55 funkar inte. Sommartid med max 90 km/h kan det fungera i bra väder.
Så det måste bli besök på någon av de fåtal 50 kW CCS-laddare som trots allt finns längs E4:an. Och Ionity har inte öppnat ännu i Sundsvall.

Har kört en del i Jämtland och det som behövs är noggrann laddplanering, tålamod och gott om tid.
Ionity.JPG
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Det är ju kanonbra. Jag är lite nyfiken på vilken hjälp man får av bilen för att hitta laddare? Och se vilka som är lediga/upptagna. Eller får man sköta det via t ex ABRP på mobilen vid sidan av? Rapporterar alla laddare in tillgänglighet? Hur är det med betalning? Fungerar det där Audi-kontot som det är tänkt?

Jag tycker givetvis att SuC är bra som laddstationer men det som gör det extra smidigt är integrationen med navin och att man inte behöver tänka på att betala. Ha konton, taggar, kort... Bara att koppla in kabeln. Oavsett land.
Bilen vet var laddarna och laddstolparna står, inte alla, men många. Den gör dock ingen större skillnad mellan dem avseende laddeffekt. Den vet och visar visserligen laddeffekten, men den prioriterar inte laddarna med högre effekt i ruttplaneringen. Det är naturligtvis idiotiskt och därför är det fortfarande bra att ha koll på laddarna via tredjepartsappar. Och databasen med laddarna uppdateras dessutom inte i samma takt som antalet laddare ökar. Så ja, jag kollar alltid i ABRP. Om nu det är ett problem vet jag inte. Det ryktas dessutom om en rejäl uppdatering som navigatorn i e-tron ska få i februari. Vi får se om integrationen av laddinfrastrukturen blir bättre. Men som sagt, det funkar bra ändå. Kom ihåg att ABRP utvecklades som en direkt följd av Teslas undermåliga ruttplanerare. Den är ju erkänt kass. Jag gör i princip som tidigare när jag ska på långresa. Kolla först i ABRP och planera rutten utifrån det. Men nu gör jag så att jag lägger alla lämpliga snabbladdare utmed rutten som delmål i navigatorn. Under resans gång kan jag sedan alltid utifrån bilens beräkningar bestämma om jag ska ladda eller om jag kan hoppa över en laddare. Mycket smidigt. E-tron är duktig på att beräkna uppskattad laddnivå i procent vid ankomst. Det går att lita på precis på samma sätt som i en Tesla. Hur pass bra andra elbilar är på det vet jag inte. E-Golfen har ingen sådan funktion alls.
För vissa laddare visas status på tillgänglighet i bilen, men absolut inte för alla.
Om Audi-kortet funkar vet jag inte, jag har inget sådant kort. Jag använder huvudsakligen Plugsurfing och det fungerar krångelfritt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av mati »

Magnus71 skrev:
Fortfarande är det i princip bara möjligt att ha en Tesla vid långresor i Norrland.
Det var ju det jag skrev.

Ärligt talat så skulle jag aldrig skaffa en elbil om jag hade bott längre norrut så som det ser ut idag. Oavsett märke.
När folk frågar mig om det funkar med elbil och om de ska våga ta steget bort från fossilbilen så frågar jag alltid vart de brukar åka. Håller ni er söder om Stockholm så funkar det troligen utan problem, men vill ni ta er längre norrut får ni avvakta några år till.
Jag beundrar alla er som bor i Norrland och som ändå kör elbil. Antingen så går det inte att ladda nånstans (för icke-Teslor) eller så går det åt några semesterdagar för att ta bilen till Service Centret.
Så långt sträcker sig inte min entusiasm.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1966
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av BrooklynS »

Det funkar hur bra som helst med Tesla i "Norrland". Och då åker vi i hela Norrland, från nordligaste Norrbotten till Jämtland och dessutom till västerbottensfjällen.

Detta tack vare Teslas laddnätverk i kombination med stora batterier, låg förbrukning och goda vinteregenskaper.
Tesla Y LR -22 EAP
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Swede1 »

Det kommer säkert fler snabbladdare i Norrland (nångång).

Frågan här är väl också om ni får vänta på laddning när det är speciella tider med mycket trafik? Idag tex hur ser det ut på laddplatserna när alla ska söderut igen?

Både på Tesla laddare och CCS? Köer?

Jag kan säga att det här är en stark anledning till att folk jag känner inte vill köpa en ren elbil nu. Typexemplet Stockholms tjänsteman (sk Stockholmsjävel) som åker samtidigt som alla andra till samma ställen när det är semester, vill inte bli stående med familjen väntades vid nån j***@ laddplats som är full, på en långresa som är jobbig ändå. :| (det får bli en laddhybrid, trots liknande kostnad).
current
Inlägg: 288
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av current »

Körde Stockholm - Umeå i en BMW i3 120Ah (37,9kwh tillgängligt). Tog 9 timmar och 45 minuter, även planeringen tog ett par timmar. Laddaren vid Birsta i Sundsvall var upptagen när jag kom dit. Tänkte käka på McDonalds, fick åka till Sundsvall flygplats och ladda istället, tyvärr var flygplatsen stängd på grund av röd dag så blev ingen middag :cry: Satte tack och lov familjen på flyget och det var ingen slump dom inte fick följa med. Hade förutspått att det skulle bli ett äventyr.

Trodde aldrig jag skulle skaffa en Tesla men min Model 3 anländer i Februari. Laddning är så otroligt viktig och det är bara Tesla som levererar. Visst verkar Ionity bra men har svårt köpa att alla elbilar inkl. Tesla ska dela på 4 laddare på högtrafikerade vägar. För mig fungerar det inte att vänta på laddning eller trasiga laddare, det måste fungera annars kör jag hellre fossilt på långresor.

Om nu fossiltillverkarna är seriösa med sina satsningar hur kan det då komma sig att man bara sätter upp 4 laddpunkter som bilar alla i samarbetet ska dela på. Hade dom velat satsa på eldrift hade det varit rimligt att ta storleken på Teslas stationer och gångra det med 5 då det är 5 aktörer med i samarbetet (BMW, Daimler, Ford, Porsche och Volkswagen).
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av mati »

De flesta Ionity stationer är ju förberedda för åtminstone 6 laddare. Det är inte jättemycket men det är en början. Jag har hittills inte behövt köa hos ionity, tvärtom så är man inte sällan helt ensam när man står och laddar. Ionity känns idag lite som SuC kändes för 3 år sedan, ungefär så.
Så sett är det bra att de har satsat på yttäckning nu i början. När antalet elbilar ökar och laddarna på vissa platser börjar bli upptagna allt oftare så hoppas och tror jag att de utökar stationerna där det behövs. Tesla har inte heller haft 20 stalls vid alla SuC från dag ett. De började med 4-8 stalls och sen byggde man fler när det började bli trångt. Men många SuC har än idag samma antal laddare som när de byggdes.
Jag förstår dock inte riktigt varför Ionity Södertälje bara har två laddare. Det är för klent redan idag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2336
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av jpetters »

När jag körde Schweiz - Stockholm t.o.r nu runt helgerna så var det flera gånger kö på Ionity i Tyskland. Verkar ha sålts en hel del E-tron och Hyundai (och Model 3). Det kändes helt klart snålt med 4 laddare som mest.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 528
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av josve »

mati skrev:
Magnus71 skrev:
Fortfarande är det i princip bara möjligt att ha en Tesla vid långresor i Norrland.
Det var ju det jag skrev.

Ärligt talat så skulle jag aldrig skaffa en elbil om jag hade bott längre norrut så som det ser ut idag. Oavsett märke.
När folk frågar mig om det funkar med elbil och om de ska våga ta steget bort från fossilbilen så frågar jag alltid vart de brukar åka. Håller ni er söder om Stockholm så funkar det troligen utan problem, men vill ni ta er längre norrut får ni avvakta några år till.
Jag beundrar alla er som bor i Norrland och som ändå kör elbil. Antingen så går det inte att ladda nånstans (för icke-Teslor) eller så går det åt några semesterdagar för att ta bilen till Service Centret.
Så långt sträcker sig inte min entusiasm.
Har kört tesla i 6 år och bor i Dalarna (Falun) och har fungerat utmärkt. Ännu bättre nu jämfört med för 6 år sedan, då fanns det inga Superchargers. Allt är relativt och beroende på körmönster.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av mati »

josve skrev:
Har kört tesla i 6 år och bor i Dalarna (Falun) och har fungerat utmärkt. Ännu bättre nu jämfört med för 6 år sedan, då fanns det inga Superchargers. Allt är relativt och beroende på körmönster.
Fast Dalarna betraktar jag inte riktigt som Norrland. Just runt Siljan finns ju dessutom gott om laddinfrastruktur numera. Vi brukar åka till Dalarna eller norra Värmland och det funkar bra, precis som du säger. Även med e-tron och husvagn. Jag menar lägre norrut, dvs norr om Östersund. Det går numera med en Tesla, men inte så bra med andra elbilar. Vi har "vågat" oss ända till Åre med vår Model S. Det var 2017 och vid den tiden var det stopp där. Längre upp funkade bara via Norge. Det skulle fungera mycket bättre idag som sagt. Men ända till Åre skulle man idag kunna ta sig till och med med en e-Golf om man inte har alltför bråttom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
josve skrev:
Har kört tesla i 6 år och bor i Dalarna (Falun) och har fungerat utmärkt. Ännu bättre nu jämfört med för 6 år sedan, då fanns det inga Superchargers. Allt är relativt och beroende på körmönster.
Fast Dalarna betraktar jag inte riktigt som Norrland. Just runt Siljan finns ju dessutom gott om laddinfrastruktur numera. Vi brukar åka till Dalarna eller norra Värmland och det funkar bra, precis som du säger. Även med e-tron och husvagn. Jag menar lägre norrut, dvs norr om Östersund. Det går numera med en Tesla, men inte så bra med andra elbilar. Vi har "vågat" oss ända till Åre med vår Model S. Det var 2017 och vid den tiden var det stopp där. Längre upp funkade bara via Norge. Det skulle fungera mycket bättre idag som sagt. Men ända till Åre skulle man idag kunna ta sig till och med med en e-Golf om man inte har alltför bråttom.
Dalarna ligger inte i Norrland.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 528
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av josve »

Verdi skrev:
mati skrev:
josve skrev:
Har kört tesla i 6 år och bor i Dalarna (Falun) och har fungerat utmärkt. Ännu bättre nu jämfört med för 6 år sedan, då fanns det inga Superchargers. Allt är relativt och beroende på körmönster.
Fast Dalarna betraktar jag inte riktigt som Norrland. Just runt Siljan finns ju dessutom gott om laddinfrastruktur numera. Vi brukar åka till Dalarna eller norra Värmland och det funkar bra, precis som du säger. Även med e-tron och husvagn. Jag menar lägre norrut, dvs norr om Östersund. Det går numera med en Tesla, men inte så bra med andra elbilar. Vi har "vågat" oss ända till Åre med vår Model S. Det var 2017 och vid den tiden var det stopp där. Längre upp funkade bara via Norge. Det skulle fungera mycket bättre idag som sagt. Men ända till Åre skulle man idag kunna ta sig till och med med en e-Golf om man inte har alltför bråttom.
Dalarna ligger inte i Norrland.
Men Falun ligger norr om Stockholm :)
Det var någon som inte tyckte det gick att köra elbil på ett acceptabelt sätt norr om Stockholm.

Men som sagt tidigare, det gick jätte bra att köra Model S innan det fanns en enda supercharger i Sverige. Inga andra snabbladdare heller för den delen. Absolut mer begränsat mot nu men körde många tusen mil utan att ha tillgång till snabbladdning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Magnus71 skrev:
Fortfarande är det i princip bara möjligt att ha en Tesla vid långresor i Norrland.
Det var ju det jag skrev.

Ärligt talat så skulle jag aldrig skaffa en elbil om jag hade bott längre norrut så som det ser ut idag. Oavsett märke.
När folk frågar mig om det funkar med elbil och om de ska våga ta steget bort från fossilbilen så frågar jag alltid vart de brukar åka. Håller ni er söder om Stockholm så funkar det troligen utan problem, men vill ni ta er längre norrut får ni avvakta några år till.
Jag beundrar alla er som bor i Norrland och som ändå kör elbil. Antingen så går det inte att ladda nånstans (för icke-Teslor) eller så går det åt några semesterdagar för att ta bilen till Service Centret.
Så långt sträcker sig inte min entusiasm.
Jag kör ju en Tesla S75D som resande i Norrland.
Har kört ca 9500mil på 2,5 år.
Åker oftast rutten Umeå-Sundsvall-Östersund-Örnsköldsvik-Umeå.
Funkar alldeles utmärkt att ladda på SuC.
Skulle dock inte komma på tanken att köra en annan bil än Tesla och förlita mig på CCS laddare som ger max 50kW.

Angående service så har Tesla kört upp en buss och servat på plats i Umeå dom senaste gångerna, mycket smidigt!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Grimlos
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Grimlos »


Dalarna ligger inte i Norrland.

Men Falun ligger norr om Stockholm :)
Det var någon som inte tyckte det gick att köra elbil på ett acceptabelt sätt norr om Stockholm.

Men som sagt tidigare, det gick jätte bra att köra Model S innan det fanns en enda supercharger i Sverige. Inga andra snabbladdare heller för den delen. Absolut mer begränsat mot nu men körde många tusen mil utan att ha tillgång till snabbladdning.
Tycker ni överdriver, svårare är det väl utan Tesla men omöjligt, knappast. Vi åkte Enköping-Umeå-Östersund-Falun-hem i somras och enda kruxet var mellan Örnsköldsvik Östersund då destinationsladdare på Sollefteå golfklubb var ur funktion.

Blev.några timmars stopp vid Volvohandlarens 3kW-laddare och vi kom.fram med 1% kvar i Östersund, hade kunnat ladda mera men var lite optimistiska på förbrukningen :D

Sedan dess har dock staden fått en snabbladdare. Övriga städer har utmärkt laddning, Hudiksvall, Sundsvall, Örnsköldsvik, Umeå, Östersund och numera finns det flertal laddare mellan Östersund och Mora.

I sommar blir det av till Norge så då blir man väl bortskämd med tätt nätverk men visst går det bra här hemma åtminstone i södra Norrland.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Swede1 »

Ok, ok, men är det nån som upplevde laddkaos på tillbaka vägen med CCS laddare? (Tesla inga problem alls eller?)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av mati »

Det är klart det går. Man kan ju i värsta fall ladda i nåt 230V uttag nånstans. Men är det nånting en icke-entusiast skulle vilja göra? Knappast. Och om någon frågar mig hur det fungerar att göra en långresa med en e-tron och om man kan våga köpa en sådan så svarar jag ärligt. Ja, söderut är det inga som helst problem, norrut behöver man fortfarande vara entusiast. Och faktum är att det är extremst glest mellan HPC:erna norr om Stockholm. Själv har jag inga större problem med att stå vid en 50kW-laddare ibland och smådutta elektroner i en timme, men om vi vill att gemene man accepterar elbilar som fullvärdiga ersättare till fossilbilar så måste det bli bättre än så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
kallekula
Inlägg: 752
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av kallekula »

mati skrev:
iAkita skrev:
kallekula skrev:
Andra elbilar än Tesla är inte aktuella för långresor om man inte är entusiast.
Vilket snack. Det finns numera ett flertal elbilar (andra än Tesla) på marknaden som fungerar alldeles utmärkt på långresor. Själv kör jag min e-Niro upp till 75 mil på en dag flera gånger om året utan minsta problem. Lägg till det ett antal resor på 25-30 mil då jag inte ens behöver stanna och ladda.
Precis. För mig funkar e-tron precis minst lika bra som min Tesla gjorde på långfärd. Jag håller absolut med om att det blir tokbesvärligt när man vill ta sig norrut, vilket vi ibland gör. Men för det första var det lika besvärligt även för en Tesla för bara nåt år sedan eller så. Vi åkte aldrig längre norrut än Östersund, helt enkelt eftersom det var omöjligt om man ville komma fram inom rimlig tid. Nu är det enklare för Teslor, men det var ju på tiden också.
Och för det andra får man i ärlighetens namn säga att det är förhållandevis få människor som bor eller kör bil i Norrland. Det är jobbigt för oss som drabbas, men att utifrån detta dra den generella slutsatsen att alla andra elbilar än Tesla inte duger för långfärd är verkligen att ta i. Det beror ju helt och hållet på vart man brukar åka.
När man åker söderut genom Tyskland är det numera packat med >100kW laddare. Antalet HPC växer så snabbt att jag har tappat räkningen. Det är otroligt mycket enklare att ta valfri elbil på långfärd idag än vad det har varit att åka Tesla för bara 1-2 år sedan. Framförallt innan Tesla kunde ladda med CCS. Och då var det ingen här på forumet som påstod att det inte gick att ta en Tesla på långresa.
Men du är ju entusiast mati. Jag med, om än inte lika mycket ;)

Jag är helt övertygad om att det blir lika lätt att köra med andra elbilar så småningom (trodde att snabbladdnätverken skulle byggas snabbare faktiskt) men idag hade jag aldrig rekommenderat annat än Tesla exempelvis till mina gamla föräldrar som kör Mercedes diesel i 70 år. Om jag nu skulle lyckas få dem att byta till elbil. Med andra bilar blir det fortfarande för mycket planering för att köra långresa.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av mati »

kallekula skrev:
Men du är ju entusiast mati. Jag med, om än inte lika mycket ;) ...
Javisst, och det måste man tyvärr fortfarande vara om man kör elbil anser jag. Tesla börjar väl så småningom att lämna entusiaststadiet när det kommer till laddning så att även vanliga människor som inte är halvgalna kan leva med elbil utan att behöva anpassa sig alltför mycket.
Andra elbilar är inte riktigt där än, som sagt att köra e-tron idag är ungefär samma upplevelse som att köra Tesla för 1-2 år sedan. Det funkar jättebra för oss, men det är inte nödvändigtvis acceptabelt för alla.
Men det händer ju väldigt mycket just nu. Om ett år ser det säkert helt annorlunda ut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Leo »

Bytte ju från Tesla som vi kört sen mars 2015 (utan CCS) till e-Niro i vintras Blev liksom ”tillbaka till framtiden” :P

Fler ställen att välja på MEN oftast bara en som kan ladda samtidigt.

Åkte just Stockholm-Umeå under julen. Upp till Umeå ledigt vid båda laddningarna. Ner till Stockholm njäää.

Kom till Birsta Sundsvall. Den som laddade hade 15min kvar så vi väntade. Sen hela 42kW under en timme så rullade vi mot Gävle.

Max i Gävle. Upptaget i3, kollar displayen på laddstolpen ”röd 0%”. Någon satt i sladden gått in utan att kolla om laddningen startat. Så snart vidare mot nästa i Gävle 5km bort. (Finns ju åtminstone två CCS att välja på) Upptagen av en e-Niro kollar displayen ”röd laddning stoppad 56%”...

knackar på rutan och frågar hur länge kvar och påpekar lite vänligt att laddningen stoppat (för 15min sen men de hade inte uppmärksammat det...). De behöver ladda till 80%. Så ungefär 15min senare kan vi koppla in. Då vi är på 50% kommer ännu en e-Niro som först varit på Max och nu här. Även de får vänta på oss i 20min tills vi har 80%.

Flera trevliga (ofrivilliga) möten med entusiastiska elbilsägare. Ungefär som Tesla i början. MEN det ÄR stor skillnad åka i Teslas SuC än övriga.

Fasar inför påskresan till Tärnaby då vi reser ”kritiska dagar” och passerar flera ”kritiska laddare”. Tack och lov kommer vi alltid ”senare” än de flesta då vi test så långt men räknar med rejält laddkaos. Kan ju lätt bli väntetider på flera timmar...
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Legato »

iAkita skrev:
kallekula skrev:
Andra elbilar än Tesla är inte aktuella för långresor om man inte är entusiast.
Vilket snack. Det finns numera ett flertal elbilar (andra än Tesla) på marknaden som fungerar alldeles utmärkt på långresor. Själv kör jag min e-Niro upp till 75 mil på en dag flera gånger om året utan minsta problem. Lägg till det ett antal resor på 25-30 mil då jag inte ens behöver stanna och ladda.
Beror på var man åker och vad man anser vara "utmärkt".

Jämförde för någon dag sedan att köra Kona/e-Niro med att köra vår X till Marbella. Fem timmar längre laddning med Koreanerna... Dessutom någon sträcka där man skulle komma fram med "minusprocent", dvs i praktiken få köra mycket långsammare.

Skulle jag jämfört med trean så hade skillnaden blivit ännu större.

Slutligen då beroende av att alla laddare funkar och är utan kö, samt att man har abonnemang till alla laddnätverken i alla länder man passerar...

Funkar säkert utmärkt om man kör tex längs E4 en vardag, men finns massor av scenarion när det funkar uselt också. Blir ganska meningslöst att generalisera då det helt beror på var man kör och vid vilka tidpunkter.

Jag hade aldrig valt att ha det så idag. Men om Tesla inte fanns hade jag ändå kört elbil.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Legato »

mati skrev:
kallekula skrev:
Men du är ju entusiast mati. Jag med, om än inte lika mycket ;) ...
...som sagt att köra e-tron idag är ungefär samma upplevelse som att köra Tesla för 1-2 år sedan...
Tiden går fort Mati... Jag köpte min första Tesla för över tre år sedan. Jämför man SUCs täckning i Sverige då, med nuvarande Ionity så ledde SUC rejält redan då.

Det har absolut tillkommit en rad bra SUC, men mycket av utbyggnaden består ju av fler laddare per plats.

Visst, även SUC var kört i norra Norrland då, men övriga Sverige hade redan då bra täckning. Ionity kommer säkert ha bra täckning söder om Sundsvall om 1-2 år men knappast idag.

Så jag skulle snarare säga att diffen är ca 5 år än 1-2 år. Sen tror jag iofs aldrig Ionity kommer komma ikapp, jag tror inte heller det är ambitionen. När VW mfl kommer till stadiet om några år att elbilar faktiskt är viktigare för dem än fossiler så kommer det också massiv lobbying för statligt eller kommunalt finansierad laddning.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Zalman3 »

Men det händer ju väldigt mycket just nu. Om ett år ser det säkert helt annorlunda ut.
Visst byggs det flera snabbladdare.
Men det är mycket snack och lite mindre verkstad.
När jag pratar med olika aktörer, så är dom lagom sugna på att bygga, när dom vet att priserna går ner med 10-20% per år.

Umeå Energi lovade en 150kW laddare vid Sjukhuset.
Skulle vara driftsatt sommaren 2019.
Blev inte av, fick beskedet att de snålade ner till en 50kW istället.
Som ännu inte är i drift!

Ionity lovade ju att "hela" Europa skulle ha 400 sajter igång under 2019.
Det blev 202.
Och inte alla har 350kW laddning heller.
Porsche har ytterst få ställen att ladda sina 270kW på.

Men staten vill ju inte att det ska bli billigare att köra bil bara för att man kör elbil.

Så om det kostar 10kr i bensin per mil att köra en bensin bil, och 2kr per mil att köra en elbil.

Då vill staten införa en vägslitage avgift på 8kr per mil.
Då kommer elbilen att kosta lika mycket per mil som dagens bensinbil.
Och bensinbilen kostar då 18kr per mil.

Då slutar Sverige köpa olja av Putin för 30 miljarder och staten får in 30 miljarder i vägslitage avgift.
Då har staten råd att bygga lite laddstolpar!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av mati »

Legato skrev:
mati skrev:
kallekula skrev:
Men du är ju entusiast mati. Jag med, om än inte lika mycket ;) ...
...som sagt att köra e-tron idag är ungefär samma upplevelse som att köra Tesla för 1-2 år sedan...
Tiden går fort Mati... Jag köpte min första Tesla för över tre år sedan. Jämför man SUCs täckning i Sverige då, med nuvarande Ionity så ledde SUC rejält redan då..
Men du får ju inte bara titta på Ionity, det finns ju fler. Min Tesla kunde dessutom inte ladda med CCS. Som du skrev ovan så beror det på vart man kör, och i mitt fall är det som jag sa: Norrut så var det SuC i Mora och Karlstad som gällde för mig med Teslan. Sen hankade man sig fram mellan 50kW chademo-laddarna mellan Mora och Krokom. Därefter var det tvärstopp. Nu med e-tron är det Fortums 175kW-laddare i Kristinehamn och Ionity i Karlstad. Sen är det ett gäng 100kW-laddare i Dalarna som jag nu kan nyttja, men som var rätt värdelösa för Teslan med Chademo. Ytterån norr om Östersund är sista snabbladdare, sen är det stopp igen. Summa summarum ungefär samma som förr med Teslan, med lätt fördel för e-tron pga dess CCS kontakt.
Söderut brukar jag åka till norra Tyskland i närheten av Wolfsburg. Det var i början (för tre år sedan) 6 stycken SuC utmed sträckan, sen blev det 7.
Idag har jag ungefär ett 20-tal HPC-laddare att välja på utmed sträckan. Alla är inte superoptimalt placerade. Det är ungefär 10 stycken placeringar som är relevanta. Därutöver har jag 8 stycken HPC-placeringar på destinationen. Med Teslan fanns det en enda 35kW-chademo laddare för mig på plats. Så det är klart att det funkar lika bra, om inte bättre, för mig nu jämfört med för ett år sedan. Jag har ju alltid tjatat att jag ville ha en CCS-adapter för Teslan, just på grund av detta. Den kom tyvärr lite för sent för min del.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Stevvee »

mati skrev:
kallekula skrev:
Men du är ju entusiast mati. Jag med, om än inte lika mycket ;) ...
Javisst, och det måste man tyvärr fortfarande vara om man kör elbil anser jag. Tesla börjar väl så småningom att lämna entusiaststadiet när det kommer till laddning så att även vanliga människor som inte är halvgalna kan leva med elbil utan att behöva anpassa sig alltför mycket.
Andra elbilar är inte riktigt där än, som sagt att köra e-tron idag är ungefär samma upplevelse som att köra Tesla för 1-2 år sedan. Det funkar jättebra för oss, men det är inte nödvändigtvis acceptabelt för alla.
Men det händer ju väldigt mycket just nu. Om ett år ser det säkert helt annorlunda ut.

Allt handlar ju inte om laddning. Kikar man in på M3 delen på forumet så är det fortfarande många trådar om konstiga problem och mcgaver lösningar typ tejp för att inte grilla fötter osv.
Skriv svar