Hej på er!
Har bara hunnit köra några hundra mil med min Mod S 70D. Det är en -16 som gått 10000 mil. Ibörjan så hördes inga onormala ljud, men när kylan kom så började ett tjutande metalliskt ljud runt 75-80 km/h. I dag hörde jag oljudet även runt 40 km/h. Någon som vet vad detta kan vara? Är det dags att försöka kontakta Tesla?
Hej på er!
Har bara hunnit köra några hundra mil med min Mod S 70D. Det är en -16 som gått 10000 mil. Ibörjan så hördes inga onormala ljud, men när kylan kom så började ett tjutande metalliskt ljud runt 75-80 km/h. I dag hörde jag oljudet även runt 40 km/h. Någon som vet vad detta kan vara? Är det dags att försöka kontakta Tesla?
Metalliskt som cirkelsågljud? Då är det 99% DU som är påväg att ryka. Annars kan det vara fläktarna som låter illa om det är lagerras, märks bäst om du står och superladdar med fläktarna på max.
Det är absolut inte bromsarna. Ligger jag i 75 km/h och det tjuter, så minskar jag minimalt på hastigheten och då för svinner tjutet. Ökar jag hastigheter bara lite grann så tjuter det igen. Några fläktar lär det inte heller vara som låter ... "Cirkelsåg" är en bra förklaring av ljudet! Låter som att det är dags att kontakta Tesla då ...
Det är absolut inte bromsarna. Ligger jag i 75 km/h och det tjuter, så minskar jag minimalt på hastigheten och då för svinner tjutet. Ökar jag hastigheter bara lite grann så tjuter det igen. Några fläktar lär det inte heller vara som låter ... "Cirkelsåg" är en bra förklaring av ljudet! Låter som att det är dags att kontakta Tesla då ...
100% DU, körde omkring med cirkelsåg till motor bra länge, så den kommer inte skära eller säcka ihop. Men förbered dig på att köpa QC35or om du ska åka länge med dålig DU.
Vid snabb acceleration har jag inte hört det, men om jag sakta segar upp i fart (t.ex. hamnat bakom pensionärer på söndagsutflykt med fossilbilen) så kommer tjutet lite över 70 km/h och försvinner sedan runt 80 km/h.
Jag anmälde ett ärende i Tesla-appen och fick en tid i februari. Frågan är om man får någon mer återkoppling från Tesla eller om de räknar med att jag ska stå utanför dörren kl 8:00 den dagen? Inte så sugen på att köra 90 mil bara för att de ska konstatera att det inte är något som behöver åtgärdas, eller att bilen blir kvar där för reparation ... Mina erfarenheter av Teslas organisation är hittills inte särskillt goda.
Vid snabb acceleration har jag inte hört det, men om jag sakta segar upp i fart (t.ex. hamnat bakom pensionärer på söndagsutflykt med fossilbilen) så kommer tjutet lite över 70 km/h och försvinner sedan runt 80 km/h.
Jag anmälde ett ärende i Tesla-appen och fick en tid i februari. Frågan är om man får någon mer återkoppling från Tesla eller om de räknar med att jag ska stå utanför dörren kl 8:00 den dagen? Inte så sugen på att köra 90 mil bara för att de ska konstatera att det inte är något som behöver åtgärdas, eller att bilen blir kvar där för reparation ... Mina erfarenheter av Teslas organisation är hittills inte särskillt goda.
Ring och be om en ranger som kommer och felsöker på plats för att bekräfta felet. Då kan de beställa hem en DU om det är den som är boven och du slipper åka i onödan. Annars kommer det bli så att du åker ner 90mil för att få felet bekräftat, Tesla kommer anse att du kan köra utan risk för att bli ståendes och så får du komma tillbaka när DUn till din bil är ankommen, du kommer bli rasande (med all rätt) och Tesla kommer stå på sig. Att bilen blir kvar där för reparation är något du får acceptera, DUn ska bytas och samtidigt görs en fyrhjulsinställning samt lite andra kontroller i samband med DU byte. Det kan man inte förvänta sig sker medans du väntar i loungen, tror du du hade fått ett motorbyte hos Audi över dagen?
Vid snabb acceleration har jag inte hört det, men om jag sakta segar upp i fart (t.ex. hamnat bakom pensionärer på söndagsutflykt med fossilbilen) så kommer tjutet lite över 70 km/h och försvinner sedan runt 80 km/h.
Jag anmälde ett ärende i Tesla-appen och fick en tid i februari. Frågan är om man får någon mer återkoppling från Tesla eller om de räknar med att jag ska stå utanför dörren kl 8:00 den dagen? Inte så sugen på att köra 90 mil bara för att de ska konstatera att det inte är något som behöver åtgärdas, eller att bilen blir kvar där för reparation ... Mina erfarenheter av Teslas organisation är hittills inte särskillt goda.
Jag tycker nästan det låter som det helt vanliga ljudet från främre motorn, vilket dessutom
varierar en hel del från bil till bil (tyvärr).
Det hörs nästan uteslutande vid svagt gaspådrag och ibland även vid svag motorbromsning...
Det varierar även vid vilken hastighet det låter...
Ett ljud som jag brukar beskriva som ett "vinande", nästan lite som en tandläkar-borr...
Vid snabb acceleration har jag inte hört det, men om jag sakta segar upp i fart (t.ex. hamnat bakom pensionärer på söndagsutflykt med fossilbilen) så kommer tjutet lite över 70 km/h och försvinner sedan runt 80 km/h.
Jag anmälde ett ärende i Tesla-appen och fick en tid i februari. Frågan är om man får någon mer återkoppling från Tesla eller om de räknar med att jag ska stå utanför dörren kl 8:00 den dagen? Inte så sugen på att köra 90 mil bara för att de ska konstatera att det inte är något som behöver åtgärdas, eller att bilen blir kvar där för reparation ... Mina erfarenheter av Teslas organisation är hittills inte särskillt goda.
Jag tycker nästan det låter som det helt vanliga ljudet från främre motorn, vilket dessutom
varierar en hel del från bil till bil (tyvärr).
Det hörs nästan uteslutande vid svagt gaspådrag och ibland även vid svag motorbromsning...
Det varierar även vid vilken hastighet det låter...
Ett ljud som jag brukar beskriva som ett "vinande", nästan lite som en tandläkar-borr...
Detta är väl enbart ett fenomen i nya Raven bilar? Knappast en äldre D.
Vid snabb acceleration har jag inte hört det, men om jag sakta segar upp i fart (t.ex. hamnat bakom pensionärer på söndagsutflykt med fossilbilen) så kommer tjutet lite över 70 km/h och försvinner sedan runt 80 km/h.
Jag anmälde ett ärende i Tesla-appen och fick en tid i februari. Frågan är om man får någon mer återkoppling från Tesla eller om de räknar med att jag ska stå utanför dörren kl 8:00 den dagen? Inte så sugen på att köra 90 mil bara för att de ska konstatera att det inte är något som behöver åtgärdas, eller att bilen blir kvar där för reparation ... Mina erfarenheter av Teslas organisation är hittills inte särskillt goda.
Jag tycker nästan det låter som det helt vanliga ljudet från främre motorn, vilket dessutom
varierar en hel del från bil till bil (tyvärr).
Det hörs nästan uteslutande vid svagt gaspådrag och ibland även vid svag motorbromsning...
Det varierar även vid vilken hastighet det låter...
Ett ljud som jag brukar beskriva som ett "vinande", nästan lite som en tandläkar-borr...
Detta är väl enbart ett fenomen i nya Raven bilar? Knappast en äldre D.
Absolut inte, jag har hört det i nästan alla D-bilar jag kört och det är ju som bekant
för er som följt forumet länge, väldigt många...
Jag hörde det redan 2015 och har det även på min ena bil byggd förra sommaren. Men inte alls
på min andra som är byggd strax före Raven...
Edit: Jag sitter på en motionscykel just nu och har bara mobilen men jag
är rätt säker på att om man söker på "vinande " så hittar man några av trådarna om det här från 2015-2016...
Ring och be om en ranger som kommer och felsöker på plats för att bekräfta felet. Då kan de beställa hem en DU om det är den som är boven och du slipper åka i onödan. Annars kommer det bli så att du åker ner 90mil för att få felet bekräftat, Tesla kommer anse att du kan köra utan risk för att bli ståendes och så får du komma tillbaka när DUn till din bil är ankommen, du kommer bli rasande (med all rätt) och Tesla kommer stå på sig. Att bilen blir kvar där för reparation är något du får acceptera, DUn ska bytas och samtidigt görs en fyrhjulsinställning samt lite andra kontroller i samband med DU byte. Det kan man inte förvänta sig sker medans du väntar i loungen, tror du du hade fått ett motorbyte hos Audi över dagen?
En Ranger låter som en bra idé! Ringa Tesla låter som ett omöjligt uppdrag, eller har de börjat svara i telefon igen? Nä! Jag förväntar mig inte att en fossilmotor skulle kunna bytas över dagen, men Teslan har inte fullt så mycket prylar i "motorrummet" så det borde mer påminna om att byta motorn på en gammal VW bubbla.
Ring och be om en ranger som kommer och felsöker på plats för att bekräfta felet. Då kan de beställa hem en DU om det är den som är boven och du slipper åka i onödan. Annars kommer det bli så att du åker ner 90mil för att få felet bekräftat, Tesla kommer anse att du kan köra utan risk för att bli ståendes och så får du komma tillbaka när DUn till din bil är ankommen, du kommer bli rasande (med all rätt) och Tesla kommer stå på sig. Att bilen blir kvar där för reparation är något du får acceptera, DUn ska bytas och samtidigt görs en fyrhjulsinställning samt lite andra kontroller i samband med DU byte. Det kan man inte förvänta sig sker medans du väntar i loungen, tror du du hade fått ett motorbyte hos Audi över dagen?
En Ranger låter som en bra idé! Ringa Tesla låter som ett omöjligt uppdrag, eller har de börjat svara i telefon igen? Nä! Jag förväntar mig inte att en fossilmotor skulle kunna bytas över dagen, men Teslan har inte fullt så mycket prylar i "motorrummet" så det borde mer påminna om att byta motorn på en gammal VW bubbla.
När det blir kallt används den främre motorn mer och det är sannolikt den du hör. Det är troligen inget fel om det inte låter högt. Hade precis samma fenomen på min 70D. I vissa situationer kanska störande, men när man kör i konstant fart hörs det knappt. Hördes extra mycket och även i varmare väder om man slog på range mode. Min nuvarande är mycket tystare, men man kan ana ljudet ibland. Låt verkstaden eller nån med erfarenhet lyssna. Äldre AWD har ljudet mer eller mindre. Det skrevs en hel del här om detta runt sommar/höst 2015 har jag för mig...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Har en 70D från 2015 och det är ett svagt vinande från främre motorn precis runt 80 km/h, vid 75 eller 85 klart mindre och vid 70 och 90 inte märkbart. Sätter man på radion så tänker man inte på det så lite ljud är det. Range mode gör oftast att det låter lite mer. Tesla säger att det är normalt och inget att göra nåt åt...
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Har en 70D från 2015 och det är ett svagt vinande från främre motorn precis runt 80 km/h, vid 75 eller 85 klart mindre och vid 70 och 90 inte märkbart. Sätter man på radion så tänker man inte på det så lite ljud är det. Range mode gör oftast att det låter lite mer. Tesla säger att det är normalt och inget att göra nåt åt...
Fram är normalt.
Min bakmotor började låta dubbelt så mycket som frammotorn med rangemode (utan rangemode påsalget) efter 15.000 mil. Motorn byttes på garanti.
Ring och be om en ranger som kommer och felsöker på plats för att bekräfta felet. Då kan de beställa hem en DU om det är den som är boven och du slipper åka i onödan. Annars kommer det bli så att du åker ner 90mil för att få felet bekräftat, Tesla kommer anse att du kan köra utan risk för att bli ståendes och så får du komma tillbaka när DUn till din bil är ankommen, du kommer bli rasande (med all rätt) och Tesla kommer stå på sig. Att bilen blir kvar där för reparation är något du får acceptera, DUn ska bytas och samtidigt görs en fyrhjulsinställning samt lite andra kontroller i samband med DU byte. Det kan man inte förvänta sig sker medans du väntar i loungen, tror du du hade fått ett motorbyte hos Audi över dagen?
En Ranger låter som en bra idé! Ringa Tesla låter som ett omöjligt uppdrag, eller har de börjat svara i telefon igen? Nä! Jag förväntar mig inte att en fossilmotor skulle kunna bytas över dagen, men Teslan har inte fullt så mycket prylar i "motorrummet" så det borde mer påminna om att byta motorn på en gammal VW bubbla.
Om det är bromsar ändrar ljud när du trycker lätt på bromsen så har det med dem att göra. Om du ändrar acceleration tex lägger i neutral eller accelererar kraftigt så borde det vara DU som är boven. Svänger du kraftigt och det låter då så är det framhjulslager om det skrapar, knackar det är det drivknutarna.
Sen är det som nämnt ovan beroende på hur högt det låter?