mati skrev:Jag läste för många år sedan en undersökning kring detta. Det handlade om kundnöjdhet i Tyskland. Generellt var kunderna till de dyra märkena som Mercedes, Audi och BMW mindre nöjda med sina bilar än genomsnittskunden. De kunderna som stack ut mest åt det positiva hållet var de som körde Lada och andra billiga budgetmärken. Och då kan man ju undra varför det är så, de dyra bilarna är ju inte sämre än de billiga. Varför är kunderna mer missnöjda då? Svaret på frågan är såklart vilka förväntningar och krav man har och vilken kundgrupp man tillhör. Mercedes/BMW/Audi-kunder är troligen mycket petigare än genomsnittet. Det är nog inget orimligt antagande.
Min Audi-säljade berättade för mig att han har haft kunder som vägrade ta emot sin nya bil eftersom någon annan hade suttit i den (ähm ja, någon har väl kört in bilen i utställningshallen liksom). En sådan kund skulle troligen inte bli nöjd med en Tesla. Och inte med så många andra bilar heller.
Kundnöjdhet är inget absolut mått på hur bra eller hur dålig en bil är. Det blir lite svårt att jämföra olika bilar med varandra och dra den generella slutsasten att den nöjdaste kunden har köpt den bästa bilen på marknaden. Jag tror att den typiska teslaägaren tillhör en viss grupp människor som brinner för precis det som Tesla är bra på, körglädje, acceleration, att ligga i teknikens framkant och för en del är det miljötänket. Men alla har inte samma preferenser och de skulle aldrig bli nöjda med en Tesla. Det är bra att det finns valmöjligheter så att alla kan bli nöjda.
Det här med att Tesla-kunder har haft skitbilar innan Tesla. Är det något som är fastslaget eller är det bara ännu en gissning?
Det är ju ändå 5000 bilar. Kan inte helt förklaras med låga förväntningar.