Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Jag läste för många år sedan en undersökning kring detta. Det handlade om kundnöjdhet i Tyskland. Generellt var kunderna till de dyra märkena som Mercedes, Audi och BMW mindre nöjda med sina bilar än genomsnittskunden. De kunderna som stack ut mest åt det positiva hållet var de som körde Lada och andra billiga budgetmärken. Och då kan man ju undra varför det är så, de dyra bilarna är ju inte sämre än de billiga. Varför är kunderna mer missnöjda då? Svaret på frågan är såklart vilka förväntningar och krav man har och vilken kundgrupp man tillhör. Mercedes/BMW/Audi-kunder är troligen mycket petigare än genomsnittet. Det är nog inget orimligt antagande.
Min Audi-säljade berättade för mig att han har haft kunder som vägrade ta emot sin nya bil eftersom någon annan hade suttit i den (ähm ja, någon har väl kört in bilen i utställningshallen liksom). En sådan kund skulle troligen inte bli nöjd med en Tesla. Och inte med så många andra bilar heller.
Kundnöjdhet är inget absolut mått på hur bra eller hur dålig en bil är. Det blir lite svårt att jämföra olika bilar med varandra och dra den generella slutsasten att den nöjdaste kunden har köpt den bästa bilen på marknaden. Jag tror att den typiska teslaägaren tillhör en viss grupp människor som brinner för precis det som Tesla är bra på, körglädje, acceleration, att ligga i teknikens framkant och för en del är det miljötänket. Men alla har inte samma preferenser och de skulle aldrig bli nöjda med en Tesla. Det är bra att det finns valmöjligheter så att alla kan bli nöjda.

Det här med att Tesla-kunder har haft skitbilar innan Tesla. Är det något som är fastslaget eller är det bara ännu en gissning?

Det är ju ändå 5000 bilar. Kan inte helt förklaras med låga förväntningar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Det här med att Tesla-kunder har haft skitbilar innan Tesla. Är det något som är fastslaget eller är det bara ännu en gissning?

Det är ju ändå 5000 bilar. Kan inte helt förklaras med låga förväntningar.
Att Tesla-kunder har haft skitbilar tidigare är inte alls det jag säger. Såvida man inte menar att allt som inte är Tesla är skitbilar ;) . Och att förväntningarna är låga eller lägre hos teslaägare jämfört med andra säger jag ännu mindre. Men att förväntningarna är helt andra än hos andra bilmärken måste väl ändå vara ganska uppenbart. Teslaägare framhäver ju hela tiden hur mycket Tesla skiljer sig från andra märken, till det bättre då, ergo har man andra krav och andra förväntningar. Annars hade man ju kanske inte skaffat en Tesla. Sen är allting inte svart och vitt heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Jag säger inte att det är fel på undersökningen. Däremot så är jag lite nyfiken hur kundnöjdhet egentligen definieras. Det är ju en komplex fråga. Man kommer ju rätt ofta i kontakt med allehanda kundnöjdhetsenkäter och jag tycker alltid att det är lite jobbigt att svara på frågorna. Svårt att kvantifiera sin "nöjdhet". Det är ju lite beroende på dagsform också. Hade jag till exempel fått frågan hur nöjd jag är med min e-tron för 3 månader sedan hade jag svarat att jag är jättemissnöjd och att Audi suger råttpung i kubik. Det var då jag inte fick min beställda dragkrok och ville häva köpet. Skulle jag få samma fråga idag igen skulle jag nog välja ett "svenskt" svar, dvs nånstans lagom i mitten. Varken jättenöjd eller missnöjd. Ganska nöjd brukar finnas som svarsalternativ.
En vanlig fråga är ju om man skulle köpa bilen igen. Jag tolkar det alltid som att de menar efter den du har nu. Då skulle jag svara med ett solklart nej på den frågan. Bilen är på tok för dyr. Men om jag fick frågan om jag ångrar att jag köpte bilen skulle jag också svara nej. Och exakt samma svar skulle jag ge för både e-tron och Teslan, en bil som jag faktiskt sålde eftersom jag inte var nöjd. Men jag var ju inte missnöjd hela tiden. Missnöjet växte fram allt eftersom. Från att ha varit superentusiastisk i början har jag blivit trött på eländet. Men i snitt var jag kanske fortfarande nöjd om man integrerar över nöjdhetskurvan eftersom den var så hög i början. Eller?
Jag vet inte, men jag tycker att det är en svår fråga.
NPS har en enda enkel och koncis formulering som nästan alltid används (med nästan identisk ordalydelse):

"På en skala från 0-10, hur stor sannolikhet är det att du skulle rekommendera vara X till dina vänner och familj?"

Betyg 0-6 anses som "kritiker"
Betyg 7-8 anses som "passiiva"
Betyg 9-10 anses som "ambassadörer"

För att räkna ut poängen subtraheras alla "kritiker" från alla "ambassadörer".

Att få en poäng över 90 anses nästan omöjligt...

Enkelt exempel 1:
50% ger betyg 10
50% ger betyg 6

NPS = 50-50 = 0

Enkelt exempel 2:
50% ger betyg 10
25% ger betyg 8
25% ger beyg 6

NPS = 50-0-25 = 25

Enkelt exempel 3:
90% ger betyg 10
10% ger betyg 6

NPS = 90-10 = 80
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Det är en miss att tro att ägare av BMW, Audi, MB självklart skulle vara nöjda eller att dessa bilar är "bättre" än andra bilar.

Tvärtom så tillhör dessa märken de som har flest och dyrast fel. Det kan vara så att pga okunskap högt ställda förväntningar kommer rejält på skam.

Status och långa tillbehörslistor finns däremot, liksom ofta komfort i mängd och fräcka finesser.

En "bra" bil är tex Toyota Prius som väl aldrig drabbats av ett enda fel trots att den under lång tid var den kanske mest avancerade bilen av alla.
Tesla Y LR -22 EAP
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Mm, märkesverkstäder från stora märken är mest dyra och tveksamma tycker jag. Härligt kan vi inte komma ännu längre från ämnet i denna tråd. Tex diskutera Elons planer att åka till Mars? Skulle du vilja åka till Mars? ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

BrooklynS skrev:
En "bra" bil är tex Toyota Prius som väl aldrig drabbats av ett enda fel trots att den under lång tid var den kanske mest avancerade bilen av alla.
Om nöjdhet bara går efter hur mycket eller hur lite en bil krånglar skulle jag vara nöjdast med Mazdan som jag hade tidigare. Och e-Golfen. Noll fel i båda fallen. Men medan E-Golfen helt klart faller i kategorin bästa bilen någonsin, så gör Mazdan inte det. Mazdan var bra, jag var ganska nöjd med den, men totalt sett får den inte full pott pga för hög förbrukning och halvdan serviceupplevelse i verkstan. Som sagt, frågan är komplex. Men visst får en krångelfri bil bättre betyg.
Jag tycker att kriterierna som Legato beskriver inte säger hela sanningen om hur nöjd man är. Jag skulle till exempel dra mig för att rekommendera en e-Golf till vänner och bekanta. Jag tycker den är fantastisk, jag älskar bilen, men jag inser att den inte passar alla pga sin begränsade räckvidd och det relativt höga priset osv. Jag rekommenderar alltid att folk ska vänta på ID.3 eller ett annat billigare alternativ. I så fall skulle jag alltså räknas som missnöjd kund om jag förstår det rätt?
Verdi

Inlägg av Verdi »

Antalet fel och hur nöjd man är har egentligen inte jättemycket med varandra att göra. Inte om man bryr sig om vad man fraktar rumpan i.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Tillbaka till laddköer.
Idag då företagen nöjer sig med att sätta upp en 50kw laddare på random ställen så borde nästa företag sätta sin brevid den första, inte 2mil ifrån. Detta skulle göra laddandet lite bättre. Och går de gamla 50kw uppgradera till 100-150? Eller måste ett nytt nät laddare sättas upp och de gamla går i graven med tiden.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

_TonyV skrev:
Tillbaka till laddköer.
Idag då företagen nöjer sig med att sätta upp en 50kw laddare på random ställen så borde nästa företag sätta sin brevid den första, inte 2mil ifrån. Detta skulle göra laddandet lite bättre. Och går de gamla 50kw uppgradera till 100-150? Eller måste ett nytt nät laddare sättas upp och de gamla går i graven med tiden.
Varför utsätta sig för direkt konkurrens?
Sen är de väl knutna till något precis i närheten vanligtvis.
Tror inga 50kw är uppgraderingsbara. Däremot är vissa av tritiumladdarna som tex circle k och ionity satt upp modulära.
Circle k startar med 175kw i sina, men de kan uppgraderas till 350kw genom att stoppa i en modul till.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jjakobb
Teslaägare

Inlägg av Jjakobb »

Finns det någon karta som bara inkluderar HPC (100 kw+)?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Jjakobb skrev:
Finns det någon karta som bara inkluderar HPC (100 kw+)?
Man kan filtrera på det i appen Chargemap

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare

Inlägg av yps »

Någon här eller från FB gjorde denna sida med data från uppladdning.nu. Tyvärr tar den med ej färdigställda laddare (sundsvall tex)
https://mattiasottosson.se/hpc/
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Åkte hem från Jämtland idag, började i minus 20 grader med full laddning. I Sundsvall var det dags att ladda, tyvärr var BEE-laddaren trasig och en bekymrad testförare med lätt maskerad Mercedes EQA försökte få igång laddningen. Jag ringde supporten och den var helt trasig, tack och lov hade Audihandlaren mitt emot precis öppnat och jag fick låna deras 50 kW laddare.
Bee.jpg
Audi.jpg
Vid Gävle var det dags att ladda på igen, BEE-laddaren var upptagen av en annan testbil så jag åkte till sporthallen istället. Lyckades få en laddplats men tio minuter senare kom samma testförare med EQA-bilen dit.

Han fick vänta i 45 minuter, fick en liten pratstund med honom. Ville inte berätta så mycket om bilen, men räckvidden verkar något kortare än e-tron då han bara hade lite kvar.

Fick öppna laddluckan och titta, det är 11 kW 3-fas laddning på denna bil vilket han bekräftade. Testföraren var bekymrad över den dåliga laddinfrastrukturen i norra Sverige, han insåg att Tesla har ett rejält försprång.

Han var också förvånad att det försvann mer än 5 mils räckvidd att värma upp bilen från helt kall bil vid -20 grader utan laddkabel inkopplad.

Så med god tur gick ändå hemresan bra för mig, förbrukningen blev 2,61 kWh / mil. Men hade jag kommit tio minuter senare till Gävle hade det blivit ytterligare en extra timmes väntetid.
Gavle.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Off Grid Byggaren skrev:
Mercedes EQA.jpg
Jag såg en hel trailer fullastad mercor med den folieringen och som var smutsiga efter att ha körts i trafik på väg söderut i höjd med Norrköping idag. Tydligen var det slut på testkörningarna.
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

Såg idag en helmaskad bil vid en bee laddare där dom slängde på täcke under laddning. Inte en aning om märke men en sedan liknandemodell
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Stevvee skrev:
Såg idag en helmaskad bil vid en bee laddare där dom slängde på täcke under laddning. Inte en aning om märke men en sedan liknandemodell
Gick det inte ens att se vilket märke det var?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Stevvee

Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Stevvee »

Bjelke skrev:
Stevvee skrev:
Gick det inte ens att se vilket märke det var?
Fanns ingenting jag han se för att identifiera den. Dom la precis över täcket när jag kom.

Däremot såg det ut som dom hade laddning i bak.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Lite bra ändå att testförarna får uppleva den superkassa laddinfrastrukturen som framförallt norra Sverige har att erbjuda. Om de vill att testbilarna ska kunna ta sig på egen maskin till snörika Norrland så ser de kanske till att det byggs laddare där så småningom. Tyvärr blir det ju Ionity då, och det är ju i praktiken att likställa med en bensinmack, dvs går inte att använda.
Magnus71

Inlägg av Magnus71 »

Jag håller med dig Mati.
Det är bra att dom får känna av ”verkligheten” för en elbilsförare.
Att slippa köa och planera körningen var så klart största ( men inte enda) anledningen till att jag valde Tesla före tex e-tron.
Hoppas bara att poletten trillar hela vägen upp till Hr Dr Dieselleietungsstormbahnfuhrer.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Magnus71 skrev:
Herr Dr Dieselleietungsstormbahnfuhrer.
Du glömde Prof. Dr.-Ing. :twisted:
Troligen blir det såhär. Herr Professor Oberdiesel får reda på att det är brist på laddinfrastruktur i norra Sverige. Då får han en affärsidé och sätter de upp två-tre Ionity-laddare och eftersom de vet att de är ensamma så debiterar de en extra Lapplandszuschlag på 20€/kWh. :evil: :evil: :evil: :evil:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Håller med hoppas de rapporterar problem hem om att bilen funkar men det måste upp flera laddare och demåste vara drift säkra.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Lite bra ändå att testförarna får uppleva den superkassa laddinfrastrukturen som framförallt norra Sverige har att erbjuda. Om de vill att testbilarna ska kunna ta sig på egen maskin till snörika Norrland så ser de kanske till att det byggs laddare där så småningom. Tyvärr blir det ju Ionity då, och det är ju i praktiken att likställa med en bensinmack, dvs går inte att använda.
Lite märkligt att man kör testbilar för egen maskin genom sverige. Biltransport känns ju enklare. Särskilt som chafförerna ju ska ha lön...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
mati skrev:
Lite märkligt att man kör testbilar för egen maskin genom sverige. Biltransport känns ju enklare. Särskilt som chafförerna ju ska ha lön...
Transportsträckan lär väl vara en del av testet.

Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:
Tydligen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Förhoppningsvis. För då märker de ju att det funkar ganska dåligt.
Skriv svar