Varför skulle man inte det? Det går jättebra! Dom flesta stolparna i Stockholmsområdet i alla fall är är ändå betalstolpar numera så vad är problemet? Och de gratisstolpar som kommuner etc satt upp är ju till för att just göra det möjligt att utnyttja för elbilsägare så vad är problemet?Edis skrev:Jag rekommenderar inte någon att skaffa en elbil om man inte har laddningen fixad hemma, eller vet att hyresvärden är med på att man ska kunna installera laddboxar inom en snar framtid.
Anledningen är att jag tycker det är helt galet att lägga tid på att ladda bilen för vardagen. Framförallt tycker jag att det är HELT fel att utnyttja gratisladdare på det viset, eller räkna med att man ska kunna stå och ladda på Lidl var och varannan dag. Räcker ju att en handfull tänker likadant, så blir det ju slagsmål vid laddarna till slut, eller så plockas de bort. Om jag hade haft en stolpe i min trädgård för besökare eller för att kunna hjälpa elbilister i nöd utmed vägen så hade jag plockat bort den om en granne eller helt okänd person hade ställt bilen där varje dag för att ladda.
Det är helt fantastiskt med elbil, men mitt råd är att fixa egen laddning på hemmaplan först. Jag lägger några sekunder varje dag på att plugga i och ur sladden till bilen, jag hade blivit tokig på att behöva lägga tid på att åka och leta laddplatser var och varannan dag för att det ska fungera.
Vet att en del skaffar elbil utan att ha laddplats, men man får vara väldigt entusiastisk om man ska tycka att det fungerar bra i längden.
Om nu Lidl satt upp en stolpe för den som handlar så är väl inte det något konstigt att man utnyttjar den om man då handlar? Som jag skrev tidigare så hittar man såklart en del nya vanor och om jag en sådan vid matbutiken så hade jag såklart också mer troligt börjat att handla i den butiken. Att däremot snylta och parkera bilen bara för att ladda är dock inte ok.