Frågor om laddning & privatavbetalning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Re: Frågor om laddning & privatavbetalning

Inlägg av GreenMachine »

Edis skrev:
Jag rekommenderar inte någon att skaffa en elbil om man inte har laddningen fixad hemma, eller vet att hyresvärden är med på att man ska kunna installera laddboxar inom en snar framtid.

Anledningen är att jag tycker det är helt galet att lägga tid på att ladda bilen för vardagen. Framförallt tycker jag att det är HELT fel att utnyttja gratisladdare på det viset, eller räkna med att man ska kunna stå och ladda på Lidl var och varannan dag. Räcker ju att en handfull tänker likadant, så blir det ju slagsmål vid laddarna till slut, eller så plockas de bort. Om jag hade haft en stolpe i min trädgård för besökare eller för att kunna hjälpa elbilister i nöd utmed vägen så hade jag plockat bort den om en granne eller helt okänd person hade ställt bilen där varje dag för att ladda.

Det är helt fantastiskt med elbil, men mitt råd är att fixa egen laddning på hemmaplan först. Jag lägger några sekunder varje dag på att plugga i och ur sladden till bilen, jag hade blivit tokig på att behöva lägga tid på att åka och leta laddplatser var och varannan dag för att det ska fungera.

Vet att en del skaffar elbil utan att ha laddplats, men man får vara väldigt entusiastisk om man ska tycka att det fungerar bra i längden.
Varför skulle man inte det? Det går jättebra! Dom flesta stolparna i Stockholmsområdet i alla fall är är ändå betalstolpar numera så vad är problemet? Och de gratisstolpar som kommuner etc satt upp är ju till för att just göra det möjligt att utnyttja för elbilsägare så vad är problemet?

Om nu Lidl satt upp en stolpe för den som handlar så är väl inte det något konstigt att man utnyttjar den om man då handlar? Som jag skrev tidigare så hittar man såklart en del nya vanor och om jag en sådan vid matbutiken så hade jag såklart också mer troligt börjat att handla i den butiken. Att däremot snylta och parkera bilen bara för att ladda är dock inte ok.
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Min stora poäng med det hela är att elbilar är väldigt sällsynta idag och om många baserar sitt elbilsägande på laddning på Lidl och ett fåtal icke reserverade platser så kommer det att bli riktigt jobbigt när antalet elbilar mångdubblas.

Jag tycker att man ska ha en laddplats hemma. Visst, har man en laddplats på jobbet är det nästan samma sak, men jag tycker inte att det är en hållbar lösning heller. Man bör ladda på nätterna och inte under dagtid när elnätet är som mest belastat.

Självklart avgör körsträckan också, men för att det ska bli hållbart på sikt, så är min stora rekommendation att kunna ladda hemma. JAG ser ett problem med att behöva lägga tid på att leta laddplatser var och varannan dag. Den dagen ett par hundra grannar gör samma sak kommer det definitivt att bli en hobby jag vill vara utan.
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Tja, än så länge är det ju inte så att majoriteten kör elbil. Nya laddare kommer hela tiden och Rolf, 78, kommer inte att vara ordförande i BRF "Dieselvolvon" i evighet.

Några år till kan man nog klara sig ganska bra med Lidl osv...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare

Inlägg av lukasf »

Edis skrev:
Min stora poäng med det hela är att elbilar är väldigt sällsynta idag och om många baserar sitt elbilsägande på laddning på Lidl och ett fåtal icke reserverade platser så kommer det att bli riktigt jobbigt när antalet elbilar mångdubblas.

Jag tycker att man ska ha en laddplats hemma. Visst, har man en laddplats på jobbet är det nästan samma sak, men jag tycker inte att det är en hållbar lösning heller. Man bör ladda på nätterna och inte under dagtid när elnätet är som mest belastat.

Självklart avgör körsträckan också, men för att det ska bli hållbart på sikt, så är min stora rekommendation att kunna ladda hemma. JAG ser ett problem med att behöva lägga tid på att leta laddplatser var och varannan dag. Den dagen ett par hundra grannar gör samma sak kommer det definitivt att bli en hobby jag vill vara utan.
100 000 st elbilar registrerade ser jag inte som sällsynt, men vi ser uppenbarligen olika på detta. Jag tror du väljer att tolka de flesta av oss fel, det är nog ingen här som säger att man skall köpa en elbil och göra det med premissen att ha Lidl som sin huvudsakliga laddplats. Även du inser nog att infrastruktur byggs samtidigt som det säljs elbilar, så fler laddplatser lär dyka upp, både gratis och betalvarianter.

Angående energifrågan så är det en helt separat diskussion och ska man ta det i beaktande så kanske man skall fråga sig om man ens skall ha en elbil, skall vi inte spara elen till bättre saker? ;)

Återigen så tror jag du underskattar hur mycket infrastrukturen kommer att byggas ut, men visst bor du i villa så är det ju rent av dumt att inte ladda hemma. Bor man i en storstad så tror jag mer på att inte ha laddning hemma passar bra. De största problemen lär vara de som bor i radhus, samfälligheter etc som pga äldre ovilliga människor inte kan få till en lämplig laddplats. Jag förstår att du aldrig känt det, men du framställde det som om det är så det är för alla andra som inte laddar hemma. Och där håller jag bara inte med dig, men jag förstår din frustration med tanke på hur bekvämt du har det som kan ladda hemma och aldrig behöva tänka på det. Jag säger bara att det går alldeles utmärkt att inte ha hemmaladdning utan att bli tokig ;)
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag har kört elbil sedan 2014 när det knappt fanns några snabbladdare, så jag har rätt bra koll på vad som har skett. Men har även stött på en hel del personer som har tröttnat rejält på att jaga laddplatser även om det inte kändes jobbigt den första tiden. Visst, många av de bilarna som de hade gick inte så långt som en SR+, det kan ha varit anledningen till att det blev extra jobbigt.

Det är naturligtvis fritt att välja om man skaffar elbil utan laddplats och gör man det så bör man ju veta vad man ger sig in på. Man måste ju noga överväga detta och har man inget emot att lägga tid på att leta laddplatser är det inget bekymmer.

Det finns 102000 laddbara fordon, dock enbart 35000 elbilar av de 5 miljoner bilarna i trafik som finns om vi ska vara noga med siffrorna ;)
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare

Inlägg av lukasf »

Edis skrev:
Jag har kört elbil sedan 2014 när det knappt fanns några snabbladdare, så jag har rätt bra koll på vad som har skett. Men har även stött på en hel del personer som har tröttnat rejält på att jaga laddplatser även om det inte kändes jobbigt den första tiden. Visst, många av de bilarna som de hade gick inte så långt som en SR+, det kan ha varit anledningen till att det blev extra jobbigt.

Det är naturligtvis fritt att välja om man skaffar elbil utan laddplats och gör man det så bör man ju veta vad man ger sig in på. Man måste ju noga överväga detta och har man inget emot att lägga tid på att leta laddplatser är det inget bekymmer.

Det finns 102000 laddbara fordon, dock enbart 35000 elbilar av de 5 miljoner bilarna i trafik som finns om vi ska vara noga med siffrorna ;)
Men då ser du ju också hur mycket som har hänt och hur fort det går när det väl sätter fart :) Jag tror absolut det kan ha en del att göra med att bilarna idag klarar längre avstånd utan laddning, det har du rätt i.

Så är det, tror det är bra att få flera sidor av myntet, om man kan säga så :D Så att man gör rätt val, det handlar ju om rätt mycket pengar i slutändan.

Jo, det är ju sant, men även en hybrid kan ju ta upp en laddplats ;)
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Precis, mitt syfte är att man måste få reda på att det kan vara lite bökigt och att man noga bör tänka igenom det, det är ju trots allt en dyr investering.

Jag vill att så många som möjligt ska köra elbil, men jag vill också att de ska få en så bra upplevelse som möjligt av ägandet. Att komma ut till en fulltankad (nåja, 80-90% full) bil varje morgon är en mycket trevlig känsla. Speciellt när man bara har offrat 5-10 sekunders "arbete" på "tankningen".
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Edis skrev:
Jag rekommenderar inte någon att skaffa en elbil om man inte har laddningen fixad hemma, eller vet att hyresvärden är med på att man ska kunna installera laddboxar inom en snar framtid.

Anledningen är att jag tycker det är helt galet att lägga tid på att ladda bilen för vardagen. Framförallt tycker jag att det är HELT fel att utnyttja gratisladdare på det viset, eller räkna med att man ska kunna stå och ladda på Lidl var och varannan dag. Räcker ju att en handfull tänker likadant, så blir det ju slagsmål vid laddarna till slut, eller så plockas de bort. Om jag hade haft en stolpe i min trädgård för besökare eller för att kunna hjälpa elbilister i nöd utmed vägen så hade jag plockat bort den om en granne eller helt okänd person hade ställt bilen där varje dag för att ladda.

Det är helt fantastiskt med elbil, men mitt råd är att fixa egen laddning på hemmaplan först. Jag lägger några sekunder varje dag på att plugga i och ur sladden till bilen, jag hade blivit tokig på att behöva lägga tid på att åka och leta laddplatser var och varannan dag för att det ska fungera.

Vet att en del skaffar elbil utan att ha laddplats, men man får vara väldigt entusiastisk om man ska tycka att det fungerar bra i längden.
Håller verkligen inte med. Har haft våra LR AWD sedan April 2019 och kört snart 4000mil. Bor i lägenhet utan möjlighet till laddning alls och det går hur bra somhelst!

Laddar ca 1timme gratis i centrum där vi bor (11kw) när vi ändå handlar mat. Någon gång per månad en liten längre tur till Lidls snabbladdare (ca 45kw) och laddar upp (i samband med matinköp). Sedan har vi alla övriga laddare som finns på uppladdning.nu och främst Teslas Superchargers (vid långresor). Fundera mellan men SR+ eller LR AWD beroende på körmönster men kör på en Model 3! Underbar bil som det går finfint att äga även om man bor i lägenhet utan laddplats.
Användarvisningsbild
Tobberoth
Teslaägare

Inlägg av Tobberoth »

Edis skrev:
Jag tycker att man ska ha en laddplats hemma.
Det är tyvärr inte en möjlighet för många, vore hemskt trist om de ska behöva ha bensin och disel bara för det. Däremot bör folk som har möjlighet att ladda hemma hålla sig till det så folk som inte har den möjligheten enkelt kan skaffa en elbil utan oro. Varför stå och ta upp laddningsplats på affärer och liknande om man alltid har fullladdad bil när man vaknar på morgonen?
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Edis »

NiklasTesla skrev:
Håller verkligen inte med. Har haft våra LR AWD sedan April 2019 och kört snart 4000mil. Bor i lägenhet utan möjlighet till laddning alls och det går hur bra somhelst!

Laddar ca 1timme gratis i centrum där vi bor (11kw) när vi ändå handlar mat. Någon gång per månad en liten längre tur till Lidls snabbladdare (ca 45kw) och laddar upp (i samband med matinköp). Sedan har vi alla övriga laddare som finns på uppladdning.nu och främst Teslas Superchargers (vid långresor). Fundera mellan men SR+ eller LR AWD beroende på körmönster men kör på en Model 3! Underbar bil som det går finfint att äga även om man bor i lägenhet utan laddplats.
Om du har kört 4000 mil så har du ju gjort av med 6-8000kWh, det innebär 545-727 timmar vid en 11kW-stolpe eller 133-177 timmar vid en 45kW:s-laddare (om den lyckas mata 45kW hela tiden).

Det jag vill få fram är att det kräver en hel del engagemang och tur att kunna ladda. Gratis-stolpar kommer att bli mer och mer sällsynta och då kommer det att bli ganska kostsamt att ladda, plus att antalet elbilar ökar rejält.

Det går ju uppenbarligen att ha elbil utan laddplats, men jag har väldigt svårt att tro att ni inte får lägga en massa tid och energi på att få det att fungera. Gillar man det och har tålamod, då är det bara att köra, men saknar man tålamod och är allmänt stressad, så bör man nog fundera en gång till.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Edis skrev:
NiklasTesla skrev:

Om du har kört 4000 mil så har du ju gjort av med 6-8000kWh, det innebär 545-727 timmar vid en 11kW-stolpe eller 133-177 timmar vid en 45kW:s-laddare (om den lyckas mata 45kW hela tiden).

Det jag vill få fram är att det kräver en hel del engagemang och tur att kunna ladda. Gratis-stolpar kommer att bli mer och mer sällsynta och då kommer det att bli ganska kostsamt att ladda, plus att antalet elbilar ökar rejält.

Det går ju uppenbarligen att ha elbil utan laddplats, men jag har väldigt svårt att tro att ni inte får lägga en massa tid och energi på att få det att fungera. Gillar man det och har tålamod, då är det bara att köra, men saknar man tålamod och är allmänt stressad, så bör man nog fundera en gång till.
Inte mycket mer än vanligt och en stor % av laddtiden är hos Teslas Superchargers.

Men visst valt att ta elbilen istället för flyg ner till kontinenten så mycket som möjligt (inte flygit sedan april 2019) vilket gjort att vi sparat pengar (privat) och främst miljön sedan inköp men förlorar i restid.

Om man vill spara tid så flyger man och kör dieselbil. Varken bra för miljön eller plånbok.
Osssen

Inlägg av Osssen »

Det som håller oss tillbaka lite att skaffa en tesla model 3. vi bor i lägenhet i sthlm utan möjlighet att ladda.
Körmönster som passar perfekt till en elbil men är det verkligen värt tiden att lägga ner på att jaga laddning hela tiden. Tid är pengar också.
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare

Inlägg av micke_r »

Osssen skrev:
Det som håller oss tillbaka lite att skaffa en tesla model 3. vi bor i lägenhet i sthlm utan möjlighet att ladda.
Körmönster som passar perfekt till en elbil men är det verkligen värt tiden att lägga ner på att jaga laddning hela tiden. Tid är pengar också.
Tid är inte pengar privat, tycker jag, men absolut i tjänsten. Svårt att säga om det funkar med elbil för er. En brytpunkt skulle kunna vara om man behöver ladda upp till varannan dag eller om det räcker med var 4-5 normalt. Är det lite fler dagar mellan tillfällena och det finns laddare hos matbutik tex så kan det säkert funka utmärkt som andra sagt här.
Användarvisningsbild
Knightrider75
Teslaägare

Inlägg av Knightrider75 »

Hur gör ni med WC hemma laddar ni varje natt? Vad mår batteriet bäst av?
Jag har inte alls behov att ha 85-90% varje morgon.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Knightrider75 skrev:
Hur gör ni med WC hemma laddar ni varje natt? Vad mår batteriet bäst av?
Jag har inte alls behov att ha 85-90% varje morgon.
Mår bäst av att hålla sig i intervallet 40-60%.
Sätt gränsen på 60-70%(om du inte behöver mer) och koppla alltid in.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
mysen

Inlägg av mysen »

Jag väntar på en sr+. Jag kommer inte kunna ladda bilen hemma som det ser ut just nu, bor i hsb förening som än så länge är väldigt bittra till laddstolpar.
Men jag har en egen laddstolpe på jobbet så kommer kunna ladda där. Har även teslas supercharger 5 km hemifrån.

Du har ingen möjlighet att ladda på jobbet? Annars låter de vara en bra lösning att ladda hos dina föräldrar.
Användarvisningsbild
4Head
Teslaägare

Inlägg av 4Head »

mysen skrev:
Jag väntar på en sr+. Jag kommer inte kunna ladda bilen hemma som det ser ut just nu, bor i hsb förening som än så länge är väldigt bittra till laddstolpar.
Men jag har en egen laddstolpe på jobbet så kommer kunna ladda där. Har även teslas supercharger 5 km hemifrån.

Du har ingen möjlighet att ladda på jobbet? Annars låter de vara en bra lösning att ladda hos dina föräldrar.
Ja det är ju en bra lösning så man slipper tänka på det helt och hållet. Vi har ett ganska stort garage och det företaget jag jobbar på har under de senaste åren kört igång projekt med att bli klimatsmarta, så att få till en plats där för att ladda bilen ska inte vara några problem. Något annat vore väldigt konstigt tycker jag... :lol:
Bild
Model 3 SR+ 2020
mysen

Inlägg av mysen »

4Head skrev:
mysen skrev:

Ja det är ju en bra lösning så man slipper tänka på det helt och hållet. Vi har ett ganska stort garage och det företaget jag jobbar på har under de senaste åren kört igång projekt med att bli klimatsmarta, så att få till en plats där för att ladda bilen ska inte vara några problem. Något annat vore väldigt konstigt tycker jag... :lol:
Värt att kolla upp då man ändå i snitt jobbar 8 timmars dagar så då hinner man ju få in mycket ström under den tiden.
Vi har 6 stolpar som blev fullbokade direkt. Så de har pratat på att bygga flera.
Skriv svar