Självklart är det ok. Ville inte vara dryg utan frågade varför ska jag tro på dig. Du väljer själv om du vill eller inte svara på det.Trodde att du visste och ville dela med dig något som professorn inte visste.renes skrev:Du behöver inte tro på mig. Du gör vad du vill med ditt liv. Du litar på precis vem du vill. Jag har inget intresse av att bevisa någonting. Ok?nek0 skrev:Men du presenterar inga fakta. Hur ska ja tro på dig?renes skrev:Nope, inte det minsta intresserad av det. Ni väljer de fakta ni helst tror på själva. Står det i tidningen och sägs det av en professor, så måste det väl vara så, eller hur?ChristerSjo skrev:Du får gärna presentera fakta utifrån dina påstående.
Vem är du? Vad vet du om e-cigg? Jag vet inget om dig och måste då välja mellan en okänd meddlem på Tesla forum och en professor som är överläkare och
specialist i både internmedicin och lungmedicin. Vem skulle du lita på?
IVL och differentierad kilometerskatt
Moderator: Redaktion
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Jo, jag vet en hel del, men det är utsiktslöst och inte särskilt givande att försöka bevisa det för någon som har en negativ grundinställning mot mig redan från början. Blir bara en typiskt flame war som inte leder någon vart och inte ens i bästa fall ger mig något positivt i utbyte.nek0 skrev:Självklart är det ok. Ville inte vara dryg utan frågade varför ska jag tro på dig. Du väljer själv om du vill eller inte svara på det.Trodde att du visste och ville dela med dig något som professorn inte visste.renes skrev:Du behöver inte tro på mig. Du gör vad du vill med ditt liv. Du litar på precis vem du vill. Jag har inget intresse av att bevisa någonting. Ok?nek0 skrev:Men du presenterar inga fakta. Hur ska ja tro på dig?renes skrev:Nope, inte det minsta intresserad av det. Ni väljer de fakta ni helst tror på själva. Står det i tidningen och sägs det av en professor, så måste det väl vara så, eller hur?ChristerSjo skrev:Du får gärna presentera fakta utifrån dina påstående.
Vem är du? Vad vet du om e-cigg? Jag vet inget om dig och måste då välja mellan en okänd meddlem på Tesla forum och en professor som är överläkare och
specialist i både internmedicin och lungmedicin. Vem skulle du lita på?
Om du verkligen vill veta mer så finns det utmärkta verktyg där ute för att göra ordentliga sökningar från tillförlitliga källor, men det får du göra utan mig. Dessutom leder vidare diskussion bara till att den här tråden blir om möjligt än mer off-topic. Så låt oss lämna ämnet nu.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Politiskt självmord?cosmos skrev:Politiskt självmord för de partier som baxar igenom detta förslag, om man inte gör en bred överenskommelsen med alla partier hur nu det ska gå till. Kan tycka det är tidigt att statskassan redan känner hotet av elbilarna och de minskade skatteintäkterna på fossilt drivmedel. GPS övervakning kommer dom aldrig lyckas med. Skulle ju bli ett Stasi 2.0.
Samma som dom gjorde när dom införd biltullar i Göteborg trots nej i röstningen.
Då gick partierna ihop o genomförde det ändå.
På vilket sätt vart partierna drabbade då?
Dom skiter i vad Svensson tycker pengarna ska in bara. Sedan är Svensson så jävla korkad o röstar fram löven till statsminister.
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Biltullar är ju inte i närheten av det man nu föreslår.Snap02 skrev:Politiskt självmord?cosmos skrev:Politiskt självmord för de partier som baxar igenom detta förslag, om man inte gör en bred överenskommelsen med alla partier hur nu det ska gå till. Kan tycka det är tidigt att statskassan redan känner hotet av elbilarna och de minskade skatteintäkterna på fossilt drivmedel. GPS övervakning kommer dom aldrig lyckas med. Skulle ju bli ett Stasi 2.0.
Samma som dom gjorde när dom införd biltullar i Göteborg trots nej i röstningen.
Då gick partierna ihop o genomförde det ändå.
På vilket sätt vart partierna drabbade då?
Dom skiter i vad Svensson tycker pengarna ska in bara. Sedan är Svensson så jävla korkad o röstar fram löven till statsminister.
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Jo, fast det tillsammans med, vad kallas det? Västlänken? gjorde ju att väljarna röstade bort sossarna från makten med hjälp av ett nystartat parti. En riktig valrevolution som få i svensk historia. Så det var definitivt ett politiskt självmord.Snap02 skrev:Politiskt självmord?cosmos skrev:Politiskt självmord för de partier som baxar igenom detta förslag, om man inte gör en bred överenskommelsen med alla partier hur nu det ska gå till. Kan tycka det är tidigt att statskassan redan känner hotet av elbilarna och de minskade skatteintäkterna på fossilt drivmedel. GPS övervakning kommer dom aldrig lyckas med. Skulle ju bli ett Stasi 2.0.
Samma som dom gjorde när dom införd biltullar i Göteborg trots nej i röstningen.
Då gick partierna ihop o genomförde det ändå.
På vilket sätt vart partierna drabbade då?
Dom skiter i vad Svensson tycker pengarna ska in bara. Sedan är Svensson så jävla korkad o röstar fram löven till statsminister.
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Precis. Socialdemokraterna begick ju politiskt självmord i göteborg på västlänken. Partiet är ju en spillra.Jerker skrev:Jo, fast det tillsammans med, vad kallas det? Västlänken? gjorde ju att väljarna röstade bort sossarna från makten med hjälp av ett nystartat parti. En riktig valrevolution som få i svensk historia. Så det var definitivt ett politiskt självmord.Snap02 skrev:Politiskt självmord?cosmos skrev:Politiskt självmord för de partier som baxar igenom detta förslag, om man inte gör en bred överenskommelsen med alla partier hur nu det ska gå till. Kan tycka det är tidigt att statskassan redan känner hotet av elbilarna och de minskade skatteintäkterna på fossilt drivmedel. GPS övervakning kommer dom aldrig lyckas med. Skulle ju bli ett Stasi 2.0.
Samma som dom gjorde när dom införd biltullar i Göteborg trots nej i röstningen.
Då gick partierna ihop o genomförde det ändå.
På vilket sätt vart partierna drabbade då?
Dom skiter i vad Svensson tycker pengarna ska in bara. Sedan är Svensson så jävla korkad o röstar fram löven till statsminister.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Och dåvarande partiledaren (gruppledaren) kör sopbil för att försörja sig nu.Fredrik j skrev:Precis. Socialdemokraterna begick ju politiskt självmord i göteborg på västlänken. Partiet är ju en spillra.Jerker skrev:Jo, fast det tillsammans med, vad kallas det? Västlänken? gjorde ju att väljarna röstade bort sossarna från makten med hjälp av ett nystartat parti. En riktig valrevolution som få i svensk historia. Så det var definitivt ett politiskt självmord.Snap02 skrev:Politiskt självmord?cosmos skrev:Politiskt självmord för de partier som baxar igenom detta förslag, om man inte gör en bred överenskommelsen med alla partier hur nu det ska gå till. Kan tycka det är tidigt att statskassan redan känner hotet av elbilarna och de minskade skatteintäkterna på fossilt drivmedel. GPS övervakning kommer dom aldrig lyckas med. Skulle ju bli ett Stasi 2.0.
Samma som dom gjorde när dom införd biltullar i Göteborg trots nej i röstningen.
Då gick partierna ihop o genomförde det ändå.
På vilket sätt vart partierna drabbade då?
Dom skiter i vad Svensson tycker pengarna ska in bara. Sedan är Svensson så jävla korkad o röstar fram löven till statsminister.
Tror inte det ingick i planen när de klubbade igenom västlänken.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Tackar för denellerstrom skrev:GreenMachine skrev:När det kommer till överhetens möjligheter till att driva in skattepengar från folket så är alla medel försvarbara. .. Det är Robin Hood jag vill ha !! ..
Att ta beslut om att automatiskt och i detalj övervaka varje fordon som passerar in/ut genom storstäderna eller att sätta upp tusentals fartkameror, tillåta automatisk skyltavläsning för att kunna bötfälla felparkerare och kräva GPS-loggade körjournaler etc är inga beslut som har någon längre politisk ledtid. Men att däremot sätta upp en kamera för att man inte ska sälja knark och vapen till småungar utanför en skola, ja då går man f-n över gränsen.Dagens bästa! En "tumme upp" räcker inte, skulle vilja ge dig en high five!

Vettiga människor ger inte mer sprit till en person som är alkoholist och bevisligen inte klarar av att hantera alkohol. Motsvarande logik gäller givetvis även när det kommer till skattepengar och politiker.
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Integritet känns tyvärr stendött idag som politisk fråga. Det är bara invandring och brottslighet som diskuteras i media. Det enda man ser som handlar om integritet är när folk klankar ner på "integritetsivrare" som Datainspektionen och ställer "brottslingarnas integritet" mot "din och min rätt att slippa bli utsatta för brott". Jag tror man kan införa nästan vilka övervakningsåtgärder som helst idag så länge man vinklar dem som viktiga i kampen mot organiserad brottslighet.
En obligatorisk GPS-övervakning på alla Sveriges bilar tror jag alltså snarare skulle vara ett politiskt slagträ än ett politiskt självmord.
En obligatorisk GPS-övervakning på alla Sveriges bilar tror jag alltså snarare skulle vara ett politiskt slagträ än ett politiskt självmord.
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Minska trängsel har vi något som heter trängselskatt/vägtullar för att regleraDelta skrev:Håller med. Dessutom påverkas luftkvaliteten i städer så att hälsoskadliga nivåer uppkommer med förhöjda sjuk- och dödstal. Till detta ökade vårdkostnader.Verdi skrev:[JM] skrev:Varför sliter en bil på landsbygden mindre på vägnätet än samma bil i storstan?
På landsbygden har man rimligtvis högre medelhastighet och kör längre. Detta borde medföra att kostanden per personbil och körd meter på landsbygden är större....
Ähh föresten. Glöm frågan. Det är politiker vi har att göra med och då är logiska resonemang helt ovidkommande.
Det är såklart en fördelningspolitisk tanke bakom det. Det och att stadsbor har fler alternativ i form av kommunala färdmedel och cykel/elcykel. Och så vill man säkert minska trängseln i storstäderna...
Jag tycker det är fullkomligt logiskt och sympatiskt.
Bättre luft och lägre buller på landsbygden borde med svenska politikers logik således straffbeskattas eftersom det är få som kan nyttja denna förmån och det är en således en lyxvara.
Tidigare exempel på svenska politikers skattefilosofier.
3-glasfönster som sänker energiförbrukningen = lyxvara som ökade taxeringsvärdet på huset. Man fick bidrag för att sätta in 3-glas sen tog man tillbaka pengarna på taxeringsvärdet...
Undra vad som hade hänt om man straffbeskattat alla som hade 1-glasfönster istället....
Diskmaskin och andra "moderna" hjälpmedel i köket som möjliggjorde för kvinnor att lättare kunna jobba istället för att vara hemmafru = lyx som ökade på taxeringsvärdet.
Hur var det nu med att frigöra kvinnor under förra seklet...
Nu har vi bidrag för solceller och elbilar. Hur lång tid tar det innan dessa anses som lyx? Hur man än vänder sig har man arslet bak och det gäller bara att se till att det svider så lite som möjligt när man blir påsatt av våra kära folkvalda...
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Risken är att de fördröjer den nödvändiga omställningen av transportsektorn och därigenom minskar sannolikheten att vi lyckas avvärja en klimatkollaps. Den här typen av signaler innebär sannolikt att privatpersoner, åkerier och andra blir mer tveksamma att ta kostnaden att övergå till eldrift. Bakgrunden är den felaktiga utgångspunkt som IVL intog: " Utmaningarna är
att förbättra anpassningen av skatterna till trafikens sociala externa kostnader (buller,
olyckor, slitage och luftföroreningar), bibehålla framtida skatteintäkter när
personbilsflottan elektrifieras, samt bidra till minskad trängsel i städerna. "
Fokus borde snarare vara att minska vägtrafikens klimatpåverkan än att rädda skatteintäkterna.
Slitaget på vägarna står i princip uteslutande den tunga trafiken för. En lastbils slitage kan vara 10.000-tals större än en personbils. ( https://www.kagnasvagen.se/dokument/slitage_fakta.pdf) Så följden av dagens beskattning är att alla personbilar sponsrar den tunga lastbilstrafiken. Som förutom alla andra negativa konsekvenser som det innebär också leder till att konkurrensen snedvrids till järnvägstrafikens nackdel. Vilket ytterligare spär på de negativa klimateffekterna. Detta lose-lose upplägg för den svenska befolkningen är något man inte törs beröra.
Jag kan inte befria mig från känslan att IVL:s rapport är skapad utifrån rädslan för ett "Gula Västarna-uppror" och attityderna hos Bensinupproret 3.0 och andra. Det vore bättre om politikerna gjorde de politiska övervägandena och forskarna sökte ny kunskap kan man tycka. Att kompensera landsbygden får man hitta andra metoder för.
Varför inte tex ge skatteåterbäring med 10 kr för varje körd mil på landsbygden för dem som är skrivna där om de kör en elbil, kan jag komma på spontant. Finns säkert tusen sätt. Men att med skattemedel sponsra att de driver på klimatförändringarna är milt uttryckt ingen vidare bra idé.
att förbättra anpassningen av skatterna till trafikens sociala externa kostnader (buller,
olyckor, slitage och luftföroreningar), bibehålla framtida skatteintäkter när
personbilsflottan elektrifieras, samt bidra till minskad trängsel i städerna. "
Fokus borde snarare vara att minska vägtrafikens klimatpåverkan än att rädda skatteintäkterna.
Slitaget på vägarna står i princip uteslutande den tunga trafiken för. En lastbils slitage kan vara 10.000-tals större än en personbils. ( https://www.kagnasvagen.se/dokument/slitage_fakta.pdf) Så följden av dagens beskattning är att alla personbilar sponsrar den tunga lastbilstrafiken. Som förutom alla andra negativa konsekvenser som det innebär också leder till att konkurrensen snedvrids till järnvägstrafikens nackdel. Vilket ytterligare spär på de negativa klimateffekterna. Detta lose-lose upplägg för den svenska befolkningen är något man inte törs beröra.
Jag kan inte befria mig från känslan att IVL:s rapport är skapad utifrån rädslan för ett "Gula Västarna-uppror" och attityderna hos Bensinupproret 3.0 och andra. Det vore bättre om politikerna gjorde de politiska övervägandena och forskarna sökte ny kunskap kan man tycka. Att kompensera landsbygden får man hitta andra metoder för.
Varför inte tex ge skatteåterbäring med 10 kr för varje körd mil på landsbygden för dem som är skrivna där om de kör en elbil, kan jag komma på spontant. Finns säkert tusen sätt. Men att med skattemedel sponsra att de driver på klimatförändringarna är milt uttryckt ingen vidare bra idé.
.
Model S P85+ Juni 2014
Model S P85+ Juni 2014
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Vad du än väljer så blir det fel...
Nu vill moderaterna avskaffa bonus-malus:
https://www.di.se/bil/moderaterna-vill- ... lt-tokigt/
”Det finns rapportskrivningar om att systemet framför allt gynnar höginkomsttagare i städerna, som i vissa fall haft råd att köpa de här bilarna utan det här stödet, vilket också ger en märklig och skev fördelningspolitisk effekt”
Nu vill moderaterna avskaffa bonus-malus:
https://www.di.se/bil/moderaterna-vill- ... lt-tokigt/
”Det finns rapportskrivningar om att systemet framför allt gynnar höginkomsttagare i städerna, som i vissa fall haft råd att köpa de här bilarna utan det här stödet, vilket också ger en märklig och skev fördelningspolitisk effekt”
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Magre skrev:Vad du än väljer så blir det fel...
Nu vill moderaterna avskaffa bonus-malus:
https://www.di.se/bil/moderaterna-vill- ... lt-tokigt/
”Det finns rapportskrivningar om att systemet framför allt gynnar höginkomsttagare i städerna, som i vissa fall haft råd att köpa de här bilarna utan det här stödet, vilket också ger en märklig och skev fördelningspolitisk effekt”
Känns som om Moderaterna blir mer och mer populistiska. De har väl aldrig haft såna tvivel när det t ex gäller ROT och RUT-avdrag som också ger en "skev fördelningspolitisk effekt"? Eller ränteavdragen på bostadslånen som också gynnar folk med ekonomi nog att kunna köpa ett boende.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Bland det sjukaste jag hört,Magre skrev:Vad du än väljer så blir det fel...
Nu vill moderaterna avskaffa bonus-malus:
https://www.di.se/bil/moderaterna-vill- ... lt-tokigt/
”Det finns rapportskrivningar om att systemet framför allt gynnar höginkomsttagare i städerna, som i vissa fall haft råd att köpa de här bilarna utan det här stödet, vilket också ger en märklig och skev fördelningspolitisk effekt”
ALLA får bonusen OAVSETT inkomst och bostadsort, så länge bilen kostar minst 240 tusen (max 25%).
Däremot slår den Svenska avundsjukan mot att "rika" kan köpa dyra bilar och få bonus, vilket är en helt annan sak.
Faktum är att bonusen möjligen gynnar "övriga" mer när dom köper dom billigare bilarna, procentuellt blir det ju så liksom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Skulle jag utveckla en miljöbonus med fokus på just miljö så kanske jag heller inte skulle ge någonting till typ >1.000.000 kr bilar.Bjelke skrev:Bland det sjukaste jag hört,Magre skrev:Vad du än väljer så blir det fel...
Nu vill moderaterna avskaffa bonus-malus:
https://www.di.se/bil/moderaterna-vill- ... lt-tokigt/
”Det finns rapportskrivningar om att systemet framför allt gynnar höginkomsttagare i städerna, som i vissa fall haft råd att köpa de här bilarna utan det här stödet, vilket också ger en märklig och skev fördelningspolitisk effekt”
ALLA får bonusen OAVSETT inkomst och bostadsort, så länge bilen kostar minst 240 tusen (max 25%).
Däremot slår den Svenska avundsjukan mot att "rika" kan köpa dyra bilar och få bonus, vilket är en helt annan sak.
Faktum är att bonusen möjligen gynnar "övriga" mer när dom köper dom billigare bilarna, procentuellt blir det ju så liksom...
Fick man istället ut 3-4 mindre elbilar för samma pengar så skulle jag fokusera pengarna dit istället. Mest 'bang for buck' så att säga.
Lite oväntat att det kommer från moderaterna dock.
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Resonemanget utgår ju från att alla kan investera i nya fönster om man får ett business case att gå ihop.[JM] skrev:Tidigare exempel på svenska politikers skattefilosofier.
3-glasfönster som sänker energiförbrukningen = lyxvara som ökade taxeringsvärdet på huset. Man fick bidrag för att sätta in 3-glas sen tog man tillbaka pengarna på taxeringsvärdet...
Undra vad som hade hänt om man straffbeskattat alla som hade 1-glasfönster istället....
Lite typiskt vår tidålder där pengar är billigt och man kan alltid låna om man kännar på det i längden.
Om man har 1-glasfönster och inte har pengar till 3-glasfönster ska man betala skatt istället för att spara till nya fönster.
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Dyra bilar ger mer i moms. Inget fel att man ger bonus till alla elbilar.Magre skrev:Skulle jag utveckla en miljöbonus med fokus på just miljö så kanske jag heller inte skulle ge någonting till typ >1.000.000 kr bilar.Bjelke skrev:Bland det sjukaste jag hört,Magre skrev:Vad du än väljer så blir det fel...
Nu vill moderaterna avskaffa bonus-malus:
https://www.di.se/bil/moderaterna-vill- ... lt-tokigt/
”Det finns rapportskrivningar om att systemet framför allt gynnar höginkomsttagare i städerna, som i vissa fall haft råd att köpa de här bilarna utan det här stödet, vilket också ger en märklig och skev fördelningspolitisk effekt”
ALLA får bonusen OAVSETT inkomst och bostadsort, så länge bilen kostar minst 240 tusen (max 25%).
Däremot slår den Svenska avundsjukan mot att "rika" kan köpa dyra bilar och få bonus, vilket är en helt annan sak.
Faktum är att bonusen möjligen gynnar "övriga" mer när dom köper dom billigare bilarna, procentuellt blir det ju så liksom...
Fick man istället ut 3-4 mindre elbilar för samma pengar så skulle jag fokusera pengarna dit istället. Mest 'bang for buck' så att säga.
Lite oväntat att det kommer från moderaterna dock.
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Jag saknar Reinfeldt och det riktiga arbetarpartiet. Moderaterna är på väg ner i avloppet på andra sidan om SD typ.