Servicehelvetet

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 949
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Servicehelvetet

Inlägg av Jojo »

Snap02 skrev:
...skulle jag antingen ringa eller åka ut o prata med verkstadschefen.
Det är ju en av de sakerna som inte ens är möjligt! (Om man inte vill använda olovliga metoder som t ex vapenhot.) Att åka dit på måfå är inte ett vettigt alternativ om man inte råkar bo i närheten.
Användarvisningsbild
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Servicehelvetet

Inlägg av JoeMad »

Vad som vore bra är väl om Tesla Själva kunde Pudla lite och förklara en åtgärdsplan.
Med en sådan slipper man alla spekulationer och kanske kan våga köpa en M3 med vetskapen att det kommer bli bättre.
Som det är idag känns det minst sagt osäkert.

Som det ser ut nu kommer jag nog inte beställa en M3. :cry:
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Servicehelvetet

Inlägg av Snap02 »

Du fick en tid som var knappt en månads väntetid det är standard inom vag gruppen. Vad förväntar du dig? En vecka på ett fel som inte påverkar bilens körning?
Vem har konstaterat att det ska vara något fel på någon sensor som gör att appen inte funkar ? För mig låter det som mer fel på din telefon. Min äldre iPhone behöver allt från 10 sekunder till en minut för att hitta min bil. Polaren som har en ny iPhone kopplat direkt typ varje gång.

Så hur snabbt anser du att du ska få service på ett fel som inte påverkar körningen? Har du slitit upp dörrarna? Har knappt varit minus grader denna vinter, var bor du?
Sedan tagga ner med din dåliga attityd där du slänger ur dig oförskämdheter hela tiden.
Kanske därför du inte får snabb service för du kan inte vara civiliserad.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Servicehelvetet

Inlägg av Snap02 »

JoeMad skrev:
Vad som vore bra är väl om Tesla Själva kunde Pudla lite och förklara en åtgärdsplan.
Med en sådan slipper man alla spekulationer och kanske kan våga köpa en M3 med vetskapen att det kommer bli bättre.
Som det är idag känns det minst sagt osäkert.

Som det ser ut nu kommer jag nog inte beställa en M3. :cry:

Om du förväntar dig service tid på en vecka så ska du nog inte köpa tesla.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Servicehelvetet

Inlägg av Snap02 »

När jag skulle köpa min bil från Vw så visste jag att ryktet om långa väntetider med service o frågade säljaren om det. Han sa att det blivit mycket bättre o lovade mig även en gratis lånebil vid service.

Sedan när lampan tänds för uppkommande service o det var 200 mil innan den går över tiden. Ringer direkt men det finns inga tider förrens efter 6 veckor o då skulle jag kört minst 150 mil över.
Risken då är att garantin stryks viket hänt många, bara googla.
Så vad gör man? Ringer andra Vw verkstäder o hittar en tidigare tid men får stå för lånebil själv.
Om jag kommer ihåg rätt så bor inte mati i Stockholm kanske därför han fick snabbare tid. Jag har polare som har Audi o dom får inte service tid på två veckor i Stockholm. Jag fick det aldrig med Vw, o med BMW var det samma sak. Min BMW valde jag att serva i Uppsala hos novation.
Billigare samt snabbare tider o fri lånebil
i Uppsala.
Om det inte är akut service så accepterar jag en månads väntetid brukar kunna vara det hos dom flesta märkena. Har du fått någon tid ännu? Funkar det fortfarande inte med appen?
Tur att vintern i Stockholm vart den mildaste på lång tid.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Servicehelvetet

Inlägg av Fredrik j »

Jag upplever volvos system med personlig tekniker som bra. Bilen berättar när det är dags för service och man bara trycker på skärmen och en förfrågan skickas ut. Sen svarar verkstan via mail med ett förslag på tid. Dom vet min mätarställning och när jag servade senast. Har funkat dom två gånger jag har servat hittills.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2039
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Servicehelvetet

Inlägg av BrooklynS »

Jag måste säga att jag har haft magiskt bra servicekontakt. Efter ärende/fråga i appen tar en verkstad kontakt med mig och reder ut/fixar på distans (mjukvarurelaterat). Nu har jag bokat i Tromsø som är nrämast mig, det har då funnits tider nästa vardag.

Jag kan förstå att det är annat i Stockholm med tanke på alla M3 som sålts där och fortfarande få serviceställen men det kommer ju självklart att bli bättre för varje servicecenter som öppnar.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Servicehelvetet

Inlägg av GiGurra »

Slogs i 2.5 år med diverse fel på min bil. 2016 CPO-model S jag köpte 2017.
För 2v sedan gav jag upp (vattenläckage, delar som ramlar av, skrammel, backkamera som inte funkar, högtalare som lägger av, felbokade och avbokade service-ärenden, spontant illaluktande, och senaste gången 6 månaders väntetid på service).

Efter senaste reparationen (som dom faktiskt för första gången verkar ha utfört allt beställt jobb i) körde jag direkt till en handlare och sålde bilen.
1v senare hittade jag en Kia-handlare som hade fått en avbokning på Kia E-niro (supertur???).

Efter några dagar är slutsatsen:
* Hittills funkar allt ;)
* Körningen i Kian är förstås mkt tråkigare än en model S, och mer högljudd
Men det finns folk på plats man kan prata med, kan ringa, kan boka service hos... Kan räkna med att kunna ta sig till jobbet och inte behöva lägga tiotals timmar på att bråka med Tesla..

Bara att hoppas att det håller i sig och inte blir ett nytt kaos :).
I början var man ju jättepositiv även till teslan... men dom skjuter verkligen sig själva i foten genom att ha denna obefintliga service och låga byggkvalitet. Jag hoppas innerligt att det blir bättre, för det är ju en klart roligare och mer kompetent bil att äga när den väl funkar som den ska... Så kanske om 2-3 år igen om Tesla fixat service-kaoset, att det kan bli en model Y eller något
Användarvisningsbild
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Servicehelvetet

Inlägg av JoeMad »

Snap02 skrev:
JoeMad skrev:
Vad som vore bra är väl om Tesla Själva kunde Pudla lite och förklara en åtgärdsplan.
Med en sådan slipper man alla spekulationer och kanske kan våga köpa en M3 med vetskapen att det kommer bli bättre.
Som det är idag känns det minst sagt osäkert.

Som det ser ut nu kommer jag nog inte beställa en M3. :cry:

Om du förväntar dig service tid på en vecka så ska du nog inte köpa tesla.

Har varit VW ägare så jag minns servicehelvetet som de hade för några år sedan.
Något som lever kvar hos Olofsson fortfarande. Det är väl fortfarande 2 månaders kö till skadebesiktningen hos dem?
Har Audi i dag och den är verkligen inte felfri, men servicen kan man inte klaga på (annat än kostnaden)

Det som oroar är nog att förhållandevis enkla fel verkar ta tid hos Tesla.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Servicehelvetet

Inlägg av mati »

GiGurra skrev:
I början var man ju jättepositiv även till teslan... men dom skjuter verkligen sig själva i foten genom att ha denna obefintliga service och låga byggkvalitet. Jag hoppas innerligt att det blir bättre, för det är ju en klart roligare och mer kompetent bil att äga när den väl funkar som den ska... Så kanske om 2-3 år igen om Tesla fixat service-kaoset, att det kan bli en model Y eller något
Samma här. Jag är inte främmande för en Tesla någon gång i framtiden igen, förutsatt naturligtvis att min ekonomi tillåter det. Men då måste de ha fått ordning på servicekaoset och kvalitén på bilarna. Min e-tron är långt ifrån felfri, och det förväntar jag mig egentligen inte heller, det är ju ändå en ny produkt som är ganska komplicerad. Men om nu bilen krånglar så vill jag ju ha det åtgärdat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Servicehelvetet

Inlägg av JoeMad »

mati skrev:
GiGurra skrev:
I början var man ju jättepositiv även till teslan... men dom skjuter verkligen sig själva i foten genom att ha denna obefintliga service och låga byggkvalitet. Jag hoppas innerligt att det blir bättre, för det är ju en klart roligare och mer kompetent bil att äga när den väl funkar som den ska... Så kanske om 2-3 år igen om Tesla fixat service-kaoset, att det kan bli en model Y eller något
Samma här. Jag är inte främmande för en Tesla någon gång i framtiden igen, förutsatt naturligtvis att min ekonomi tillåter det. Men då måste de ha fått ordning på servicekaoset och kvalitén på bilarna. Min e-tron är långt ifrån felfri, och det förväntar jag mig egentligen inte heller, det är ju ändå en ny produkt som är ganska komplicerad. Men om nu bilen krånglar så vill jag ju ha det åtgärdat.

Håller med. Om man dessutom har bilen som arbetsredskap så kan det ju blir ganska kostsamt om inte servicen funkar.
Småfel har alla bilar. Min Audi har haft flera olika fel som åtgärdats på garantin.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 949
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Servicehelvetet

Inlägg av Jojo »

JoeMad skrev:
[quote="mati Om man dessutom har bilen som arbetsredskap så kan det ju blir ganska kostsamt om inte servicen funkar.
Det är precis vart många av oss befinner sig just nu. Själv tillbringade jag halva förmiddagen i telefon för att ordna ytterligare ett servicebesök då den senaste upplagan var helt meningslöst :evil: :evil: :evil:
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Servicehelvetet

Inlägg av GiGurra »

Jojo skrev:
JoeMad skrev:
[quote="mati Om man dessutom har bilen som arbetsredskap så kan det ju blir ganska kostsamt om inte servicen funkar.
Det är precis vart många av oss befinner sig just nu. Själv tillbringade jag halva förmiddagen i telefon för att ordna ytterligare ett servicebesök då den senaste upplagan var helt meningslöst :evil: :evil: :evil:
Japp. Jag uppskattar att jag förlorat ca 100.000 kr, inte pga att jag betalat mkt för service, utan förlorad arbetstid.
"Hej tesla, kan jag snälla snälla få BETALA för att ni ska fixa följande...?"
- "Svar nej!" :P
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare
Inlägg: 908
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Servicehelvetet

Inlägg av juristen »

Börjar bli duktigt less själv här. Har försökt i 14 dagar att få Tesla att skicka delar som behövs inför ombesiktning. Har pratat och mailat med samma snubbe flera gånger. Nu är det två gånger som han inte hört av sig när han sagt och tiden bara går. Sist så skyllde han på att telefonen gått sönder, men lovade höra av sig direkt efter lunch. Det var före helgen. Snart har jag väl körförbud.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Servicehelvetet

Inlägg av lator »

juristen skrev:
Börjar bli duktigt less själv här. Har försökt i 14 dagar att få Tesla att skicka delar som behövs inför ombesiktning. Har pratat och mailat med samma snubbe flera gånger. Nu är det två gånger som han inte hört av sig när han sagt och tiden bara går. Sist så skyllde han på att telefonen gått sönder, men lovade höra av sig direkt efter lunch. Det var före helgen. Snart har jag väl körförbud.
Vad behöver du?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
JanE
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 dec 2015 09:36

Re: Servicehelvetet

Inlägg av JanE »

Jag förstår mångas frustration! Jag accepterar dock inte heller fel på en bil som kostar 1,4 milj. Jag har varit Tesla ägare sedan 2015 och har sett försämringen kring service ärenden hos Tesla generellt. Är inne på min tredje Tesla och kan idag glädjande konstatera att det sker förbättringar igen. Idag kan man ringa till dom, vilket man inte kunde för bara några månader sedan. Tesla har också öppnat nya service center vilket är positivt.

Att acceptera fel på dyra bilar anser jag vara fel. Det är väl klart att dom ska reparera felen! Alla har dock olika perspektiv vilket man får acceptera. Vissa är perfektionister (som jag) och andra tycker bara det är en bil som ska brukas (min fru). Jag skulle aldrig acceptera sprucket glastak, trasiga strålkastare eller att värmaren i bilen inte fungerar, men det skulle min fru göra så länge hon kan använda bilen. Med det sagt tycker jag att många av er som skrivit på denna tråd bör tänka till innan ni skriver. På något sätt vill vi väl samma sak, att Tesla ska behandla kunder med respekt och att vi ska få så bra hjälp som möjligt när något är fel med våra bilar.
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Servicehelvetet

Inlägg av default »

JanE skrev:
Tesla har också öppnat nya service center vilket är positivt
Bra inlägg men har de verkligen öppnat några nya? Jag vet att de lagt upp planerade SC på hemsidan men inget mer?
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Servicehelvetet

Inlägg av GiGurra »

default skrev:
JanE skrev:
Tesla har också öppnat nya service center vilket är positivt
Bra inlägg men har de verkligen öppnat några nya? Jag vet att de lagt upp planerade SC på hemsidan men inget mer?
Joda dom har öppnat minst ett. Förr fanns 1 vid Stockholm. Nu finns 2.

MEN: Jag pratade med personalen på gamla servicecentret och tyvärr säger dom att det inte har hjälpt med belastningen (bilhandlaren jag sålde bilen till var av samma uppfattning).
F.ö. så har många ur deras personal i Upplands väsby sagt upp sig (åtminstone enligt vad jag fått höra från Werksta/Teslas godkända body shop).

Det jag tror behövs är juridisk push-back, så att Tesla sätter till riktigt med resurser. Vi skulle behöva en 3dubbling av resurser och personal skulle jag säga. Som jag hört det så är situtationen i t.ex. Norge bättre, och det blev det först efter att Tesla åkte på stämningar? (rykten).

Vi som varit vid Upplands Väsby SC vet att Tesla har rejält med tillfällig personal på plats. Många anställda från andra delar av Tesla från andra delar av Europa, så dom försöker täcka upp. Med lite tur inser dom att det dessutom behövs en hel del ny permanent personal också (och fler service center). Risken är väl bara att det tar lång tid innan klagomålen från lilla Sverige hörsammas.
JanE
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 dec 2015 09:36

Re: Servicehelvetet

Inlägg av JanE »

default skrev:
JanE skrev:
Tesla har också öppnat nya service center vilket är positivt
Bra inlägg men har de verkligen öppnat några nya? Jag vet att de lagt upp planerade SC på hemsidan men inget mer?
Jag hade Segeltorp i åtanke och personalen där gör verkligen sitt yttersta att avlasta dom andra. Inser att detta hjälper till i Stockholmsområdet men kanske inte i övriga Sverige. Möjligheten att ringa och tala med servicecenter återinfördes i samband med att dom öppnade i Segeltorp. Eftersom jag haft kontakt med vissa individer på Tesla sedan 2015 har jag fått information om att trycket är enormt och att dom beskriver en situation där dom sliter häcken av sig. Det är ingen ursäkt till missnöjda kunder men jag misstänker dom jobbar under ganska tuffa förhållanden. Något som Tesla måste ta itu med inom snar framtid. Jag är positiv och tror att detta unga företag kommer att rätta till de barnsjukdomar som många upplever idag.
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Servicehelvetet

Inlägg av default »

JanE skrev:
default skrev:
JanE skrev:
Tesla har också öppnat nya service center vilket är positivt
Bra inlägg men har de verkligen öppnat några nya? Jag vet att de lagt upp planerade SC på hemsidan men inget mer?
Jag hade Segeltorp i åtanke och personalen där gör verkligen sitt yttersta att avlasta dom andra. Inser att detta hjälper till i Stockholmsområdet men kanske inte i övriga Sverige. Möjligheten att ringa och tala med servicecenter återinfördes i samband med att dom öppnade i Segeltorp. Eftersom jag haft kontakt med vissa individer på Tesla sedan 2015 har jag fått information om att trycket är enormt och att dom beskriver en situation där dom sliter häcken av sig. Det är ingen ursäkt till missnöjda kunder men jag misstänker dom jobbar under ganska tuffa förhållanden. Något som Tesla måste ta itu med inom snar framtid. Jag är positiv och tror att detta unga företag kommer att rätta till de barnsjukdomar som många upplever idag.
Aha tänkte inte på Segeltorp utan Umeå samt Linköping som står med på hemsidan sedan ett halvår tillbaka. Dessa två verkar närmast avblåsta
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19945
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Servicehelvetet

Inlägg av Bjelke »

GiGurra skrev:
Jojo skrev:
JoeMad skrev:
[quote="mati Om man dessutom har bilen som arbetsredskap så kan det ju blir ganska kostsamt om inte servicen funkar.
Det är precis vart många av oss befinner sig just nu. Själv tillbringade jag halva förmiddagen i telefon för att ordna ytterligare ett servicebesök då den senaste upplagan var helt meningslöst :evil: :evil: :evil:
Japp. Jag uppskattar att jag förlorat ca 100.000 kr, inte pga att jag betalat mkt för service, utan förlorad arbetstid.
"Hej tesla, kan jag snälla snälla få BETALA för att ni ska fixa följande...?"
- "Svar nej!" :P
Jag slutade att räkna ungefär vid samma summa förlorade intäkter (och hotell-kostnader), det var för ett par år sedan, men efter det har det inte varit lika jobbigt i just mitt fall dock :)
Bil nummer två som jag köpte hösten 2018 har tex varit helt utan fel förutom att LED-listen på båda framlyktor gav upp, och såklart den gula randen runt skärmen (som ff inte är fixat), men
en bil som känns prefekt byggd byter man inte bort i första taget iaf :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Servicehelvetet

Inlägg av mati »

Det där med reservdelarna kanske blir mindre problematiskt när Tesla öppnar sin tyska fabrik. Då måste det ju finnas delar på närmare håll.

Jag skrev för några dagar sedan att laddluckan på min e-tron hade slutat fungera. Efter två dagar har den dock börjat fungera igen och allt är som förr. Det känns som att det är mjukvarurelaterat. Jag meddelade verkstaden igår att de kunde avboka min tid, och då kom verkstadskillen med en stor papplåda som innehöll en ny laddlucka, komplett med motor och allt. Den hade de tagit hem "bara ifall" och den fanns alltså på lager. Trots att det är en ganska udda pryl som kanske inte behöver bytas sådär vansinnigt ofta. Det är nånting de etablerade tillverkarna verkligen är duktiga på och som Tesla inte klarar av riktigt än.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2688
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Servicehelvetet

Inlägg av frippe »

JanE skrev:
Jag förstår mångas frustration! Jag accepterar dock inte heller fel på en bil som kostar 1,4 milj. Jag har varit Tesla ägare sedan 2015 och har sett försämringen kring service ärenden hos Tesla generellt. Är inne på min tredje Tesla och kan idag glädjande konstatera att det sker förbättringar igen. Idag kan man ringa till dom, vilket man inte kunde för bara några månader sedan. Tesla har också öppnat nya service center vilket är positivt.

Att acceptera fel på dyra bilar anser jag vara fel. Det är väl klart att dom ska reparera felen! Alla har dock olika perspektiv vilket man får acceptera. Vissa är perfektionister (som jag) och andra tycker bara det är en bil som ska brukas (min fru). Jag skulle aldrig acceptera sprucket glastak, trasiga strålkastare eller att värmaren i bilen inte fungerar, men det skulle min fru göra så länge hon kan använda bilen. Med det sagt tycker jag att många av er som skrivit på denna tråd bör tänka till innan ni skriver. På något sätt vill vi väl samma sak, att Tesla ska behandla kunder med respekt och att vi ska få så bra hjälp som möjligt när något är fel med våra bilar.
Fast nu är du väl inne på ett tokigt resonemang. Jag har inte hört någon i tråden som inte tyckt att man ska få åtgärdat direkta felaktigheter.
Att ha en sprucken ruta, trasigt glas till strålkastare eller en värmare som inte funkar, det är väl självklart saker som ska funka och bytas. Sedan är det inte direkt akut att byta en sprucken ruta, inte heller en sprucken framlampa om den fungerar fullt ut och det inte riskerar att dra med sig andra fel. Och att inte fixa ett värmepaket, när det är runt nollan är väl rent ut sagt dumt.

Dock kanske det inte är 100% nödvändigt att springa på SC för rena kosmetiska saker, ett veck på skinnklädseln, eller en lite feljusterad list eller vad det nu kan vara. Sådant kan lätt vänta till någon annan tid än att direkt snabbt få det åtgärdat bara för att jag är perfektionist.

Sedan tycker jag att det självklart ska åtgärdas för en så pass dyr bil, men det är inte direkt akut eller ens bråttom.

Min egen lilla privatspaning får mig att se att väldigt många, springer på SC för rena skitsaker (enligt mig), saker som lätt kan vänta på en tid och kanske samlas ihop för ett längre servicebesök vid senare tillfälle. Lite har nog Tesla själva byggt upp denna kultur genom sin otroligt braiga service förr i tiden.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 922
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Servicehelvetet

Inlägg av Delta »

Jag tror rent faktiskt att Tesla uppskattar att slippa kunder som stressar organisationen med petitesser.

Hade själv ett veck i förarstolens skinn(ventilerat) som jag anmärkte på när jag hämtade ut bilen våren 2017. Det tog 4 månader att få en ny stol och när jag hämtade ut bilen efter stolsbytet var det ett exakt likadant veck i den nya stolen!
Jag hade tatt ledigt från jobbet och använt en dag till att få "felet" fixat. Till vilken nytta? Det hade säkert kostat Teslas organisation minst 5000$, och jag hade själv förlorat 5000 kr på en dags spilld tid. I stället för att gå i taket och stressa personalen med gnäll, så insåg jag att det är bättre att behålla vecket i skinnet och vara nöjd med min underbara bil.

Men när man kommer till Mercedes återförsäljaren ser man lika dyra mercor med perfekta skinnstolar. Samma pris som min Tesla. Vilken bil tror Ni jag väljer? Tesla såklart!! :D :D :D

För er som väljer annorlunda finns(än så länge) massor med alternativ. BMW, Mercedes, Audi, Jaguar, Aston Martin, Bentley, Rolls........................... Än så länge.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Servicehelvetet

Inlägg av mati »

Stolarna är ett bra exempel. I min Model S såg skinnstolarna rent sagt förjävliga ut efter bara några få månader, eller veckor skulle jag nästan vilja påstå. De var rynkiga och veckiga och såg ut som i en gammal bil. Visst är det kosmetiskt, men jag har haft bilar med skinnstolar tidigare och de har aldrig sett ut så. Inte ens efter flera år. Och det var förhållandevis billiga bilar. Det är klart att man vill ha det åtgärdat, om än kanske inte på studs.
Tesla tyckte då att det var normalt slitage (äh va?), men de gjorde ändå nånting med en ångmaskin som skulle släta ut skinnet lite. Jag såg ingen som helst skillnad efter denna behandling, Tesla tyckte det hade blivit bra. Jag valde sedan att låta det vara, det var inte värt att bråka om, men tråkigt är det ju ändå. Och visst spelar bilens pris in i det sammanhanget. Den ska ju vara lite finare liksom, det yttre måste ju ändå återspegla priset på något sätt. Det ska ju inte vara sämre än hos betydligt billigare bilar. Det tycker jag i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar