Som sagts tidigare allt detta slipper du med Tesla så varför välja något annat? De andra tillverkarna har tvär gjort bort sig. Ja, några kommer envisas med att fortsätta med sitt gamla mörke men kommer snart märka att de blir skinnade och det gillar inte folk i längden.
Alla har inte råd med en Tesla. Alla vill inte ha en Tesla heller. Och jag tror inte att Tesla kan försörja hela världen med elbilar. Det krävs fler tillverkare som bygger bilar i alla prisklasser.
Mångfald är bra, enfald och monopol är sällan bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Som sagts tidigare allt detta slipper du med Tesla så varför välja något annat? De andra tillverkarna har tvär gjort bort sig. Ja, några kommer envisas med att fortsätta med sitt gamla mörke men kommer snart märka att de blir skinnade och det gillar inte folk i längden.
Alla har inte råd med en Tesla. Alla vill inte ha en Tesla heller. Och jag tror inte att Tesla kan försörja hela världen med elbilar. Det krävs fler tillverkare som bygger bilar i alla prisklasser.
Mångfald är bra, enfald och monopol är sällan bra.
Nästan alla som har råd med alternativen idag har det.
Som sagts tidigare allt detta slipper du med Tesla så varför välja något annat? De andra tillverkarna har tvär gjort bort sig. Ja, några kommer envisas med att fortsätta med sitt gamla mörke men kommer snart märka att de blir skinnade och det gillar inte folk i längden.
Alla har inte råd med en Tesla. Alla vill inte ha en Tesla heller. Och jag tror inte att Tesla kan försörja hela världen med elbilar. Det krävs fler tillverkare som bygger bilar i alla prisklasser.
Mångfald är bra, enfald och monopol är sällan bra.
Håller med. Elbilens genomslag hänger på att det finns alternativ och priset är inte allt.
Amerikanskt, koreanskt eller SUV. Det är ju vad som finns än så länge. Många kunder skjuter upp sitt bilbyte eller sätter sig i något man egentligen inte vill ha.
Som sagts tidigare allt detta slipper du med Tesla så varför välja något annat? De andra tillverkarna har tvär gjort bort sig. Ja, några kommer envisas med att fortsätta med sitt gamla mörke men kommer snart märka att de blir skinnade och det gillar inte folk i längden.
Alla har inte råd med en Tesla. Alla vill inte ha en Tesla heller. Och jag tror inte att Tesla kan försörja hela världen med elbilar. Det krävs fler tillverkare som bygger bilar i alla prisklasser.
Mångfald är bra, enfald och monopol är sällan bra.
Nästan alla som har råd med alternativen idag har det.
Råd och råd, bilen ska ha prisparietet med en bensinare. Dvs ca 100-160 kkr mer får elbilen kosta. Sen har inte Tesla bilar i alla klasser, M3 är en låg sportbil, model S stor sedan, model X jättedyr suv. Sen är de för dyra också. Möjligen model 3 SR+, men det är fel modell för mig. Såg Björn Nyland köra E tron 50 på vintern i 90 km/h. Han kom 26 mil sen måste han ladda. Suck. En sån bekväm bil vill du ligga i 120 km/h med, funkar iof om du tar rast efter 1 Tim och 45 min och laddar då du kommit ca 20 mil. Model Y hade varit perfekt med 4WD, men den är på tok för dyr för 750 000 kr. Ca 500 000 kan de få med stort batteri. Ubercool
Som sagts tidigare allt detta slipper du med Tesla så varför välja något annat? De andra tillverkarna har tvär gjort bort sig. Ja, några kommer envisas med att fortsätta med sitt gamla mörke men kommer snart märka att de blir skinnade och det gillar inte folk i längden.
Alla har inte råd med en Tesla. Alla vill inte ha en Tesla heller. Och jag tror inte att Tesla kan försörja hela världen med elbilar. Det krävs fler tillverkare som bygger bilar i alla prisklasser.
Mångfald är bra, enfald och monopol är sällan bra.
Nästan alla som har råd med alternativen idag har det.
Råd och råd, bilen ska ha prisparietet med en bensinare. Dvs ca 100-160 kkr mer får elbilen kosta. Sen har inte Tesla bilar i alla klasser, M3 är en låg sportbil, model S stor sedan, model X jättedyr suv. Sen är de för dyra också. Möjligen model 3 SR+, men det är fel modell för mig. Såg Björn Nyland köra E tron 50 på vintern i 90 km/h. Han kom 26 mil sen måste han ladda. Suck. En sån bekväm bil vill du ligga i 120 km/h med, funkar iof om du tar rast efter 1 Tim och 45 min och laddar då du kommit ca 20 mil. Model Y hade varit perfekt med 4WD, men den är på tok för dyr för 750 000 kr. Ca 500 000 kan de få med stort batteri. Ubercool
Livet handlar om att kompromissa. Inget är perfekt.
Håller med. Elbilens genomslag hänger på att det finns alternativ och priset är inte allt.
Amerikanskt, koreanskt eller SUV. Det är ju vad som finns än så länge. Många kunder skjuter upp sitt bilbyte eller sätter sig i något man egentligen inte vill ha.
Precis så är det för dagens elbilar. Jag har kompromissat mig genom elbilslivet sedan jag köpte min första Tesla. Alldeles (!!!!) för dyr, för stor, ingen dragkrok. Egentligen är det en biltyp som inte passar mig alls, det var bara eldriften jag ville ha, och Model S var den vettigaste bilen som fanns. Min nuvarande E-tron är fortfarande på tok för dyr, fortfarande för stor, men åtminstone så fick den en krok till sist. Men den är lågt ifrån den bil jag egentligen vill ha: En eldriven kombi i Golf-klassen med dragkrok som går att äga utan att göra alltför stora ekonomiska uppoffringar. Ganska enkla krav tycker jag.
Men tyvärr måste man idag välja SUV om man vill komma något så när en kombi. Det är kanske den minst jobbiga kompromissen som jag kan leva med.
Prismässigt hoppas jag fortfarande lite på Skodas el suvvo eller vad den nu kommer heta. Det måste ju släppa nån gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag har passerat Ionity i Örebro några ggr idag. Har inte sett nån bil stå där och ladda. När jag åkte dit och laddade så stod det oftast en eller två bilar tillsammans med mig. Det var e-tron, I-pace och e-Niro, inte bara Tesla. Och nu inga.
Enligt Ionity sätt att lösa detta blir det till att höja priserna
ännu mer för att kompensera för dessa kundavhopp eller............
kanske börja fundera i lite andra banor?
Enligt Ionity sätt att lösa detta blir det till att höja priserna
ännu mer för att kompensera för dessa kundavhopp eller............
kanske börja fundera i lite andra banor?
Frågan är om de ens bryr sig om Sverige..
Folk måste lära sig att förstå hur små vi är i Europa tex.
Så det tapp de får i Sverige kanske de inte ens känner av. Norge kanske blir jobbigare för dem. Vet ej hur många laddstolpar de har i resp land.
Men ta tex Nederländerna så sålde tesla 11000 model 3 i dec men i Sverige sålde de 602 model 3.
Då kanske man förstår att Sverige är nog inte sån prio marknad för ionity.
Men ta tex Nederländerna så sålde tesla 11000 model 3 i dec men i Sverige sålde de 602 model 3.
Då kanske man förstår att Sverige är nog inte sån prio marknad för ionity.
Ionity bryr väl sig inte om Model 3 oavsett var dom är sålda?
Dom vill ju uppenbarligen inte att någon Tesla skall ladda hos dom.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Men ta tex Nederländerna så sålde tesla 11000 model 3 i dec men i Sverige sålde de 602 model 3.
Då kanske man förstår att Sverige är nog inte sån prio marknad för ionity.
Ionity bryr väl sig inte om Model 3 oavsett var dom är sålda?
Dom vill ju uppenbarligen inte att någon Tesla skall ladda hos dom.
Menar du att det är billigare i resten av Europa? Tesla ligger ju ungefär på samma nivå i Tyskland och Frankrike men Ionity ligger väl fortfarande på 8-9 kr/kWh där också? Om de ska betala av sina stationer per kWh laddning så borde priset sänkas vid välbesökta stationer.
Menar du att det är billigare i resten av Europa? Tesla ligger ju ungefär på samma nivå i Tyskland och Frankrike men Ionity ligger väl fortfarande på 8-9 kr/kWh där också? Om de ska betala av sina stationer per kWh laddning så borde priset sänkas vid välbesökta stationer.
Nej de säger jag inte men troligen så blir det betydligt kännbarare där än Sverige för dem om de tappar kunder. Men sen ska man oxå komma ihåg att elen är dyrare i Europa än Sverige. Tycker de borde tänka om och ha olika lokala priser. För i Sverige kostar inte elen så mkt att det motiverar det priset. Vet ej exakt va elen kostar ute i Europa men alla säger att det är dyrare än Sverige, Norge har dyrare el än Sverige tex.
Ionity pratar med tesla. (eller egentligen de säger uttryckligen att de inte exkluderar tesla). Möjligt för att tesla ägare skall få bättre pris.
De för även diskussioner med andra biltillverkare. Behöver inte betyda något.
Låter ganska osannolikt. Ionity höjde priset för att slippa Teslor, då känns det ganska meningslöst att skriva avtal med Tesla.
Eller så ville man få till en förhandling.
Så ni tror att syftet var att skrämma bort kunderna och avveckla verksamheten? Är det den bästa teorin? Jag tror man söker bättre kontroll över vem som får ladda och till vilket pris.
Jag tror slutsatsen blir att folk aldrig åker långt med elbilar, inga snabbladdare behövs och egentligen behöver man inte bygga elbilar alls då marknaden nog redan är mättad. Känns som en bekväm slutsats dessutom, slipper man ju anstränga sig...
Men de flesta länder har dyrare ström än Sverige. Och eftersom Ionity kostar lika mycket överallt är smällen störst för kunder i de länderna där elen är billigast, dvs Norge och Sverige. I Danmark anser man säkert att Ionity fortfarande är billigt med tanke på vad elen kostar där.
Troligen blir det som Remuz säger, ingen kommer använda elbilar på långfärd. Således stannar utbyggnaden av laddinfrastrukturen av. Inte bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14