Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Som sagts tidigare allt detta slipper du med Tesla så varför välja något annat? De andra tillverkarna har tvär gjort bort sig. Ja, några kommer envisas med att fortsätta med sitt gamla mörke men kommer snart märka att de blir skinnade och det gillar inte folk i längden.
Alla har inte råd med en Tesla. Alla vill inte ha en Tesla heller. Och jag tror inte att Tesla kan försörja hela världen med elbilar. Det krävs fler tillverkare som bygger bilar i alla prisklasser.
Mångfald är bra, enfald och monopol är sällan bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

mati skrev:
LarsL skrev:
Som sagts tidigare allt detta slipper du med Tesla så varför välja något annat? De andra tillverkarna har tvär gjort bort sig. Ja, några kommer envisas med att fortsätta med sitt gamla mörke men kommer snart märka att de blir skinnade och det gillar inte folk i längden.
Alla har inte råd med en Tesla. Alla vill inte ha en Tesla heller. Och jag tror inte att Tesla kan försörja hela världen med elbilar. Det krävs fler tillverkare som bygger bilar i alla prisklasser.
Nästan alla som har råd med alternativen idag har det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
LarsL skrev:
Håller med. Elbilens genomslag hänger på att det finns alternativ och priset är inte allt.
Amerikanskt, koreanskt eller SUV. Det är ju vad som finns än så länge. Många kunder skjuter upp sitt bilbyte eller sätter sig i något man egentligen inte vill ha.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

taliz skrev:
mati skrev:
LarsL skrev:
Råd och råd, bilen ska ha prisparietet med en bensinare. Dvs ca 100-160 kkr mer får elbilen kosta. Sen har inte Tesla bilar i alla klasser, M3 är en låg sportbil, model S stor sedan, model X jättedyr suv. Sen är de för dyra också. Möjligen model 3 SR+, men det är fel modell för mig. Såg Björn Nyland köra E tron 50 på vintern i 90 km/h. Han kom 26 mil sen måste han ladda. Suck. En sån bekväm bil vill du ligga i 120 km/h med, funkar iof om du tar rast efter 1 Tim och 45 min och laddar då du kommit ca 20 mil. Model Y hade varit perfekt med 4WD, men den är på tok för dyr för 750 000 kr. Ca 500 000 kan de få med stort batteri. 8-) Ubercool
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Swede1 skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
LarsL skrev:
Råd och råd, bilen ska ha prisparietet med en bensinare. Dvs ca 100-160 kkr mer får elbilen kosta. Sen har inte Tesla bilar i alla klasser, M3 är en låg sportbil, model S stor sedan, model X jättedyr suv. Sen är de för dyra också. Möjligen model 3 SR+, men det är fel modell för mig. Såg Björn Nyland köra E tron 50 på vintern i 90 km/h. Han kom 26 mil sen måste han ladda. Suck. En sån bekväm bil vill du ligga i 120 km/h med, funkar iof om du tar rast efter 1 Tim och 45 min och laddar då du kommit ca 20 mil. Model Y hade varit perfekt med 4WD, men den är på tok för dyr för 750 000 kr. Ca 500 000 kan de få med stort batteri. 8-) Ubercool
Livet handlar om att kompromissa. Inget är perfekt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Håller med. Elbilens genomslag hänger på att det finns alternativ och priset är inte allt.
Amerikanskt, koreanskt eller SUV. Det är ju vad som finns än så länge. Många kunder skjuter upp sitt bilbyte eller sätter sig i något man egentligen inte vill ha.
Precis så är det för dagens elbilar. Jag har kompromissat mig genom elbilslivet sedan jag köpte min första Tesla. Alldeles (!!!!) för dyr, för stor, ingen dragkrok. Egentligen är det en biltyp som inte passar mig alls, det var bara eldriften jag ville ha, och Model S var den vettigaste bilen som fanns. Min nuvarande E-tron är fortfarande på tok för dyr, fortfarande för stor, men åtminstone så fick den en krok till sist. Men den är lågt ifrån den bil jag egentligen vill ha: En eldriven kombi i Golf-klassen med dragkrok som går att äga utan att göra alltför stora ekonomiska uppoffringar. Ganska enkla krav tycker jag.
Men tyvärr måste man idag välja SUV om man vill komma något så när en kombi. Det är kanske den minst jobbiga kompromissen som jag kan leva med.
Prismässigt hoppas jag fortfarande lite på Skodas el suvvo eller vad den nu kommer heta. Det måste ju släppa nån gång.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag har passerat Ionity i Örebro några ggr idag. Har inte sett nån bil stå där och ladda. När jag åkte dit och laddade så stod det oftast en eller två bilar tillsammans med mig. Det var e-tron, I-pace och e-Niro, inte bara Tesla. Och nu inga.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Mycket märkligt. :o

Varför är det så plötsligt :?:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Mickep

Inlägg av Mickep »

Hmmmm konstigt...,
Vaaaaaaddd kan det bero på...
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Strömavbrott kanske?
Erxon
elbilist

Inlägg av Erxon »

mati skrev:
Strömavbrott kanske?
Strömavhopp av kunderna?
Användarvisningsbild
La Liberte
Teslaägare

Inlägg av La Liberte »

Enligt Ionity sätt att lösa detta blir det till att höja priserna
ännu mer för att kompensera för dessa kundavhopp eller............
kanske börja fundera i lite andra banor?
Model 3 LR Röd
Model S 85 Såld
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

La Liberte skrev:
Enligt Ionity sätt att lösa detta blir det till att höja priserna
ännu mer för att kompensera för dessa kundavhopp eller............
kanske börja fundera i lite andra banor?
Frågan är om de ens bryr sig om Sverige..
Folk måste lära sig att förstå hur små vi är i Europa tex.
Så det tapp de får i Sverige kanske de inte ens känner av. Norge kanske blir jobbigare för dem. Vet ej hur många laddstolpar de har i resp land.

Men ta tex Nederländerna så sålde tesla 11000 model 3 i dec men i Sverige sålde de 602 model 3.
Då kanske man förstår att Sverige är nog inte sån prio marknad för ionity.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

metchristian skrev:
Men ta tex Nederländerna så sålde tesla 11000 model 3 i dec men i Sverige sålde de 602 model 3.
Ionity bryr väl sig inte om Model 3 oavsett var dom är sålda?

Dom vill ju uppenbarligen inte att någon Tesla skall ladda hos dom.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

fth skrev:
metchristian skrev:
Ionity bryr väl sig inte om Model 3 oavsett var dom är sålda?

Dom vill ju uppenbarligen inte att någon Tesla skall ladda hos dom.

/fth
Edit:
Poängen är hur liten marknad Sverige är!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Menar du att det är billigare i resten av Europa? Tesla ligger ju ungefär på samma nivå i Tyskland och Frankrike men Ionity ligger väl fortfarande på 8-9 kr/kWh där också? Om de ska betala av sina stationer per kWh laddning så borde priset sänkas vid välbesökta stationer.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Det är nog samma strömavhopp av kunder i alla länder.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

LarsL skrev:
Menar du att det är billigare i resten av Europa? Tesla ligger ju ungefär på samma nivå i Tyskland och Frankrike men Ionity ligger väl fortfarande på 8-9 kr/kWh där också? Om de ska betala av sina stationer per kWh laddning så borde priset sänkas vid välbesökta stationer.
Nej de säger jag inte men troligen så blir det betydligt kännbarare där än Sverige för dem om de tappar kunder. Men sen ska man oxå komma ihåg att elen är dyrare i Europa än Sverige. Tycker de borde tänka om och ha olika lokala priser. För i Sverige kostar inte elen så mkt att det motiverar det priset. Vet ej exakt va elen kostar ute i Europa men alla säger att det är dyrare än Sverige, Norge har dyrare el än Sverige tex.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Norge har nog billigare el än Sverige. Iaf på SuC
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Kunde inte hålla mig. Bild
Mickep

Inlägg av Mickep »

Ionity pratar med tesla. (eller egentligen de säger uttryckligen att de inte exkluderar tesla). Möjligt för att tesla ägare skall få bättre pris.
De för även diskussioner med andra biltillverkare. Behöver inte betyda något.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Källa?

Låter ganska osannolikt. Ionity höjde priset för att slippa Teslor, då känns det ganska meningslöst att skriva avtal med Tesla.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

EnTraktor skrev:
Källa?

Låter ganska osannolikt. Ionity höjde priset för att slippa Teslor, då känns det ganska meningslöst att skriva avtal med Tesla.
Eller så ville man få till en förhandling.
Så ni tror att syftet var att skrämma bort kunderna och avveckla verksamheten? Är det den bästa teorin? Jag tror man söker bättre kontroll över vem som får ladda och till vilket pris.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag tror slutsatsen blir att folk aldrig åker långt med elbilar, inga snabbladdare behövs och egentligen behöver man inte bygga elbilar alls då marknaden nog redan är mättad. Känns som en bekväm slutsats dessutom, slipper man ju anstränga sig...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Gustafsson skrev:
Norge har nog billigare el än Sverige. Iaf på SuC
Men de flesta länder har dyrare ström än Sverige. Och eftersom Ionity kostar lika mycket överallt är smällen störst för kunder i de länderna där elen är billigast, dvs Norge och Sverige. I Danmark anser man säkert att Ionity fortfarande är billigt med tanke på vad elen kostar där.
Troligen blir det som Remuz säger, ingen kommer använda elbilar på långfärd. Således stannar utbyggnaden av laddinfrastrukturen av. Inte bra.
Skriv svar