Frirullning?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Re: Frirullning?

Inlägg av Elof »

tor-ake skrev:

Bara induktionsmotorer som i preraven S och X kan frirulla på riktigt.
Samt SAAB-modeller upp till och med modell 96.
:)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Frirullning?

Inlägg av taliz »

Tobberoth skrev:
dock hade de gott kunnat lägga till ett sånt snurr-reglage på ena spaken så man kunnat välja vindrutetorkarhastighet utan att behöva pilla på skärmen eller använda röstkommandon som knappt fungerar.
De skulle ju faktiskt kunna lägga in det som en valbar funktion för scrollhjulen på ratten.

Kanske att man tex använder höger scrollhjul klick höger/vänster för det(så värst ofta justerar man ju inte avståndet för TACC). Det skulle kunna justera vindrutetorkare om de är aktiva, annars TACC.
Eller vänster om man inte byter låt så ofta.
Whatever, så länge det är valbart. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tech
Teslaägare

Inlägg av Tech »

pejvic skrev:
busenkelt, jag frirullar varje dag. håll växelspak uppåt i några sekunder, sen möter du med broms eller gas när du skall ha i D.
Aldrig varit så enkelt på en bil.
Aha. Det ska jag testa. Tack

Hur menar du med att möta med broms eller gas när jag ska ha i D? Jag "växlar" till D då också, och rör jag inte gasen kickar regenereringen in direkt, var det så du menade?
Användarvisningsbild
Tobberoth
Teslaägare

Inlägg av Tobberoth »

taliz skrev:
Tobberoth skrev:
dock hade de gott kunnat lägga till ett sånt snurr-reglage på ena spaken så man kunnat välja vindrutetorkarhastighet utan att behöva pilla på skärmen eller använda röstkommandon som knappt fungerar.
De skulle ju faktiskt kunna lägga in det som en valbar funktion för scrollhjulen på ratten.

Kanske att man tex använder höger scrollhjul klick höger/vänster för det(så värst ofta justerar man ju inte avståndet för TACC). Det skulle kunna justera vindrutetorkare om de är aktiva, annars TACC.
Eller vänster om man inte byter låt så ofta.
Whatever, så länge det är valbart. Bild
Precis, det hade kunnat funka. Framför allt tycker jag att om man vill ändra avståndet för TACC så är man antagligen redan inne i autopilot så det är inga större problem att pilla lite på skärmen, medans om man plötsligt behöver ändra tork-hastigheten (kanske för man kör på en motorväg i regn och helt plötsligt inte ser ett skit) är det mycket sämre läge för att börja peta på skärmen. Antar att de missade prioriteringen där för att Tesla är från californien där det aldrig regnar ;)
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Tech skrev:
pejvic skrev:
busenkelt, jag frirullar varje dag. håll växelspak uppåt i några sekunder, sen möter du med broms eller gas när du skall ha i D.
Aldrig varit så enkelt på en bil.
Aha. Det ska jag testa. Tack

Hur menar du med att möta med broms eller gas när jag ska ha i D? Jag "växlar" till D då också, och rör jag inte gasen kickar regenereringen in direkt, var det så du menade?
jag menar att för att drive återigen skall hoppa i så trycker man försiktigt på bromsen.
Dock kanske den bromsar lite och det är inte alltid det passar.

Jag har lärt mig att man lika gärna kan trycka försiktigt på gasen samtidigt som man drar spaken nedåt - då sker en mjuk övergång från frirullning till körläget.
Jag frirullar ofta för att jag tycker det är skönt. Det är sjukt ibland hur långt bilen kan rulla i rätt förhållanden.

Man kan alltså inte avsluta frirullningen endast genom att trycka på gaspedalen. För att köra framåt så måste läge D vara i. Det känns logiskt och bra.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare

Inlägg av Teslared »

tor-ake skrev:
En reluktansmotor med permanentmagneter går inte att frirulla tror jag. Därför ser jag ingen mening att lägga i N på 3an.

På outlandern använde jag ofta paddlarna för att "frirulla" ända till dess jag upptäckte att det faktiskt var fusk. I läge b0 så drar kontrollerna en liten mängd energi från batteriet så att motståndet i elmotorn skall bli noll, och det skall *kännas* som att bilen rullar fritt.

När illusionen väl var krossad insåg jag att jag lika gärna kunde hålla foten lätt på gasen istället. Det går ändå inte att förbruka noll W utan att bilen saktar in.

Bara induktionsmotorer som i preraven S och X kan frirulla på riktigt.
Det är väl inte riktigt, vår raven frirullar bra om man lägger in N. Likadant med Leafen som har permanentmagneter i rotorn.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Nej, den "frirullar" inte. Inte Leafen heller. Permanentmagnetmotor inducerar ström i statorn. Man kan tycka att det rullar ganska fritt, men om man jämför med t.ex. en fossilbil med manuell växellåda, där man lagt i friläge (eller en Saab 96) nedför en backe så blir det tydligt.

Nu rullar ju både model S och 3 väldigt långt ändå, på grund av att de är tunga, och har extremt lågt luftmotstånd, men den rullar inte *helt* fritt. En petitess kan tyckas, men kontentan är att det inte går att spara någon energi på att lägga i "N". Det är lika effektivt, eller något effektivare att bara gasa "lite lagom", så att bilen inte motorbromsar/rekupererar.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

tor-ake skrev:
Nej, den "frirullar" inte. Inte Leafen heller. Permanentmagnetmotor inducerar ström i statorn. Man kan tycka att det rullar ganska fritt, men om man jämför med t.ex. en fossilbil med manuell växellåda, där man lagt i friläge (eller en Saab 96) nedför en backe så blir det tydligt.

Nu rullar ju både model S och 3 väldigt långt ändå, på grund av att de är tunga, och har extremt lågt luftmotstånd, men den rullar inte *helt* fritt. En petitess kan tyckas, men kontentan är att det inte går att spara någon energi på att lägga i "N". Det är lika effektivt, eller något effektivare att bara gasa "lite lagom", så att bilen inte motorbromsar/rekupererar.
För att möjligen förtydliga, det finns en utväxling men motorn kan inte frikopplas från motorn.
Men motorstyrningen påverkar alltså inte motorn aktivt i läget 'N'.Typ samma som att ha helt neutral 'gasfot'.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare

Inlägg av Teslared »

tor-ake skrev:

En permanentmagnetmotor inducerar inte ström i vanlig mening i statorn. I viss mån så har man lite förluster i form av omagnetisering av järnet i statorn och lite virvelströmförluster, men ingen "normal ström". Beroende på hur man konstruerat motorn så är dessa förluster normalt låga. Jag tycker allt att man kan tala om frirullning.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Nicke Nyfiken skrev:
HelectriC skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
HelectriC skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Nedåt kopplas farthållaren in på Model 3.
jaha, vad märkligt.
Kontentan av att man bestämt sig för att designa bort nästan alla reglage inkl farthållare och vindrutetorkare på Model 3.
Idioti.
behöver man trycka på skärmen för att blinka också ;)
Kommer säkert på Model Y. :evil:
Eller snart därefter.

https://electrek.co/2020/02/06/tesla-ne ... ear-stalk/
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Skriv svar