Typ 2 Laddstolpe med mekaniskt spärrat ladduttag
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2465
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Typ 2 Laddstolpe med mekaniskt spärrat ladduttag
Var på Gran Canaria nyss och de har precis öppnat sin första snabbladdare. Utbyggnaden av laddstolpar har också påbörjats, och snygg design hade de.
Några elbilar syntes dock inte till ännu.
Det jag funderar på är varför dessa ladduttag är byggda med en mekanisk spärr, så det inte går att sätta i typ laddkontakten innan taggen har aktiverat stolpen.
Skyddet som är låst ska skjutas ned efter att uttaget aktiveras, sedan går det att stoppa i typ 2 kontakten.
Varför är det byggt på detta vis? Alla laddstolparna jag såg (Cirka 20 stycken) hade 1-fas 32 A.
Några elbilar syntes dock inte till ännu.
Det jag funderar på är varför dessa ladduttag är byggda med en mekanisk spärr, så det inte går att sätta i typ laddkontakten innan taggen har aktiverat stolpen.
Skyddet som är låst ska skjutas ned efter att uttaget aktiveras, sedan går det att stoppa i typ 2 kontakten.
Varför är det byggt på detta vis? Alla laddstolparna jag såg (Cirka 20 stycken) hade 1-fas 32 A.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Typ 2 Laddstolpe med mekaniskt spärrat ladduttag
Visst är det otroligt att alla dessa öar som bara är 5-10 mil stora inte har mer elbilar.
Hur långt kan dom köra på en dag liksom????
Hur långt kan dom köra på en dag liksom????
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Typ 2 Laddstolpe med mekaniskt spärrat ladduttag
Kanske helt enkelt är skydd mot att någon geggar inte tuggummi och annat trams i kontakten ?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5908
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Typ 2 Laddstolpe med mekaniskt spärrat ladduttag
Funkar likadant på många typ 2, t.ex. iaf några av grön kontakts stolpar i Norge. När man aktiverar stolpen med en tag så skjuts kontakten magiskt fram. Kanske för att skydda mot åverkan och onödigt pill. Flera publika laddare jag sett som bara har ett lock typ Garo har fått detta söndersparkat/pillat av snälla människor.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Typ 2 Laddstolpe med mekaniskt spärrat ladduttag
Frankrike hade ett krav på att uttagen skulle vara petskyddade/barnsäkra, vilket var huvudargumentet för Typ 3 kontakten över Typ 2 kontakten. Därför togs det fram petsäkra Typ 2 och fransmännen fick ge sig. Det kan vara sådana uttag som sitter där.
Naturligtvis är det ganska meningslöst eftersom det sitter en kontaktor i laddboxen och uttagen är strömlösa tills man kopplar in en bil.
Naturligtvis är det ganska meningslöst eftersom det sitter en kontaktor i laddboxen och uttagen är strömlösa tills man kopplar in en bil.
Re: Typ 2 Laddstolpe med mekaniskt spärrat ladduttag
Det finns förutom varianten med skyddet som skjuts ner också en variant där kontakten vrids på plats.
Re: Typ 2 Laddstolpe med mekaniskt spärrat ladduttag
Kan det vara så att det kostar att parkera på platser runtomkring som inte är laddplatser? På laddplatserna däremot betalar man bara för ström och parkeringen är gratis. Spärren ska hindra folk från att gratisparkera och sätta in Typ2-kabeln utan att aktivera laddning "så att det ser ut som att bilen laddar"...
Re: Typ 2 Laddstolpe med mekaniskt spärrat ladduttag
Ja mycket märkligt. Man kommer ju överallt och tillbaka på en laddning. Och gott om soltimmar har dom.bonath skrev:Visst är det otroligt att alla dessa öar som bara är 5-10 mil stora inte har mer elbilar.
Hur långt kan dom köra på en dag liksom????
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Typ 2 Laddstolpe med mekaniskt spärrat ladduttag
Sjukt bra teori, och ett bra tips om inte annathelix skrev:Kan det vara så att det kostar att parkera på platser runtomkring som inte är laddplatser? På laddplatserna däremot betalar man bara för ström och parkeringen är gratis. Spärren ska hindra folk från att gratisparkera och sätta in Typ2-kabeln utan att aktivera laddning "så att det ser ut som att bilen laddar"...

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Typ 2 Laddstolpe med mekaniskt spärrat ladduttag
Ja, den varianten var bra!Bjelke skrev:Sjukt bra teori, och ett bra tips om inte annathelix skrev:Kan det vara så att det kostar att parkera på platser runtomkring som inte är laddplatser? På laddplatserna däremot betalar man bara för ström och parkeringen är gratis. Spärren ska hindra folk från att gratisparkera och sätta in Typ2-kabeln utan att aktivera laddning "så att det ser ut som att bilen laddar"...
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2465
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Typ 2 Laddstolpe med mekaniskt spärrat ladduttag
Jerker skrev:Ja, den varianten var bra!Bjelke skrev:Sjukt bra teori, och ett bra tips om inte annathelix skrev:Kan det vara så att det kostar att parkera på platser runtomkring som inte är laddplatser? På laddplatserna däremot betalar man bara för ström och parkeringen är gratis. Spärren ska hindra folk från att gratisparkera och sätta in Typ2-kabeln utan att aktivera laddning "så att det ser ut som att bilen laddar"...
Alla P-platserna var gratis, så troligen stämmer det med HenrikC teori ovan.
Även om det också var en tanke som slog mig.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Typ 2 Laddstolpe med mekaniskt spärrat ladduttag
Ekonomin är ju dock inte lika kraftig som vi är vana vid på kontinenten, och bilarna kostar ju en del i införskaffande. Det kommer absolut, men det tar längre tid.Fredrik j skrev:Ja mycket märkligt. Man kommer ju överallt och tillbaka på en laddning. Och gott om soltimmar har dom.bonath skrev:Visst är det otroligt att alla dessa öar som bara är 5-10 mil stora inte har mer elbilar.
Hur långt kan dom köra på en dag liksom????
Rent fysikaliskt är det bra fånigt att hålla på med att importera olja för el och bensin/diesel för transport, men männskilgheten gillar ju att krånga till saker ibland, tyvärr.

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A