Elbilen är bästa lösningen för landsbygdsbor
Moderator: Redaktion
Elbilen är bästa lösningen för landsbygdsbor
På landet har man ofta bra tillgång till en 3-fas anslutning, så det är enkelt att ladda en elbil.
Och ofta har man långt till en bensinmack.
Därför är det mycket smidigt för folk på landsbygden att kunna ladda hemma.
"Elbilen är bästa lösningen för landsbygdsbor.
Vi Bilägares testledare pratar elbilar i P4 – och tipsar alla privatköpare som kan att välja en elbil."
https://www.vibilagare.se/nyheter/elbil ... dsbygdsbor
Och ofta har man långt till en bensinmack.
Därför är det mycket smidigt för folk på landsbygden att kunna ladda hemma.
"Elbilen är bästa lösningen för landsbygdsbor.
Vi Bilägares testledare pratar elbilar i P4 – och tipsar alla privatköpare som kan att välja en elbil."
https://www.vibilagare.se/nyheter/elbil ... dsbygdsbor
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Elbilen är bästa lösningen för landsbygdsbor
Det är ju inget nytt för oss som bor på landet. För mig är möjligheten till hemmaladdning en av de största fördelarna med elbil, eftersom man inte längre tvingas köra milslånga omvägar för att tanka. Ett bekymmer mindre.
Samtidigt har man inte sällan takyta så det räcker för en massa solceller också. Vi har så många solpaneler så det räcker för båda våra elbilar och all hushållsel samt all uppvärmning. Det går inte att få det bättre och billigare. Så sett förstår jag verkligen inte varför så många envisas med påståendet att elbilar inte fungerar på landsbygden och att solceller fungerar inte i Sverige.
Samtidigt har man inte sällan takyta så det räcker för en massa solceller också. Vi har så många solpaneler så det räcker för båda våra elbilar och all hushållsel samt all uppvärmning. Det går inte att få det bättre och billigare. Så sett förstår jag verkligen inte varför så många envisas med påståendet att elbilar inte fungerar på landsbygden och att solceller fungerar inte i Sverige.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- metchristian
- Teslaägare
Jag är ju perfekt exempel på det du nämner... bor ca 5mil från Gävle och 5mil från Uppsala... skaffa elbil är det bästa jag någonsin gjort! 99,9% behöver jag aldrig ladda på annanstans än hemma... solceller är nästa projekt så ja elbil funkar ju klockrent på landet..mati skrev:Det är ju inget nytt för oss som bor på landet. För mig är möjligheten till hemmaladdning en av de största fördelarna med elbil, eftersom man inte längre tvingas köra milslånga omvägar för att tanka. Ett bekymmer mindre.
ren njutning att slippa bensin/dieselräkningen på 1bil , har en diesel sharan bara för att man inte har råd med en 7 sits elbil. Men hade ja haft det så hade sharanen åkt för länge sen.
- Mr_Ewing
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/https://---">https://---
När du sparar så mycket på sopparäkningen så har du ju snart råd med en Model Ymetchristian skrev:Jag är ju perfekt exempel på det du nämner... bor ca 5mil från Gävle och 5mil från Uppsala... skaffa elbil är det bästa jag någonsin gjort! 99,9% behöver jag aldrig ladda på annanstans än hemma... solceller är nästa projekt så ja elbil funkar ju klockrent på landet..mati skrev:Det är ju inget nytt för oss som bor på landet. För mig är möjligheten till hemmaladdning en av de största fördelarna med elbil, eftersom man inte längre tvingas köra milslånga omvägar för att tanka. Ett bekymmer mindre.
ren njutning att slippa bensin/dieselräkningen på 1bil , har en diesel sharan bara för att man inte har råd med en 7 sits elbil. Men hade ja haft det så hade sharanen åkt för länge sen.

BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Funkar tyvärr inte riktigt. I så fall måste soppan bli rejält mycket dyrare, men det innebär ju inte att man har råd med en svindyr sak, bara för att alternativet är ännu dyrare.Mr_Ewing skrev:När du sparar så mycket på sopparäkningen så har du ju snart råd med en Model Y

Det är bara att langa upp siffrorna så kan nog forumet vända och vrida på dom tills glädjekalkylen går ihop ska du semati skrev:Funkar tyvärr inte riktigt. I så fall måste soppan bli rejält mycket dyrare, men det innebär ju inte att man har råd med en svindyr sak, bara för att alternativet är ännu dyrare.Mr_Ewing skrev:När du sparar så mycket på sopparäkningen så har du ju snart råd med en Model Y

Ja, det är ju stadsbor som brukar få problem med laddningen hemma. I stockholm byggs det stolpar överallt, men inte i samma fart som det kommer laddbara bilar upplever jag, men snart är det nog något slags jämvikt.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag går förbi tre "laddgator" i Stockholm City 2-3 ggr per dag när jag är ute med hunden (Kungsbrostrand, Kungsgatan på Kungsholmssidan, och Slottskajen) och jag har aldrig sett någon av dom vara mer än halvfull.Remuz skrev:Ja, det är ju stadsbor som brukar få problem med laddningen hemma. I stockholm byggs det stolpar överallt, men inte i samma fart som det kommer laddbara bilar upplever jag, men snart är det nog något slags jämvikt.
Det är möjligt att det är brist på stolpar i City, men det ser då inte ut som det

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Kungsbroplan har jag fått plats någon gång. Dock är det ju bäst koncentration just på Kungsholmen
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Ja krävs inte så mycket fantasi för att få kalkylen att gå ihop på landsbygden. Känns ganska givet tycker jag
nypriset må va dyrare men folk glömmer lätt bort vad det kostar att tanka

Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Problemet för många är dock just nypriset. Det är tillräckligt svårt att få ihop pengarna för en ny bil, vilket de flesta inte kan. Men ska den dessutom vara eldriven så är det helt enkelt för mycket pengar. Själv fick jag möjligheten genom att starta eget och därmed kunna utnyttja skattefördelarna. Det finns nog inte många som startar eget enbart för att ha råd med en elbil, man måste vara rejält störd för att göra det, men det är jag ju, så det funkade för mig.Johan84 skrev:Ja krävs inte så mycket fantasi för att få kalkylen att gå ihop på landsbygden. Känns ganska givet tycker jagnypriset må va dyrare men folk glömmer lätt bort vad det kostar att tanka

Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag kommer ihåg vad det brukade kosta för mig, typ 5-6 tusen per månadJohan84 skrev:Ja krävs inte så mycket fantasi för att få kalkylen att gå ihop på landsbygden. Känns ganska givet tycker jagnypriset må va dyrare men folk glömmer lätt bort vad det kostar att tanka

jäkligt najs med 400kr per månad nu

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Som Jerker brukar säga, det är dyrt att vara fattigmati skrev:Problemet för många är dock just nypriset. Det är tillräckligt svårt att få ihop pengarna för en ny bil, vilket de flesta inte kan. Men ska den dessutom vara eldriven så är det helt enkelt för mycket pengar. Själv fick jag möjligheten genom att starta eget och därmed kunna utnyttja skattefördelarna. Det finns nog inte många som startar eget enbart för att ha råd med en elbil, man måste vara rejält störd för att göra det, men det är jag ju, så det funkade för mig.Johan84 skrev:Ja krävs inte så mycket fantasi för att få kalkylen att gå ihop på landsbygden. Känns ganska givet tycker jagnypriset må va dyrare men folk glömmer lätt bort vad det kostar att tanka
För de flesta är detta nog inget alternativ. Och då får man fortsätta tanka dyr soppa.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Precis.Bjelke skrev:Som Jerker brukar säga, det är dyrt att vara fattigmati skrev:Problemet för många är dock just nypriset. Det är tillräckligt svårt att få ihop pengarna för en ny bil, vilket de flesta inte kan. Men ska den dessutom vara eldriven så är det helt enkelt för mycket pengar. Själv fick jag möjligheten genom att starta eget och därmed kunna utnyttja skattefördelarna. Det finns nog inte många som startar eget enbart för att ha råd med en elbil, man måste vara rejält störd för att göra det, men det är jag ju, så det funkade för mig.Johan84 skrev:Ja krävs inte så mycket fantasi för att få kalkylen att gå ihop på landsbygden. Känns ganska givet tycker jagnypriset må va dyrare men folk glömmer lätt bort vad det kostar att tanka
För de flesta är detta nog inget alternativ. Och då får man fortsätta tanka dyr soppa.
Att elbilen är perfekt för oss lantisar har vi ju vetat länge. Det är bara så svårt för andra att förstå. Det som länge har hindrat lantisar är det har varit svårt att få ihop tre parametrar som är viktiga:
* Dragkrok
* Räckvidd
* Överkomligt pris
- Teslaspolen
- Teslaägare
Att elbilen är för landsbygden är självklart för oss som provat på. Man parkerar hur som helst på gårdar, i samhällen är det ofta gratis parkering, och elluttag finns överallt. Myten att elbilen skulle vara för stadsbor måste snarare komma ifrån t.ex Think och liknande bilar, före första Tesla Roadstern kom. Det var en stadsbil.
Men i ärlighetens namn, bil på landsbygden, bilfria städer.
Men i ärlighetens namn, bil på landsbygden, bilfria städer.

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Problemet är att du får stå 30 minuter vid snabbladdarna och tre timmar på 3,7 kw laddarna. Inte konstigt att det inte laddas mer med de p-reglerna. Tre timmar på 3,7 kw blir 4 mil. Sedan måste du flytta bilen. Hmm.fth skrev:Jag går förbi tre "laddgator" i Stockholm City 2-3 ggr per dag när jag är ute med hunden (Kungsbrostrand, Kungsgatan på Kungsholmssidan, och Slottskajen) och jag har aldrig sett någon av dom vara mer än halvfull.Remuz skrev:Ja, det är ju stadsbor som brukar få problem med laddningen hemma. I stockholm byggs det stolpar överallt, men inte i samma fart som det kommer laddbara bilar upplever jag, men snart är det nog något slags jämvikt.
Det är möjligt att det är brist på stolpar i City, men det ser då inte ut som det![]()
/fth
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Hade jag inte koll på. Stod hela dagen på Fortum 3.7kW vid Centralen (Kungsholmen)
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Det borde vara världens lättaste grej att fixa laddstolpar i hela Sverige.. Vem som helst kan ju smälla upp en och tom tjäna lite på det. Det finns ju ström i hela Sverige.
Problemet är ju att det inte finns något bra gemensamt betalsystem. Man får ju ha en hel knippe med tags el likn för att kunna ladda och dyra abb samt överpris på strömmen.
Det kommer säkert lösn likn klarna har med fakturor i framtiden.
Problem nr 2 är vilken tidsbegränsning man ska ha? Många står ju tex med sin laddhybrid som laddat klart på max ett par timmar hela dagen och blockerar.
Det bästa vore att man kan placera laddstolparna på oattraktiva platser längst bort på parkeringen samt det går att nå från olika håll och den signalerar med färg el likn när det laddat färdigt och då släpper kabeln från stolpen. Då kan man rycka ur den och trycka in sin egna...
Problemet är ju att det inte finns något bra gemensamt betalsystem. Man får ju ha en hel knippe med tags el likn för att kunna ladda och dyra abb samt överpris på strömmen.
Det kommer säkert lösn likn klarna har med fakturor i framtiden.
Problem nr 2 är vilken tidsbegränsning man ska ha? Många står ju tex med sin laddhybrid som laddat klart på max ett par timmar hela dagen och blockerar.
Det bästa vore att man kan placera laddstolparna på oattraktiva platser längst bort på parkeringen samt det går att nå från olika håll och den signalerar med färg el likn när det laddat färdigt och då släpper kabeln från stolpen. Då kan man rycka ur den och trycka in sin egna...
Senast redigerad av Black, redigerad totalt 1 gånger.
- fth
- Teslaägare
Näe...? Så är det väl inte?Kriper skrev:Problemet är att du får stå 30 minuter vid snabbladdarna och tre timmar på 3,7 kw laddarna. Inte konstigt att det inte laddas mer med de p-reglerna. Tre timmar på 3,7 kw blir 4 mil. Sedan måste du flytta bilen. Hmm.
"Snabbladdarna" har ju märkliga begränsningar, det är sant, men laddgatorna har väl inga tidsbegränsningar öht?
Jag går kolla skyltarna i em när jag går ut med hunden, men jag har bestämt för mig att man iaf på Kungsholmen får stå hur länge man vill.
/fth
Och värre blir det tydligen att hitta mackar på landsbygden...
Upp till 500 glesbygdsmackar riskerar att behöva stängas 1 juli 2022 pga nya miljöregler
Upp till 500 glesbygdsmackar riskerar att behöva stängas 1 juli 2022 pga nya miljöregler
Röd 3 Performance FSD, tillverkad 2020-01
Svart X 100 D Long Range 6-sits, tillverkad 2019-10
Svart X 100 D Long Range 6-sits, tillverkad 2019-10
Gällande drivmedelsbiten tänker jag inte protestera, men det är kanske lite synd om "servicepunkten" för diverse annat ryker på samma gång.MatsJ skrev:Och värre blir det tydligen att hitta mackar på landsbygden...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- Teslaspolen
- Teslaägare
Det är många automatmackar i alla fall, så dom bidrar ju inte med något positivt för oss.Surfaren skrev:Gällande drivmedelsbiten tänker jag inte protestera, men det är kanske lite synd om "servicepunkten" för diverse annat ryker på samma gång.MatsJ skrev:Och värre blir det tydligen att hitta mackar på landsbygden...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
500 är ca 18% av alla kvarvarande mackar.MatsJ skrev:Och värre blir det tydligen att hitta mackar på landsbygden...
Idag finns väl ca 800 snabbladdarstationer. Undra om det 2022 kommer att finnas fler snabbladdarstationer än mackar i detta land?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- ChristerSjo
- Teslaägare
Om man får spekulera så tror jag att 2030 kommer mackarna ersatt de flesta pumpar med elladdning. De viktigaste för dem är att få in flödet i butiken och köpa dyrt vatten etc.Svenssons skrev:500 är ca 18% av alla kvarvarande mackar.MatsJ skrev:Och värre blir det tydligen att hitta mackar på landsbygden...
Idag finns väl ca 800 snabbladdarstationer. Undra om det 2022 kommer att finnas fler snabbladdarstationer än mackar i detta land?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- fth
- Teslaägare
Glömde bort detta, men jag kollade skyltarna till slut iaf.fth skrev:Näe...? Så är det väl inte?Kriper skrev:Problemet är att du får stå 30 minuter vid snabbladdarna och tre timmar på 3,7 kw laddarna. Inte konstigt att det inte laddas mer med de p-reglerna. Tre timmar på 3,7 kw blir 4 mil. Sedan måste du flytta bilen. Hmm.
"Snabbladdarna" har ju märkliga begränsningar, det är sant, men laddgatorna har väl inga tidsbegränsningar öht?
Jag går kolla skyltarna i em när jag går ut med hunden, men jag har bestämt för mig att man iaf på Kungsholmen får stå hur länge man vill.
/fth
Det stämmer med 3h, men endast under dagtid (9-17/11-15), övrig tid får man stå hur länge man vill.
/fth