Webdesigner sökes till pyttelitet Teslaprojekt!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Re: Webdesigner sökes till pyttelitet Teslaprojekt!

Inlägg av Herr X »

bylund skrev:
Tesla Spotter
Bra bylund! (med kamelnotation, TeslaSpotter? eller som ett ord Teslaspotter, eller i fräsig H4xx0r-stil: T3slaSp0tt3r?)...

Fler förslag!!! Vi vill ju ha lite att välja på!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Herr X skrev:
bylund skrev:
Tesla Spotter
Bra bylund! (med kamelnotation, TeslaSpotter? eller som ett ord Teslaspotter, eller i fräsig H4xx0r-stil: T3slaSp0tt3r?)...

Fler förslag!!! Vi vill ju ha lite att välja på!
Språkpolisen i mig ogillar versaler mitt i ord, och på engelska är ju Tesla Spotter två ord. Men marknadsföringsmänniskor gillar ju sånt, och de kanske har rätt.
T3slaSp0tt3r gör det onekligen svårsökbart i olika plattformars marknadsplatser. Man vill ju att folk som söker på Tesla ska få upp appen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

TeslaSearch, TeslaFind, FindMyTesla, TeslaStalk, Who'sTesla, WhichTesla, WhatTesla, TeslaWhat?, OMGTesla!, TeslaKeeper, TeslaFinder, Teslafy, TeslaBook, CloudTesla, TeslaCloud, TeslaArchive...

Inget drar igång kreativiten som en redig kopp cappuccino efter lunch :)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Appar brukar väl heta typ TeslaSPOTR eller så?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Nemesis skrev:
TeslaStalk
Bra och beskrivande :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Jag gillade också TeslaStalk... beskrivande och fyndigt... :)
Kanske TeslaStalker?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Kan förresten teasa med att första designskisserna från ted är väldigt läckra. Detta kommer bli en snygg app!

Om någon HTML/CSS-kunnig person har lust att hoppa på projektet så blir jag mer än överlycklig! Jag får designen av ted som PSD-grafik, men den behöver brytas ned till CSS/HTML. Jag gör all kodning och databas - om jag också måste göra CSS/HTML så tar projektet oändligt mycket längre tid, då detta är min akilleshäl.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

Herr X skrev:
Kan förresten teasa med att första designskisserna från ted är väldigt läckra. Detta kommer bli en snygg app!

Om någon HTML/CSS-kunnig person har lust att hoppa på projektet så blir jag mer än överlycklig! Jag får designen av ted som PSD-grafik, men den behöver brytas ned till CSS/HTML. Jag gör all kodning och databas - om jag också måste göra CSS/HTML så tar projektet oändligt mycket längre tid, då detta är min akilleshäl.
Jag känner mig sugen på att hjälpa till, men känns som ni jobbar tre nivåer över min kapacitet inom området. Dock, om du inte hittar någon lämplig kandidat så kan du alltid PM:a mig som sista utväg ;) Har både begränsade erfarenhet och tid för detta så du vet vad du i så fall ger dig in på. Känns som din definition av "oändligt mycket längre tid" är ganska tight ändå i kalendertid :)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Nemesis skrev:
Jag känner mig sugen på att hjälpa till, men känns som ni jobbar tre nivåer över min kapacitet inom området. Dock, om du inte hittar någon lämplig kandidat så kan du alltid PM:a mig som sista utväg ;) Har både begränsade erfarenhet och tid för detta så du vet vad du i så fall ger dig in på. Känns som din definition av "oändligt mycket längre tid" är ganska tight ändå i kalendertid :)
Nejdå, det är nog lugnt. Mitt problem är att jag inte hållit på särskilt mycket med CSS och därför inte är så snabb på det. Att koda JS och PHP är smör-och-bröd-programmering för mig - det går snabbt eftersom jag vet vad jag sysslar med. Har bara suttit några kvällar efter att barnen har lagt sig och kommit väldigt långt redan.

CSS däremot måste jag sitta och mecka en massa med eftersom jag inte är van. Så för en person som har koll på CSS så är det här verkligen en nobrainer. Det som tar tid i detta projektet är att designen ska innehålla en del CSS-animation och skala till olika upplösningar/enheter. Hur som helst så är designen inte färdig ännu, så det är inte aktuellt att börja knacka HTML/CSS än på länge.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Eftersom man kan detektera forumrävar med den skulle jag vilja föreslå "Rävjakten"... Men det kanske ska vara något internationellt gångbart och inte bara för oss svenska forumrävar?

Jag låg förresten i karavan med en mäkta snygg svart 85D imorse - hade varit kul att ha den här appen då.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

danni skrev:
Eftersom man kan detektera forumrävar med den skulle jag vilja föreslå "Rävjakten"... Men det kanske ska vara något internationellt gångbart och inte bara för oss svenska forumrävar?

Jag låg förresten i karavan med en mäkta snygg svart 85D imorse - hade varit kul att ha den här appen då.
TeslaCrawler?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

TeslaStalker
...som på app-språk blir TeslaSTLKR
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Herr X skrev:
Kanske TeslaStalker?
Låter bra! Som kuriosa kan jag nämna att jag blev plockad av civilpolis en gång i tiden, och den utrustning de använde mot mig hette tydligen "Stalker Dual" (dom plockade även en annan bil samtidigt, kanske för att de hade en Dual?).

Hoppas folk aktiverar autopiloten innan dom börjar pilla med telefonen. :D
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

Surfaren skrev:
Hoppas folk aktiverar autopiloten innan dom börjar pilla med telefonen. :D
Tveksamt om det i sig hjälper att visa att autopiloten är på. Hjälper som sagt inte i ansvarsfrågor.

Dock finns det ju utrymme i lagstiftningen att det är ok att använda mobiler så länge det inte inverkar på körningen. Har dock svårt att se den argumentationen när du sitter och instagrammar att polisen kör bredvid dig på motorvägen :)
Användarvisningsbild
thompap
Teslaägare

Inlägg av thompap »

Herr X skrev:
Har inte utvecklat någon app men har gjort en del responsiva siter på senaste tiden utifrån PSD-skisser, så kan jag hjälpa till.
Herr X skrev:
CSS däremot måste jag sitta och mecka en massa med eftersom jag inte är van. Så för en person som har koll på CSS så är det här verkligen en nobrainer. Det som tar tid i detta projektet är att designen ska innehålla en del CSS-animation och skala till olika upplösningar/enheter. Hur som helst så är designen inte färdig ännu, så det är inte aktuellt att börja knacka HTML/CSS än på länge.
Just NU har jag tid, men "än på länge" vad betyder det i tid. När är det startdags?
Tesla M3 AWD
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Nemesis skrev:
Tveksamt om det i sig hjälper att visa att autopiloten är på. Hjälper som sagt inte i ansvarsfrågor.

Dock finns det ju utrymme i lagstiftningen att det är ok att använda mobiler så länge det inte inverkar på körningen. Har dock svårt att se den argumentationen när du sitter och instagrammar att polisen kör bredvid dig på motorvägen :)
Jag tror nog att det ska kunna gå och argumentera för sin sak om man blir stoppad av en polis mitt i ett svettigt formulerande av ett dräpande argument på TCS forum.

Lagen säger:
"Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet."

Jag säger:
Hade autopiloten kört bilen annorlunda om jag inte suttit och skrivit på telefonen? Svar: nej - den hade kört exakt likadant. Har mitt mobiltelefonanvändande inverkat menligt på framförandet av mitt fordon? Absolut inte. Det har inte inverkat över huvud taget. Bryter jag då mot svensk lag när jag pillar med mobilen och autopiloten är inkopplad. Absolut inte.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

Men hur visar du på att autopiloten var inkopplad och dess funktionalitet i stundens hetta?

Tror det hela "boilar down" till om polisen kör VW TDI eller BMW i3 :)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

thompap skrev:
Har inte utvecklat någon app men har gjort en del responsiva siter på senaste tiden utifrån PSD-skisser, så kan jag hjälpa till.
Grymt! Detta är helt vanlig responsiv CSS - tänk dig att det är en mobil webbsida som ligger lagrad lokalt och wrappad som en app. För användaren kommer det se ut och fungera precis som vilken app som helst, men det är egentligen en vanlig webbsida.
thompap skrev:
Just NU har jag tid, men "än på länge" vad betyder det i tid. När är det startdags?
Jag vet faktiskt inte - det är inte upp till mig, utan ted som gör designen. När han är färdig, behöver CSS/HTML-jobbet göras, och slutligen kopplar jag ihop allt med min kod, wrappar till Android och iOS och skickar ut på betatest till de forumrävar som vill vara med och betatesta.
Får också hjälp av en annan forumdeltagare att kompilera till Windows Phone och ladda upp på Windows Phone Store, så om allt går som planerat så kommer vi ha en app för alla de stora mobila operativsystemen.
Men eftersom det är ett helg/kvälls-projekt så får det nog ta den tid det tar. Om du skickar ett PM med din mailadress så drar jag med dig i teamet :)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Nemesis skrev:
Men hur visar du på att autopiloten var inkopplad och dess funktionalitet i stundens hetta?
Det käcka med svensk lag är att bevisbördan inte ligger på mig, utan det är polisen som i så fall måste bevisa att autopiloten inte var inkopplad*.

*Brasklapp - det är omvänd bevisbörda när det gäller ekonomisk brottslighet, men det handlar det ju inte om i det här fallet, om man inte använder autopiloten när man flyr från ett bankrån :)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Herr X skrev:
Nemesis skrev:
Det käcka med svensk lag är att bevisbördan inte ligger på mig, utan det är polisen som i så fall måste bevisa att autopiloten inte var inkopplad*.

*Brasklapp - det är omvänd bevisbörda när det gäller ekonomisk brottslighet, men det handlar det ju inte om i det här fallet, om man inte använder autopiloten när man flyr från ett bankrån :)
De måste inte bevisa att autopiloten var inkopplad eller inte, utan om ditt TeslaStalkande inverkade menligt på framförandet av fordonet. Då är frågan om man måste vingla för att det ska vara fallet, eller om det räcker att man ökar risken för olycka, vilket man kan argumentera för att underlåta att övervaka autopiloten innebär. Jag tror inte det räcker att läsa lagtexten för att avgöra det, utan det ska nog till förarbeten också, och jag skulle inte förvånas om ett sådan fall skulle få prövningstillstånd i högsta domstolen om det överklagades dit.
Fast nu är vi rätt OT.
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

Herr X skrev:
Nemesis skrev:

Hmm. Jo, känner igen det från min syster som läser juridik. Så de facto får jag göra vad jag vill med autopiloten inkopplad så länge jag är beredd att ta ansvaret för att jag körde i närmaste passat? Borde inte de reparationskostnaderna vara avdragsgilla? Bild men förutsätter det ändå inte att autopiloten i sig måste ha visat köra lika bra/dåligt som föraren för att godkännas som substitut?

Intressant att det är tvärtom gällande ekonomisk brottslighet, men är väl ganska logiskt.

Skriv upp mig som betatestare! Kör en LG G3 oförstörd Android.

Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

Det kombinerat med att man kan luta ner stolarna så sjukt mycket kan ju bli ganska intressant... När man kan ligga ner och smådregla , köra förbi en polis som inte ser någon förare och allt är frid och fröjd :)

Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

Finns säkert någon dold klausul att man ska vara beredd att ta över inom rimlig tid som förare...

Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Herr X skrev:
Behöver mååånga förslag till app-namn
whosLA (Som i who's Tesla?)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

TiborBlomhall skrev:
whosLA (Som i who's Tesla?)
Tack.. Blev dock så förtjust i namnet TeslaStalker att jag tycker vi kör på det?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Skriv svar