Bil: Nissan Leaf, 2014
Kilometerställning: 100 000 , har själv bara ägt den de senaste fyra månaderna.
Reparationer: en återkallning, vindrutetorkare och två lampor. Förra ägaren hade inte heller behövt göra några "riktiga" reparationer, så bilen har varit närmast felfri så här långt.
+ Tyst för sin storleksklass (mindre mellanklassen, C)
+ Hög utrustningsnivå för att vara en bil i mindre mellanklassen från 2014
+ Verkar vara driftssäker. Nästan inga fel så här långt.
+ Leafspy-appen där man kan avläsa batteriets skick. State of health 92.5 % efter 100 tkm ser ju lovande ut (med tanke på att bilen saknar batterikylning).
- Räckvidden gör att den inte passar som enda bilen i ett hushåll (80-125 km beroende på förhållandena). För oss är det ändå inga problem att ha en bil med dålig räckvidd.
- Jag får dålig effekt ur chademo-laddare. Skall vara 40-50 kW, men jag får bara ut ca 20 kW

- Har stört mig en del (speciellt i början) att räckviddsmätaren så gott som alltid är rejält överoptimistisk, men det blir man van med efter ett tag. Blir säkert mer korrekt till sommaren.
- Eftersom det verkar vara ganska lätt att göra elbilar som är körglada får den minus på den punkten, även om det säkert är rätt få som föräntar sig att Leaf 24 KWh skall vara rolig att köra. Rätt snabb vid rödljusen är den i alla fall ...
- Bilfärg/billack: upplever att kvaliteten är sådär. På vissa utsatta ställen är bara grundfärgen kvar, iofs handlar det om ett fåtal små områden. Känslan är i alla fall att kvaliteten är sämre än mina tidigare bilar.