Användarrecensioner inkörda elbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

granlundii

Användarrecensioner inkörda elbilar

Inlägg av granlundii »

Jag tycker det skulle vara intressant med en tråd där vi som har lite äldre elbilar kommenterar sina bilar. På det här sättet kan man få en bild av fördelar och nackdelar i det långa loppet. Kanske också indikationer på driftssäkerhet och vilken elbil som är "bästa begangatköp". Jag börjar givetvis med min bil:

Bil: Nissan Leaf, 2014
Kilometerställning: 100 000 , har själv bara ägt den de senaste fyra månaderna.
Reparationer: en återkallning, vindrutetorkare och två lampor. Förra ägaren hade inte heller behövt göra några "riktiga" reparationer, så bilen har varit närmast felfri så här långt.

+ Tyst för sin storleksklass (mindre mellanklassen, C)
+ Hög utrustningsnivå för att vara en bil i mindre mellanklassen från 2014
+ Verkar vara driftssäker. Nästan inga fel så här långt.
+ Leafspy-appen där man kan avläsa batteriets skick. State of health 92.5 % efter 100 tkm ser ju lovande ut (med tanke på att bilen saknar batterikylning).

- Räckvidden gör att den inte passar som enda bilen i ett hushåll (80-125 km beroende på förhållandena). För oss är det ändå inga problem att ha en bil med dålig räckvidd.
- Jag får dålig effekt ur chademo-laddare. Skall vara 40-50 kW, men jag får bara ut ca 20 kW :( Hoppas det blir bättre till sommaren (?) Tur att jag nästa aldrig behöver använda snabbladdare.
- Har stört mig en del (speciellt i början) att räckviddsmätaren så gott som alltid är rejält överoptimistisk, men det blir man van med efter ett tag. Blir säkert mer korrekt till sommaren.
- Eftersom det verkar vara ganska lätt att göra elbilar som är körglada får den minus på den punkten, även om det säkert är rätt få som föräntar sig att Leaf 24 KWh skall vara rolig att köra. Rätt snabb vid rödljusen är den i alla fall ...
- Bilfärg/billack: upplever att kvaliteten är sådär. På vissa utsatta ställen är bara grundfärgen kvar, iofs handlar det om ett fåtal små områden. Känslan är i alla fall att kvaliteten är sämre än mina tidigare bilar.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Användarrecensioner inkörda elbilar

Inlägg av LarsL »

Nissan Leaf 30 kWh, 2016, 10 000 mil. Det är bra bil som är lätt körd och trevlig bil. Den rymmer väldigt mycket packning och vi kunde åka på semester med 2 vuxna och 3 barn utan problem.

- SOH 89% enligt LeafSpy. Förlorades nästan hela biten ner dit under den supervarma sommaren 2018.
- Bromsarna är hel slut och måste bytas. Både skivor och belägg. Har aldrig varit på verkstaden annars.
- Anmärkning för att positionslyset satt löst fram på första beskickningen.
- Färgen på plast delarna lossnar.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Skulle vilja ser en mer organiserad struktur.
En sådan här sak förtjänar nästan en egen del i forumet då man kan ha att varje bilmodell får en egen tråd och man får allt samlat, annars kommer allt hamna i en enda röra.
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Då får du ta det med Tibor, det är hans forum. Alla bilar utom Tesla ryms här i Elektriska Fordon. :D
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare

Inlägg av Teslared »

Leaf 24 2013 drygt 9000 mil inga som helst problem. Lacken, pearl white, bra. Bästa vinterbil hitills frånsett räckvidd, tidigare bl.a. Volvo S80.

Tesla X raven massor med lev. problem, sämst hitills av alla bilar vi haft då det gäller "icke färdig levererad bil". Trots allt nöjda med den!
Skriv svar