Provköra SR+ Umeå

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

mastodontfilmsmats

Provköra SR+ Umeå

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Sitter och läser och läser... Värdelöst att halka in på Tesla vs Ionic vs e-Niro vs Zoe etc... :roll:
Sannolikt blir det värre om jag provkör en Tesla dessutom, i alla fall om man ska tro detta forum. :lol: Men ingen minns en fegis?

Som rubriken säger, finns det möjlighet att provköra en SR+ i Umeåregionen (gärna i helgen, då helgen är helt obokad).
LR eller Performance är inte aktuellt, då SR+ redan ligger 140k över budget vår initiala elbilsbudget som redan var stretchad med typ 100k... men nuvarande bilen börjar vara trött på riktigt, så det börjar vara dags för en contingency plan.

Sedan naturligtvis diskutera övrig användbarhet; dagligt användande, slask, frusna dörrar, snö******** som kom igen osv.

/Mats
Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare

Re: Provköra SR+ Umeå

Inlägg av Tjosansa »

Du kan få prova min.
Du har ett PM.
mastodontfilmsmats

Mycket tacksam för provstyrningen, mkt trevligt. Första Teslan jag provkör.

Svårt att tänka sig att man vill ha mer prestanda än denna har? Nu testade jag ändå inte vad den "gick för" överhuvudtaget, för fesade jag på så var jag ändå uppe i 110 typ direkt.:)

Förvånande hög ljudnivå, måste jag ju dock säga. Nu går det däremot inte få just några sämre förutsättningar med blöt asfalt och dubbdäck iofs, så man har ju testat värstaläget, liksom..
Senast redigerad av mastodontfilmsmats, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare

Inlägg av Tjosansa »

Jo ljudnivån hade gärna fått vara lägre när man får upp farten.
Lycka till i framtiden med elbilsköpet, vad det nu än blir.
Användarvisningsbild
chip
Teslaägare

Inlägg av chip »

Tjosansa skrev:
När köpte du din bil? Läste någonstans att Tesla på nya modellerna jobbat med att sänka ljudnivån.
Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare

Inlägg av Tjosansa »

chip skrev:
Tjosansa skrev:
När köpte du din bil? Läste någonstans att Tesla på nya modellerna jobbat med att sänka ljudnivån.
6 månader.
Användarvisningsbild
chip
Teslaägare

Inlägg av chip »

Tjosansa skrev:
chip skrev:
Tjosansa skrev:
6 månader.
Ja det kan vara en viss skillnad då. Vet faktiskt inte riktigt vad men såg något om vissa åtgärder för att komma åt problemet med vägljudet. Om det är anledningen till att TS inte vill ha bilen så vore det kanske värt att kolla upp.
mastodontfilmsmats

Nej, jag har inte sagt att jag inte vill ha den ;)

Bara ljudnivån från vägen då (duh), som var förvånansvärt hög; nästan ungefär som i min nuvarande bil.
Användarvisningsbild
chip
Teslaägare

Inlägg av chip »

mastodontfilmsmats skrev:

Bara ljudnivån från vägen då (duh), som var förvånansvärt hög; nästan ungefär som i min nuvarande bil.
Okok förstår :) Vad jag förstår det som har just vägljudet varit en återkommande kritik mot M3 och att Tesla försökt göra något åt det så det är möjligt att den bilen du köper inte låter lika mycket. Kan ju vara värt att kolla upp. Har själv en M3SR+ på ingång och utifrån min testkörning med M3P så är jag inte särskilt orolig för just det, i synnerhet eftersom SR+ ska vara tystare.
mastodontfilmsmats

chip skrev:

Okok förstår :) Vad jag förstår det som har just vägljudet varit en återkommande kritik mot M3 och att Tesla försökt göra något åt det så det är möjligt att den bilen du köper inte låter lika mycket. Kan ju vara värt att kolla upp. Har själv en M3SR+ på ingång och utifrån min testkörning med M3P så är jag inte särskilt orolig för just det, i synnerhet eftersom SR+ ska vara tystare.
Men otroligt bra att få köra en med dubbdäck, så man får veta hur verkligheten är.
Dubbfria vinterdäck är ju supertysta.
Användarvisningsbild
chip
Teslaägare

Inlägg av chip »

chip skrev:

Men otroligt bra att få köra en med dubbdäck, så man får veta hur verkligheten är.
Dubbfria vinterdäck är ju supertysta.
Jo sant förmodligen en väsentlig skillnad på dubb och friktion. Har faktiskt aldrig kört på dubbdäck själv så har ingen referens själv.
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare

Inlägg av Gasglad »

Mastodontfilmmats vilket underbart nickname :)
mastodontfilmsmats

Okej.

Det börjar kanske närma sig med övertalningen av familjen, samtidigt som bilen vi har idag går/mår sämre och sämre.
För att utöka möjligheten till jakande svar för ett teslaköp skulle jag återigen vilja provköra en SR+ i Umeåregionen om det finns möjlighet under nästa vecka eller någon kommande helg.

LR med acc-boost har jag testat, och kommer aldrig att få igenom prismässigt, så det löns inte, inte heller P även om det sannolikt vore mycket roligt ;)
Tanken är att köra lite på småvägar i närheten av oss (en väg som kommunen förbiser/glömmer varje år... men nästa år, då jävlar) för att känna på fjädring och ljudnivå på vägar vi åker varje dag, samt lite E4 och eventuellt lite "stadstrafik". Etc.

Inser såhär i efterhand att jag lämnade förra provkörningen med ett tacksåmycket och inget annat, och det kanske förväntas lite mer.. :idea: :oops: men det går ju lösa :)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Långsam till beslut... :lol:

Du kommer inte att ångra beslutet att skaffa elbil/Tesla 3. Det enda du KOMMER att ångra är att du inte valde LR. Inköpspriset är en sak, totalkostnaden är en annan. Och vintertid kommer du att uppskatta fyrhjulsdriften och den längre räckvidden (och dragkroken) likväl som att bilen kommer att behålla värdet ännu bättre vilket ger en mycket fin långtidskalkyl.

Vi bor i Luleå, köpte i höstas en P- med dragkrok och det ENDA vi ångrar är att vi inte köpte en Tesla långt tidigare. Har kört 3.100 mil nu mestadels vinter.
Tesla Y LR -22 EAP
mastodontfilmsmats

BrooklynS skrev:
Dyrt. Det stör en del, tyvärr. ;)
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

BrooklynS skrev:
.../ köpte i höstas en P- med dragkrok /...
Vad är en "P- med dragkrok" för något?

Så vitt jag vet så kan man inte få P med dragkrok...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

BrooklynS skrev:
.../ Och vintertid kommer du att uppskatta fyrhjulsdriften /...
Om man har riktigt bra vinterdäck då? Som jag förstår det är det t.ex. mkt lättare att komma igång med en elbil eftersom de inte spinner drivhjulen lika lätt även om de bara har tvåhjulsdrift...

Och har man väl kommit upp i fart och det är dåligt väglag så får man väl anpassa farten...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Att man har riktigt bra vinterdäck gäller ju ändå. Stor skillnad mellan tvåhjulsdrift och fyrhjulsdrift om det kommit lite snö tex. Men visst, kör du bara i stan och aldrig när det är oplogat så...
Tesla Y LR -22 EAP
mastodontfilmsmats

4wd har jag klarat mig utan i Väster- och Norrbotten i 22 år, 40000 mil (varav 20000 vintermil), så det klarar jag mig nog utan ävem fortsatt. :)

Edit: vi kommer dock ifrån ämnet lite :)
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

En Tesla med RWD är klart bättre än många fossila (alla?) RWD på vintern.

Jag antar att det beror på att motorn är placerad på bakhjulen, viktfördelning med batterierna som tynger baktill samt den elektroniska och omedelbara styrningen av vridmoment mellan hjulen. ;)
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

pefreli skrev:

Jag antar att det beror på att motorn är placerad på bakhjulen, viktfördelning med batterierna som tynger baktill samt den elektroniska och omedelbara styrningen av vridmoment mellan hjulen. ;)
Det där kan jag dementera direkt. Problemet är låg markfrigång, breda däck och väldigt "svansig" kalibrering av ESP. Vintertid (dvs häruppe där vi har riktig vinter, snödrivor, djupsnö osv) vill man ha smala höga hjul, kursstabilitet och hög markfrigång.

På slät is är greppet rakt fram bra, men så fort det kurvar till sig, blir knixigt eller man måste forcera en snödriva är greppet aldrig bättre än vad två däck får.. Har man AWD är det mer är dubbelt så bra då det oftast finns något hjul som har fäste och här är Teslas system väldigt bra för att fördela grepp till det hjul som har fäste.

Det är nog definitionen på "vinter" som skiljer sig åt...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

BrooklynS skrev:
pefreli skrev:

Det där kan jag dementera direkt. Problemet är låg markfrigång, breda däck och väldigt "svansig" kalibrering av ESP. Vintertid (dvs häruppe där vi har riktig vinter, snödrivor, djupsnö osv) vill man ha smala höga hjul, kursstabilitet och hög markfrigång.

På slät is är greppet rakt fram bra, men så fort det kurvar till sig, blir knixigt eller man måste forcera en snödriva är greppet aldrig bättre än vad två däck får.. Har man AWD är det mer är dubbelt så bra då det oftast finns något hjul som har fäste och här är Teslas system väldigt bra för att fördela grepp till det hjul som har fäste.

Det är nog definitionen på "vinter" som skiljer sig åt...
Jaså, min Model 3 (LR RWD) har relativt smala hjul för en bil med ca 300 hästar. Enbart 235 mm.

Har haft bakhjulsdrivna BMW tidigare med både bredare och smalare däck.

Ingen av dem har varit bättre vinterbil än Teslan.

Sen får man såklart vara försiktig pga kraftfull motor och högt vridmoment.

Att pulsa fram i snödrivor är inget jag gjort med någon bil. Svenska/norska fjällen har dock inte varit några problem för någon bil. Förutom vid två tillfällen med min förra BMW då jag behövde putthjälp från lera respektive snö... :oops:
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

BrooklynS skrev:
Det beror på hur man räknar....
Antingen betalar man mycket initialt, och inget/lite senare, eller mindre initialt och mer/mycket senare.
Med Tesla, ingen service, bränslekostnad väldigt billigt, ingen skatt.... och troligen bättre andrahandsvärde.
Med en Tesla gråter man bara en gång.... och aldrig vid en mack :-)
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
mastodontfilmsmats

kenjon skrev:
BrooklynS skrev:
Det beror på hur man räknar....
Antingen betalar man mycket initialt, och inget/lite senare, eller mindre initialt och mer/mycket senare.
Med Tesla, ingen service, bränslekostnad väldigt billigt, ingen skatt.... och troligen bättre andrahandsvärde.
Med en Tesla gråter man bara en gång.... och aldrig vid en mack :-)
För mig kommer drivmedelskostnadsskillnaden att vara ca 10000-12000 kr per år, alltså inte alls så himla signifikant i totalkostnaden; räknat på 1800 mil per år.
Visar lite snabbt min enkelt uppstolpade TCO. Miljöbilspremie samt en omgång SoV-däck inräknad (samt att elbilarna ALDRIG strular på 10 år). Inkluderar inklusive *hålleruppfingretiluftenförsäljningspris* TCO inom parentes.

Totalkostnad efter 5 resp 10 år:

Nuvarande bil (med reparationer för 13k/år):
175kSEK resp 340kSEK
(174,9kSEK resp 339,9kSEK)

TM3 SR+:
565kSEK resp 595kSEK
(212kSEK resp 375kSEK)

e208 (i minsta laget, har samma storlek på bil idag):
410kSEK resp 450kSEK
(195kSEK resp 340kSEK)

eKona: (sannolikt i minsta laget, kort leveranstid)
475kSEK resp 540kSEK
(235kSEK resp 410kSEK)

eNiro: (låång leveranstid)
515kSEK resp 580kSEK
(235kSEK resp 420 kSEK)

Ioniq: (batteri i minsta laget / laddar långsamt, kort leveranstid)
400kSEK resp 450kSEK
(195kSEK resp 345kSEK)

..
Ford Focus 1liters bensin: (tyst, trevlig att köra, finns i lager)
350kSEK resp 460kSEK
(265kSEK resp 420 kSEK)
Skriv svar