kenjon skrev:mastodontfilmsmats skrev:BrooklynS skrev:Långsam till beslut...
Dyrt. Det stör en del, tyvärr.

Det beror på hur man räknar....
Antingen betalar man mycket initialt, och inget/lite senare, eller mindre initialt och mer/mycket senare.
Med Tesla, ingen service, bränslekostnad väldigt billigt, ingen skatt.... och troligen bättre andrahandsvärde.
Med en Tesla gråter man bara en gång.... och aldrig vid en mack

För mig kommer drivmedelskostnadsskillnaden att vara ca 10000-12000 kr per år, alltså inte alls så himla signifikant i totalkostnaden; räknat på 1800 mil per år.
Visar lite snabbt min enkelt uppstolpade TCO. Miljöbilspremie samt en omgång SoV-däck inräknad (samt att elbilarna ALDRIG strular på 10 år). Inkluderar inklusive *hålleruppfingretiluftenförsäljningspris* TCO inom parentes.
Totalkostnad efter 5 resp 10 år:
Nuvarande bil (med reparationer för 13k/år):
175kSEK resp 340kSEK
(174,9kSEK resp 339,9kSEK)
TM3 SR+:
565kSEK resp 595kSEK
(212kSEK resp 375kSEK)
e208 (i minsta laget, har samma storlek på bil idag):
410kSEK resp 450kSEK
(195kSEK resp 340kSEK)
eKona: (sannolikt i minsta laget, kort leveranstid)
475kSEK resp 540kSEK
(235kSEK resp 410kSEK)
eNiro: (låång leveranstid)
515kSEK resp 580kSEK
(235kSEK resp 420 kSEK)
Ioniq: (batteri i minsta laget / laddar långsamt, kort leveranstid)
400kSEK resp 450kSEK
(195kSEK resp 345kSEK)
..
Ford Focus 1liters bensin: (tyst, trevlig att köra, finns i lager)
350kSEK resp 460kSEK
(265kSEK resp 420 kSEK)