BTW, hur påverkas Model 3 av sådana galna laddhastigheter? Hur ofta får man V3-ladda innan Tesla stryper laddeffekten? Det kan ju inte vara hälsosamt för batteriet kan man tycka.
Skulle vara intresssant att veta.
Men hur är det med Audis höga laddhastighet och livslängd på batteriet egentligen? Att den har en stor övre buffert är ju känt men den kör ju ändå väldigt hög hastighet nästan ända i kaklet så att säga. Och det finns inte någon historik som Tesla ändå har på sina batterier. Och Tesla har väl en ganska tidig nedtrappning just för batterihälsans skull. Kan det bli en batterygate för Audi om några år när man ser kraftig degradering eller funkar det helt enkelt att bara köra på med den höga hastigheten?
BTW, hur påverkas Model 3 av sådana galna laddhastigheter? Hur ofta får man V3-ladda innan Tesla stryper laddeffekten? Det kan ju inte vara hälsosamt för batteriet kan man tycka.
Skulle vara intresssant att veta.
Men hur är det med Audis höga laddhastighet och livslängd på batteriet egentligen? Att den har en stor övre buffert är ju känt men den kör ju ändå väldigt hög hastighet nästan ända i kaklet så att säga. Och det finns inte någon historik som Tesla ändå har på sina batterier. Och Tesla har väl en ganska tidig nedtrappning just för batterihälsans skull. Kan det bli en batterygate för Audi om några år när man ser kraftig degradering eller funkar det helt enkelt att bara köra på med den höga hastigheten?
Som sagt, Audi säger (såklart) att deras batterier klarar den höga hastigheten och att de inte kommer sänka laddeffekten efter x-antal laddningar. Säger de. Vi får se, charge-gate vill de förmodligen undvika in i det sista. Batterierna har ju en annan kemi än Teslas, högre koboltandel osv.
Jag kommer hursomhelst troligen inte uppleva någon försämring, dels eftersom jag kör relativt lite och dels eftersom jag inte kommer ha bilen så länge att det skulle märkas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Snabbladdning sliter på alla litiumbatterier.
Det gäller inte bara bilar utan även mobiler och laptops etc.
Samma sak med regelbunden urladdning eller att låta dem vara fulladdade längre tid.
Det är nu vi "gamla" elbilsägare börjar gnälla att det går för fort. Vi har ju vant oss vid att man kan göra en massa saker medan bilen laddar. 20 mil på 13 minuter är fan inte okej. Då måste man ju springa när man ska hinna till toaletten under tiden.
Efter våran 560 mils bilsemester i somras så skulle jag också säga att kraven på laddhastighet är lite överdrivna. Man kommer väldigt långt med 100-150 kW om bilen har låg förbrukning. Att ha en jämn laddkurva hade förstås varit trevligt men det är heller inget som påverkade oss under den resan. Och för vardagskörningen/laddningen är det ett icke problem.
Det viktiga är att laddarna fungerar, lätt att hantera betalning. Och ett rimligt pris.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd