250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Norge

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor

Inlägg av KnightRider »

mati skrev:
BTW, hur påverkas Model 3 av sådana galna laddhastigheter? Hur ofta får man V3-ladda innan Tesla stryper laddeffekten? Det kan ju inte vara hälsosamt för batteriet kan man tycka.
Skulle vara intresssant att veta.

Men hur är det med Audis höga laddhastighet och livslängd på batteriet egentligen? Att den har en stor övre buffert är ju känt men den kör ju ändå väldigt hög hastighet nästan ända i kaklet så att säga. Och det finns inte någon historik som Tesla ändå har på sina batterier. Och Tesla har väl en ganska tidig nedtrappning just för batterihälsans skull. Kan det bli en batterygate för Audi om några år när man ser kraftig degradering eller funkar det helt enkelt att bara köra på med den höga hastigheten?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5879
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor

Inlägg av Gustafsson »

Hur laddar andra Teslor dvs icke M3 ?
Edit: sorry, såg inte att det berörts tidigare..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor

Inlägg av mati »

KnightRider skrev:
mati skrev:
BTW, hur påverkas Model 3 av sådana galna laddhastigheter? Hur ofta får man V3-ladda innan Tesla stryper laddeffekten? Det kan ju inte vara hälsosamt för batteriet kan man tycka.
Skulle vara intresssant att veta.

Men hur är det med Audis höga laddhastighet och livslängd på batteriet egentligen? Att den har en stor övre buffert är ju känt men den kör ju ändå väldigt hög hastighet nästan ända i kaklet så att säga. Och det finns inte någon historik som Tesla ändå har på sina batterier. Och Tesla har väl en ganska tidig nedtrappning just för batterihälsans skull. Kan det bli en batterygate för Audi om några år när man ser kraftig degradering eller funkar det helt enkelt att bara köra på med den höga hastigheten?
Som sagt, Audi säger (såklart) att deras batterier klarar den höga hastigheten och att de inte kommer sänka laddeffekten efter x-antal laddningar. Säger de. Vi får se, charge-gate vill de förmodligen undvika in i det sista. Batterierna har ju en annan kemi än Teslas, högre koboltandel osv.
Jag kommer hursomhelst troligen inte uppleva någon försämring, dels eftersom jag kör relativt lite och dels eftersom jag inte kommer ha bilen så länge att det skulle märkas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
4Head
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 jan 2020 20:42

Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor

Inlägg av 4Head »

Någon som vet hur mycket detta sliter på batteriet? Eller är det främst om man håller på och ladda batteriet fullt konstant som sliter mest?
Bild
Model 3 Performance Highland
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor

Inlägg av taliz »

Snabbladdning sliter på alla litiumbatterier.
Det gäller inte bara bilar utan även mobiler och laptops etc.
Samma sak med regelbunden urladdning eller att låta dem vara fulladdade längre tid.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Det är nu vi "gamla" elbilsägare börjar gnälla att det går för fort. Vi har ju vant oss vid att man kan göra en massa saker medan bilen laddar. 20 mil på 13 minuter är fan inte okej. Då måste man ju springa när man ska hinna till toaletten under tiden. :lol:
Efter våran 560 mils bilsemester i somras så skulle jag också säga att kraven på laddhastighet är lite överdrivna. Man kommer väldigt långt med 100-150 kW om bilen har låg förbrukning. Att ha en jämn laddkurva hade förstås varit trevligt men det är heller inget som påverkade oss under den resan. Och för vardagskörningen/laddningen är det ett icke problem.

Det viktiga är att laddarna fungerar, lätt att hantera betalning. Och ett rimligt pris.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor

Inlägg av Zalman3 »

Kan tänka mig att man alltid har V2 och V3 på samma SuC.

För jag kan ju inte ladda på CCS.

Då kan man ju välja om man vill ladda supersnabbt, för man vill snabbt åka vidare, eller om man vill hinna äta en måltid i lugn och ro.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8148
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor

Inlägg av fth »

Zalman3 skrev:
För jag kan ju inte ladda på CCS.
Uppgradera bilen till CCS, jag bokade direkt det var möjligt. Ger mer flexibilitet och jag inbillar mig att andrahandsvärdet kan bli bättre med CCS.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar