Auto pre-conditioning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Auto pre-conditioning

Inlägg av HelectriC »

i væntan på AP och før att slippa trycka uppdatera hela tiden i den tråden, så tænkte jag ta upp en annan fråga.
Ær det någon som ær nøjd med pre-conditioning? den funkar inte alls hos mig i stort sett, ganska værdeløs. T.ex. imorse nær jag går in och kollar appen en stund innan jag ska åka, så ser jag att på Climatefliken står det med stora bokstæver "Pre-conditioning active". Jaha, tænker jag, då sætter den væl igång så att bilen ær varm tills jag ska åka eftersom jag åker ca samma tid som tidigare i veckan. Nej, nær jag kommer ut har inget hænt. Nær ær tanken att den ska fungera? hur exkat på samma minut måste man åka før att funktionen faktiskt ska vara praktisk. Jag kan inte se nån nytta alls med detta. Vanlig schemalagd førværmning hade ju varit mycket enklare, varfør konstra till det?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Auto pre-conditioning

Inlägg av bylund »

Jag har inte fått den att funka. Däremot har jag sett att den står och värmer någon gång mitt i natten utan rimligt anledning. Att kunna sätta en starttid för klimatanläggningen torde vara jättelätt. Att få sätta en tid då bilen ska vara klar torde inte vara jättesvårt.

Hellre fungerande stupid precondition än ickefungerande smart precondition.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

bylund skrev:
Jag har inte fått den att funka. Däremot har jag sett att den står och värmer någon gång mitt i natten utan rimligt anledning. Att kunna sätta en starttid för klimatanläggningen torde vara jättelätt. Att få sätta en tid då bilen ska vara klar torde inte vara jättesvårt.

Hellre fungerande stupid precondition än ickefungerande smart precondition.
med tanke på hur ofta den værmer på tidpunkter då man faktiskt inte ska køra och att den i stort sett aldrig funkar nær den ska, så kanske det ær smartare att avaktivera funktionen? Då sparar man den energin.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Nä precond fungerar urkass! :cry: Inte ens den manuella funkar bra. :( OM man kan komma i kontakt med bilen vill säga. Alla har ju inte en bil som har kontakt där den står över natten.
Bilen blir knappt varmt på 30 min förvärmning. Har provat köra via visible tesla också och det funkar bättre men inte bra och rätt som det är man utloggad från datorn så funkar det inte längre.
Underligt att inte en så högteknologisk bil som tesla ens kan få detta att fungera!

Där kan jag bara säga att min BMW i3 sköter sitt jobb med bravur, speciellt om man jämför med en Tesla så är det anmärkningsvärt tycker jag. I i3:an har jag också en knapp jag kan trycka på för att få parkeringsvärmare/kylning i 30 min ex vid parkering för att handla och hundar och barn i bilen. Vet att någon här efterfrågade just den funktionen.

Hoppas verkligen att v7 har smart prekond som fungerar och själv räknar ut när den skall börja värma för att den skall vara klar till utsatt tid.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Jag tycker det funkar OK när man kör en manuellt.
Brukar sätta den på ganska hög temp en stund innan jag ska köra.
Eller så schedulerar jag med visible tesla.
Brukar funka bra.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

jag brukar slå på den vid kaffet på morgonen. Bilen har alltid rätt temperatur när jag åker 30-40 min senare. Jag står iofs i kallgarage men fungerade bra förra vintern när jag stod ute också.

/M
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

jonas skrev:
Nä precond fungerar urkass! :cry: Inte ens den manuella funkar bra. :( OM man kan komma i kontakt med bilen vill säga. Alla har ju inte en bil som har kontakt där den står över natten.
Bilen blir knappt varmt på 30 min förvärmning. Har provat köra via visible tesla också och det funkar bättre men inte bra och rätt som det är man utloggad från datorn så funkar det inte längre.
Underligt att inte en så högteknologisk bil som tesla ens kan få detta att fungera!

Där kan jag bara säga att min BMW i3 sköter sitt jobb med bravur, speciellt om man jämför med en Tesla så är det anmärkningsvärt tycker jag. I i3:an har jag också en knapp jag kan trycka på för att få parkeringsvärmare/kylning i 30 min ex vid parkering för att handla och hundar och barn i bilen. Vet att någon här efterfrågade just den funktionen.

Hoppas verkligen att v7 har smart prekond som fungerar och själv räknar ut när den skall börja värma för att den skall vara klar till utsatt tid.
Jag kör VisibleTesla i en server i microsoft Azure. Det kostar ungefär 150 kr i månaden.

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Hur funkar egentligen visningen för total förbrukning sedan förra laddning? Den ström som används av förvärmning, tas den med i beräkningen när man sen börjar köra, dvs. får man högre genomsnittsförbrukning om man har förvärmt med batteriet? Det borde man antagligen, annars blir ju visningen helt fel om man sitter och beräknar hur mycket ström som har gått åt om den bara skriver ut det som gått till faktisk körning.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

HelectriC skrev:
Hur funkar egentligen visningen för total förbrukning sedan förra laddning? Den ström som används av förvärmning, tas den med i beräkningen när man sen börjar köra, dvs. får man högre genomsnittsförbrukning om man har förvärmt med batteriet? Det borde man antagligen, annars blir ju visningen helt fel om man sitter och beräknar hur mycket ström som har gått åt om den bara skriver ut det som gått till faktisk körning.
Energin som förbrukas när bilen inte är igång räknas inte med.
Påverkar alltså inte medelförbrukningen.

Om du däremot lämnar bilen igång i neutral, så räknar den med denna energi.
Funkar däremot inte vid laddning.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Martinen skrev:
HelectriC skrev:
Energin som förbrukas när bilen inte är igång räknas inte med.
Påverkar alltså inte medelförbrukningen.

Om du däremot lämnar bilen igång i neutral, så räknar den med denna energi.
Funkar däremot inte vid laddning.
Det betyder ju då att man inte kan räkna ut hur långt man kan köra till tomt batteri eftersom man inte vet hur mkt som har gått åt? Indikationen typical och sånt funkar ju generellt inte heller.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

hybris skrev:
jag brukar slå på den vid kaffet på morgonen. Bilen har alltid rätt temperatur när jag åker 30-40 min senare. Jag står iofs i kallgarage men fungerade bra förra vintern när jag stod ute också.

/M
Här ungefär samma tid på mig och det inte att fungera innan jag insåg att om man slår på HI då blir den betydligt snabbare på att värma upp bilen. Börjat man under 0 grader så kan 15 min på HI göra att man är framme vid 20 grader medans efter 1 timme är man bara på 15 grader om man ställt målet på typ 21 grader. Det tycker jag är riktigt dåligt av Tesla, prova bilen mer utanför Kalifornien!!!
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Pontus skrev:
hybris skrev:

/M
Här ungefär samma tid på mig och det inte att fungera innan jag insåg att om man slår på HI då blir den betydligt snabbare på att värma upp bilen. Börjat man under 0 grader så kan 15 min på HI göra att man är framme vid 20 grader medans efter 1 timme är man bara på 15 grader om man ställt målet på typ 21 grader. Det tycker jag är riktigt dåligt av Tesla, prova bilen mer utanför Kalifornien!!!
Det är ju helt kass? 15 minuter utan fullvärme är ju totalt värdelöst, måste bara vara något fel. Alla bilar jag haft har levererat full värme inom den tiden till och med den gamla 140 jag hade som 18 åring.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Låter nästan som du har något fel!

Jag använder appen Remote S och slår på värmen. Den slår på high. Inga som helst problem men bilen står som sagt inte ute i minusgrader.

Sedan brukar jag slå på värmen i stolen och ratten nör jag åker. Värmen i ratten borde uppdateras med fler lägen då handsvetten inträder inom 5-10 min annars... :-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Samma här. Appen funkar utmärkt. Den kör även upp varmluft mot rutan så isen ryker.
Är imponerad hur lite fläkten hörs utifrån
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

För någon vecka sedan så satte jag igång värmen via appen men ändrade från 21 grader som var inställt i bilen till HI eftersom jag kom på att sätta på värmen i sista stund innan jag skulle åka.
Efter ett tag tyckte jag att det var otroligt varmt i bilen och fläkten gick för fullt trots att det i bilen stod på automat och 21 grader. Först när jag tog fram mobiltelefonen och stängde av värmen via appen så kunde bilen ta över kontrollen (då hade jag 29 grader i bilen!!). Jag har hela tiden trott att när jag kör så är det dom inställningarna som gäller i automatläget och inte vad jag gjort i appen när den står parkerad.
Har jag missat något eller är det så här det ska fungera?
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

+46 skrev:
För någon vecka sedan så satte jag igång värmen via appen men ändrade från 21 grader som var inställt i bilen till HI eftersom jag kom på att sätta på värmen i sista stund innan jag skulle åka.
Efter ett tag tyckte jag att det var otroligt varmt i bilen och fläkten gick för fullt trots att det i bilen stod på automat och 21 grader. Först när jag tog fram mobiltelefonen och stängde av värmen via appen så kunde bilen ta över kontrollen (då hade jag 29 grader i bilen!!). Jag har hela tiden trott att när jag kör så är det dom inställningarna som gäller i automatläget och inte vad jag gjort i appen när den står parkerad.
Har jag missat något eller är det så här det ska fungera?
Det t låter skummt.
Har Jag ställt upp den i appen så ser jag inställningen även i bilen och kan skruva ner den till önskad temp när jag sätter mig i den.
Det som du beskriver har inte hänt mig.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

hybris skrev:

Jag använder appen Remote S och slår på värmen. Den slår på high. Inga som helst problem men bilen står som sagt inte ute i minusgrader.

Finns den appen till Windowslurar? Jag trodde att den bara fanns till Äppellurar.

Sedan brukar jag slå på värmen i stolen och ratten nör jag åker. Värmen i ratten borde uppdateras med fler lägen då handsvetten inträder inom 5-10 min annars... :-)
Om man håller i ratten hela tiden ja.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Segelflygaren skrev:
hybris skrev:

Finns den appen till Windowslurar? Jag trodde att den bara fanns till Äppellurar.

Haha, har munkavlen.börjat lossna?
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Segelflygaren skrev:
hybris skrev:

Gör inte du det? :o
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

Pontus skrev:
Segelflygaren skrev:
hybris skrev:

Gör inte du det? :o
Jo, nu för tiden...
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare

Inlägg av Datordoktorn »

Eftersom segelflygaren uppenbarligen blivit belagd med munkavle på ett eller annat sätt så ska jag inte ens fråga om vad som egentligen hände.

Men däremot kanske man kan få veta hur länge det tar innan vi får höra hur det gick till i den här mystiska historien? 1 vecka? 1 månad? 1 halvår? Aldrig?

Och Kalle, lever han eller behöver vi starta en tråd om honom också? :D
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber

Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

Datordoktorn skrev:
Eftersom segelflygaren uppenbarligen blivit belagd med munkavle på ett eller annat sätt så ska jag inte ens fråga om vad som egentligen hände.

Men däremot kanske man kan få veta hur länge det tar innan vi får höra hur det gick till i den här mystiska historien? 1 vecka? 1 månad? 1 halvår? Aldrig?

Och Kalle, lever han eller behöver vi starta en tråd om honom också? :D
Kalle lever, men verkar också varit tyst en stund tills nyligen :)

Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

Segelflygaren skrev:
hybris skrev:
Värmen i ratten borde uppdateras med fler lägen då handsvetten inträder inom 5-10 min annars... :-)
:D :lol:
Ja just, och det måste ju vi alla göra i väntan på 7.0. ;)
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Idag när jag skulle stanna hemma längre på morgonen märker jag att min bil är uppvärmd. Detta ungefär 1h efter normal avresetid.
Kanske Tesla lagt in en default förseningskonstant?

Aldrig någonsin har den varit igång vid min normala avresetid om jag glömt förvärma.
Funktionen är verkligen värdelös !
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inlägg av fakerlind »

Träffade killen som är ansvarig för connectivity på Tesla på MWC i Barcelona nu i veckan. Frågade varför de inte har lagt in möjligheten om att välja ett klockslag när bilen skall ha bekväm temp. Berättade att det är en väldigt uppskattad feature i Norden hos bl.a. OnCall-användare. Han skulle ha ett möte med deras UX-chef idag och lovade framföra och återkomma. Den som lever får se..

Sent from my iPhone using Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Skriv svar