Fyndläge på börsen?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Headline
elbilist

Re: Fyndläge på börsen?

Inlägg av Headline »

Alfred skrev:
Sådär, nu har åtminstone jag ökat på lite till på $386. Rätt hög sannolikhet att det fortsätter ner, ca 60-65% risk tror jag. Men om det hade vänt upp här på att antalet nya fall i Italien nu börjat plana ut så hade jag grämt mig för att jag väntade för länge med att köpa. Jag har två lika stora köp kvar att göra innan jag är på jämviktsläge, så min position är alltså fortfarande att det är troligt att det sjunker mer.

Men när man blir lika ledsen för att det går upp som för att det går ner – då måste man köpa. :)

För mänsklighetens och ekonomins del är jag så pass optimistisk att jag tolkar det som positivt att Italiens och Frankrikes karantänsmodell verkar fungera. Tidigaste laget att dra den slutsatsen säkert, men finns ändå tidiga datapunkter som tyder på det nu. Det innebär att vi kan hålla ut så tills sommaren börjar nalkas och viruset tappar hastighet. Återigen en osäker spaning, men att det inte blivit värre i Indonesien eller Thailand tyder ju på att värme och hög luftfuktighet bromsar viruset.

Därmed kanske det blir karantän till mitten på maj, efter det följer vissa lättnader och sedan handlar allt om hur väl vi kan förbereda oss innan ny kulmen i höst. Chans på positiv svart svan där är att vi hinner uppfinna någon typ av behandling som ger effekt, exempelvis Remdesivir som används på försök nu.

Jag tror att börsen redan prisat in att krisen ska förstöra 2020 fullständigt och att det finns gott hopp om uppstuds om återhämtning kan påbörjas redan till hösten.

Är det indexfonder du köper eller eftersom tråden handlar om börsen? ;-)

Sitter själv och funderar på om börsen prisat in den lägre produktivitet och uteblivna vinster eller om det faller mer när folk verkligen blir sjuka i större antal. Jag gissar som du att mycket är nog redan taget i beaktning. Men det kan ju vara helt fel. Sitter själv med en slant som innan krisen var placerad i 25% aktier 75% räntor. Efter den 13:e bytte jag fördelning och ökade aktiedelen till 45%. Nu funderar jag på att portionera ut i 5% steg varannan vecka eller så till 90% aktier. På sikt kommer det gå plus och att tajma botten räknar jag inte med. Väldigt nöjd om jag kan få en bred träffbild.

10000kr-frågan kvarstår ju, när når vi botten och hur lång tid tar det till återhämtning?
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Headline skrev:
Är det indexfonder du köper eller eftersom tråden handlar om börsen? ;-)

Sitter själv och funderar på om börsen prisat in den lägre produktivitet och uteblivna vinster eller om det faller mer när folk verkligen blir sjuka i större antal. Jag gissar som du att mycket är nog redan taget i beaktning. Men det kan ju vara helt fel. Sitter själv med en slant som innan krisen var placerad i 25% aktier 75% räntor. Efter den 13:e bytte jag fördelning och ökade aktiedelen till 45%. Nu funderar jag på att portionera ut i 5% steg varannan vecka eller så till 90% aktier. På sikt kommer det gå plus och att tajma botten räknar jag inte med. Väldigt nöjd om jag kan få en bred träffbild.

10000kr-frågan kvarstår ju, när når vi botten och hur lång tid tar det till återhämtning?
Självklart, köpte den breda amerikanska indexfonden som är döpt efter Nikola Tesla. :lol:

Snyggt att bara ha haft 25% aktier innan krisen. Jag har fått äta desto värre förluster, men hann vikta om någorlunda för att ha shoppingpengar nu.

Är ju helt omöjligt att veta något om när botten kommer, men jag är mentalt inställd på att det är hög sannolikhet för W-botten, dvs uppstuds och sen ny besvikelse. Så gör som du och köper i små delar längs vägen ner, och tar nog hem eventuell vinst i sommar om det lugnat sig då. Tror ny acceleration i höst kan utlösa nya fall, så kommer vilja gå in i hösten med minst 25% kassa (vilket för mig är hög andel kontanter).

Remdesivir var förövrigt bara ett exempel. Tror det finns en icke försumbar chans att mänskligheten hunnit hitta på något till hösten även om ett färdigt vältestat vaccin nog är för mycket att hoppas på. Om inte annat borde det väl vara en samhällsekonomiskt försvarbar investering att bygga ut Corona-internsivvårdsplatser så mycket att vi kan korta ner ny eventuell ny karantänsperiod eftersom vi inte behöva göra kurvan lika plan.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Pratas ju om att det skall komma tester som gör att man kan se om man haft viruset.
Får man fart på det och distribuerar ut, och det visar sig att en hel del haft det och är immuna, då kan ju de börja "leva som vanligt" igen.
Antagligen blir det dock bara för sjukvårdspersonal, åtminstone en bra tid framöver.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

taliz skrev:
Pratas ju om att det skall komma tester som gör att man kan se om man haft viruset.
Får man fart på det och distribuerar ut, och det visar sig att en hel del haft det och är immuna, då kan ju de börja "leva som vanligt" igen.
Antagligen blir det dock bara för sjukvårdspersonal, åtminstone en bra tid framöver.
Såg en Tweet snurra förbi där de kört dessa tester på Sahlgrenska redan. Lyckades inte kopiera in Tweeten bara.
Men testen lyckades bättre, de hittade antikroppar på testpersonen.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Zalman3 skrev:
Oljan nere på 26 dollar!
Oljan faller som en sten.

Nere på 22.60 dollar!!!

CNBC tror att Ryssland förlorar uppåt 100 miljarder dollar om detta håller i sig!!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Zalman3 skrev:
Zalman3 skrev:
Oljan nere på 26 dollar!

Nere på 22.60 dollar!!!

CNBC tror att Ryssland förlorar uppåt 100 miljarder dollar om detta håller i sig!!!
Över vilken tidsperiod?
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare

Inlägg av carl-pedal »

Jag räknade lite snabbt på att dagsproduktion på 100 milj fat och ett oljepris på 30 dollar isf 60 dollar för en månad sedan ger ca 3 miljarder dollar per dag i förlorade pengar för säljaren. Det är ca 350 000 SEK per sekund.
Ryssland producerar väl runt 10% av världens olja så de förlorar väl 100 miljarder dollar på årsbasis.
Irak verkar ha det värre för dom har inte mycket annat än olja att sälja.
Köpläge på olja? :)
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

carl-pedal skrev:
Jag räknade lite snabbt på att dagsproduktion på 100 milj fat och ett oljepris på 30 dollar isf 60 dollar för en månad sedan ger ca 3 miljarder dollar per dag i förlorade pengar för säljaren. Det är ca 350 000 SEK per sekund.
Ryssland producerar väl runt 10% av världens olja så de förlorar väl 100 miljarder dollar på årsbasis.
Irak verkar ha det värre för dom har inte mycket annat än olja att sälja.
Köpläge på olja? :)
:lol: Ja, det är ju en tanke!

Ja, det är ju aldrig fel att det slår mot Sovjets ekonomi, för det slår mot Putin.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Om Ryssland går dåligt kommer dom annektera så det är inte bra för någon att Rysslands ekonomi går dåligt
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Remuz skrev:
Om Ryssland går dåligt kommer dom annektera så det är inte bra för någon att Rysslands ekonomi går dåligt
Sant, och då kanske Trump (som nu kanske får det svårt på hemmaplan inför valet) får för sig att han kan vinna poäng på att angripa Ryssland. Inte bra.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jerker skrev:
Remuz skrev:
Sant, och då kanske Trump (som nu kanske får det svårt på hemmaplan inför valet) får för sig att han kan vinna poäng på att angripa Ryssland. Inte bra.
Troligen proxy-krig någonstans förvisso, men handel är nyckeln till fred och tillväxt. Nationalism och isolering är motsatsen typ. Ryssland har en stor ekonomi och är fortfarande beroende av oljan. Utan den behöver dom något annat...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Remuz skrev:
Jerker skrev:
Remuz skrev:
Troligen proxy-krig någonstans förvisso, men handel är nyckeln till fred och tillväxt. Nationalism och isolering är motsatsen typ. Ryssland har en stor ekonomi och är fortfarande beroende av oljan. Utan den behöver dom något annat...
Nej, om oljepriset fortsätter att ligga så här lågt så ska det verkligen bli "intressant" att se vad Ryssland tar sig för.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
Zalman3 skrev:
Oljan nere på 26 dollar!

Nere på 22.60 dollar!!!

Över vilken tidsperiod?
Oljan på 20.89 dollar!!!
Helt galet!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Jerker skrev:
Remuz skrev:
Jerker skrev:
Remuz skrev:
Nej, om oljepriset fortsätter att ligga så här lågt så ska det verkligen bli "intressant" att se vad Ryssland tar sig för.
Är väl iofs Ryssland tillsammans med Saudi som bär största ansvaret för nuvarande pris. De valde ju att båda "öppna kranarna".
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar