Alfred skrev:Sådär, nu har åtminstone jag ökat på lite till på $386. Rätt hög sannolikhet att det fortsätter ner, ca 60-65% risk tror jag. Men om det hade vänt upp här på att antalet nya fall i Italien nu börjat plana ut så hade jag grämt mig för att jag väntade för länge med att köpa. Jag har två lika stora köp kvar att göra innan jag är på jämviktsläge, så min position är alltså fortfarande att det är troligt att det sjunker mer.
Men när man blir lika ledsen för att det går upp som för att det går ner – då måste man köpa.
För mänsklighetens och ekonomins del är jag så pass optimistisk att jag tolkar det som positivt att Italiens och Frankrikes karantänsmodell verkar fungera. Tidigaste laget att dra den slutsatsen säkert, men finns ändå tidiga datapunkter som tyder på det nu. Det innebär att vi kan hålla ut så tills sommaren börjar nalkas och viruset tappar hastighet. Återigen en osäker spaning, men att det inte blivit värre i Indonesien eller Thailand tyder ju på att värme och hög luftfuktighet bromsar viruset.
Därmed kanske det blir karantän till mitten på maj, efter det följer vissa lättnader och sedan handlar allt om hur väl vi kan förbereda oss innan ny kulmen i höst. Chans på positiv svart svan där är att vi hinner uppfinna någon typ av behandling som ger effekt, exempelvis Remdesivir som används på försök nu.
Jag tror att börsen redan prisat in att krisen ska förstöra 2020 fullständigt och att det finns gott hopp om uppstuds om återhämtning kan påbörjas redan till hösten.
Är det indexfonder du köper eller eftersom tråden handlar om börsen?

Sitter själv och funderar på om börsen prisat in den lägre produktivitet och uteblivna vinster eller om det faller mer när folk verkligen blir sjuka i större antal. Jag gissar som du att mycket är nog redan taget i beaktning. Men det kan ju vara helt fel. Sitter själv med en slant som innan krisen var placerad i 25% aktier 75% räntor. Efter den 13:e bytte jag fördelning och ökade aktiedelen till 45%. Nu funderar jag på att portionera ut i 5% steg varannan vecka eller så till 90% aktier. På sikt kommer det gå plus och att tajma botten räknar jag inte med. Väldigt nöjd om jag kan få en bred träffbild.
10000kr-frågan kvarstår ju, när når vi botten och hur lång tid tar det till återhämtning?