Det är ju t.o.m. än värre, matningen måste ligga över batterispänningen, och det är noga HUR mycket eftersom detSvenssons skrev:Normalt ligger serierna på 700-800 V men vad den faktiska spänningen är varierar under dagen. Du ikommer nte kunna ladda särskilt effektivt med 300 V utan att bilarna byggs om för att kunna hantera så låg spänning.Zalman3 skrev:Förstår egentligen inte varför en DC-DC omvandlare skulle behövas.
Om batteriet klarar 400V.
Kollar på syrrans solceller, de ger 300-350V.
Borde gå att koppla direkt till elbilens batterier.
Jag förstår att man inte kan ladda fullt, men till en viss grad i alla fall.
bestämmer hur mycket ström som går in i batteriet, man måste alltså reglera spänningen från tex solcellerna.
Det är dessutom lite mer avancerat än så men det räcker för att förstå att det är svårt att ta spänning direkt från ett
gäng solceller direkt till batteriet i en bil.
Men om man antar att man kan få upp tillräckligt hög spänning från solcellerna så borde man kunna fixa en
laddare till bilen, men det blir nog lite dyrt, verkningsgraden borde hursomhelst bli riktigt bra!
