Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Inlägg av bladh »

Telsa skrev:
Kan det vara regulatory approval från någon myndighet i USA gällande export av mjukvara?
På sätt och vis rimligt.
Men är det egentligen en regelrätt export/import?
Jag använder produkter från ett annat amerikanskt företag som nyligen släppt mjukvaruversion 9.0.2 för sina handhållna produkter och något som går under namnet El Capitan för en typ av produkter. Inga konstigheter att tanka ner och installera dessa.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

bladh skrev:
Telsa skrev:
Kan det vara regulatory approval från någon myndighet i USA gällande export av mjukvara?
På sätt och vis rimligt.
Men är det egentligen en regelrätt export/import?
Jag använder produkter från ett annat amerikanskt företag som nyligen släppt mjukvaruversion 9.0.2 för sina handhållna produkter och något som går under namnet El Capitan för en typ av produkter. Inga konstigheter att tanka ner och installera dessa.
Men den produkten innehåller inte "AI" för att köra fordon, vilket kan ha militärtillämpning.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Handlar inte om det...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Vi måste ha tillstånd när vi skickar saker till Ryssland, för mig framstår de artiklarna som ganska enkla. Att behöva ett tillstånd är ju inte samma sak som att man gör något fel eller att en produkt är speciell,bara att den skullekunna vara det.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

LarsL skrev:
Vi måste ha tillstånd när vi skickar saker till Ryssland, för mig framstår de artiklarna som ganska enkla. Att behöva ett tillstånd är ju inte samma sak som att man gör något fel eller att en produkt är speciell,bara att den skullekunna vara det.
Där finns det helt andra export restriktioner.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Vart kom exportreatriktionerna från? Autopiloten och timing handlar ju inte alls om något sådant...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

bladh skrev:
HelectriC skrev:

jepp, egentligen ær jag vitløksimportør och infiltererar alla forum med målet att øka vitløkskonsumtionen!
Är det DU?!
Så mycket vitlök jag har köpt på grund av dig… din, din.. din… vitlöksmanipulaimportör!
Nästa fas är att lägga upp en liten butik på forumets köp&sälj avdelning. Det kommer att erbjudas medlemsrabatt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:

Handlar inte det om sanktionerna som finns just nu då?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare

Inlägg av Datordoktorn »

Undrar om man får nån vettig förklaring i den här tråden ikväll eller om man lika gärna kan gå och lägga sig? Hur fan är det ens möjligt att man får en vanlig medlem på ett forum att plocka bort sina inlägg och ersätta med en emoji och inte ett enda ord som förklaring?

För att fått exempelvis undertecknad till det hade kostat riktigt mycket pengar alternativt en handfull hotfulla gossar med tillhyggen. Det här känns ju helt overkligt, hur jävla hemligt kan det vara egentligen?
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber

Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Datordoktorn skrev:
Undrar om man får nån vettig förklaring i den här tråden ikväll eller om man lika gärna kan gå och lägga sig? Hur fan är det ens möjligt att man får en vanlig medlem på ett forum att plocka bort sina inlägg och ersätta med en emoji och inte ett enda ord som förklaring?

För att fått exempelvis undertecknad till det hade kostat riktigt mycket pengar alternativt en handfull hotfulla gossar med tillhyggen. Det här känns ju helt overkligt, hur jävla hemligt kan det vara egentligen?
Jag fattar inte heller!
Men att gå och lägga sig funkar nog i typ en eller två veckor. Sätt väckarklockan på 1november, så blir det nog bra.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

Han kanske inte är en helt vanlig sektmedlem...
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Elektrokungen skrev:
Han kanske inte är en helt vanlig sektmedlem...
En infiltratör måste arkebuseras!
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare

Inlägg av Datordoktorn »

Nästa del i mysteriet är ju hur man fick Kalle att både sluta skriva på forumet och dessutom plocka bort videon ifrån Youtube?

Några smarta teorier på det?
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber

Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Datordoktorn skrev:
Nästa del i mysteriet är ju hur man fick Kalle att både sluta skriva på forumet och dessutom plocka bort videon ifrån Youtube?

Jag har redan svarat på det tidigare; IS
Deras motiv är oklara dock
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

point1 skrev:
LarsL skrev:
Men den produkten innehåller inte "AI" för att köra fordon, vilket kan ha militärtillämpning.
Snälla så avancerat är det inte. Bosch och många andra har exakt samma teknik. Knappast så de gör något banbrytande.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Det behöver inte alls vara avancerat eller banbrytande för att det ska krävas exporttillstånd från myndigheterna i USA. Det räcker med att det kan finnas ett användningsområde för USAs militär.

Det har vi fått erfara många gånger på jobbet och vi håller inte på med militära saker. Det är alltså inga problem att köpa sakerna från den amerikansk leverantören, utan problemet är att leverantören måste få tillstånd från amerikanska staten för att få exportera. Många gånger har det slutat med att vi hittat en europeisk leverantör i stället.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Datordoktorn skrev:

Min enkla teori är att Segelflygaren är betatestare och att det blev lite fel i samband med utrullningen av autopiloten. Jag tror helt enkelt att han ombetts att ta bort allt han publicerat i ämnet, i annat fall får han inte fortsätta som betatestare. Värre "hot" behövs nog inte.

Att Kalle också tagit bort det han publicerat tror jag är för att inte förstöra Segelflygarens chanser att fortsätta vara betatestare. Kalle blev ju bjuden på en spännande upplevelse och han vill inte göra sig ovänn med Segelflygaren.

Men vad vet jag :?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

point1 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Datordoktorn skrev:

Min enkla teori är att Segelflygaren är betatestare och att det blev lite fel i samband med utrullningen av autopiloten. Jag tror helt enkelt att han ombetts att ta bort allt han publicerat i ämnet, i annat fall får han inte fortsätta som betatestare. Värre "hot" behövs nog inte.

Att Kalle också tagit bort det han publicerat tror jag är för att inte förstöra Segelflygarens chanser att fortsätta vara betatestare. Kalle blev ju bjuden på en spännande upplevelse och han vill inte göra sig ovänn med Segelflygaren.

Men vad vet jag :?
Känns som det absolut troligaste.

Sent from my iPhone using Tapatalk
+1
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare

Inlägg av Machris »

Jisses. Här är man nedkopplad 24 timmar o plötsligt hamnar man mitt i ett drama värdigt salig H. Mankell. Blir svårt att sova nu :?
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

Segelflygaren har ju redan denenterat att han är betatestare. Pratas lite på amerikanska TMC också.

Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Nicke Nyfiken skrev:
Segelflygaren dementerade att han var betatestare redan innan han tog bort sina inlägg och skandalen var ett faktum.
Han var den förste i Europa som fick 7.0-uppdateringen, och efter några timmar när ingen annan hade fått den så började folk undra om han var betatestare och bara väntat med att uppdatera. Han dementerade då att detta skulle varit fallet.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

HelectriC skrev:
LarsL skrev:

Handlar inte det om sanktionerna som finns just nu då?
Det har tillkommit sådana saker också. Men tidigare handlade det, antar jag, om spridande av teknik.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

hybris skrev:
Safe harbor var faktiskt skräp redan från början. Alla företag utanför EU som är seriösa har redan införlivat EU model clauses i sina kontrakt som reglerar hur man får flytta persondata utanför EU.
Nu tycker jag att du nästan tar i så du spricker - specifika klausuler är bara något som större bolag har råd/möjlighet att införliva. Min erfarenhet är att majoriteten av de amerikanska mjukvarubolagen saknar egna EU-jurister och resurser för att att göra någon genomlysning, utan läser snabbt igenom EU-specifika regler och hänvisar till Safe Harbor (om de över huvud taget bryr sig). Safe Harbor instiftades för att göra det lätt för amerikanska mjukvaruföretag att handla i Europa, men det har fungerat extremt dåligt eftersom bara två personer i hela USA jobbat med att försöka säkerställa och garantera att de amerikanska Safe-Harbor-bolagen verkligen följer EU-lagstiftning. Konsekvensen har i praktiken blivit att EU-bolag slaviskt följer EU-lagar, medan amerikanska bolag i stort sett gör vad de vill i Europa.

Håller dock med om att Safe Harbor var skräp från början - amerikanerna har två fysiska individer på hela kontinenten som ska säkerställa att alla US-bolag verksamma i EU följer alla EU-regler. Det säger sig självt att det inte är någon höjdarlösning.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Herr X skrev:
hybris skrev:
Safe harbor var faktiskt skräp redan från början. Alla företag utanför EU som är seriösa har redan införlivat EU model clauses i sina kontrakt som reglerar hur man får flytta persondata utanför EU.
Nu tycker jag att du nästan tar i så du spricker - specifika klausuler är bara något som större bolag har råd/möjlighet att införliva. Min erfarenhet är att majoriteten av de amerikanska mjukvarubolagen saknar egna EU-jurister och resurser för att att göra någon genomlysning, utan läser snabbt igenom EU-specifika regler och hänvisar till Safe Harbor (om de över huvud taget bryr sig). Safe Harbor instiftades för att göra det lätt för amerikanska mjukvaruföretag att handla i Europa, men det har fungerat extremt dåligt eftersom bara två personer i hela USA jobbat med att försöka säkerställa och garantera att de amerikanska Safe-Harbor-bolagen verkligen följer EU-lagstiftning. Konsekvensen har i praktiken blivit att EU-bolag slaviskt följer EU-lagar, medan amerikanska bolag i stort sett gör vad de vill i Europa.

Håller dock med om att Safe Harbor var skräp från början - amerikanerna har två fysiska individer på hela kontinenten som ska säkerställa att alla US-bolag verksamma i EU följer alla EU-regler. Det säger sig självt att det inte är någon höjdarlösning.
Nu är det väl så att du borde tänka på att Hybris har väl erfarenheter ifrån ett pytte litet mjukt bolag? :P
Vet men klockan är mycket.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Jag hajar inte hur de ska hantera all data, måste bli ofantliga mängder snabt.

Från Elon
""The whole Tesla fleet acts like a network. When one car learns something they all learn it,"
"As ... more people enable autopilot, the information about how to drive is uploaded to the network. Each driver is effectively an expert trainer in how the autopilot should work."
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Kalle skrev:
Jag hajar inte hur de ska hantera all data, måste bli ofantliga mängder snabt.

Från Elon
""The whole Tesla fleet acts like a network. When one car learns something they all learn it,"
"As ... more people enable autopilot, the information about how to drive is uploaded to the network. Each driver is effectively an expert trainer in how the autopilot should work."
Det finns bra teknik för det idag och Teslas volymer är än så länge ingenting i jämförelse med tex Facebook och Google...
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Skriv svar