Riktigt coolt och nobelt! Man sträcker lite extra på sig som teslaägare. Vad gör Porsche i dessa tider?
Men - vi som varit med ett tag ser direkt konsekvensen för övriga tesla-produkter när Elon har hittar en ny marknad där han kan göra bättre och billigare produkter. Detta kommer stjäla tid från FSD, Cybertrucken och nya Roadstern. Precis som när det ska borras tunnlar eller når någon raket krånglar. Elon måste delegera mer.
Jag har skrivit färdigt morgondagens artikel om respiratorn och beslutat att inte vänta med den till i morgon bitti utan släppa det redan nu på en gång:
Är det inte märkligt att ett bilföretag bygger respirator, antagligen för det går snabbare för dom är det gör att öka produktionen hos företag som bygger just respiratorer?!
Är det inte märkligt att ett bilföretag bygger respirator, antagligen för det går snabbare för dom är det gör att öka produktionen hos företag som bygger just respiratorer?!
Det ena utesluter inte det andra. Tesla går tre vägar just nu, köper in, hjälper befintliga tillverkare samt bygger egna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag har skrivit färdigt morgondagens artikel om respiratorn och beslutat att inte vänta med den till i morgon bitti utan släppa det redan nu på en gång:
Är det inte märkligt att ett bilföretag bygger respirator, antagligen för det går snabbare för dom är det gör att öka produktionen hos företag som bygger just respiratorer?!
Respiratorer är nog normalt en nischprodukt där man inte har möjlighet till massproduktion på samma sätt som i en bilfabrik. Samtidigt kul att se hur ingenjörerna slänger ihop fungerande respiratorer med hjälp av bildelar. Det är kompetens och nytänkande som är imponerande. Gissningsvis kläcktes väl idén redan när Kina började få smitta, men ändå!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
I vanliga fall skulle de ta år av certifieringsarbete att få den godkänd av myndigheter men kanske kan bli annorlunda i detta läge.
Sannolikt kommer certifieringsarbetet sätta käppar i hjulet, när det gäller tidig utrullning av dessa "nya" produkter. Är väll inte lika strikt som läkemedel dock.
Skulle det inte vara så strikt inom läkemedel skulle vi kunna ha olika aspiranter på vacciner inom någon månad. Men testas det inte i tillräcklig omfattning kan konsekvenserna bli förödande som t.ex. https://sv.wikipedia.org/wiki/Neurosedynskandalen
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Jag har skrivit färdigt morgondagens artikel om respiratorn och beslutat att inte vänta med den till i morgon bitti utan släppa det redan nu på en gång:
Jag har skrivit färdigt morgondagens artikel om respiratorn och beslutat att inte vänta med den till i morgon bitti utan släppa det redan nu på en gång:
Är inte så konstigt att biltillverkare kan bygga Medtech utrustning, när det kommer till CE-märkning så är det fordonsdirektivet och medicintekniska direktivet rätt lika visst andra understandarder men förfarandet med underliggande dokument och rutiner som mjukvaruvalidering , riskanalyser, spårbarhet i underkomponenter etc lika vilket gör att man faktiskt kan hantera det relativt fort. Det gör det oxå enkelt för myndigheter om man väljer att göra undantag.
Sen som en notering: Det är stor skillnad på mediciner och medicinteknisk utrustning när det kommer till hur man gör för att få grejerna godkända